Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser at det har kommet en del tråder her nå, og det er fint. Glad vi fikk denne oppdelingen. Da forsvinner ikke trådene man oppretter her så fort.

 

Edit: sjekket på BSD-forumet til linux1.no. Der finnes det hele 8 tråder totalt. Dette forumet har allerede rukket å bli det største i sitt slag her i Norge. Svært gledelig.

6104819[/snapback]

 

det er positivt men mener fortsatt at det bør komme fler inlegg å at interessen blir høyer e .

 

pluss at dette er et unix/bsd forum men eneste som nesten er omtalt er bsd med litt solaris .

Lenke til kommentar
pluss at dette er et unix/bsd forum men eneste som nesten er omtalt er bsd med litt solaris .

Synes det ikke er så rart. Blant allmennheten er det BSD som er mest utbredt av BSD og de kommersielle UNIX-systemene. Det er ganske få som sitter på systemer med HP-UX, AIX, UnixWare, Tru64 UNIX osv. Hvorfor? Fordi disse UNIX-systemene kjører på sær og dyr maskinvare som de fleste aldri har hørt om engang. Og i tillegg er disse operativsystemene gjerne svindyre å anskaffe seg. Ser at det er et par her som har litt erfaring med IRIX. Det store unntaket her er Solaris. Og det er ikke så rart, dette er jo den mest moderne UNIX-versjonen, og Solaris har en større del av UNIX-markedet i dag enn alle de andre til sammen. Dessuten, Solaris kjører også på standard maskinvare. I tillegg er Solaris gratis, og det gjør Solaris til den UNIX-versjonen folk har lettest tilgang til.

 

Når det gjelder PC-BSD, så ser det lovende ut på papiret. De skriver at de vil skaffe nødvendige midler for å øke distribusjonen og at PC-BSD skal videreutvikle seg. Ser ikke noe galt i dette. Og hvis de skulle finne på noe tull, har man jo alltids FreeBSD å støtte seg på :p .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En ting jeg ikke helt skjønner. Har sett litt på skjermbilder av PC-BSD og Desktop-BSD, og jeg skjønner fanken ikke hvorfor de skal ha KDE som grafisk grensesnitt? Hvorfor kan de ikke ha GNOME istede? Bruker ikke den orginale FreeBSD GNOME da?

7047883[/snapback]

FreeBSD kan bruke begge deler.

Gnome for FreeBSD

KDE for FreeBSD

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En ting jeg ikke helt skjønner. Har sett litt på skjermbilder av PC-BSD og Desktop-BSD, og jeg skjønner fanken ikke hvorfor de skal ha KDE som grafisk grensesnitt? Hvorfor kan de ikke ha GNOME istede? Bruker ikke den orginale FreeBSD GNOME da?

7047883[/snapback]

Og hvorfor skal den ha GNOME? At du ikke liker KDE er din sak, er faktisk mange som liker KDE. Vi har nok GNOME-distroer, så en som favoriserer noe annet er bra.

Lenke til kommentar
Hvorfor FreeBSD skal ha GNOME? Vel. Smaken er som baken som vi sier. Jeg synes GNOME er renere enn KDE, og jeg synes GNOME er mer oversiktelig enn KDE. Så enkelt er det, faktisk.

7048481[/snapback]

Og med FreeBSD har du valget. Begge skrivebordsmiljøer er støttet i FreeBSD. For FreeBSD spiller det ingen rolle om man bruker KDE eller Gnome, det fungerer like bra. F.eks. så har jeg brukt KDE når jeg har testet ut FreeBSD på den stasjonære PC'en, mens jeg bruker Gnome på FreeBSD-installasjonen på min laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...