Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjullager som piper, må det byttes?


nikk0

Anbefalte innlegg

Kjørte hjem fra jobb i går, og da la jeg merke til at venstre hjullager

begynte å pipe litt sånn av og til.

 

Kan jeg smøre dette opp igjen på noen måte, eller må jeg bytte det?

 

Evnt. vist jeg kan smøre det opp igjen, hvordan går jeg frem best mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et hjullager pleier vel ikke å pipe når det er gåent? Er det ikke en slags rumling du hører inne i bilen nå du kjører da?

 

Det er ikke bare en liten stein som har satt seg fast mellom f.eks bremseskiva og skjoldet bak? Det har skjedd noen ganger med min BMW..

Kommer en forferdelig pipe/ulelyd.. Fjernes ved å rygge og bremse kraftig eller å skru av hjulet og vippe den ut..

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg.. Skal ikke skryte på meg at jeg er veldig mekanisk av meg.

Men regnet med at det var noen slikt bare jeg...

Pipingen kommer i fra venstre fremhjul av og til.

Tror det kommer hovedsaklig når jeg svinger litt til venstre,

ellers hører jeg ingen ting til det..

 

Men vist ikke det er hjullager, hva kan det være da?

Er ingen av tingene MicrolaXx foreslo, da jeg har sjekket det.

 

Vist det alikavel er hjullageret, hvor lenge kan jeg kjøre med

det slik før jeg MÅ bytte det? (dårlig økonomi atm..)

Lenke til kommentar

Som andre skriver forhjulslager brummer og når de har begynt med det så bør du bytte snart.

Trodde det først var fra bakhjul fordi du ikke sa hvilken bil det var eller hvilket hjul som pep.

På eldre bakgjulsdrevne biler med stiv bakasling er det nemlig vanlige kulelager mens på forrhjulene er det koniske rullelager som lager en karakteristisk brummelyd.

Trekker bilen skjevt når du bremser og har du i det siste fått vibrering i bilen ved bremsing eller er det noe som kommer og går uavhengig av bremsing?

Lenke til kommentar
Pipingen kommer i fra venstre fremhjul av og til.

Tror det kommer hovedsaklig når jeg svinger litt til venstre,

ellers hører jeg ingen ting til det..

 

Men vist ikke det er hjullager, hva kan det være da?

Er ingen av tingene MicrolaXx foreslo, da jeg har sjekket det.

5923229[/snapback]

 

Har du forsøkt å bremse litt svakt når du hører lyden? Om lyden/pipinga forsvinner når du bremser kan det være at du må bytte bremseklosser. Når disse er modne for bytting kan de ligge litt på, og av og til pipe. En forholdsvis rimelig og enkel affære.

Lenke til kommentar

Jeg skal bytte Hjullager bak på min Primera, men jeg har 1.6l. har sjekka opp prisen på den catalogen som er nemnt over her i tråden. 2300kr for et hjullager, er ikke det litt dyrt? Andre deler på bilen er som regel ganske gunstige i forhold til andre bilmerker. Noen som vet om noen andre nettsider med denne delen?

Lenke til kommentar
Jeg skal bytte Hjullager bak på min Primera, men jeg har 1.6l. har sjekka opp prisen på den catalogen som er nemnt over her i tråden. 2300kr for et hjullager, er ikke det litt dyrt? Andre deler på bilen er som regel ganske gunstige i forhold til andre bilmerker. Noen som vet om noen andre nettsider med denne delen?

5935575[/snapback]

 

Tja, det koster nok såpass. Regner med du har ABS. Uten ABS ligger det nok en liten tusenlapp under.

Lenke til kommentar

er også enig med perpyro der altså.

Nå har ikke jeg hatt nissan lenge,

men jeg har aldri funnet noen deler som er billigere til primera'n enn andre bilmerker.

 

Vist du ser i forhold til civic, golf, bmw, etc. Så er det MYE lettere å få uorginal deler til de bilen.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg måtte ut med 2700 for bytte av hjullager på min BMW.

 

Vist det er bakrehjullager med trommel brems er dette en helvettes jobb som tar tid, derfor koster det litt. Selve hjullageret koster ikke mer en 300 - 400 kr

 

men kjære vene.. kaster da vel ikke bort 3000kr på noe en kan gjøre selv? vet det er møkkete, bytta akkurat hjullageret på min mercedes 260E brukte ikke mer en et kvarter HÅ!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...