Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke tilgang til maskin på nettverket


Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å skrive \\(brukernavn) for å få tilgang til delte mapper over ms nettverket, får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgant til å bruke dette (beskjeden kommer med en gang)

 

Alt annet fungrerer, FTP, får pinget ip adressen og alt. Så nettverket er oppe.

 

Jeg får tilgang motsatt vei .. merkelig.

 

Dette har jeg prøvd:

Uninstallere og installere "Client for ms network" og "File and Printer sharing for MS Network"

Slå av firewall (den er bestandig av, bruker smootwall som dhcp og firewall mm.)

 

 

Dette gidder jeg ikke prøve:

Formatere og legge inn alt på nytt

Andre ting som er like mye stress

 

Bruker win xp professional.

 

 

Hva er galt? Lukter rett og slett en bug av dette her, for dette har jeg slitt med før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprette nettverk mellom PC'er som er koblet til samme Bredbåndsruter

Denne veiledningen tar utgangspunkt i at DHCP er aktivisert i bredbåndruteren. Det er det som er standard. Er du usikker må du lese veiledningen for din ruter. Denne veiledning viser oppsett av 2 maskiner. Du kan også benytte mer enn 2. Pass da på å gi alle maskinene unike navn. Dette oppsettet er for Windows XP.

Felles konfigurasjon

Klikk på "Start" klikk på "Kjør" skriv inn ncpa.cpl klikk på "OK". Hvis du har flere nettverkskort må du finne det du skal benytte. Har du trådløst nettverk vil den hete "Trådløs nettverkstilkobling" ellers heter den "Lokal tilkobling". Pass på at kortet står som aktivert. Høyreklikk på ikonet for ditt nettverkskort, velg "Egenskaper" fra menyen som kommer frem.

Her finner du en liste over protokoller. Pass på at alle fire er aktive (hake i boksen til venstre).

Klient for Microsoft-nettverk

Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk

Qos-pakkeplanlegger

Internett-protokoll (TCP/IP)

Dobbeltklikk på "Internett-protokoll (TPC IP)".

Dialogboksen "Egenskaper for Internett-protokoll (TCP / IP) kommer frem.

Marker for "Motta IP-adresse automatisk".

Marker for "Motta DNS-serveradresse automatisk"

Klikk på "OK".

I dialogboksen "Egenskaper for Lokal tilkobling" klikk å "Avansert" øverst til høyre. Hvis det er markert for "Brannmur for Internett tilkobling" fjern markeringen. Klikk på "OK".

PC1

Velge maskinnavn og arbeidsgruppe

Klikk på "Start" klikk på "Kjør" skriv inn sysdm.cpl klikk på "OK". Klikk på "Datamaskinnavn" øverst, klikk på knappen "Endre". Skriv inn PC1 som datamaskinnavn. Skriv inn HOME som arbeidsgruppe.

Aktivisere deling av filer

Velg en mappe eller disk du vil dele med den/de andre maskinene. Høyreklikk på mappa eller disken. Velg "Egenskaper" fra menyen som kommer frem. Klikk på "Deling" øverst i dialogboksen.

Hvis du delte en hel disk Klikk på linken "Klikk her hvis du forstår denne risikoen men likevel vil dele roter av stasjoner".

Under "Nettverksdeling og sikkerhet". Hvis det er første gangen du gjør dette må du kikke på linken "Klikk her hvis du forstår sikkerhetsrisikoen, men ønsker å dele filer uten å kjøre veiviser". Då får opp en advarsel "Aktivering av fildeling". Marker for "Bare Aktiver fildeling" Klikk på "Ok".

Marker for "Del denne mappen på nettverket". I feltet "Navn på delt ressurs" skiver du PC1. Hvis du ønsker at filer skal kunne opprettes, endres eller slettes fra andre maskiner markerer du for "Tillat at nettverksbrukere endrer filene mine".

PC2

Utfør det samme som for PC1 men velg "Datamaskinnavn" PC2.

Og

"Navn på ressurs" settes til PC2.

Mapping av nettverksstasjoner

PC 1

Høyreklikk på "Min Datamaskin" velg "Koble til nettverksstasjon.." Dialogboksen "Koble til nettverksstasjon" kommer frem. Sett "Stasjon:" til "X:". I feltet "Mappe" skriver du: \\PC2\PC2 Klikk "Fullfør".

Du kan også benytte følgende kommando fra kommandolinja eller fra "Kjør". NET USE X: \\PC2\PC2 /PERSISTENT:YES

Du vil også kunne finne maskinene under "Mine nettverkssteder".

NB! Du velger kun en av metodene.

Nå har du tilgang til den andre maskinen fra "Min datamaskin" som X: Eller du kan åpne mappa på den andre maskinen ved å gå til "Start" klikk på "Kjør" skriv inn X: klikk på "Ok".

PC2

Samme som PC1 men:

I feltet "Mappe" skriver du: \\PC1\PC1

eller

NET USE X: \\PC1\PC1 /PERSISTENT:YES

Lenke til kommentar

Okey .. takker for svar. Men der kom det masse informasjon som jeg egentlig ikke trenger :)

 

Men anyways så fungerer det enda ikke, PC1 kan åpne på PC2, PC2 kan enda ikke åpne på PC1.

 

Fant ut av en liten ting her forresten...

 

Alle stasjoner er i grunn ufrivillig delte her virker det som. Ta f.eks D:

 

"Share this folder" er aktivert

Share name: "J§"

Comment: Default share

 

Trykker jeg på permissions popper dette opp: This has been shared for administrative purposes. The permissions cant be set."

 

Hvis jeg fjerner delingen, får jeg dette opp.

 

"This share was created for administrative purposes only. The share will reappear when the server service is stopped and restarted or the computer is rebooted. Are you sure you wish to stop sharing J§?"

 

 

Har tydeligvis aktivert et eller annet her?

 

Forresten, når jeg prøver å komme inn på PC1 fra PC2 .. får jeg denne meldingen:

 

"\\pc1 is not accessible. You might not have permissions to use this network resource. Contact the administrator of the server to find out if you have access permissions.

 

Access is denied"

 

Sånn .. nå har dere en utfordring her :)

Lenke til kommentar
Okey .. takker for svar. Men der kom det masse informasjon som jeg egentlig ikke trenger :)

 

Men anyways så fungerer det enda ikke, PC1 kan åpne på PC2, PC2 kan enda ikke åpne på PC1.

 

Fant ut av en liten ting her forresten...

 

Alle stasjoner er i grunn ufrivillig delte her virker det som. Ta f.eks D:

 

"Share this folder" er aktivert

Share name: "J§"

Comment: Default share

 

Trykker jeg på permissions popper dette opp: This has been shared for administrative purposes. The permissions cant be set."

 

Hvis jeg fjerner delingen, får jeg dette opp.

 

"This share was created for administrative purposes only. The share will reappear when the server service is stopped and restarted or the computer is rebooted. Are you sure you wish to stop sharing J§?"

 

 

Har tydeligvis aktivert et eller annet her?

 

Forresten, når jeg prøver å komme inn på PC1 fra PC2 .. får jeg denne meldingen:

 

"\\pc1 is not accessible. You might not have permissions to use this network resource. Contact the administrator of the server to find out if you have access permissions.

 

Access is denied"

 

Sånn .. nå har dere en utfordring her :)

5995622[/snapback]

 

 

har du en software firewall (norton eller windows sin egen) isåfall prøv å skru den av og se etter om det hjelper

Lenke til kommentar

en ny stor oppskrift,,,

 

 

Dette gjelder Windows XP først og fremst, og da Norsk versjon, siden flest har det.

 

 

Deling - Sharing

 

Husk: Kjør Windows Update før du legger ut filer. Hold alltid Windows oppdatert! Noe du også burde gjøre er å ha en skikkelig brannmur oppdatert. Sygate Firewall er et veldig godt valg.

 

Først vil jeg ta for meg litt om 'sharing' eller fildeling, som mange sier. Det første man må gjøre for å aktivere delingen på din pc, er å kjøre en Nettverksveiviser på Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger. Når du har kjørt den, har du spesifisert et navn på pc'en. La oss si at dette navnet er "OLAF". For da å komme inn på det vi kaller en "share", må man skrive "\\OLAF" i adressefeltet. Man vil da se noen mapper. Disse mappene kan variere, men som vanligst er det mappene "Delte dokumenter" og "Planlagte oppgaver" som er delt. For å dele andre mapper/disker, må du gjennom en prosedyre.

Den er som følger:

Høyreklikk på mappen/disken du vil dele -> Velg "Deling" -> Huk av "Del denne mappen på nettverket" -> OK.

Når en person nå skriver "\\OLAF" vil han få opp de delte mappene dine. Han kan da lese innholdet, men ikke slette eller misbruke den.

 

Vil du ha mer kontroll over Sharen din? Det kan lett gjøres:

Gå inn på Min Datamaskin -> Verktøy -> Mappealternativer -> Vis -> Ta vekk huken på "Bruk enkel fildeling".

Du vil nå ha flere alternativer når du deler noe. Du vil f.eks. kunne velge maks antall brukere tilkoblet til sharen samtidig, MEN en ting er viktig. Når du har sharet den nye mappen via den avanserte fildelingen, MÅ du gå inn på tab'en "Sikkerhet" etter du har høyreklikket på den delte ressursen. Der må du klikke:

Legg til -> Skriv "Alle" -> OK.. Nå må du gi gruppen "Alle", tillatelsene: Lese og kjøre, Vis mappeinnhold, og Lese.

Uten disse tillatelsene vil han/hun som prøver å komme inn på mappen, kun få feilmeldingen "Ingen Tilgang". Du får selv eksperimentere litt her, og hvis du får problemer kan du poste det her.

 

Men synes du det er litt tungvint å gå inn på en annen persons share ved å skrive "\\PCNAVN" i adressefeltet, kan du gjøre som følger:

Min datamaskin -> Verktøy -> Koble til en nettverksstasjon -> Fyll ut den korrekte informasjonen -> OK.

Du vil nå få en ny harddisk på Min datamaskin. Når du dobbeltklikker på denne, vil du komme rett inn til stedet du spesifiserte.

 

Port forward

 

Du har kanskje prøvd å sette opp en server av slag før, men ingen har kunnet connecte til deg? Problemet ligger da antageligvis i Forwarding av porter. Dette kan vi ofte kalle Virtual Server. Dvs. at når en ekstern bruker (la oss si Joe som bor i amerika) kobler til ip adressen gjennom port 21 (FTP), vil han komme til ruteren/modemet ditt. Ruteren/modemet ser at Joe vil starte en FTP session og vil da sende dataen videre til FTP serveren på nettverket. Man kan også sette opp noe som heter Special application. Dette gir høyere sikkerhet, siden port 21 bare blir åpen når FTP serveren trenger det. Dvs. at FTP serveren vil si ifra til ruteren/modemet at "Nå starter jeg en FTP session, og DU skal åpne port 21 for meg.". Ruteren/modemet åpner da port 21 og tilkoblinger kommer igjennom. På Virtual Server, er det en spesifisertn IP adresse på nettverket som får tilkoblingen sendt til seg hele tiden. Dvs. porten blir konstant åpen, som igjen vil si; dårligere sikkerhet, men for all del, hvis du ikke kan noe om dette så bruk Virtual Server.

 

Vi kan ikke gi en eksakt forklaring på hvordan du gjør dette siden oppsettet er forskjellig på alle rutere. Gå på siden Portforward.com og finn din/ditt ruter/modem.

Der er nesten alle modellene i verden ramset opp.

 

Limiting

 

Vi kan også kalle det begrensing.

Har du noen gang brukt et P2P program som DC, men fått helt elendige hastigheter? Dette kan skyldes at hosten som du laster ned fra, bruker noe som heter Netlimiter (det mest populære).

Dette gir brukeren kontroll over hvor mye av linja personen skal bruke på diverse prorammer. Man kan f.eks. sette Uploaden til P2P programmet til 0.5 Kb/s, og samtidig spille hvis man har lyst til det. Det kan være veldig kjekt for den personen, men kan gå utover mange andre. Jeg anbefaler ikke å sette ned hastighetene så lave, siden man da kan risikere å bli bannet fra resursser som f.eks. "huber" i DC.

Man kan også da i bittorrent få elendige nedlastingshastigheter, men likevel: Netlimiter er et program som kan nytes veldig mye.

 

Remote Desktop

 

Hvis du trenger å bruke hjemmepc'en når du er på jobb, er dette noe for deg.

Remote Desktop er rett og slett at PC 1 kan koble til PC 2, og da kan brukeren på PC 1 se desktopen til PC 2. Dette kan brukes i flere sammenhenger, som f.eks. se desktopen til serveren under senga som ikke har skjerm, eller hjelpe naboen som har problemer med noe. Hvis du har ruter må du forwarde porter for å bruke det.

En av de letteste Remote Desktop løsningene, er rett og slett den som er integrert i Windows XP Professional. MERK: Ikke Home edition. Det er også et annet godt program som heter Radmin.

Dette støtter fler funksjoner, men koster ca. 225,-.

Porten du må åpne for Remote Desktop i WinXP Pro, er 3389. Gå inn på Portforward.com for portene til andre remote desktop programmer.

De fleste programmene består av en Server exe-fil og en klient-exe fil. Når en maskin kjører en server exe-fil er den

 

Vanlige spørsmål om nettverk. Update 31/5!

åpen for alle på nettet. Ikke bare din klient. Derfor BØR du sette passord (helst kryptert, noe som Radmin støtter.) på server konfigureringen.

 

Remote shutdown

 

Antageligvis det mest spurte spørsmålet her på forumet. Mange av dere vet om "shutdown" kommandoen i CMD (kommandolinje), men ikke alle vet hvordan man kan bruke den. Microsoft har nemlig gjort slik at BARE maskiner spesifisert et spesielt sted i den lokale sikkerhetspolicyen, vil kunne gjøre dette.

For å legge til brukere må du inn i policyen og endre på dette.

Kontrollpanel -> Administrive verktøy -> Lokal sikkerhetspolicy -> Lokale policyer -> Brukerrettighets tildeling -> Bla nedover til du finner "Tving systemavslutning fra eksternt system" -> Dobbeltklikk og legg til maskiner/brukere som skal ha rettigheten.

Det fine med dette er at BARE de som er i denne listen, kan avslutte systemet via den kommandoen, ikke engang Administratorer kan gjøre dette med mindre de står i listen. Nå skal du åpne CMD. (Kjør -> CMD) Der skriver du "shutdown", og da skal du få en komplett liste over alle parameterene du kan bruke. Den grunnleggende kommandoen er:

shutdown -s -m \\maskinnavn

Da vil målmaskinen (spesifisert istedenfor \\maskinnavn) slå seg av innen 1 minutt. Hvis du vil stille et mer eksakt tidspunkt der maskinen skal slå seg av, legger du til -t. F.eks. shutdown -s -t 120 -m \\maskinnavn vil slå av maskinen innen 120 sekunder. Dvs 2 minutter.

 

Aktivere gjestekontoen!

 

For å aktivere Gjestekontoen så MÅ du aktivere "The hard way".

Dvs. aktivere den for all tilgang og ikke bare aktivere den via Kontrollpanel -> Brukerkontoer. Det eneste som skjer da er at lokale brukere vil se Gjest i "Welcome Screen".

Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest -> Egenskaper -> Ta vekk huken som er på "Kontoen er deaktivert".

 

Problemer og potensielle løsninger

 

Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt?

Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment.

Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network".

Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt.

 

Spørsmål: Jeg har forwardet portene, men vennene mine kommer fortsatt ikke inn på FTP serveren min.

Svar: Da bruker du antageligvis modem. Modemet kan da oppføre seg som en router. Slå av dette i modemet slik at modem er modem og ruter er ruter og problemet skal være løst.

 

Spørsmål: Jeg vil gjerne ha passord på pc'en min slik at når folk skriver "\\pcnavn" vil de få opp en dialogboks med brukernavn og passord.

Svar: Det eneste du må gjøre er å sette passord på Gjestekontoen. Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest og velg "Angi passord". Dermed skriver du passordet folk skal bruke, og velger Fullfør. Folk må nå spesifisere et brukernavn (Gjest) og et passord (det du satt i forrige trinn).

Lenke til kommentar

Veldig bra kvase, er mye fint å få med seg her :)

 

Jeg siterer følgende:

--

Problemer og potensielle løsninger

 

Spørsmål: Vennen min får opp feilmeldingen "Ingen tilgang" når han skriver inn pcnavnet i adressefeltet og trykker enter. Hva er galt?

Svar: Start -> Kjør -> gpedit.msc -> Computer Configuration -> Windows Settings -> Local Policies -> User Rights Assignment.

Bla deg nedover til du finner "Deny access to this computer from the network".

Der kan du godt fjerne alle gruppene som er nevnt.

--

 

Dette har jeg prøvd nå, men jeg får det enda ikke til å fungere.

 

Har også sjekket firewall loggen på smoothwall boksen min. Og den har ikke nektet pc2 i å komme seg inn på pc1.

 

Så trenger enda mere hjelp. Bring it on :)

Lenke til kommentar

Er noe veldig rart her...

 

Prøvde dette:

 

Slo på simple file sharing.

Kjørte wizard for hjemmenettverk og rebooted.

 

Prøvde så å share en hel disk, dette tok ca 5 minutter med konstant jobbing fra harddisken. "Setting folder permissions..." Den var aktiv hele tiden. Når det hele ble over, var fortsatt samme problem til stede. PC2 kommer ikke inn på PC1.

Lenke til kommentar

funnet løsningen på dette nå, fra en annen post.

 

Eneste som nå gjenstår er følgende:

 

Spørsmål: Jeg vil gjerne ha passord på pc'en min slik at når folk skriver "\\pcnavn" vil de få opp en dialogboks med brukernavn og passord.

Svar: Det eneste du må gjøre er å sette passord på Gjestekontoen. Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest og velg "Angi passord". Dermed skriver du passordet folk skal bruke, og velger Fullfør. Folk må nå spesifisere et brukernavn (Gjest) og et passord (det du satt i forrige trinn).

 

 

Dette får jeg fortsatt ikke til å fungere, popper ikke noen dialogboks opp

Lenke til kommentar
funnet løsningen på dette nå, fra en annen post.

 

Eneste som nå gjenstår er følgende:

 

Spørsmål: Jeg vil gjerne ha passord på pc'en min slik at når folk skriver "\\pcnavn" vil de få opp en dialogboks med brukernavn og passord.

Svar: Det eneste du må gjøre er å sette passord på Gjestekontoen. Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest og velg "Angi passord". Dermed skriver du passordet folk skal bruke, og velger Fullfør. Folk må nå spesifisere et brukernavn (Gjest) og et passord (det du satt i forrige trinn).

 

 

Dette får jeg fortsatt ikke til å fungere, popper ikke noen dialogboks opp

6021817[/snapback]

Jeg har samme problem.. kunne du fortelle meg hva som var løsningen på problemet ?? please ?? send meg gjerne en mail evt melding.

Lenke til kommentar
funnet løsningen på dette nå, fra en annen post.

 

Eneste som nå gjenstår er følgende:

 

Spørsmål: Jeg vil gjerne ha passord på pc'en min slik at når folk skriver "\\pcnavn" vil de få opp en dialogboks med brukernavn og passord.

Svar: Det eneste du må gjøre er å sette passord på Gjestekontoen. Dette gjør du ved å høyreklikke på min datamaskin -> Behandle -> Lokale brukere og grupper -> Brukere -> Høyreklikk på Gjest og velg "Angi passord". Dermed skriver du passordet folk skal bruke, og velger Fullfør. Folk må nå spesifisere et brukernavn (Gjest) og et passord (det du satt i forrige trinn).

 

 

Dette får jeg fortsatt ikke til å fungere, popper ikke noen dialogboks opp

6021817[/snapback]

Jeg har samme problem.. kunne du fortelle meg hva som var løsningen på problemet ?? please ?? send meg gjerne en mail evt melding.

6057148[/snapback]

 

 

Gjør følgende:

 

åpne "run"(windowstast+r"), skriv "mmc". trykk enter

 

File -> Add/remove snap in...

 

Trykk "ADD", velg "Security Configuration and Analysis", Trykk "ADD" igjen.

 

Høyreklikk på den og velg "open database". Skriv inn update.sdb og trykk ok.

 

Høyreklikk og velg configure computer.

 

 

Etter dette var gjort, kjørte jeg veiviseren for hjemmenettverk og deling av filer og skrivere på pcen jeg ikke kom inn på, rebootet, og alt fungerte!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...