Gå til innhold

Omtale av Drømmefall: Den Lengste Reisen (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

gode kriterier for adventure spill:

-masse ting å plukke opp (og kombinere)

-vanskelige gåter

-slossing skal unngås, da man skal bruke hodet

-god historie

 

Drømmefall datt av toget på 3 av 4 punkter, skjerpe seg FunCom

 

 

Historien var god, som alle anmeldelser jeg har lest hittil påpeker.

Mangel av klassisk point'n'click adventurespill elementer irriterte meg. Var mange situasjoner der de kunne lett fått til bruk av ett eller to objekter man måtte hente tidligere i spillet (eksempel: damen i glassburet).

 

 

jaja

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Ble for mye Broken Sword aspekter med spillet for min del. Sånne spill er vel egentlig ikke min cup of tea for å si det slikt. Historien fenget ikke meg og du ble som regel styrt dit og dit uten at du kan bestemme noe selv. Det er ett ganske så stort minus vil jeg si. Flott verden men kun 10% av det du ser kan du faktisk ta på eller gå til.

Lenke til kommentar
Ble for mye Broken Sword aspekter med spillet for min del. Sånne spill er vel egentlig ikke min cup of tea for å si det slikt. Historien fenget ikke meg og du ble som regel styrt dit og dit uten at du kan bestemme noe selv. Det er ett ganske så stort minus vil jeg si. Flott verden men kun 10% av det du ser kan du faktisk ta på eller gå til.

5996642[/snapback]

 

Har ikke spillt det enda, men håper at det ikke blir som Broken sword eller Syberia 2 for den saks skyld.

 

Begge var flotte spill med skjønne omgivelser og fengende historier. Men begge to hadde lite å utforske, lite å plukke opp. De var også alt for korte, for lette og hadde en for brå slutt.

 

Men..i morra får jeg min kopi. For spille det skal jeg uansett. Og så får vi se da....

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Spilt dette noen dager nå... Det som får meg til å digge det er følelsen av å nesten se en film...

Gameplay er ikke så mye for min del, så lenge historien er god og om jeg klarer å leve meg inn.

 

Skal ikke lese artikkelen ennå, spille gjennom det først, så editer jeg tror jeg...

 

Leste konklusjonen :)

Endret av Icluz
Lenke til kommentar
Spilt dette noen dager nå... Det som får meg til å digge det er følelsen av å nesten se en film...

Gameplay er ikke så mye for min del, så lenge historien er god og om jeg klarer å leve meg inn.

 

Skal ikke lese artikkelen ennå, spille gjennom det først, så editer jeg tror jeg...

 

Leste konklusjonen :)

5997184[/snapback]

 

Vil jeg ha en god historie, og da mener jeg en virkelig god historie, så leser jeg en bra bok. Istedenfor å sitte og se på et spill. Forskjellen på spill, film og bøker, er at i spill skal man ha interaktivitet, du skal ha mulighet til å påvirke historien.

 

Og hvis man måler historien i Dreamfall opp mot virkelige gode bøker så er den latterlig dårlig, skrevet av en amatør. Mannen bak denne historien er ingen forfatter.

Lenke til kommentar

En film har sin måte å fortelle historien på, en bok har sin måte å fortelle historien på og et spill har sin måte å fortelle en historie på. Tror dere at Stephen King og Jeffery Deaver ville laget god spill historie bare fordi de er meget gode å skrive bøker?

 

Det er helt forskjellige måter å fortelle historien på. Å si at mannen som har skrevet historien til et spill ikke er noe forfatter, er bare totalt teit. Det er helt forskjellige medier og har sine egene måter for å fortelle. Det er ikke mulig å sammenligne en bok forfatters skrivemåte med en spill forfatters da det er 2 helt forskjellige måter å fremlegge historien på.

 

Jeg ser etter en god historie, uansett om jeg leser "Four past midnight", ser en film eller spiller et spill.

Lenke til kommentar

Jeg syntes Den Lengste Reisen var et fantastisk spill, nesten utelukkende på grunn av historien, og når Funcom har klart å få til enda en fantastisk historie kommer jeg ikke til å bry meg så mye om resten. Slik jeg har forstått det er historien fantastisk, det andre er "greit nok", mens slossingen (som det er svært lite av har jeg lest) er helt latterlig dårlig. Ikke så alt for ille med andre ord. Gleder meg til å se igjen April og resten av spillverdenen :)

Lenke til kommentar

Et spill skal også være et spill, og på det område feiler Drømmefall så katastrofalt at jeg nesten skjemmes over å være norsk.

 

Er du ute etter en god historie kan du heller kjøpe en bok eller se en film. Det er mye billigere og forteller sinnsykt mye bedre fortellinger enn Drømmefall, som strengt talt bare kan sies å ha en god historie fordi historiene i de fleste dataspill suger.

 

Hadde den blitt gitt ut som bok, hadde den antakeligvis solgt fem eksemplarer til venner og bekjent av forfatteren og så blitt glemt.

Lenke til kommentar
Hardfredd  Postet i dag, 16:41

  Nekter å tro at dette spillet hadde fått 8/10 om det var Blizzard, Activision, electronic arts eller noen annen stor produsent som hadde lagd det. Det blir litt sånn: Bra til å være norsk! Klapp på skuldren Funcom...

 

Nå har jo gamespot gitt spillet 8.1 og gamespy 5 av 5!

Er enig i det enkelte sier om at spill bør inneholde mer enn god historie, men når man tenker etter. Hvor mange spill har egentlig en historie i det hele tatt? Jeg syns det er svært bra at noen endelig vektlegger historiefortellingen!

Lenke til kommentar
Hardfredd  Postet i dag, 16:41

  Nekter å tro at dette spillet hadde fått 8/10 om det var Blizzard, Activision, electronic arts eller noen annen stor produsent som hadde lagd det. Det blir litt sånn: Bra til å være norsk! Klapp på skuldren Funcom...

 

Nå har jo gamespot gitt spillet 8.1 og gamespy 5 av 5!

Er enig i det enkelte sier om at spill bør inneholde mer enn god historie, men når man tenker etter. Hvor mange spill har egentlig en historie i det hele tatt? Jeg syns det er svært bra at noen endelig vektlegger historiefortellingen!

6000593[/snapback]

 

joa, er med på den. men i dettte tilfelle satset for mye på historie og for lite på selve spillet. spill igjennom så får du se

 

dette er ikke et adventurespill slik folk kjenner det flest.

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Jeg blir seriøst forvirra av folk her. Et spill kommer, har godt gameplay, men sugen historie.

 

"OMGF, historien suger, ingen point med et spill uten bra historie"

 

Ok, greit. Spill kommer, har bra historie, men mangler deriblant et "perfekt" gameplay og har et par feil.

 

"OMFG, spillet har jo ingen gameplay og bare en historie, kunne kjøpe meg en bok istede, taperspillsuxor"

 

Make up your freaking minds.

 

Kan ikke få i pose og smekk hele tiden. Det er forferdelig hardt å laget et balansert spill med lett balanse av det meste i spillet. Half-Life er som jeg føler, eneste spillet som har prestert dette, noe som er en prestisje av Valve.

 

Om du liker spillet, fint, spill det og vær glad i det. Om du ikke liker det og helle mener du kunne lese en god bok, bruk da denne adressen og finn deg en forbanna god bok å lese. La meg anbefale Jeffery Deaver med Lincoln Rhyme bøkerne hans, deriblant "The bone collector" og "The vanished man". Der har du en bra historie.

 

Argh. Overtrøtt og lei av klagere som syter mer enn de spiller er ikke en god kombinasjon :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg blir seriøst forvirra av folk her. Et spill kommer, har godt gameplay, men sugen historie.

 

"OMGF, historien suger, ingen point med et spill uten bra historie"

 

Ok, greit. Spill kommer, har bra historie, men mangler deriblant et "perfekt" gameplay og har et par feil.

 

"OMFG, spillet har jo ingen gameplay og bare en historie, kunne kjøpe meg en bok istede, taperspillsuxor"

 

Make up your freaking minds.

 

Kan ikke få i pose og smekk hele tiden. Det er forferdelig hardt å laget et balansert spill med lett balanse av det meste i spillet. Half-Life er som jeg føler, eneste spillet som har prestert dette, noe som er en prestisje av Valve.

 

Om du liker spillet, fint, spill det og vær glad i det. Om du ikke liker det og helle mener du kunne lese en god bok, bruk da denne adressen og finn deg en forbanna god bok å lese. La meg anbefale Jeffery Deaver med Lincoln Rhyme bøkerne hans, deriblant "The bone collector" og "The vanished man". Der har du en bra historie.

 

Argh. Overtrøtt og lei av klagere som syter mer enn de spiller er ikke en god kombinasjon :p

6002109[/snapback]

 

Det er ikke klaging og syting, men legitime bekymringer ved spillets kvaliteter. Det er så enkelt som at et spill av denne typen bør inneholde mer enn en god historie, det bør også ha godt gameplay.

 

Når det gjelder spill som BF2 kan de komme unna med å kun ha gameplay.

 

Sammenligner du Dreamfall med klassikere i adventure-genren vil du se at det ikke når opp, da de har begge deler, kanskje utviklerne ikke prøvde på å ha en mer enn en god historie, men jeg tviler. Jeg ser ingen grunn til å inkorporere et slåss- og stealth-system om man ikke hadde tenkt til å ha et godt gameplay i spillet.

 

Skjønner heller ikke helt hva du mener med at de som i dine øyne klager, skal gå et annet sted og finne en bok å lese. Du skjønner vel at dette er et diskusjonsforum og poenget er nettopp å diskutere?

 

Jeg vil dessuten legge til at jeg føler jeg har rett til å "klage" på et produkt jeg har brukt penger på, som ikke holder det det lover. Det kalles falsk markedsføring.

 

Hadde du vært mer fornøyd om vi som liker spill bare satt og ropte hurra for hvert eneste makkverk som kom ut og ikke stilte noen spørsmålstegn? Jeg personlig synes ihvertfall det blir veldig feil, hvis utviklerne ikke har en kritisk og krevende brukermasse å henvende seg til så vil utviklingen garantert stagnere.

Endret av BTK
Lenke til kommentar

Enig med BTK egentlig, men samtidig så er Den Lengste Reisen et av de beste spillene jeg har spilt, og derfor er oppfølgeren likevel meget bra (i mine øyne) fordi jeg elsket det første spillet. Jeg har ikke spilt spillet enda (bare lest en del omtaler, og det virket likevel som et bra spill til tross for visse svakheter), men skal kjøpe det i dag når jeg får somlet meg innom Elkjøp eller lignende. Ville ikke laste det ned, når det gjelder Den Lengste Reisen og Funcom skal det kjøpes og betales for :)

 

De som allerede sier de har spilt det har vel antagelig lastet det ned gjennom en eller annen torrent-side, eller (minde sannsynlig) har testet det for et eller annet spill-blad?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...