Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Jeg ser at Hardware-kategorien, spesielt "annet om hardware", blir forsømt når det gjelder moderering. Mitt inntrykk er at OT-kategorien blir langt høyere prioritert. Nå har det seg slik at de fleste fjortisene er på OT-baren, og noen må jo passe på de. Men jeg er ganske sikker på at hvis flere advarsler og (kanskje viktigst) ferier blir utdelt til spammerne og hetserne, så vil OT-baren moderere seg selv i langt større grad.

5999834[/snapback]

OT-baren er hvor nybegynnerne først viser seg, da de tror dette er den lovløse delen av forumet. Selv om det ble kjempestrengt her inne, vil det alltid være nye brukere (og ikke fullt så aktive brukere, som ikke får med seg advarslene/feriene) som skaper trøbbel. OT-baren trenger den oppmerksomheten den får.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OT-baren er hvor nybegynnerne først viser seg, da de tror dette er den lovløse delen av forumet. Selv om det ble kjempestrengt her inne, vil det alltid være nye brukere (og ikke fullt så aktive brukere, som ikke får med seg advarslene/feriene) som skaper trøbbel. OT-baren trenger den oppmerksomheten den får.

6000702[/snapback]

Hvis det ble vist at OT-baren virkelig ikke er lovløst, så vil ikke de nye brukerne tro det i samme grad.

Lenke til kommentar
Jeg ser at Hardware-kategorien, spesielt "annet om hardware", blir forsømt når det gjelder moderering.

 

Jeg har nok mer inntrykk av at denne delen av forumet, modereres etter skippertaksprinsippet. Når en moderator tar seg en tur innom, blir gjerne en 5-10 emner stengt i slengen :)

 

Ellers har jeg stort sett opplevd at moderatorene reagerer relativt raskt, de gangene jeg har trykket på rapporter knappen på hardware forumet.

5999904[/snapback]

 

Når det gjelder "annet om hardware", og de andre forumkategoriene, er det en gang slik at vi ikke har mulighet til å følge med på alt. Skulle dere komme over noen dere mener vi bør se nærmere på er det bare å trykker på p_report.gif og skrive kort hva det gjelder. I de fleste tilfeller vil vi en moderator se på saken om ikke så alt for lenge.

 

Merket meg at noen reagerte på at moderatorene var innom tråden uten å gjøre noe. Dette kan være grunnet at vi ser at dette tar litt tid, td. at vi må sende pm til bruker, gå gjennom flere innleg ol. Den forsvinner ikke bort fra radaren vår av den grunn, selv om vi muligens må ta den saken litt senere (om ikke da en annen moderator tar den) ;)

 

Når det gjelder "skippertaksprinsippet" som mr_trout her nemner kan dette komme av at vi, som du er inne på, har oss en liten runde eller at en bruker har rapportert inn flere tråder i samme kategori. Vi har flere ganger opplevd at brukere har gjort en formidabel innsatts med å rapportere tråder. Og bare for å si det: Du kan ikke sende inn for mange rapporteringer så lenge de er sakelige.

 

Skulle du/dere ha noe dere lurer på er det som oftest ikke noe problem å sende en liten PM til en moderator, virker som flere er litt nervøse for akkurat dette... Det samme gjelder når dere kommentarer vedr. vår modereringen. Det er flere som her ikke helt klarer å holde seg saklig og "slenger litt med leppa". Dette vil som oftest merkes på hvordan vi svarer på disse henvendelsene. Tenk over hvilket svar du vil ha før du sender meldingen ;)

Lenke til kommentar
Er overrasket over at enkelte moderatorer overser klare brudd på retningslinjene i tråder de selv er aktive i. Blir litt blanding av det å være privat og det å være moderator på forumet, burde være mer våkne.

5991555[/snapback]

Tja, enkelte vil kanskje hevde at det er verre å moderere diskusjoner man selv er aktiv i. Det kan fort lede til misbruk eller påstander om misbruk av makt for å forme diskusjonen. Jeg mener det er rett at man legger moderatorhanskene på hylla når man deltar i en diskusjon.

 

Når det er sagt så er det ingenting i veien for at en moderator kan gjøre andre moderatorer oppmerksom på overtramp når man selv ikke vil gripe inn som aktiv deltaker.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er rett at man legger moderatorhanskene på hylla når man deltar i en diskusjon.
Så synlige ting som brudd på tre-ords-regelen, bruk av CapsLock i emnefeltet og feil kategori bør vel kunne modereres uten problemer selv om man deltar i diskusjonen?

Tror heller slikt blir "glemt" pga. engasjementet i posten, og ikke det at man føler seg ubekvem i situasjonen.

Lenke til kommentar
OT-baren er hvor nybegynnerne først viser seg, da de tror dette er den lovløse delen av forumet. Selv om det ble kjempestrengt her inne, vil det alltid være nye brukere (og ikke fullt så aktive brukere, som ikke får med seg advarslene/feriene) som skaper trøbbel. OT-baren trenger den oppmerksomheten den får.

6000702[/snapback]

Hvis det ble vist at OT-baren virkelig ikke er lovløst, så vil ikke de nye brukerne tro det i samme grad.

6002694[/snapback]

Vi kan ikke vise noe idag, og forvente at en som registrerer seg imorgen får det med seg.

Lenke til kommentar
Merket meg at noen reagerte på at moderatorene var innom tråden uten å gjøre noe. Dette kan være grunnet at vi ser at dette tar litt tid, td. at vi må sende pm til bruker, gå gjennom flere innleg ol. Den forsvinner ikke bort fra radaren vår av den grunn, selv om vi muligens må ta den saken litt senere (om ikke da en annen moderator tar den) ;)

6004640[/snapback]

Dette kan også ha med det at moderatoren ikke kan nok om emnet også, skjer meg titt og stadig eller det at moderatoren ikke har tid til å gjøre rett og slett. Vi er mennesker også å gjør dette på fritiden vår =)

Jeg mener det er rett at man legger moderatorhanskene på hylla når man deltar i en diskusjon.
Så synlige ting som brudd på tre-ords-regelen, bruk av CapsLock i emnefeltet og feil kategori bør vel kunne modereres uten problemer selv om man deltar i diskusjonen?

Tror heller slikt blir "glemt" pga. engasjementet i posten, og ikke det at man føler seg ubekvem i situasjonen.

6005007[/snapback]

Så vanskelig dere skal gjøre ting. Er det en tanke at moderatoren ikke er passet til å bedrive modereringen så send en PM til moderatoren og be han/henne om tenke seg om han er passet til å bedrive moderatoroppgaver i threaden, så tar moderatoren det gjelder kontakt med en annen moderator og ser på saken eller poster det internt. Og går ikke det så kontakter du bare en annen moderator/admin og får vedkommende til å se på saken om den førstnevnte moderatoren kanskje bør la være :)

Endret av B|Real
Lenke til kommentar

Har reagert flere ganger i det siste på at innlegg jeg rapporterer som helt klart bryter med retnignslinjene, ikke blir gjort noe med. I tillegg provoserer det meg noe voldsomt at innlegg jeg skriver blir slettet uten at jeg får noe tilbakemelding på hvorfor. Derimot har det ikke blitt gjort noe med innlegg jeg har rapportert som er DIREKTE personangrep uten noe mål og mening, helt ut i fra det blå. Dette var selvfølgelig fra en av personene som tydeligvis er unntatt all moderering.

Lenke til kommentar
Har reagert flere ganger i det siste på at innlegg jeg rapporterer som helt klart bryter med retnignslinjene, ikke blir gjort noe med. I tillegg provoserer det meg noe voldsomt at innlegg jeg skriver blir slettet uten at jeg får noe tilbakemelding på hvorfor. Derimot har det ikke blitt gjort noe med innlegg jeg har rapportert som er DIREKTE personangrep uten noe mål og mening, helt ut i fra det blå. Dette var selvfølgelig fra en av personene som tydeligvis er unntatt all moderering.

6005852[/snapback]

Kommer du ikke fram via rapportering så ta kontakt med en moderator og hør om vekommende om han/henne vet om det har blitt gjort noe med den konkrete saken, eller be moderatoren ta det opp internt for å se på saken eller saker som ikke har blitt gjort noe med. Eller at en moderator har slettet rapporteringe og hvorfor han/henne har gjort akkurat det har med.

Og er det personer som ikke blir moderert så kan det ha med for at det blir diskutert internt hva man skal gjøre med akkurat den saken. Og er det en person som ikke blir moderert så ta det opp også, send en PM eller ligndende kontaktmåter med en moderator og få saken opp og få den unnagjort for alle skal behandles likt.

Lenke til kommentar

Det var selvfølgelig ikke snakk om innlegg som bryter med 14tegnsregelen eller dobbelpostinger. Det var snakk om et par poster som ikke burde vært slettet pga skjønnsmessige grunner. Altså var de i teorien ikke direkte relevant i forhold til spørsmålet til trådstarter, men likevel relevant til topic, og ment som tips til trådstarter. Likevel ble de slettet - greit nok hvis dere absolutt skal være så regide, men jeg fikk ikke noen tilbakemelding på hvorfor.

Lenke til kommentar
Har reagert flere ganger i det siste på at innlegg jeg rapporterer som helt klart bryter med retnignslinjene, ikke blir gjort noe med. I tillegg provoserer det meg noe voldsomt at innlegg jeg skriver blir slettet uten at jeg får noe tilbakemelding på hvorfor. Derimot har det ikke blitt gjort noe med innlegg jeg har rapportert som er DIREKTE personangrep uten noe mål og mening, helt ut i fra det blå. Dette var selvfølgelig fra en av personene som tydeligvis er unntatt all moderering.

6005852[/snapback]

Kommer du ikke fram via rapportering så ta kontakt med en moderator og hør om vekommende om han/henne vet om det har blitt gjort noe med den konkrete saken, eller be moderatoren ta det opp internt for å se på saken eller saker som ikke har blitt gjort noe med. Eller at en moderator har slettet rapporteringe og hvorfor han/henne har gjort akkurat det har med.

Og er det personer som ikke blir moderert så kan det ha med for at det blir diskutert internt hva man skal gjøre med akkurat den saken. Og er det en person som ikke blir moderert så ta det opp også, send en PM eller ligndende kontaktmåter med en moderator og få saken opp og få den unnagjort for alle skal behandles likt.

6005967[/snapback]

 

Jeg synes det blir feil hvis enkeltbrukere skal drive og "forfølge" saker som gjerne er småplukk, men likevel smårriterende som dårlige topicer og direkte personangrep. Når det flere ganger er slike saker, så synes jeg det tyder på at rapporteringsfunksjonen enten ikke fungerer som den skal, eller at moderatorer enkelt og greit overser rapporteringene. Jeg rapporter småsaker jeg oppdager her og der for å hjelpe moderatorteamet med å holde forumet ryddig, ikke for å være leke-politi.

Lenke til kommentar

Et problem som ser ut til å vokse er at ytringsfriheten sakte men sikker blir kvalt på dette forum. greit nok at en ikke skal kunne anngripe andre personer(personanngrep) men vet mod hva dette er ??

For om en peson profilerer en holdning i en rekke tråder for så å snu totalt om i en neste fordi dette passer,ja da må da vitterligen personen tåle kritikk/spørsmål ang dette. Det har ingenting med personanngrep å gjøre,det er vanlig både i politikken , aviser, radio og fjernsyn.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil hvis enkeltbrukere skal drive og "forfølge" saker som gjerne er småplukk, men likevel smårriterende som dårlige topicer og direkte personangrep. Når det flere ganger er slike saker, så synes jeg det tyder på at rapporteringsfunksjonen enten ikke fungerer som den skal, eller at moderatorer enkelt og greit overser rapporteringene. Jeg rapporter småsaker jeg oppdager her og der for å hjelpe moderatorteamet med å holde forumet ryddig, ikke for å være leke-politi.

6011401[/snapback]

 

Enig med darkness|. Føler at mod-teamet snakker to tunger av og til. Dere sier at man ikke kan rapportere ofte nok så lenge man er saklig, mens forumbrukeren ser ikke helt vitsen med å rapportere, pga inntrykket man sitter igjen med. Da må eventuelt ting endres?

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir feil hvis enkeltbrukere skal drive og "forfølge" saker som gjerne er småplukk, men likevel smårriterende som dårlige topicer og direkte personangrep. Når det flere ganger er slike saker, så synes jeg det tyder på at rapporteringsfunksjonen enten ikke fungerer som den skal, eller at moderatorer enkelt og greit overser rapporteringene. Jeg rapporter småsaker jeg oppdager her og der for å hjelpe moderatorteamet med å holde forumet ryddig, ikke for å være leke-politi.

6011401[/snapback]

Skjønner at det kan sees på som å bedrive leke-politi, men vil man at forumet skal bli et bedre sted så er det kanskje det som må til, at det må ei opprydding til rett og slett.

Enig med darkness|. Føler at mod-teamet snakker to tunger av og til. Dere sier at man ikke kan rapportere ofte nok så lenge man er saklig, mens forumbrukeren ser ikke helt vitsen med å rapportere, pga inntrykket man sitter igjen med. Da må eventuelt ting endres?

6015103[/snapback]

Jeg kan love deg at hadde ikke rapporteringslisten ligget der så hadde forumet sett mye mye annerledes ut en det gjør i dag. Vi har ikke kommet over så mye som vi gjør pr dags dato og forumet hadde blitt totalt anneledes og overfylt med ting som jeg vil tro at ikke så mange ønsker her på forumet.

Lenke til kommentar

Angående rapporteringer så vil jeg bare si at de er uvurderlige. Kan være vi kan bli bedre til å behandle dem, men en ting er sikkert er at alle de som benytter seg av rapporteringsknappen gjør en fenomenal jobb for forumets del. Det hadde vært langt mer "rot" her om det ikke hadde vært for de brukerene som tar seg tid til å gi beskjed om feilpostinger, regelbrudd, forspørsler m.m.

 

Endel brukere er gjengangere når det kommer til å rapportere. Det er ikke annet enn å si bravo til de for de hjelper virkelig til. Vi setter veldig pris på den hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg synes dere er for harde mot mindre erfarne brukere. Hvis en ny bruker gjør en feil når det gjelder retninglinjene eller nettikette er det *klikk* med tråden. For eksempel, hvis en ny bruker glemmer 3ords regelen så kan dere jo heller skifte navn på tråden og gi opplyse brukeren om at dette ikke er lov og hvis han gjør det en annen gang stenger dere tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...