Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turbokonvertering av BMW Z3 1.9L 140HK


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er ny her på forumet og ønsker noen tips avgående montering av turbo på min 1998mod BMW Z3 1,9L 140Hk. Bilen er kjørt 90.000Km

 

Jeg er ute etter tips fra folk som er litt erfaring innen dette området gjerne utført dette på lignende maskin. Gjerne bilder...

 

Trenger litt tips om hvordan dette skal bygges, må eventuelt maskinen dekomprimeres? Eller vil jeg vel få problemer med å kjøre høyere ladetrykk enn 0,4-0,5bar? Ønsker mest mulig effekt på en forsvarlig måte..

 

Er rørlegger av yrket og bygger lett alt av rør til eksos og intercooler selv, men selve delen om hva slags deler jeg skal bruke er jeg litt usikker på på...

 

Ønsker gjerne å bygge en med doble turboer, egentlig bare for morro skyld da jeg lett bygger alt av rør og slikt selv..Og dette er jo meget tøft ut i motorrom.

 

Kan jeg f.eks anvende noen brukte turboer fra en gammel saad 900/Audi 1.8T eller f.eks S4? Noen tips om hva som er mest egnet?

 

Noen spesille ting jeg bør tenke på før jeg begynner å konertere bilen?

Hvor kan jeg få tak i toppakning til å dekomprimere osv?

 

Og er det noen som har liggende noen deler for salg som f.eks turbo, intercooler++

 

Håper på gode råd :)

Med vennlig hilsen

Jon Øivind Berntsen

post-98141-1146518577_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekomprimering = nye stempel, eller ned dreiing av stempel, tykk topp pakning er ikke holdbert (somregel)

Hvis du på død og liv vil ha 2stk turboer, så bør det holde fint med feks garret t25, skal du bare ha 1stk, så gå for en t3/t4... er masse å få tak i brukt.... når du har senket komp, så trenger du en topp pakning som tåler litt trykk, større dyser evt tillegs innsprøyting, intercooler, og div rør... kan vel da kjøre opp mot 1 bar trykk, og du vil glatt pasere 200hk ;)

Lenke til kommentar

Sånn i grovetrekk: Veiv, råder, stempel, porting av topp, kammer, innsug, grenrør, turbo, ic, eksos. Datasprut er og å foretrekke. Det koster pæng, det er iallefall sikkert. Men da har du noe som virkelig holder, og som du kan ta ut en del hk med!

 

Sånn når det gjelder pris, så tror jeg fort at man må regne 70-80.000 for ett GODT og holdbart oppsett med en del hk i.

 

Klart, det finnes billigere varianter, med mulighet for mindre hk, så mulighetene er mange, spørs på hvor stort budskjett du har, hvor mye effekt du ønsker osv.

 

Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...