Gå til innhold

Hva ønsker du å si til moderatorene og veilederne? Les 1. post!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen Moderatorer liker jeg veldig godt. andre liker jeg heller dårlig... Men sånn er det jo... Skulle ønske det var en aldergrense som var litt høyere en den som er. jeg er ung og liker dårlig og bli moderert fra en som er yngre.

5983020[/snapback]

Når folk ikke tåler at en som er yngre enn en selv er mod så egentlig ikke håp. Hvis du føler at du er smartere enn den yngre mod'en så oppfør deg deretter, så slipper du å bli moderert.

5983516[/snapback]

 

Mente ikke helt slik da... Men at f.eks en 18åring blir moderator liker jeg ikke. med hensyn til brukere som er mye eldre ikke vil bli rettet på av en "ungdom" har ingenting med smarthet å gjøre... en aldergrense for å bli mod på 21år hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Noen Moderatorer liker jeg veldig godt. andre liker jeg heller dårlig... Men sånn er det jo... Skulle ønske det var en aldergrense som var litt høyere en den som er. jeg er ung og liker dårlig og bli moderert fra en som er yngre.

5983020[/snapback]

Når folk ikke tåler at en som er yngre enn en selv er mod så egentlig ikke håp. Hvis du føler at du er smartere enn den yngre mod'en så oppfør deg deretter, så slipper du å bli moderert.

5983516[/snapback]

 

Mente ikke helt slik da... Men at f.eks en 18åring blir moderator liker jeg ikke. med hensyn til brukere som er mye eldre ikke vil bli rettet på av en "ungdom" har ingenting med smarthet å gjøre... en aldergrense for å bli mod på 21år hadde vært fint.

5983547[/snapback]

 

Ettersom dette ikke har noe med tråden å gjøre blir dette mitt siste utspill:

JO, det har det absolutt. Hvis en 18-åring er skikket til å være mod, så la han bli mod. Og hvis en eldre bruker har et problem med at en yngre person er mod, er det et holdningsproblem. Dessuten hvis du holder deg på matten vil du aldri bli rettet på av den yngre mod'n, ergo det er intet problem

 

Og som nevnt av annen mod, ingen er under 20

Endret av dub
Lenke til kommentar
Mente ikke helt slik da... Men at f.eks en 18åring blir moderator liker jeg ikke. med hensyn til brukere som er mye eldre ikke vil bli rettet på av en "ungdom" har ingenting med smarthet å gjøre... en aldergrense for å bli mod på 21år hadde vært fint.

5983547[/snapback]

 

.. og så har du 22-åringer som klager over at de blir rettet på av en yngre person, og til slutt må vi ha folk som Skrue som eneste moderator, siden han er eldst på forumet (så vidt jeg vet).

 

Folk som blir moderatorer er brukere med lang fartstid på forumet, som gjør forumet til et bedre sted via informative og konstruktive innlegg, og som gjerne rapporterer uhumskheter. At du ikke takler å bli irettesatt av en som er yngre enn deg, får du nesten bare takle.

Lenke til kommentar
Mente ikke helt slik da... Men at f.eks en 18åring blir moderator liker jeg ikke. med hensyn til brukere som er mye eldre ikke vil bli rettet på av en "ungdom" har ingenting med smarthet å gjøre... en aldergrense for å bli mod på 21år hadde vært fint.

5983547[/snapback]

 

.. og så har du 22-åringer som klager over at de blir rettet på av en yngre person, og til slutt må vi ha folk som Skrue som eneste moderator, siden han er eldst på forumet (så vidt jeg vet).

 

Folk som blir moderatorer er brukere med lang fartstid på forumet, som gjør forumet til et bedre sted via informative og konstruktive innlegg, og som gjerne rapporterer uhumskheter. At du ikke takler å bli irettesatt av en som er yngre enn deg, får du nesten bare takle.

5983598[/snapback]

Men det er ikke det at jeg ikke takler det for jeg er jo ikke så gammel enda uansett. tenkte bare det måtte være kjipt for en på f.eks 35 år å bli irettesatt av en på 18-19. og jeg mente heller ikke at det skulle gå opp i det uendelige, derfor jeg kunne tenkt med en grense på 21. jeg er rimelig sikker på at jeg har sett mods på under 20 år men?tar jeg feil kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg synes dere som helhet gjør en knall jobb. Jeg synes ihvertfall at dere er hjelpsomme når det er behov for det, og gjør en god jobb med å filtrere bort useriøse innlegg fra debatter. Har heller ikke noe å utsette på evnen deres til å kommunisere. Du spør om hurtighet for å reagere på rapportering, og den er vel kanskje ikke perfekt, men jeg vet godt at det ikke er så lett. Hvor strenge dere er? Relativt perfekt synes jeg. Jeg har fått inntrykk av at dere istedenfor å være paragraf-ryttere som leter etter lovbrudd heller ser litt på sammenhengen rundt hendelsen før dere tar nødvendige steg.

 

Dere skal ha spesielt skryt for policyen med å _midlertidig_ stenge tråder for opprydding når det trengs. Enkelte av dere er kanskje litt triggerhappy når det gjelder å stenge permanent og stenger på rimlig tynt grunnlag, men det går mer på enkeltpersoner tror jeg.

 

Ellers så skal dere ha skryt for å være tilsynelatende upartiske noe som ikke alltid har vært tilfellet med moderatørene her.

 

Personlig har jeg svært gode erfaringer med dagens stab av moderatører og vil si at dere gjør en svært god jobb.

 

Alt i alt er det kun 1 episode med moderatørene på forumet jeg har reagert med avsky på de siste par årene, men det går garantert på enkeltperson og skal derfor ikke ta det her :)

Lenke til kommentar
Men det er ikke det at jeg ikke takler det for jeg er jo ikke så gammel enda uansett. tenkte bare det måtte være kjipt for en på f.eks 35 år å bli irettesatt av en på 18-19. og jeg mente heller ikke at det skulle gå opp i det uendelige, derfor jeg kunne tenkt med en grense på 21. jeg er rimelig sikker på at jeg har sett mods på under 20 år men?tar jeg feil kanskje?

5983614[/snapback]

 

Joda, jeg skjønner tankegangen din, men for en bruker på 35 vil ikke forskjellen på 2-3 år ha særlig mye å si. Moderatoren vil fortsatt være en jypling som ikke har halvparten av livserfaringen han/hun har.

 

Det blir uansett for dumt å måtte ta hensyn til slikt, sjekke opp alder på de forulempende brukerne og delegere eldre moderatorer slik at en regelbryter muligens ikke føler seg støtt.

Lenke til kommentar
Men det er ikke det at jeg ikke takler det for jeg er jo ikke så gammel enda uansett. tenkte bare det måtte være kjipt for en på f.eks 35 år å bli irettesatt av en på 18-19. og jeg mente heller ikke at det skulle gå opp i det uendelige, derfor jeg kunne tenkt med en grense på 21. jeg er rimelig sikker på at jeg har sett mods på under 20 år men?tar jeg feil kanskje?

5983614[/snapback]

 

Joda, jeg skjønner tankegangen din, men for en bruker på 35 vil ikke forskjellen på 2-3 år ha særlig mye å si. Moderatoren vil fortsatt være en jypling som ikke har halvparten av livserfaringen han/hun har.

 

Det blir uansett for dumt å måtte ta hensyn til slikt, sjekke opp alder på de forulempende brukerne og delegere eldre moderatorer slik at en regelbryter muligens ikke føler seg støtt.

5983765[/snapback]

 

Det viktigste er jo ikke alderen man har på papiret. Problemet er vel gjerne at alderen skinner igjennom på måten personen skriver/moderer.

Lenke til kommentar

Tar og svarer på ditt innlegg jeg danilovic, selv om det du skriver er blitt nevnt før.

 

- Altfor selvhøytidelige

 

Hva legger du i dette? Er det slik at vi har blitt mer "cocky"(i mangel på bedre ord) etter at moderatorstatusen kom? Er vi mer selvhøytidelige enn brukere ellers, jevnt over?

 

- Gidder ikke å gjøre spesielt mye med klare regelbrudd (woho, slenger inn standardposten i alle treordsregelbruddtrådene)

 

Nå blir det nå gjort noe med de regelbruddene som moderator oppdager (mitt inntrykk). Men hva er det du etterlyser? Strengere moderering?

 

 

- Favoriserer brukere

- Forskjellsbehandler

 

Tar de under ett. Litt vanskelig å gjøre noe med dette her da det er flere moderatorer og således blir det reagert forksjellig. Er også lettere å ta kontakt med noen på pm om man har dem der og be dem "skjerpe seg", noe man ikke alltid har anledning til med folk man ikke kjenner. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om det var min egen mor som begikk et regelbrudd, man tar nå uansett tak i det. Og det er veldig forksjell på brukere. Bruker A og B kan gjøre nøyaktig samme overtramp men få forskjellig reaksjon. Dette kan ha med faktorer som brukere ikke har oversikt over (f.eks. at bruker A har begått lignende overtramp tidligere, men ikke bruker B). Det som er viktig å ha i tankene er at det som foregår i kulissene er ikke noe "allmennheten" har tilgang til. Derfor kan det godt være man oppfatter det som forskjellsbehandling, men det egentlig ikke er det.

Historikk m.m hos brukere vil være relevant når man moderer brukeren, det er bare rett og rimelig slik jeg ser det. Men det må som sagt være relevant og saklig.

Lenke til kommentar

Å moderere på et stort forum er i seg selv en rimelig stor utfordring og det byr på en del problemer.

 

Hw har valgt å ha moderatorer som har sine områder for moderering. Dessverre fungerer dette ikke helt som planlagt, da disse moderatorene ofte modererer deler på forumet de ikke skulle hatt tilgang til.

 

Det største problemet er nok allikevel at det reageres ulikt fra moderator til moderator. Noen slår hardt ned på filleting, mens andre totalt overser dette. Noen kan få warn for noe en annen sitter å ler av. Jeg har sett hundrevis av advarsler jeg må bare le av, og som faktisk hadde krydret forumet.

 

Alder er en vesentlig ting på moderatorene. Man blir gjerne litt rundere i kantene jo eldre man blir, og for et forum er det viktig at man er rund i kantene.

 

Dessverre er eller var ihvertfall forumstyret ikke eksisterende. For min del syns jeg det er for mye lover og regler på dette forumet. Dessverre. 14 tegnsregelen er for meg helt bak mål. Med innføring av stadig nye regler og normer, sier det også litt om hvilken brukergruppe/aldersgruppe forumet legger opp til.

 

Jeg stiller meg enda spørsmål med lovligheten av å ha et warnsystem, slik forumet har i dag. Det er ingen kontroll (bortsett fra hvem som er moderator) på hvem som leser anmerkninger som går på en privatperson. Jeg tror denne saken hadde stått rimelig svakt hos et eventuellt besøk av datatilsynet. Muligheten til å sperre brukere eller utdele warn burde være begrenset oppad til noen få personer.

Moderatorene burde vært fler og hatt mindre "makt". De skulle bare hatt editeringsmuligheter, da tror jeg at vi hadde hatt fler positive modereringer :)

 

Å utestenge/warne en person er litt for subjektivt i forumet her. Og det er ikke bra.

 

Siste jeg vil påpeke er "raid" som moderatorene av og til dundrer løs på. Hisser seg opp til det hinsidige på intraforumet og lar raseriet gå utover mange brukere og tråder her inne. Noen ganger lønner det seg å ha bremsene på.

 

 

Dette var mye negative tilbakemeldinger, men det er jo de som man benytter for å gjøre ting bedre. Dog påpeker jeg at tilbakemeldingene fra brukerne har like stor verdi for ledelsen som en pose gammel hundedritt. Forandringer skapt av brukeren er ikke eksisterende her.

 

Dessuten burde en moderator ha en form for betaling for arbeidet som blir gjort.

Lenke til kommentar
Ja, det stemmer at den ble fjernet. (Skulle egentlig skrive det, men når man har vært på nattevakt så tenker man ikke alltid så lett.) Spiller ikke så stor rolle om de blir fjernet eller ikke da.

5983582[/snapback]

Er det ikke fordi det er oppført noe i loggen? Tror jeg leste noe sånt.

EDIT: Det gjaldt hvis man hadde fått fjerne en warn rett etter man fikk en ordtlig warn. :hmm:

Endret av Bundy
Lenke til kommentar
Hva legger du i dette? Er det slik at vi har blitt mer "cocky"(i mangel på bedre ord) etter at moderatorstatusen kom? Er vi mer selvhøytidelige enn brukere ellers, jevnt over?

Enkelte har vært litt "blærete", og blitt litt mer "blærete" etter at nicket deres fikk en annen farge. En moderator tar aldri feil, og reglementet er 100 % konge, og er det noen som ikke liker modereringa, blir paragraf 13 (eller what ever) med "respekter dine moderatorer" slengt i trynet på deg. Satt på spissen selvsagt, men du skjønner hva jeg mener.

Nå blir det nå gjort noe med de regelbruddene som moderator oppdager (mitt inntrykk). Men hva er det du etterlyser? Strengere moderering?

Når en først fører inn drittregler (IMO) som treords- og fjortentegnsregelen, og det står (stod?) i reglementet at brudd på akkurat denne regelen (treords) skulle bli slått hardt ned på, og det eneste som skjer, er at moderatoren limer inn den sedvanlige greia hvor en oppfordrer til å bytte emnefelt osv.

 

I tillegg irriterer deg meg også jævlig at det flere ganger er blitt bedt om at hvis et regelebrudd forkommer, så rapportér posten, for faen, og ikke skriv "Jeg synes du er teit! Rapportert!" i tråden.

 

Det blir lagd regler for mye dritt, og de fleste drittreglene blir ikke fulgt opp.

Tar de under ett. Litt vanskelig å gjøre noe med dette her da det er flere moderatorer og således blir det reagert forksjellig. Er også lettere å ta kontakt med noen på pm om man har dem der og be dem "skjerpe seg", noe man ikke alltid har anledning til med folk man ikke kjenner. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre om det var min egen mor som begikk et regelbrudd, man tar nå uansett tak i det. Og det er veldig forksjell på brukere. Bruker A og B kan gjøre nøyaktig samme overtramp men få forskjellig reaksjon. Dette kan ha med faktorer som brukere ikke har oversikt over (f.eks. at bruker A har begått lignende overtramp tidligere, men ikke bruker B). Det som er viktig å ha i tankene er at det som foregår i kulissene er ikke noe "allmennheten" har tilgang til. Derfor kan det godt være man oppfatter det som forskjellsbehandling, men det egentlig ikke er det.

Historikk m.m hos brukere vil være relevant når man moderer brukeren, det er bare rett og rimelig slik jeg ser det. Men det må som sagt være relevant og saklig.

Både du og jeg vet at de mest hardcore Søppelfolka blir behandlet med slikehansker, selv om det de skriver ofte er helt på trynet.

 

Nå skal det sies at jeg selv ikke har vært noe englebarn de siste årene, og det jeg har ytret hittil, baserer seg mye på mye irritasjon som er meg påført gjennom en 33/33/33 blanding av retards, retarded reglement og retarded moderering, men jeg er vel i bunn og grunn ikke noe bedre selv. Det ble spurt om jeg ønsker å si noe til moderatorene, og det gjorde jeg. Forventer egentlig ikke noe utover det, for det var verre før (selv om det er noen nåværende moderatorer jeg godt kunne vært foruten).

 

Edit: Ja, også burde CS-forumet hatt et par aktive moderatorer som faktisk vet hva CS dreier seg om.

 

Daniel :)

Endret av danilovic
Lenke til kommentar

Jeg er generelt fornøyd med moderatorene, hyggelige folk. Noen ganger kan de være strenge, men vi fortjener det som regel. :wee:

 

Synes nå egentlig at dere skal være litt strengere, da hadde kanskje B|Real holde SO4 åpen fortsatt. :)

 

Stå på!

Hilsen Skogli.

Også kjent som hobby-moderator av fredrikrb

Lenke til kommentar

En viss forskjellsbehandling er nødvendig, og da er det greit med moderatorer som kjenner forumet. Hvis jeg kaller fredrik noe stygt (noe jeg veldig ofte gjør), kan ikke en ny moderator fra Programmeringsforumet hoppe inn i tråden og gi meg 10% for personhets, det blir for latterlig. Det er viktig med moderatorer som kjenner forumet, kjenner brukerne og kan skille mellom personhets og vennskapelig mobbing.

 

Det må være lov å kalle Ø.B. en hæst, ellers er det ikke et forum lenger.

 

edit: Det finnes mods som er under 20, blant annet wh1te (som var en av de flinke da han var aktiv), KennethDammyr, jokki, levlex, macfjott, It's me og ^Th0mas^.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...