Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny chipping mulighet (4 programmer i 1 styreenhet)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kom over denne nyheten hos www.artracing.no.

 

Prisen på denne typen flere programs tuning er 1100euro +++, kommer nok rundt ca 14-1500.

 

Disse Oettinger folkene klarer nok det meste. Så litt på chippig, og ut av min 100HK (250nm) A4 TDi 2003 klarer de å hente 136HK og (310nm), 0-100km går ned fra 12.4s (originalt) til ca. 9.8s, og dette syns jeg er helt topp, men hvor trygg er den chipping? Kommer min motor/drivverke til å tåle det?

 

De tilbyr nok 1 år garanti på motor/drivverket for 1000kr.

 

Er det noen her som har noen erfaring med denne Oetting chippingen?

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt, skal nok ikke kjøre den på 4000o/m hele tiden, nei, men jeg liker skarp akselerasjon, ja. Det er nok derfor jeg vil chippe.

 

Slenger en e-post i morgen til de for å høre hvilken programer har de å by på til min bil. Tenkte meg nok 2 programmer, MAX POWER, og en optimalisert for bykjøring (beste balanse kraft/drivstoff forbruk) da jeg kjører en god del i byen.

 

Hos meg er ikke Cruise controll hendelen sånn som vist på den videon, så jeg er spent om de kan likevel ligge den inn uten å måtte bytte cruise control hendelen (det gidder ikke jeg å betale 2500 for)

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Bilen din tåler helt fint chipping. Men bruk kreftene med fornuft som det sies over her. Lappen sitter fort løst når man får mer hk å rutte med :(

 

Ellers finnes det jo en del seriøse og gode tunere rundt om i Norge. Klart, du får ikke muligheten til å bytte program, men stort sett så leveres programmene ganske så optimalisert, enten du skal ut på bykjøring eller om du skal ha masse aks.

 

Magnus Aarflot

Lenke til kommentar
Selvsagt, skal nok ikke kjøre den på 4000o/m hele tiden, nei, men jeg liker skarp akselerasjon, ja. Det er nok derfor jeg vil chippe.

5910962[/snapback]

 

Ikke for å være vanskelig, men skarp akselerasjon og dieselbil? Jeg er også meget klar over at dieselbiler har bedret seg de siste årene, og at en dieselbil gjerne er raskere enn en bensin fra 80-120 i femte gir etc..

 

Men dieselbiler og akselerasjon står ikke på samme side i boka mi.. Ikke samme kapittel engang.

 

Har du mulighet til å prøve en lignende bil som din som allerede er chippet? Så får du føle sånn ca. hvordan bilen din blir etter chipping, før du gjør det selv.

Lenke til kommentar

En har mulighet til å prøve disse programmene gratis i 6 kjøretimer.

 

Det jeg vil ha er en litt mer livlig bil, så livlig som mulig, Jeg er ikke ute etter en racer, hadde jeg vært det så hadde jeg kjøpt bensin og chippa livet ut av den.

 

Om chippingen er løsningen, ikke vet jeg, men kan jeg prøve det helt gratis så gjør jeg det gjerne.

 

Jeg er nok klar over at det blir ikke så STOR forskjell, og at jeg gjerne har litt høyere forventninger enn det som er realistisk, men skit la gå.

 

Det som er mitt problem er jat jeg bor på Vestlandet og Artracing holder til i Gjøvik. Tilfeldigvis skal jeg til Oslo i Mai, og da kan jeg eventuelt svinge innom Gjøvik og få prøve det vidunder programmet.

 

Har forresten prøvekjørt nye A4 med 2.0l TDI motor og 140HK (dog med automgir), og må si at jeg ikke var særlig imponert over kreftene i den bilen i forhold til min 100HK.

 

Ja, ja vi får se hva blir det av hele greie.

 

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Har forresten prøvekjørt nye A4 med 2.0l TDI motor og 140HK (dog med automgir), og må si at jeg ikke var særlig imponert over kreftene i den bilen i forhold til min 100HK.

staljin

5919220[/snapback]

Igjen, prøv den bilen en måneds tid eller noe, hver dag, skal love deg du merker forskjell på den og din egen bil etter det.

Lenke til kommentar

Diesel er ikke sterkest på akselerasjon pga forbrenningsprosessen er komplisert, først skal ren luft inn i sylinderen og bli komprimert for og varmes opp, og når stempelet er på topp sprøytes dieseloljen inn og selvantennes.

Bensin er lett antennelig, og følgelig får derfor bensinmotorer store muligheter til og forandre turtall kjapt, noe som betyr kjapp akselerasjon.

Det er imidlertid på seigdragning den store forskjellen bensin vs diesel ligger.

Lenke til kommentar

Med andre ord bensin er rask, diesel er sterk. Leste en artikkel hvor de samenlignet diesel og bensin, og det de kom fram er at det er bedre å kjøpe diesel siden den er raskere i mellomregisteret.

 

For min del er det flere ting som spilte inn da jeg valgte diesel, lavere forbruk, enklere motor og gjerne litt mindre dil og dal (dog hvis det er noe i motoren som blir ødelagt så koster det gjerne mer enn for bensin), styrke, raskere i mellomregistere, det er det jeg kommer på.

 

Vet bare en ting og det er motoren er knapt hørbar ved 130 i 4, ikke at jeg kjører ofte 130, men bare sånn

staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...