Gå til innhold

DIWA-test: Canon EOS 30D


Anbefalte innlegg

Canon EOS 30D har så mye til felles med forgjengeren EOS 20D at mange ville ventet det skulle kalles EOS 20D Mk II. Vi vet ikke om Canon har fått nok kritikk for de vanskelige kamerabetegnelsene, eller om de ønsket å markere de forskjellene som likevel er der, men sannheten er at EOS 30D på mange måter er et kamera med de fleste av de ytre egenskapene til EOS 5D, men med EOS 20D sitt pris- og ytelsesnivå og bildebrikke. At navnet EOS 30D lett kan forveksles med den "antikke" EOS D30, er en helt annen sak....

Les resten av artikkelen på digit.no!

 

canoneos30d2ky.th.jpg canoneos30d19yh.th.jpg canoneos30d29kp.th.jpg canoneos30d31zj.th.jpg canoneos30d47nr.th.jpg canoneos30d57ux.th.jpg

Endret av kak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om ikke forandringene er så omfattende fra EOS 20D, og ikke gjelder bildebrikke og prosessor, er det en helt annen versjon av kameraet.

Canon ville aldri brukt MkII om dette kameraet, fordi det ville assosiere mot proffserien EOS1DMkII. Ser en videre på EOS1DMkII, så finnes den i en N versjon, som har forbedringer mye likt forholdet 20D/30D, og tror det ville vært en alternativ løsning å kalle det nye kameraet EOS20Dn, men kamerahuset er i tillegg nokså forandret så å gi kameraet navnet EOS30D er absolutt den beste løsningen, og vil gi de som holder på at EOS20D er et vel så bra kamera, et navn å feste argumentasjonen til. Nytt er ikke alltid best, EOS20D vil sikkert bli husket som en klassiker.

Lenke til kommentar
20D blir nok husket som klassikeren, sammen med 300D. Det var de to kameraene (+Nikon D70) som forandret verdens syn på dSLR som noe for proffene.

5924705[/snapback]

Egentlig litt domt, for viss du har et DSLR nå så virker du ikke så proff som før :p

Men fortsatt, de som kjenner meg kaller meg proff da ... :D

Lenke til kommentar
20D blir nok husket som klassikeren, sammen med 300D. Det var de to kameraene (+Nikon D70) som forandret verdens syn på dSLR som noe for proffene.

5924705[/snapback]

Egentlig litt domt, for viss du har et DSLR nå så virker du ikke så proff som før :p

Men fortsatt, de som kjenner meg kaller meg proff da ... :D

5932092[/snapback]

He he, forstår problemet. Selv ønsker jeg ikke å være den tøffeste i gaten, bare den mest geniale fotografen :!: ....og det er jeg jo :whistle:

Lenke til kommentar
20D blir nok husket som klassikeren, sammen med 300D. Det var de to kameraene (+Nikon D70) som forandret verdens syn på dSLR som noe for proffene.

5924705[/snapback]

Egentlig litt domt, for viss du har et DSLR nå så virker du ikke så proff som før :p

Men fortsatt, de som kjenner meg kaller meg proff da ... :D

5932092[/snapback]

He he, forstår problemet. Selv ønsker jeg ikke å være den tøffeste i gaten, bare den mest geniale fotografen :!: ....og det er jeg jo :whistle:

5934189[/snapback]

 

Jeg er tøffest i gata mi ihverfall :D ,med 30D om halsen 20D på skuldra 350 i lomma. Lurer noen ganger :D:D hva naboene synes. han raringen tenker jeg :!: :!: .

 

30D hadde akkurat de oppgraderingene jeg savnet:

Først og fremst større grep, gjorde at jeg sløyfet batterigrepet på dette huset som gjorde det plutselig mer anvennlig for fotobagen min:store kamerahus tar plass og er ikke tøffe.

 

20D ble ekstrahuset, når jeg har behov for to hus med forskjellig optikk.

 

350D havnet hos dattera med diverse utstyr, med håp om at hu kan få glede av det. Noe det faktiskt gjør har jeg lagt merke til :D .

 

Nikon utstyret D70 D1X og diverse blandt annet sb800 og de samme optikkene jeg har i dag med Canon fatning, havnet rundt i dette landet via brukt markedet til glede for andre.

 

30D er nok det huset jeg har liikt best av dem alle jeg har hatt, noen sier at det er små oppdateringer fra 20D til 30D, ja de er små men de er store nok til at jeg foretok systembytte.

Lenke til kommentar
Egentlig litt domt, for viss du har et DSLR nå så virker du ikke så proff som før :p

Men fortsatt, de som kjenner meg kaller meg proff da ... :D

5932092[/snapback]

Der er du nok inne på noe vesentlig for mange ja ;)

;ed den flommen av dSLR som selges nå for tiden er vel situasjonen snart den samme for SLR - alle har det, så da er det ikke noe moro lenger...

Snart er det vi med vridbar LCD-skjerm og uten prisme som ser mest proffe ut :)

Lenke til kommentar
  • 16 år senere...
  • 3 uker senere...
On 8/29/2022 at 11:21 AM, Kystfoto said:

Hvilken andre hus (fortrinnsvis fullformat) har samme objektivfattning som 30d?

Strengt tatt har ingen fullformathus samme fatning som 30D, men de kan bruke mye av den samme optikken.

Canon har to halv-kompatible fatninger for speilreflekskameraene sine. Fullformathusene har EF-fatningen, som de innførte da de begynte å lage autofokusoptikk en gang på åttitallet. APS-C-husene (e.g. 30D) har EF-S-fatning, og EF-S-optikken er i utgangspunktet laget for et mindre sensorformat. Den er konstruert så den projiserer en mindre bildesirkel, samt at den gjerne stikker lengre inn i kamerahuset (som er mulig fordi APS-C-hus har et mindre speil).

Så: EF-optikk passer på både fullformathus og APS-C-hus. EF-S-optikk passer ikke på fullformathus. Og så er det noe tredjepartsoptikk som er konstruert for APS-C-bildesirkel (og vil derfor gjerne gi mørke hjørner på fullformatsensor), men bruker EF-fatningen slik at det går an å montere det på EF-kamerahus.

Av speilreflekskameraene så bruker 1D og 5D-seriene EF-fatningen. De to, tre og firesifrede modellene (e.g. 90D, 850D, 2000D) bruker EF-S-fatningen. Det samme gjelder 7D-serien. 

Alt av speilløse bruker en ny fatning som ikke er kompatibel med de gamle fatningene uten en adapter.

Om du kan bruke den optikken du har med et fullformat speilreflekshus må du nesten bare sjekke. Om optikken har "EF-S" i navnet kan du ikke det. Heter den bare noe med "EF" kan du det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...