Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er best på vinteren av FWD og RWD?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har Audi A4 som er FWD....

 

Har lyst på Mercedes E-klasse, (nye med anti-skrens og spinn) som er RWD

 

 

Det som er at det er masse bakker og sånt her jeg bor, kommer så vidt opp på vinteren når det ikke er brøyta i gata mi.... Med Audi går det ganske greit, med eldre bilene jeg har hatt, har jeg bare rygget opp hvis det er noe problem.

 

Og derfor vil jeg ha meninger fra folk som har kjørt FWD og RWD, om at hvor mye det er verre å kjøre bakhjulsdrift biler....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan vel trykt si at de fleste med forhjulsdrift komer lettere frem på glatta.Problemet med bakhjulstrekk er jo at det ikke blir noe trykk på hjulene og at de spinner lett.Men har selv hatt E-klasse og kom mye lettere opp bakkene enn med en golf 98 modell.Er veldig imponert over antispinnsystemet pluss at de er enormt stabile på glatta.De vingler ikke og sporer som en A4.

Lenke til kommentar

Vi har to mercedes c-klasser i familien, og de er totalt ubrukelig på glatta. bilene har stått fast flere ganger på flatmark i vinter. Begge har forsåvidt antispinn, esp og automatkasse som på det aktuelle tidspunktet sto i winter-modus.

 

Hvis du skal bytte til noe "bedre" er vel kanskje audi med quattro veien å gå?;)

Lenke til kommentar
Vi har to mercedes c-klasser i familien, og de er totalt ubrukelig på glatta. bilene har stått fast flere ganger på flatmark i vinter. Begge har forsåvidt antispinn, esp og automatkasse som på det aktuelle tidspunktet sto i winter-modus.

 

Hvis du skal bytte til noe "bedre" er vel kanskje audi med quattro veien å gå?;)

6043419[/snapback]

Dette kan umulig stemme.C-klassen er kjent for å være god på glatta.Dette ligger nok kun på dekkene.Dere kjører vel ikke på tyske piggfrie? Da er det bedre å kjøre på sommerdekk.

Lenke til kommentar
Men E-klasse er så jævlig pen da :D

 

Audi er ikke like pen.....

 

Og E-klasser med 4-matic, starter fra 800 000,- brukt.... så jeg vet ikke:P

6043623[/snapback]

Audi med Quattro er vel totalt overlegent både hva utseende på bilen - og ikke minst kjøreegenskapene - angår. Dit Quattro ikke kommer er det ikke verdt å dra. :)

Lenke til kommentar
Men E-klasse er så jævlig pen da :D

 

Audi er ikke like pen.....

 

Og E-klasser med 4-matic, starter fra 800 000,- brukt.... så jeg vet ikke:P

6043623[/snapback]

Audi med Quattro er vel totalt overlegent både hva utseende på bilen - og ikke minst kjøreegenskapene - angår. Dit Quattro ikke kommer er det ikke verdt å dra. :)

6046059[/snapback]

 

Greit da skal jeg kjøpe Quattro, og ta en tur opp på hoppbakken i holmekollen ;)

Lenke til kommentar
Man kan vel trykt si at de fleste med forhjulsdrift komer lettere frem på glatta.

6036610[/snapback]

 

Det er jeg ikke enig i. Har kjørt mye Scorpio stasjonsvogn og Taunus på vinteren, og aldri hatt nevneverdige problemer. X-dama hadde golf 2, og har selv en passat nå, og vil ikke si de var noe lettere på å kjøre på vinteren.

 

Og spesiellt nye RWD'er bør jo være bra på vinteren pga bedre vektfordeling.

Så tror trygt du kan kjøpe en RWD, det som avgjør er egentlig hvor gode dekkene er, ikke om bilen drar fremme eller bak.

Lenke til kommentar

Her er jeg nødt til å støtte Morten og si meg enig i at FWD er lettere på glatt føre enn RWD.

 

Spesielt kanskje for en uerfaren/ny sjåfør. En som har kjørt RWD i 12 år f.eks. har selvfølgelig mindre problemer.

 

Det er jo også ganske stor forskjell på E6 om vinteren og en liten plass utti hutte tutta en eller annen plass, med dårlig ingen brøyting og mye bakker/svinger.

 

Skjønner godt at folk klarer seg med RWD i tjukkeste Oslo eller på motorveien om vinteren, men det blir litt naivt å tro at hele Norge har slike veier fordi (jeg retter ikke dette mot noen spesiell person nå, bare så det er sagt).

 

Trådstarter sier jo selv at det kan være vanskelig å komme seg opp/fram til der han/hun bor.

Lenke til kommentar
Greit da skal jeg kjøpe Quattro, og ta en tur opp på hoppbakken i holmekollen ;)

6048993[/snapback]

Hehe, det kan du faktisk...

 

Den reklamen er ikke et "filmtriks". Det er en standard Audi med Quattro, men de har modifisert automatkassen slik at den er låst i 2. gir - ettersom giring ville vært uheldig...

 

Også er den festet til en stålwire slik at den ikke begynner å rulle bakover når toppen var nådd.... :)

 

Så "the making of" her en gang. ;)

Lenke til kommentar
Her er jeg nødt til å støtte Morten og si meg enig i at FWD er lettere på glatt føre enn RWD.

 

Spesielt kanskje for en uerfaren/ny sjåfør. En som har kjørt RWD i 12 år f.eks. har selvfølgelig mindre problemer.

 

Det er jo også ganske stor forskjell på E6 om vinteren og en liten plass utti hutte tutta en eller annen plass, med dårlig ingen brøyting og mye bakker/svinger.

 

Skjønner godt at folk klarer seg med RWD i tjukkeste Oslo eller på motorveien om vinteren, men det blir litt naivt å tro at hele Norge har slike veier fordi (jeg retter ikke dette mot noen spesiell person nå, bare så det er sagt).

 

Trådstarter sier jo selv at det kan være vanskelig å komme seg opp/fram til der han/hun bor.

6055173[/snapback]

 

Egentlig er det vel folk i Oslo som har størst behov for 4x4 skal en dømme etter nyhetene hver gang snøen kommer på høsten.... :w00t:

Lenke til kommentar

Hei,

 

Ja vet at den reklamen er ekte, og det er prøvd med tidligere quattro for lenge siden også;)

 

Men hvordan er vekten fordelt på e klasse forhold til 5 serien da?...

 

Det er grunnet lite vekt på hjula at den blir dårligere på vinterføre tror jeg, siden de ikke blir pressa ned på bakken + dekk selfølgelig;)

Endret av nokia4life
Lenke til kommentar
Hei,

 

Ja vet at den reklamen er ekte, og det er prøvd med tidligere quattro for lenge siden også;)

 

Men hvordan er vekten fordelt på e klasse forhold til 5 serien da?...

 

Det er grunnet lite vekt på hjula at den blir dårligere på vinterføre tror jeg, siden de ikke blir pressa ned på bakken + dekk selfølgelig;)

6071853[/snapback]

 

 

Vektfordeling kan fixes på...et par sekker ved eller sand i bagasjerommet blir ofte brukt av folk med 240 stv :D

Lenke til kommentar
Hei,

 

Ja vet at den reklamen er ekte, og det er prøvd med tidligere quattro for lenge siden også;)

 

Men hvordan er vekten fordelt på e klasse forhold til 5 serien da?...

 

Det er grunnet lite vekt på hjula at den blir dårligere på vinterføre tror jeg, siden de ikke blir pressa ned på bakken + dekk selfølgelig;)

6071853[/snapback]

 

 

Vektfordeling kan fixes på...et par sekker ved eller sand i bagasjerommet blir ofte brukt av folk med 240 stv :D

6072604[/snapback]

 

Kjøper gjerne ikke ny bil for å bli endel av gjengen på Franzefoss .. eller? :)

Endret av PIIIpower
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...