Gå til innhold

Flytråden for de reiseglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan finner man ut hvilken versjon flyet er?

Skal finne seat map for BA A319 fly men er fire versjoner av denne tydeligvis ...

pleier ikke seatguru vite hvilken som er riktig versjon?
Nope?

Men fant det nå ved å sjekke ut de ulike versjonene på Seatguru. Ser at ene versjonen heter European mens de andre er Domestick UK. Så da vil jeg tro det er European.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det letteste når det er flere versjoner er bare å se på totalt antall rader, og eventuelt hvordan første/siste rad er satt opp; i BA sitt A319-tilfelle her er det dødsenkelt å definitivt finne ut konfigurasjonen på flyet du skal reise med hvis SeatGuru ikke finner det.

 

Det er tre ulike konfigurasjoner; 22 rader (V2), 25 hele rader (V3) eller 23 hele rader og litt "ymse" til rad 25 (domestic V1 og European). Da vil man alltid klare å finne ut om det er enten V1/European, V2 eller V3. I tillegg vet du at European selger seter i to klasser - sitter du i økonomi får du ikke velge seter i CE-kabinen, og vice versa. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nybegynnerspørsmål angående innsjekking. 

Si at jeg har bestilt en innenlandsflyging og de opplyser om at jeg bør sjekke inn minst 1 time før avgang.

Om jeg sjekker inn på nett flere timer i forkant, i motsetning til på en av maskinene på flyplassen - kan jeg da komme gjennom sikkerhetskontroll f.eks 5 minutter før flyet går? Er det noen grenser for hvor nært flyavgangen en kan bli sluppet gjennom sikkerhetskontrollen?

Lenke til kommentar

På Heathrow er det noen som praktiserer at om du ikke passerer sikkerhetssjekken innen en viss frist så kanseleres billetten din. I Norge holder det vanligvis med å være på gaten i tide for boading. Husk at om du skal til England eller utenfor Shchengen skal du også gjennom en passkontroll som på Gardermoen i noen tilfeller har tatt over 1 time. For 2 uker siden brukte jeg over en halvtime i passkøen for å komme til gate.

 

Husk at avgangstid er tiden da flyet skal være i luften.

Lenke til kommentar

 

Avgangstid er vel faktisk da flyet skal forlate gate.

Det finnes flere tidspunkter, men det som bare refereres til som "avgangstid" er når hjulene forlater bakken. Noen ganger taxer flyet rundt lenge og du kan selv sjekke tiden som da kommer opp som avgangstid på systemene flere flypalasser har.

 

 

Usikker på hva du definerer som avgangstid, men om jeg f.eks. søker Oslo-Newark på sas.no, så står det oppgitt en avgangstid på SK907 klokken 11:00. Det er den tiden jeg definerer som avgangstid, og det er vel strengt tatt da de skal forlate gaten, og jeg som eventuell kunde forholder meg til.

 

Skulle jeg evt. vite at når det står klokken 11, så skal flyet egentlig forlate gaten 20 minutter før det igjen?? Da tror jeg man hadde fått mange flere no-shows. 

Lenke til kommentar

 

 

Avgangstid er vel faktisk da flyet skal forlate gate.

Det finnes flere tidspunkter, men det som bare refereres til som "avgangstid" er når hjulene forlater bakken. Noen ganger taxer flyet rundt lenge og du kan selv sjekke tiden som da kommer opp som avgangstid på systemene flere flypalasser har.

 

 

Usikker på hva du definerer som avgangstid, men om jeg f.eks. søker Oslo-Newark på sas.no, så står det oppgitt en avgangstid på SK907 klokken 11:00. Det er den tiden jeg definerer som avgangstid, og det er vel strengt tatt da de skal forlate gaten, og jeg som eventuell kunde forholder meg til.

 

Skulle jeg evt. vite at når det står klokken 11, så skal flyet egentlig forlate gaten 20 minutter før det igjen?? Da tror jeg man hadde fått mange flere no-shows.

Det holder absolutt ikke å komme rett til gaten før det som står som "avgangstid". Neste gang du reiser så kan du jo sjekke tide de registrerer som "avgangstid" her https://avinor.no/flyplass/oslo/flyinformasjon/avganger/ og du vil se at det er ikke når flyet forlater gaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Avgangstid er vel faktisk da flyet skal forlate gate.

Det finnes flere tidspunkter, men det som bare refereres til som "avgangstid" er når hjulene forlater bakken. Noen ganger taxer flyet rundt lenge og du kan selv sjekke tiden som da kommer opp som avgangstid på systemene flere flypalasser har.

 

 

Usikker på hva du definerer som avgangstid, men om jeg f.eks. søker Oslo-Newark på sas.no, så står det oppgitt en avgangstid på SK907 klokken 11:00. Det er den tiden jeg definerer som avgangstid, og det er vel strengt tatt da de skal forlate gaten, og jeg som eventuell kunde forholder meg til.

 

Skulle jeg evt. vite at når det står klokken 11, så skal flyet egentlig forlate gaten 20 minutter før det igjen?? Da tror jeg man hadde fått mange flere no-shows.

Det holder absolutt ikke å komme rett til gaten før det som står som "avgangstid". Neste gang du reiser så kan du jo sjekke tide de registrerer som "avgangstid" her https://avinor.no/flyplass/oslo/flyinformasjon/avganger/ og du vil se at det er ikke når flyet forlater gaten.

 

 

Nei, selvsagt ikke. Står det 11:00, så møter jeg gjerne ved gate en halvtime eller mer før det, men om det igjen står "oppmøte senest 20 minutter før avgangstid", så møter jeg senest 10:40, ikke f.eks. senest 10:30, fordi jeg "må vite" at flyet egentlig skal forlate gaten 10:50. 11:00 på billetten betyr at flyet skal forlate gaten 11:00, og det er tiden jeg forholder meg til. 

Lenke til kommentar

Greit å ha god tid til en flyavgang, spesielt hvis det er en flight som ikke går ofte og man har avtaler på stedet man skal, som f.eks. en hotellbooking. Samboern min er også sånn at hun ikke vil vente på flyplassen og beregner det sånn at ting skal passe akkurat, men jeg synes det virker lite gjennomtenkt å ha en plan som ikke tåler forsinkelser i noe ledd. Jeg har opplevd at f.eks. flybussen er opp til 20 min forsinket.

Lenke til kommentar

i 2013 hadde jeg ca 40 innenlands flyreiser. Og ca 10 av disse rakk jeg såvidt, siste mann ombord. 1 av de 10 gangene fikk jeg lov til å snike i sikkerhetssjekken for å rekke flyet. Og 1 annen av disse 10 gangene fikk jeg ikke lov til å snike og rakk ikke flyet. Så jeg måtte kjøpe ny billett og ta neste avgang.

 

Så min erfaring er at om du har et stramt tidsskjema, så går det som regel bra. Men så langt du selv kan, bør du prøve å være der i god tid.

Lenke til kommentar

i 2013 hadde jeg ca 40 innenlands flyreiser. Og ca 10 av disse rakk jeg såvidt, siste mann ombord. 1 av de 10 gangene fikk jeg lov til å snike i sikkerhetssjekken for å rekke flyet. Og 1 annen av disse 10 gangene fikk jeg ikke lov til å snike og rakk ikke flyet. Så jeg måtte kjøpe ny billett og ta neste avgang.

 

Så min erfaring er at om du har et stramt tidsskjema, så går det som regel bra. Men så langt du selv kan, bør du prøve å være der i god tid.

Så du er den idioten som forsinker flyet og ødelegger for absolutt alle?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med økonomiklassen i KLM sine 777-200 v2, med setekonfigurasjon 3+4+3? Har tidligere flydd KLM med samme flytype, men da med konfigurasjon 3+3+3, der var komforten rimelig dårlig for meg med lengde på 190 cm. Regner med det er enda dårligere med 3+4+3? Er det verdt å oppgradere til Comfort/extra beinplass?

Lenke til kommentar

Man vil vel typisk ha noe mer plass til beina og noe mindre til skuldre/hofte i slik config. Hvor viktig det er for deg kommer vel an på prisen på upgrade/lengde på flight.

 

Er selv 197 og er ikke mye jeg ville brukt på upgrade men fordi jeg heller bruker penger på mer reise.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...