Jump to content
PlatinumFlyer

Flytråden for de reiseglade

Recommended Posts

Hei,

Har noen erfaring med og en formening om hvor stor koffert man trenger for å pakke ca 19 kg (23 kg baggage allowance minus vekten til kofferten) bagasje som i hovedsak består av klær? Kona ser på en koffert på 90 liter. Er det sånn passe stort eller kan hun klare seg med 60 liter når den uansett ikke kan veie mer enn 23 kg totalt?

Selv har jeg en sekk på 45 liter som veier 10 - 12 kg når jeg har pakket den. Men da har jeg nok ikke utnyttet plassen 100 %, så jeg tror jeg hadde klart å pakke mer vekt per liter i en rektangulær koffert.

Redigering:

Jeg tror jeg fant svaret på Kvinneguiden. Der høres det ut som at det skal litt til for at en koffert innenfor målene på maks 158 cm totalt kommer på mer enn 23 kg. Så kona kan nok få kjøpe den på 90 liter uten å ha mye plass til overs når/hvis vekten når 23 kg.

Edited by €uropa

Husk også at det er ting som veier mer enn klær. Toalettsaker og sko veier fort mer per volum enn "klær" gjør. Også forskjell på jeans og lett sommerbukse

Hva skjer når man bestiller lowfare uten setereservasjon? Vil helst vite hva slags sete jeg får litt før. Får man vite det hvis man sjekker inn på nett?

Flyskrekk, så må vite hvordan alt funker 😕

Letterboxd skrev (9 timer siden):

Hva skjer når man bestiller lowfare uten setereservasjon? Vil helst vite hva slags sete jeg får litt før. Får man vite det hvis man sjekker inn på nett?

Flyskrekk, så må vite hvordan alt funker 😕

Da blir man tildelt sete ved innsjekk. Kan være greit å vite at pga corona, så er det ikke sikkert du får sjekket inn på nett om du skal reise utenlands, i så fall får du ikke vite sete før du sjekker inn på flyplassen.

Om det er viktig så er det å betale for setereservasjon ikke nødvendigvis store summen for å få litt sinnsro

• Like 1

Tusen takk for svar. Det eneste jeg gruer meg til nå er om det er lov å ha med vival på flyet. Legen skrev ut til meg, men fikk ikke noe papir å ha med, så vet ikke om det er greit eller ikke.

Letterboxd skrev (18 minutter siden):

Tusen takk for svar. Det eneste jeg gruer meg til nå er om det er lov å ha med vival på flyet. Legen skrev ut til meg, men fikk ikke noe papir å ha med, så vet ikke om det er greit eller ikke.

Så lenge du ikke har utagerende bruk ombord på flyet så bryr flyselskapene seg ikke om hva slags piller du har med deg.

Forskjellige lands tollmyndigheter er noe helt annet. Om navnet ditt står på pille-esken er det ikke noe problem i de fleste land med medisin som er utskrevet av en norsk lege. Endel muslimske land klassifiserer mange smertestillende eller beroligende medisiner som narkotika og du vil bli behandlet som narkosmugler om du har dette med deg. Så om du skal til et muslimsk land la det ligge igjen hjemme eller sjekk grundig om det er lovlig der.

robertaas skrev (17 minutter siden):

Forskjellige lands tollmyndigheter er noe helt annet. Om navnet ditt står på pille-esken er det ikke noe problem i de fleste land med medisin som er utskrevet av en norsk lege.

Før jeg dro til New York fikk jeg legen til å fylle ut et skjema som beskrev hvilke medisiner jeg brukte. Jeg bruker i og for seg ikke noen sterke medisiner men fikk aldri noe spørsmål. Det virker som skjemaet som fastlegen sendte var et standard skjema som de brukte. 

Letterboxd skrev (4 minutter siden):

Okay, da hørest det ut som det er greit innelands. Glemte å si at reisen var i Norge, beklager.

Ka farsken? Fekk du de hær pillan av en søring-læge? Nei, det går ikke her skjønne du.

• Like 1

Letterboxd skrev (På 17.1.2022 den 12.29):

Apotek ordner det skjemaet for deg

Problemet er at resepten har gått ut. Jeg måtte bestille fly på nytt og når jeg skal reise nå er den gått ut på dato, men jeg har fortsatt den ubrukte vival boksen.

Letterboxd skrev (48 minutter siden):

Problemet er at resepten har gått ut. Jeg måtte bestille fly på nytt og når jeg skal reise nå er den gått ut på dato, men jeg har fortsatt den ubrukte vival boksen.

Skal du fly innenlands så er det ikke noe problem med mindre den er flytende og over 100ml..

ang. Flyskrekken så gjør crewet oppmerksomme på det når du går ombord, samt ta en titt på flyredd.no hvis du har lyst til å få litt hjelp med flyskrekken.