Gå til innhold

Overvåke en spenningskilde med led. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en sensor som jeg tenkte å lage et led-"display" til. Den gir ut et signal som svinger mellom 0 og 5V, og jeg tenkte meg 15 led som jeg kan lage en måler med. Når det er 0V så lyser ingen, og ved 5V så lyser alle 15, sånn at hver led indikerer 0,33V forandring på signalet. Dette skal stå i bilen, så jeg trenger noe som jeg kan holde litt øye med selv om jeg ser en annen vei, derfor vil jeg ha leds, hvis noen lurte... :)

 

Jeg tror vi lagde noe slikt i digitalelektronikken for lenge siden, men jeg husker ikke hvordan og aner heller ikke hvor jeg skal begynne å leite på elfa. Fins det en chip som kan brukes til dette, eller må jeg begynne med en A/D omformer på ett eller annet vis?

 

Noen som kan sparke meg igang her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har bygget noe slikt, 10 led som viser HDD aktivitet, kan bruke samme kretsen. Driver å skriver særemne i dag så jeg har ikke tid å greie ut, men søk etter "Night Rider" og LM3914N-1. Der finner du litt lesestoff.

 

Alernativt så kan du finne LM3914N på http://www.alldatasheet.com I databladet så står de grunnleggende koblingene. Icen er en LED driver som følger spenningen. Mener på at LM3915N er logatitmisk uten at jeg skal være helt sikker.

 

Skal se om jeg får tid i morra til å legge opp litt stoff. Skal legge det opp på: http://behydro.com

 

Lykke til så lenge

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

LM3914/15 er fine til slikt, og kan kaskade-koples for dersom du trenger flere enn 10 LEDs. Grei informasjon i databladet, men spør gjerne om du lurer på noe. :)

 

Går også ann å bruke operasjonsforsterkere koplet som nivådetektorer, men når du skal ha såpass mange som 15LED vil nok ikke det lønne seg.

Lenke til kommentar

Fant jo jammen denne inne i databladet, jo :)

 

bar.gif

 

Visste ikke at det ble såpass enkelt, men det var jo hyggelig å se. En ting jeg lurer på da; Hvordan stilles den sånn at den reagerer på de spenningene man ønsker? Har vel noe med port 8 og motstand 2 å gjøre vel?

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

Iled = 12,5/R1

Så for 20mA så vil R1 = 12,5/0,020 = 625 ohm

Altså kan det være greit å raske med seg noen motstander i området 500-1k, avhengig av hvor stor strøm du ønsker.

 

Tror du kan la R2 være hvis du legger Rhi til 5volt i stedet for til RefOut, ihvertfall slik jeg skjønner det fra blokkdiagrammet på side 7 i databladet. RefAdj bør da legges til jord. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...