Gå til innhold

Antall pixler for 10x13 cm fremkalling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg levert min CD, det var vel omtrent 4000 bilder der. Jeg prøvde å de fleste på 1600x1200, men noen er nok noe mindre enn det. En ting jeg lurer på hva har dere brukt på kompresjon i jpeg bildene deres? Det kan har jo en del å si på hvor store de blir i tillegg til størrelsen.

Lenke til kommentar
199 for en full cd. tror bare det er butikk, finner ikke noe om det på nett.

5873637[/snapback]

 

Jeg sendte en e-post, da jeg ikke har noen JP i nærheten. Fikk til svar at jeg kunne få sende inn på postordre. Men tror ikke det vil lønne seg, blir vel noe voldsomt med porto?

Lenke til kommentar
Hvis de ikke har fast pris på porto, kan det bli dyrt med flere tusen bilder ja :)

EDIT: Det koster bare 150 kroner eller noe for Norgespakke opp til 10 kilo. De bør kunne sende som dette.

5967334[/snapback]

 

Nei portoen blir beregnet etter postens satser sier dem. Hvor mye vil f.eks 3-4000 bilder veie? :p

Lenke til kommentar
Nå har jeg levert min CD, det var vel omtrent 4000 bilder der. Jeg prøvde å de fleste på 1600x1200, men noen er nok noe mindre enn det. En ting jeg lurer på hva har dere brukt på kompresjon i jpeg bildene deres? Det kan har jo en del å si på hvor store de blir i tillegg til størrelsen.

5966799[/snapback]

Snittstørrelse på 175 kb med såpass mange punkter? Enten har du vanvittig lite detaljer i bildene dine, ellers har du brukt så høy kompressjon at du vil få deg en overraskelse...

 

Personlig brukte jeg JPEG 70, det fungerte ganske greit.

Lenke til kommentar

Eksakt hvilke innstillinger brukte du DesertGlow? Tenkte å benytte meg av dette tilbudet selv. Ser at de anbefaler minimum 1536x1152, så tenkte legge meg på 1600x1200, men hvor mye bør jeg komprimere i tillegg? Så lenge jeg får rundt 500 bilder er jeg fornøyd...

Lenke til kommentar
Ser at de anbefaler minimum 1536x1152, så tenkte legge meg på 1600x1200, men hvor mye bør jeg komprimere i tillegg? Så lenge jeg får rundt 500 bilder er jeg fornøyd...

5973113[/snapback]

500 bilder på en 700MB CD = 1,4 MB/bilde = du har god plass!

 

Hvis du skal ha bilder som skal ta så liten plass som mulig så kan du gå ned på oppløsning eller komprimering.

Ikke komprimer bildene så de blir mindre enn 200Kb/MP

F.eks 1 stk 1200x1600 = (nesten) 2 MP. Blir disse filene mindre enn 400Kb så gå litt ned på oppløsning isteden.

 

+Du har plass til høyere oppløsning:

F.eks. 2400 x 1800 = 4,32 MP = kan komprimeres til 900Kb / bilde (hvis JP støtter så høy oppløsning)

 

Jeg bruker PS og kan velge jpg fra 0 til 12. Går sjelden under 8. Da går jeg heller ned på oppløsningen hvis det er filstørrelsen som gjelder.

Lenke til kommentar
Eksakt hvilke innstillinger brukte du DesertGlow? Tenkte å benytte meg av dette tilbudet selv. Ser at de anbefaler minimum 1536x1152, så tenkte legge meg på 1600x1200, men hvor mye bør jeg komprimere i tillegg? Så lenge jeg får rundt 500 bilder er jeg fornøyd...

5973113[/snapback]

 

Jeg ser det er mange her som mener mye om oppløsning og størrelse på bildene, men jeg tror nok ikke JP har tatt disse tallene helt ut av løse luften.

 

Spørsmålet var angående 13cm x 10cm bilder.

 

De fleste er enige om at 300 DPI (dot per inch / punkter per tomme) er nok til fremkalling, og siden en tomme er 2,54 cm blir bildene i tommer

 

(13/2,54) x (10/2,54) = 5.12 tommer x 3,94 tommer

 

Ganger vi det med 300 DPI får vi jo følgende antall punkter på et 13cm x 10cm bilde.

 

(5,12x300) x (3,94x300) = 1536 punkter x 1182 punkter

 

Jeg ser det står 1152 ikke 1182 i innlegget men regner med det er en skrive leif.

 

Dette gir 1536 x 1182 = ca 1,8 MP, det viser vel at det er helt unødvendig å sende f. eks 8 MP filer til fremkalling i 13cm x 10cm uten å gjøre noe med oppløsningen (labben klarer antagelig ikke å utnytte alle punktene alikevel i denne størrelsen).

 

Kvaliteten på punktene/pixslene derimot er helt avgjørende for resultatet.

 

Jeg mener oppløsningen på 1600 x 1200 som er brukt her er godkjent. Det er mer interessant med hvor mye en kan komprimere uten å ødelegge for mye kvalitet i bildet.

Lenke til kommentar

Jeg ser det står 1152 ikke 1182 i innlegget men regner med det er en skrive leif.

 

 

Mulig Japan Photo har skrevet feil i tilfelle, men står 1152 i annonsen.

 

Jeg benytter uansett dette mer som en test enn for å få flest mulig kvalitetsbilder på papir, så fant ut jeg skulle prøve meg med litt forskjellige innstillinger og komprimeringer... De fleste havner nok mellom 550-650kb... Satser på at det går greit. :)

Lenke til kommentar

Hallois

 

Tenkte jeg skulle levere en plate med bildene mine også, men lurer bare på en ting før jeg brenner.. Må alle bildene ligge på roten av cd-en eller noe slikt? Eller er det greit at det ligger i flere undermapper og at noen bilde muligens heter det samme? (bilder jeg aldri har skiftet navn på - det gamle kameraet startet på nr 1 hver gang jeg la inn nye bilder tror jeg..) ..Og at noen bilder kanskje har litt langt filnavn..

 

Vet dere om noen slike begrensninger?

 

Hvordan har dere som allerede har levert og fått tilbake organisert platene deres?

 

 

På forhånd takk for hjelpen,

 

Glenn :)

Lenke til kommentar

Da har jeg levert en cd også, her om dagen.. Vente en uke sa dama, så får vi se da!

 

Jeg har ikke komprimert noe som helst, så her er det 8.4 råe megapixler.. klarte ikke finne så mange bilder jeg ville fremkalle, så ble bare 300-400 ca..

 

Tok tilogmed bare masse andre bilder også, som jeg hadde liggende, wallpapers og shit :p

Lenke til kommentar
Wallpapers :D

Du hadde ikkje screenshots frå spel og liknande og vel? Tenke seg din beste stat i CS innramma på veggen.

 

Vurderte å prøve sjølv, men fant ut eg hadde så lite bilete at det ville bli dyrare enn normalt :p

6011211[/snapback]

Spiller ikke CS eller noen andre spill, så det var ikke noe alternativ :p

Men ble mange bilder av bilen min og andre ting :p

 

Sitter fremdeles å venter på alle bildene.

Lenke til kommentar

Jeg leverte inn 2 stykk cder med ca 600 bilder på hver. Grunnen til at jeg ikke gadd å jobbe for å få de inn på en cd var forskjellige, mest fordi selv med "bare" 600 bilder ble det en god pris og fordi jeg tenkte at hvis alle pøser på med mange tusen bilder per cd vil det ikke komme noe lignende tilbud igjen. Og litt fordi jeg ikke gadd....

 

Får mine på tirsdag. Har brukt Japan Photo til mine analoge bilder og har vært fornøyd, så tipper jeg blir fornøyd denne gangen også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har vært nå og hentet mine bilder og er fornøyd over kvaliteten selv om jeg kanskje komprimerte en del av dem litt mye. Mulig at det er noe som ser dårlig ut som jeg ikke har lagt merke til enda. En god del av bildene jeg levrte på CDen er bilder som jeg enten har laget selv og rendret eller funnet på nettet slik at en del av dem har litt anderledes format som nok ikke nødvendigvis passet til 10x13cm så bra men det gikk overraskende bra. Det ble vel ca 3800 bilder totalt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...