Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chippe VW 1.9 TDI 110hk manuell....anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Er noe som skurrer veldig her ja. De fleste som driver med chiptuning drar strikken så langt det er forsvarlig og tar ut så mye som mulig, så at en powerbox klarer å få ut mer, er merkelig :hmm:

 

Klart, er vel i danmark som i norge, at det finnes "snille" ruller og strenge. - 400hk en plass er ikke mer enn kanskje 330hk ett annet sted. Så det er mange muligheter, uten å påstå at noen har rett eller feil her. - Bare stusser på talla! (Dog ikke første gang det skjer at jeg stusser på tall fra produsenter)

 

Mvh,

Magnus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slapp av Zandro. Boksen fra Chiptuning fungerer som bare det, derom er det ingen tvil. Dessuten er leveringstiden og e-post supporten upåklagelig.

Imidlertid kunne det være interessant å vite om boksen kun er et pot-meter med to dioder, eller om den også er prosessorstyrt, og om leverandøren kan oppgi produsent eller for den saks skyld andre referanser som bidrar til å bringe lys over produktet.

Personlig er jeg litt ubekvem med vissheten om at trykket i Common-railen min er økt ytterligere fra de 1600 BAR den opprinnelig opererer med, så noen betryggende ord om at dette vil fungere i all evighet spiser jeg selvsagt rått.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke benytte seriøse og velkjente Norske aktører på dette markedet? Både "bokser" og "chip" har vær sine fordeler og det finnes bra løsninger fra begge sider. Det er også "bokser" og "chiper" man skal holde seg borte fra.

 

Av bokser er det vel èn som gjelder, og det er BSR sin PPC-boks. I motsetning til andre bokser som pumper inn mer luft og mer diesel, så tar denne også høyde for andre faktorer for å sikre sikker drift av bilen.

 

Når det gjelder chip til diesel er det nok mange meninger. Skal man se på markedsandel er MTM størst i Norge. Audisentrum i Oslo og B.O Racing i Bergen er begge profesjonelle tunere som benytter MTM.

 

Noen linker til deg:

BSR PPC: http://www.autopower.no

MTM: http://www.audisentrum.no

MTM: http://www.boracing.no

 

Mer hjelp til Volkswagen og Audi-trimming finner du også her:

http://forum.vwaudi-club.no

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja jeg vet, gammel tråd.

 

For det første, så reklamerer de med at 110hk motoren får 141hk på websiden.

Siden tallet er så nøyaktig som 141 går jeg ut ifra at de har bremset bilen for å komme frem til dette tallet. Hvorfor presenterer de da en dyno som viser 150hk?

 

 

For det andre, blir (så vidt jeg vet) ikke turbotrykket justert opp. En kraftig økning i tilførselen av diesel uten økning av turbotrykket er ikke spesielt heldig. Det vil sote mer, og eksostemperaturen vil stige en del. Dette er ikke heldig for turboen.

 

Litt sot på fangeren bak er ikke noe å grine over, men hva med all soten som legger seg på stempel, rundt ventiler og i turbo? .. fysjameg.

 

 

40HK ekstra med sotboks? .. veldig tvilsomt. 20-25hk ekstra? Ok, den kjøper jeg. Men ikke 40hk mer uten å øke turbotrykket.

 

Jeg mener å huske at chippen til TS-racing øker trykket med 0.4bar, og den gir 50hk ekstra. Det burde sette ting litt i perspektiv.

 

 

Men på en annen side; jeg er bare en it-konsulent, og ingen bilmekaniker. Kanskje er jeg helt på bærtur :roll:

Lenke til kommentar
Turbotrykket økes. Uten å øke trykket er det neppe mulig å hente mer enn 5hk og da vil det ryke en god del. Slike løsninger finnes neppe i salg.

6272330[/snapback]

 

 

De fleste bokser gjør at bilen ryker mer. Det er nettopp derfor de av mange kalles sotboks.

Det jeg lurer på, er hvordan boksene får øket trykket. De fleste gjør ikke annet enn å gi feil dieseltemp verdier til ECU som svarer med å mate mer diesel.

Hadde boksene manipulert signalene om trykk eller rapportert høyere temperatur på luften, så hadde jeg skjønt det.

 

Det er selvsagt mulig at ECU øker trykket samtidig som den øker mengden diesel, men det er begrenset hvor mye den kan gjøre det uten å være like langt.

 

Jeg skal se om jeg får testet. Har boks på min TDI PD, så kanskje kjøper jeg VAG-COM. Da skal det være mulig å lese av trykket.

 

 

Når dette er sagt er det liten tvil om at bilen går bedre med boks.

Jeg skal bremse den om 2 uker, så da får vi se hvor mye ekstra boksen egentlig gir. Kommer mest sannsynlig til å hive ut boksen og chippe den samtidig, så da kan vi få en sammenligning mellom boks og chip samtidig.

Lenke til kommentar

Både trykk og mengde-signal kan manipuleres, så den eneste riktige måten å lese av trykket på er å koble til et mekanisk manometer. Selve trykkøkningen er enkel å få til. Trykket styres via ecu og actuatoren som styrer wastegaten er basert på vacuum istedet for overtrykk slik som på turbo-bensinere.

 

Gleder meg til å høre resultatet fra rulla, lykke til :)

Lenke til kommentar
Både trykk og mengde-signal kan manipuleres, så den eneste riktige måten å lese av trykket på er å koble til et mekanisk manometer. Selve trykkøkningen er enkel å få til. Trykket styres via ecu og actuatoren som styrer wastegaten er basert på vacuum istedet for overtrykk slik som på turbo-bensinere.

 

Gleder meg til å høre resultatet fra rulla, lykke til :)

6277051[/snapback]

 

 

At det kan manipuleres er det ingen tvil om, men når boksen kun manipulerer temp-verdiene på diesel, så blir det jo litt anderledes.

Nå har ikke jeg wastegate på min, men prinsippet blir det sammme.

 

Manometer koster ikke stort, så jeg vurdere å kjøpe inn et. Problemet blir å finne en plass å montere det uten at det blir blodharry.

 

Det finnes sikkert bokser som manipulerer verdiene for trykk, dieseltemp OG andre ting, men de har jeg ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar
Eh, ikke wastegate?? Nå lurer jeg litt på om du kanskje har feil oppfatning av hva wastegate er. Hvordan regulerer ditt system ladetrykket da?

6278281[/snapback]

 

 

Wastegate blir brukt for å regulere trykket. Den åpner seg for å lede eksosen utenom turbinen, noe som gjør at turtallet synker.

Er godt klar over hva en wastegate er :)

 

Turboen på min er en såkalt variabel turbo. Eller turbo med variabel geometri om du vil.

Det er en Garret VNT15 om jeg ikke tar feil.

Tidligere ble Garret GT15 mye brukt, og denne har wastegate.

Lenke til kommentar

Vel, om jeg ikke tar feil, åpner den noen åpninger inni eksosturbinen som kan formes som en stator i en converter. "Ventileringen" av eksosturbinen mener jeg styres på samme måte som wastegaten styres, ved hjelp av en actuator. Pella i biter en liten turbo for en stund siden som hadde dette i alle fall.

Lenke til kommentar

Jepp, der har du akkurat den turboen jeg pella i biter. Synes nesten det er tull å si den ikke har wastegate egentlig. Den er bare anderledes utforma, men gjør stort sett samme jobben. Den har en krans av "klaffer" som styres av en vacuum-styrt actuator. Disse "klaffene" ligger langs ene ytterkanten på turbinhuset og kan brekke gassretningen og slippe eksosgass utenom turbinhjulet som ved en konvensjonell wastegate. Er i alle fall INGEN problem å variére ladetrykket der.

 

Edit: Var ute å titta, men jeg har kasta restene av den turboen. Det sitter i alle fall mange "klaffer" styrt av en ring og eksentriske "vippere". Actuatoren flytter ringen og endrer vinkelen på disse klaffene fra å ligge flate og tette, til å ligge i vinkel og åpne.

 

Eksosturbinen og manifolden er én og samme enhet, var derfor jeg ikke gadd å prøve å få tak i lagre og tettninger. Ellers kunne den vært interessant til neste turbo-prosjekt.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...