Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Gavekort skrev (5 minutter siden):

Vi er de samme folka som har jobbet slik som vi alltid har gjort, og staben har ikke endret seg stort på i hvert fall 5 år. Vi håper alltid at vi kan endre oss til å bli bedre, så tilbakemeldinger er selvsagt noe vil liker.

Det er viktig for oss at terskelen er objektiv og forståelig, og at eventuelle advarsler skal være inneforstått med brukeren som får advarsel. Hvis du føler at en reaksjon mot deg ikke er berettiget så kan den klages inn til administratorer for en grundigere evaluering.

Jeg synes det hadde holdt med en advarsel i tråden, og ikke en anmerkning som utgår i September pga en velment Ironisk tone...

Med vennlig hilsen

Endret av Gouldfan
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det hadde holdt med en advarsel i tråden, og ikke en anmerkning som utgår i September pga en velment Ironisk tone...

Enkelttilfeller der det blir utstedt en advarsel til bruker vil ikke ha noen reelle konsekvenser for brukeren. Det er først når man får en advarsel, har klikket at man forstår advarselen, men likevel fortsetter med lignende oppførsel, at man kan få konsekvenser for sin handling.

Advarselpoeng er noe som henger igjen i IPB-programvaren vi kjører forumet på, og har ingen betydning i disse dager.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Hvordan poster man anonymt fra mobil siden?

Prøv å aktivere denne når under der ma  skriver:

Screenshot_20231011_193641_SamsungInternet.thumb.jpg.ac6a0538f69c06d4ecfe1eec6bc5ca18.jpg

 

Men husk at ser bare er noen kategorier det sette er mulig, som helse, juss, privatøkonomi, muligens ett par til også.

Men det er ikke mulig over alt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg ble utestengt 3 dager for å ha kritisert den norske regjering i forbindelse med konflikten Israel/Hamas.

Om politisk ståsted/meninger kvalifiserer til utestengelse, bør dette opplyses om i retningslinjene til forumet.

Samme gjelder at en ikke svarer på klager som blir sendt inn.

 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Moderatorene gjør mye bra arbeid, det er det ingen tvil om. Men siden dere er positiv til konstruktiv kritikk, deler jeg gjerne mine litt mindre positive opplevelser med moderatorer.

Én gang stilte jeg et spørsmål som jeg ikke kunne finne svaret på Internett. Den første som svarte meg, var en moderator. Hen ga ikke svaret direkte til meg (det har jeg ikke problemer med). Det ble litt kommunikasjon mellom meg og moderatoren, men til slutt sa jeg noe som "Hva mener du med dette? Jeg skjønner ikke". Moderatoren ba meg lese tråden på nytt, og svarte ikke på flere av  kommentarene mine. Senere fikk jeg et mer utfyllende svar av en aktiv bruker som jeg har sett gi gode svar på dette temaet. Det hen sa ga fullstendig mening, og det viste seg faktisk at moderatoren som svarte tidligere, tok feil. Jeg skjønner at moderatorer ikke forventes å kunne svaret på spørsmålet mitt, men hvorfor gi meg hint som ikke engang stemmer?

En annen gang hadde jeg og en moderator forskjellige meninger om et allment tema. Framtoningen til moderatoren kunne virke irritert over at jeg hadde den meningen jeg hadde. Jeg respekterer at moderatoren hadde en annen mening enn meg, men argumentene moderatoren brukte var typ "du kjenner ikke til dette temaet godt nok til å kunne mene det du gjør". Hadde min mening omhandlet et stort, komplisert tema, kan jeg skjønne moderatoren sitt utsagn. Men dette temaet, og min mening forsåvidt, var egentlig ikke kontroversiell, så det kan virke som at moderatoren ikke håndterte dette på en profesjonell måte.

Kort oppsummert har jeg to råd til alle som vil bli respektert, enten det er en moderator eller i livet generelt: Vær tålmodig, og respekter at folk er opptatt av forskjellige temaer.

Dette er de eneste mindre positive opplevelsene jeg har hatt med moderatorer, så utenom dette gjør dere en god jobb.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
gjest2 skrev (2 minutter siden):

Moderatorene gjør mye bra arbeid, det er det ingen tvil om. Men siden dere er positiv til konstruktiv kritikk, deler jeg gjerne mine litt mindre positive opplevelser med moderatorer.

Én gang stilte jeg et spørsmål som jeg ikke kunne finne svaret på Internett. Den første som svarte meg, var en moderator. Hen ga ikke svaret direkte til meg (det har jeg ikke problemer med). Det ble litt kommunikasjon mellom meg og moderatoren, men til slutt sa jeg noe som "Hva mener du med dette? Jeg skjønner ikke". Moderatoren ba meg lese tråden på nytt, og svarte ikke på flere av  kommentarene mine. Senere fikk jeg et mer utfyllende svar av en aktiv bruker som jeg har sett gi gode svar på dette temaet. Det hen sa ga fullstendig mening, og det viste seg faktisk at moderatoren som svarte tidligere, tok feil. Jeg skjønner at moderatorer ikke forventes å kunne svaret på spørsmålet mitt, men hvorfor gi meg hint som ikke engang stemmer?

En annen gang hadde jeg og en moderator forskjellige meninger om et allment tema. Framtoningen til moderatoren kunne virke irritert over at jeg hadde den meningen jeg hadde. Jeg respekterer at moderatoren hadde en annen mening enn meg, men argumentene moderatoren brukte var typ "du kjenner ikke til dette temaet godt nok til å kunne mene det du gjør". Hadde min mening omhandlet et stort, komplisert tema, kan jeg skjønne moderatoren sitt utsagn. Men dette temaet, og min mening forsåvidt, var egentlig ikke kontroversiell, så det kan virke som at moderatoren ikke håndterte dette på en profesjonell måte.

Kort oppsummert har jeg to råd til alle som vil bli respektert, enten det er en moderator eller i livet generelt: Vær tålmodig, og respekter at folk er opptatt av forskjellige temaer.

Dette er de eneste mindre positive opplevelsene jeg har hatt med moderatorer, så utenom dette gjør dere en god jobb.

Snakker du om moderatorer generelt sett eller på dette forumet, som er det tråden handler om?

Lenke til kommentar
the 3 X skrev (1 time siden):

Jeg ble utestengt 3 dager for å ha kritisert den norske regjering i forbindelse med konflikten Israel/Hamas.

Om politisk ståsted/meninger kvalifiserer til utestengelse, bør dette opplyses om i retningslinjene til forumet.

Samme gjelder at en ikke svarer på klager som blir sendt inn.

 

Å bidra med meninger og diskusjon er selve poenget med et diskusjonsforum, så du trekker feil konklusjon og du kommer med påstand uten hold. Regelbrudd derimot kvalifiserer til utestengelse. 

Hvis man har fått et varsel er det viktig at man leser tydelig beskjeden man har fått og evt etterspør hvis varselet var uklart. 

Endret av Gaea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rexxus skrev (18 timer siden):

Lurer på, hvorfor får ikke brukere LOV slette meldingene sine eller TOPIC tråden vi lager?

" FInner Ikke SLETT" Knappen.

Dette er et valg forumets eiere og ledelse har tatt. Årsakene ligger lengre tilbake i tid enn min tid her, men jeg antar at det er fordi man har dårlig erfaring med å åpne for selvstyrt sletting. 

Når det er sagt: Åpner vi for at brukere får slette egen topic, så åpner vi også for at brukere får slette andre brukeres innlegg. Hvis vi åpner for å slette egen topic, ut fra en tankegang om at brukeren eier sine egne innlegg, dukker det opp en motsetning med tanke på at andre brukere da også eier sine innlegg. 

Adgangen til å slette egne innlegg har også en side mot administrasjon, mot andre brukere, og mot historikk. "Delete the evidence" er en ganske vanlig taktikk mange steder hvis man vil prøve å unngå å bli utsatt for sanksjoner hvor man har brutt reglene. I de kategoriene jeg vanker mest (juss og lignende) er det mange som kommer inn til trådene fra Google, og svarene blir veldig utilgjengelige for dem hvis opplysningene fra den som spør er slettet eller fjernet. Fra mitt perspektiv er det en del av samfunnskontrakten (ikke en faktisk juridisk bindende kontrakt, men det sosiologisk konseptet utledet av Rousseau) her på forumet at man som motytelse for å få svar, lar spørsmålet stå slik at andre kan ha nytte av det. 

Hvis man ønsker å få en tråd fjernet fra forumet kan man kontakte en moderator eller administrator. Det er ikke umulig (heller ikke spesielt vanskelig), men man må ha en grunn. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
krikkert skrev (13 minutter siden):

Dette er et valg forumets eiere og ledelse har tatt. Årsakene ligger lengre tilbake i tid enn min tid her, men jeg antar at det er fordi man har dårlig erfaring med å åpne for selvstyrt sletting. 

Når det er sagt: Åpner vi for at brukere får slette egen topic, så åpner vi også for at brukere får slette andre brukeres innlegg. Hvis vi åpner for å slette egen topic, ut fra en tankegang om at brukeren eier sine egne innlegg, dukker det opp en motsetning med tanke på at andre brukere da også eier sine innlegg. 

Adgangen til å slette egne innlegg har også en side mot administrasjon, mot andre brukere, og mot historikk. "Delete the evidence" er en ganske vanlig taktikk mange steder hvis man vil prøve å unngå å bli utsatt for sanksjoner hvor man har brutt reglene. I de kategoriene jeg vanker mest (juss og lignende) er det mange som kommer inn til trådene fra Google, og svarene blir veldig utilgjengelige for dem hvis opplysningene fra den som spør er slettet eller fjernet. Fra mitt perspektiv er det en del av samfunnskontrakten (ikke en faktisk juridisk bindende kontrakt, men det sosiologisk konseptet utledet av Rousseau) her på forumet at man som motytelse for å få svar, lar spørsmålet stå slik at andre kan ha nytte av det. 

Hvis man ønsker å få en tråd fjernet fra forumet kan man kontakte en moderator eller administrator. Det er ikke umulig (heller ikke spesielt vanskelig), men man må ha en grunn. 

Takk for svar, det går fint for meg det da videre :D
Syns dere  er koselige Moderatorer jeg :D

Håper du får en fin dag videre , her blir det McDOnalds frokost 😛

Lenke til kommentar
36 minutes ago, krikkert said:

Dette er et valg forumets eiere og ledelse har tatt. Årsakene ligger lengre tilbake i tid enn min tid her, men jeg antar at det er fordi man har dårlig erfaring med å åpne for selvstyrt sletting. 

Når det er sagt: Åpner vi for at brukere får slette egen topic, så åpner vi også for at brukere får slette andre brukeres innlegg. Hvis vi åpner for å slette egen topic, ut fra en tankegang om at brukeren eier sine egne innlegg, dukker det opp en motsetning med tanke på at andre brukere da også eier sine innlegg. 

Adgangen til å slette egne innlegg har også en side mot administrasjon, mot andre brukere, og mot historikk. "Delete the evidence" er en ganske vanlig taktikk mange steder hvis man vil prøve å unngå å bli utsatt for sanksjoner hvor man har brutt reglene. I de kategoriene jeg vanker mest (juss og lignende) er det mange som kommer inn til trådene fra Google, og svarene blir veldig utilgjengelige for dem hvis opplysningene fra den som spør er slettet eller fjernet. Fra mitt perspektiv er det en del av samfunnskontrakten (ikke en faktisk juridisk bindende kontrakt, men det sosiologisk konseptet utledet av Rousseau) her på forumet at man som motytelse for å få svar, lar spørsmålet stå slik at andre kan ha nytte av det. 

Hvis man ønsker å få en tråd fjernet fra forumet kan man kontakte en moderator eller administrator. Det er ikke umulig (heller ikke spesielt vanskelig), men man må ha en grunn. 

Er helt enig med dere ang. bevissamling om folk sletter sine innlegg, men det naturlige er jo at slettede innlegg vises for moderatorer men ikke vanlige brukere? På den måten kan dere opprettholde oversikten og samle beviser i de tilfeller det trengs, og på samme tid gir brukerne muligheten til å få lov til å ta eierskap til eget innhold. Joda - redigering fungerer det også, men noen ganger er det feil / uhell / ønske om å trekke innhold tilbake; en mening kan i noen tilfeller ses på som en personopplysning / eiendel som man selv står fritt til å administrere (så langt det ikke bryter med regler). 
 

Edit: Folk lurer sikkert på hvordan jeg kan si at en post kan være en personopplysning: i sin tid når vi gjorde et forskningsprosjekt på plattformen Twitter, var Norsk senter for Forskningsdata (litt som Datatilsynet men rettet mot forskning spesielt) klar på at Tweets kunne i visse settinger betraktes som politiske ytringer. Det var derfor å betrakte som sensitive personopplysninger. For vårt vedkommende måtte vi ha helt sinnsyke ekstraordinære tiltak (plumberte harddisker uten nettilgang når vi behandlet opplysningene) for å ikke la brukerne ha valget om å kunne trekke tilbake innholdet (et form for samtykke) . Nå var dette litt i ytterkanten av det normale, men poster på et sosialt medium bør være i eierskap til den enkelte med mindre det ligger tunge vurderinger til bunns for hvorfor ikke.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

At slettede innlegg vises for moderatorer men ikke andre vil bare løse problemet med sletting av innlegg i en konflikt. Det vil ikke løse problemet med sletting av innlegg der det er et poeng at innleggene blir stående for ettertiden og andre. 

Begrensningene ligger ikke i at vi forbyr skjuling og sletting av innlegg, begrensningen ligger i at den enkelte må gjennom en manuell prosess for å oppnå dette resultatet, og denne prosessen skal ivareta at de retningslinjene den enkelte har akseptert ved å ha konto og skrive på diskusjon.no blir fulgt. 

Hadde vi åpnet for fri egeninitiert sletting er det også all grunn til å regne med at sitatfunksjonen ville blitt brukt i mye større utstrekning, og da er den enkelte som ønsker sletting like langt. For selv om du kan slette egne innlegg måtte du likevel da hatt en dialog med moderatorene/administratorene for å få slettet sitater. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, krikkert said:

At slettede innlegg vises for moderatorer men ikke andre vil bare løse problemet med sletting av innlegg i en konflikt. Det vil ikke løse problemet med sletting av innlegg der det er et poeng at innleggene blir stående for ettertiden og andre. 

Begrensningene ligger ikke i at vi forbyr skjuling og sletting av innlegg, begrensningen ligger i at den enkelte må gjennom en manuell prosess for å oppnå dette resultatet, og denne prosessen skal ivareta at de retningslinjene den enkelte har akseptert ved å ha konto og skrive på diskusjon.no blir fulgt. 

Hadde vi åpnet for fri egeninitiert sletting er det også all grunn til å regne med at sitatfunksjonen ville blitt brukt i mye større utstrekning, og da er den enkelte som ønsker sletting like langt. For selv om du kan slette egne innlegg måtte du likevel da hatt en dialog med moderatorene/administratorene for å få slettet sitater. 

Takker for tankene / refleksjon rundt dette og sier ikke at det er noe galt i den, men ref. Editen jeg gjorde av min forrige post nå nettopp: er det gjort vurderinger rundt hvem sine rettigheter man bør veie standpunktet tyngst mot? Den enkeltes rett til uhindret å kunne administrere sitt innhold (for hva når dere er uenige med bruker som ønskes sitt innhold slettet?) vs den offentlige samtale / diskusjon?

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 timer siden):

Takker for tankene / refleksjon rundt dette og sier ikke at det er noe galt i den, men ref. Editen jeg gjorde av min forrige post nå nettopp: er det gjort vurderinger rundt hvem sine rettigheter man bør veie standpunktet tyngst mot? Den enkeltes rett til uhindret å kunne administrere sitt innhold (for hva når dere er uenige med bruker som ønskes sitt innhold slettet?) vs den offentlige samtale / diskusjon?

Den typen vurderinger gjøres hver gang man får en forespørsel om sletting. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...