Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En spennende tråd, ja.

 

Når jeg er ute og reiser så bryr jeg meg stort sett ikke om sørvisen, og flyene, nei, jeg bryr meg om noe så sært som arkitekturen og landskapet på flyplassene.

 

Og jeg må si at gardemoen, vår kjære flyplass, har faktisk ganske så fin arkitektur, jeg liker måten de har tatt og blandet deler fra morderne tider sammen med middelalder.

 

En flyplass som ikke er fin derimot, må være Londons nest største, nemlig Stansted, inngangshallen er for det meste preget av industirbygg, og vegg- til veggtepper.

 

Ellers må jeg si at Norwegian har overraskende god sørvis i forhold til den prisklassen de kjører i, og jeg synes faktisk den er mye bedre enn SAS sin, det er jo klart den ikke kan sammenlignes med Singapor Airlanes og andre selskaper som kjører i en litt høyere prisklasse, men likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett hva gjelder Stansted, personlig synes jeg Paris (CDG) er hakket styggere -- selv om loungene til Air France/SkyTeam er nokså fine. Apropos lounger, en av de dårligste må jo være vår egen SAS/Star Alliance lounge på OSL. Dette er enda et bevis på hvor lite SAS Braathens tenker på sine kunder. Alt virker nakent der inne, selv om jeg har pleid å ha det gøy i barneavdelingen (=les Playstation2 :blush: ).

 

Norwegian har, som du sier, meget god service. Jeg flyr Norwegian hver gang jeg er i Stockholm og servicen både ground/air er veldig bra (en god venninne av meg er forresten Norwegian flyvertinne ;)).

Lenke til kommentar
Når jeg reiser, så holder jeg meg til bilen.

MYE kjekkere å kjøre rundtom enn å fly..

Får se mer, besøke mer plasser, bestemme ditt eget tempo..

5924718[/snapback]

 

Da er ikke denne tråden for deg.

Forøvrig blir det jo litt upraktisk om man skal til et annet kontinent.

Og for ikke å spore fullstendig av, så er Pudong Airport (utenfor Shanghai) rimelig imponerende saker.

Lenke til kommentar

Den mest uoversiktlige og rotete flyplassen er, spør du meg, Schipol i Amsterdam. Vel og bra og samle alt i en terminal, men du verden som de kan kunsten å rote det til ved å bytte gater etc etc. Hvor mange ganger vi har løpt langs gangene der har jeg ikke tall på. Et helvete å ha dårlig tid til connection vidre i Amsterdam.

 

Connection-messig er faktisk Vienna meget gode - det er vel stort sett de kan. Har dog aldri hatt god nok tid til å prøve ut lounge-tilbud ol. der.

 

Selv er jeg frequent-flyer i Star Alliance (Silver) via Deltas "Skymiles". Er også grunnmedlem (Hverken sølv, gull eller platina) i Continentals "OnePass" og Air Frances "Flyingblue". Sistnevnte har jeg en hel masse gamle poeng på(minst åtte turer Oslo-Montreal tur/retur)- om de ikke er slettet. Ikke tror jeg det har kommet veldige tilbud når det gjelder å bruke poengene heller - så kan ikke si det har gitt meg så veldig mye å være medlem der. Continental har jo ikke akkurat så mye lavprispreg - og de kan kundebehandling. På tross av manglende eget gull/platina-kort, har jeg alltid blitt møtt av hyggelige folk, og pleid å bli vinket vidre fra businessloungen i NY over i Gull/Platina. Veldig koselig - både mennesker og lounge. Også bak gardinen er servicen god. :)

Lenke til kommentar
Du får jo poenger i både Air-France og Continental med Delta skymiles. (Om jeg ikke tar HELT feil. Mener iallefall å ha lest det i in-flight information bladet)

 

Ettersom de er partnere, er vel tullete å ha kort med dem :)

5924889[/snapback]

Der tror ejg faktisk du har et poeng.......... Vel vel... Mulig jeg får mer poeng med continental når jeg har kort fra dem? Jeg tror virkelig du har et poeng ihvertfall... Men bruker nå ihvertfall Continentalkortet, Flyingblue-kortet er ikke brukt på år og dag (som sagt, på den tiden jeg bodde i Montreal og vi fløy Air France frem og tilbake).

 

EDIT: Jooda, du har så rett så rett. Dog vil jeg ikke få poeng som kan brukes til å komme til neste nivå dersom jeg flyr discounted economy med Air France og bruker Continentalkortet... Men begge er visst med i Skyteam... Vel vel... Jeg skal innrømme at det er tøvete med begge kortene ihvertfall...

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men det er jo veldig kjekt å samle poeng fra Delta, Continental og Air France samt uttalige andre partnere på ett kort.

 

Jeg har Delta Skymiles kort ettersom jeg bruker Delta når jeg drar til Statene, veldig ofte flyr jeg da Continental fra Oslo til Paris, og kanskje Air-France til New York, og deretter Delta til siste destinasjon.

 

Da er det ganske fantastisk at alt havner på samme kort :p

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, men det er jo veldig kjekt å samle poeng fra Delta, Continental og Air France samt uttalige andre partnere på ett kort.

 

Jeg har Delta Skymiles kort ettersom jeg bruker Delta når jeg drar til Statene, veldig ofte flyr jeg da Continental fra Oslo til Paris, og kanskje Air-France til New York, og deretter Delta til siste destinasjon.

 

Da er det ganske fantastisk at alt havner på samme kort :p

5924931[/snapback]

Nå rotet jeg helt - blandet delta og United. Er selvsagt uniteds kort som gir meg "innpass" i Staralliance. Hadde imidlertid et Delta-kort med mye rot, mest fordi jeg klarte å få meg et med Amex på, uten at pappa på den tiden fant det helt formålstjenelig. Ihvertfall endte kortet klippet i to - og jeg trenger jo heller ikke deltakort - ettersom Delta vil kunne gi poeng enten på Continental eller AirFrance.

 

Vel, jeg tror jeg har gjort en ting ihvertfall, å det er å avsløre min uvitenhet om Frequent-flyer-program...

 

De siste USA-turene har stort sett gått med Continental direkte til NY pga kontakter innen Continental - og deretter vidre til Tampa, Fla. Det dumme der jo at baggasjen skal gjennom tollen i New York. Eventuelt fløy vi en del KLM og Martinair(! - sammarbeidspartner/datterselskap?) direkte til Florida.

Lenke til kommentar

Før hadde jeg flere kort innad samme allianse (som f.eks. LH og SK), men etterhvert som alliansene er blitt mer og mer "samlet" ser jeg ikke nytten lenger. Er man EB*G blir man automatisk "annerkjent" med gullkort i alle flyselskapene i Star Alliance.

 

Har likevel funnet ut en ting, hos AF er det som regel mer å hente (høyere opptjening) enn hos KL. Så det kan lønne seg å bestille reiser hos AF, enda det er en KL maskin man til slutt reiser med. :)

 

Det er også morsomt å se hvor mye bedre service man får hos andre Star Alliance flyselskaper enn hos SAS. Dersom man f.eks. ringer UA sier de alltid hvor mye de setter pris på sine sølv- og gullkunder. På OSL får man NULL service. Eneste grunnen til at jeg beholder mitt EB-kort er for å oppgradere de få gangene jeg *må* reise i Economy.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke, men det er jo veldig kjekt å samle poeng fra Delta, Continental og Air France samt uttalige andre partnere på ett kort.

 

Jeg har Delta Skymiles kort ettersom jeg bruker Delta når jeg drar til Statene, veldig ofte flyr jeg da Continental fra Oslo til Paris, og kanskje Air-France til New York, og deretter Delta til siste destinasjon.

 

Da er det ganske fantastisk at alt havner på samme kort :p

5924931[/snapback]

Nå rotet jeg helt - blandet delta og United. Er selvsagt uniteds kort som gir meg "innpass" i Staralliance. Hadde imidlertid et Delta-kort med mye rot, mest fordi jeg klarte å få meg et med Amex på, uten at pappa på den tiden fant det helt formålstjenelig. Ihvertfall endte kortet klippet i to - og jeg trenger jo heller ikke deltakort - ettersom Delta vil kunne gi poeng enten på Continental eller AirFrance.

 

Vel, jeg tror jeg har gjort en ting ihvertfall, å det er å avsløre min uvitenhet om Frequent-flyer-program...

 

De siste USA-turene har stort sett gått med Continental direkte til NY pga kontakter innen Continental - og deretter vidre til Tampa, Fla. Det dumme der jo at baggasjen skal gjennom tollen i New York. Eventuelt fløy vi en del KLM og Martinair(! - sammarbeidspartner/datterselskap?) direkte til Florida.

5924967[/snapback]

 

Tror Martinair kun er en sammarbedispartner til klm og ikke et datterselskap. Har fløyet Martinair på klm-billetter så de flyr vel "operated by...". De hadde ihvertfall hyggelig personale og god service... Noe det er en stund siden jeg har kunnet si om SAS. Greit nok at det er dårlig på økonomi, men på business synes jeg de burde skjerpe seg. Når det gjelder frequent-flyer er jeg kun grunnmedlem hos Star Alliance, da jeg som regel flyr på pappas tilsynelatende uttømmelige bonuspoengkonto. Derfor har jeg ordnet meg et dinerskort for de tilfellene hvor jeg ikke flyr business eller first. Under håpløse flyplasser kan vel også kastrup få en plass... Ganske masete med dårlig tid til neste fly når du lander ytterst på A og skal videre fra ytterst på C.

 

 

Edit: Er det forresten noen som har gode erfaringer med priority tags på bagasjen? Eneste stedet jeg kan huske all bagasjen kom samtidig helt først må ha vært på Keflavik... Alle andre steder har jeg følelsen av bingo.

Endret av Hefla
Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med priority tags på bagasjen min -- utenom på OSL (sjokk!). I utlandet kommer som regel alltid kofferten min ut veldig raskt (så lenge jeg reiser med Sky Team eller Star Alliance), og i AMS slapp jeg å vise kortet mitt for å gå i priority lane ved sikkerhetskontrollen, det holdt med at han så priority tagen på laptopvesken min (hvorfor i all verden har vi ikke priority lane på OSL!?). Slikt er hyggelig, så slipper man å stå i kø i 1 time.

Lenke til kommentar
Jeg har god erfaring med priority tags på bagasjen min -- utenom på OSL (sjokk!). I utlandet kommer som regel alltid kofferten min ut veldig raskt (så lenge jeg reiser med Sky Team eller Star Alliance), og i AMS slapp jeg å vise kortet mitt for å gå i priority lane ved sikkerhetskontrollen, det holdt med at han så priority tagen på laptopvesken min (hvorfor i all verden har vi ikke priority lane på OSL!?). Slikt er hyggelig, så slipper man å stå i kø i 1 time.

5925314[/snapback]

Vi har ikke priority lane på OSl fordi det strider mot den norske moralen, "alle er like mye verdt" vet du... Hvor mange ganger har jeg ikke løpt for livet gjennom priority lanes for å rekke connections... Har jo litt forbindelser på OSL, men selv ansatte/crew-køen nytter ofte lite, har til og med oppplevd lengre kø der enn på de andre..

 

Priority tags pleier å gjøre nytten de, på vei hjem fra Cairo via Vienna med Austrian(Star Alliance) hadde jeg intet mindre enn tre forskjellige tags på kofferten, Gul for "short connection", Rød priority og en tredje orange med "HEAVY" eller noe... Kan jeg noe for at jeg må ha med meg halve klesskapet mitt på tur kanskje? :blush:

Lenke til kommentar
Jeg har god erfaring med priority tags på bagasjen min -- utenom på OSL (sjokk!). I utlandet kommer som regel alltid kofferten min ut veldig raskt (så lenge jeg reiser med Sky Team eller Star Alliance), og i AMS slapp jeg å vise kortet mitt for å gå i priority lane ved sikkerhetskontrollen, det holdt med at han så priority tagen på laptopvesken min (hvorfor i all verden har vi ikke priority lane på OSL!?). Slikt er hyggelig, så slipper man å stå i kø i 1 time.

5925314[/snapback]

 

Mye tilbakestående mennesker på OSL... Skulle sjekke inn på en av automatene, tilfeldigvis en av de ved innenlands. Kortet ble slukt, jeg hadde dårlig tid, fikk tak i en kar fra sas og det eneste han klarte å få frem var hvorfor i all verden jeg sjekket inn der når jeg skulle på utland... Akkurat som det har noen betydning.

 

Er det forøvrig noen her som har erfaring med Pandion?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...