Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generelle spørsmål og nettsider om dekk/felger (Oppdatert 21.06-09 med forretninger)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingen grense, men gummien blir dårligere bare etter noen få år. 15 år gamle dekk ville jeg ikke vurdert å bruke engang.

 

Bilen skal skos skikkelig, sommer som vinter. Kost på deg noen nye dekk du tenker jeg! :)

 

Hmmm, får kjøre denne sesongen, så får jeg kjøpe nye neste år. De satt som støpt på snøføret sist vinter, så de gjør nok det samme i år og. Litt skumle å kjøre med på asfalt, men det går, så lenge jeg tar det rolig... :p Er bare litt bekymret for at jeg blir stoppet på veien og må la bilen stå pga for gamle dekk... Økonomien er litt stram for tiden, så bot er noe som bør unngås...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg følte ikke det var vits å starte ny tråd for dette..

Jeg lurte på om det er mulig å dreie opp senterhullet i en felg?

Jeg har lyst til å kjøpe et felgsett på finn som passer på boltsirkel, innpress og hele pakka bortsett fra senterhullet til navet som er 5 mm for smått.

Er det noe imot å dreie det opp 5 mm hos en man kjenner som kan dreie?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg har en Mazda 626 GD med originaldimensjon 185/65-14. Vil jeg få problemer med sommerdekk/felg på 215/45-17?

 

Jeg ser det såvidt er innenfor lovlighetens grenser (4,9%) men, er det noen som har noe formening om kjørekomforten?

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Maks 2 år. Har aldri opplevd det problemet hos de større kjedene, de nyeste jeg kjøpte var vel knapt 8 uker gamle, men aldri over 6mnd. De som reklamerer seg selv som "billige"(selv om de ikke er det) derimot har jeg fått kjøpt gamle dekk, dvs 1-2 år gamle.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Forsøkt å orientere meg i jungelen av norske nettbutikker som selger dekk og felger. Tenkte å dele mine funn med dere andre. Tar gjerne imot innspill på mine vurderinger. Kanskje også noen jeg har glemt. :)

 

http://www.afl.no

Blant Nordens største leverandører av felger og dekk, men det meste er grossistsalg. Har nettbutikker i Danmark, Norge og Sverige.

 

www.bcb.no

Tilbehør til bil, særlig til Volvo. Selger også noe dekk og felger.

 

www.bildeler.no

Norges største nettbutikk for deler til Audi, VW og Skoda – Over 50.000 lagerførte deler. Selger også noe dekk og felger.

 

www.bsbildeler.no

Eies av BS Bildeler AS. Dekk og felg kun en liten del av sortimentet.

 

www.byttdekk.com

Nettbutikken eies av Bythjul Norden AB som også er aktive i Sverige, Danmark, Finland, England og Tyskland. Dette gjør Bythjul Norden AB til en av Nordens største dekk- og felgaktører på internett. Trolig størst i Norge på salg av dekk via nett.

 

www.dekkongen.no

Eies av Tevo Dekk AS. Liten nettbutikk. Se Tevodekk.no.

 

www.dekknorge.no

Eies av Dekknorge AS. Liten nettbutikk.

 

www.dekkonline.com

Stort tysk selskap som satser i mange land. Selger kun dekk og ikke felger.

 

www.europdekk.no

Eies av Europtyre AS og Tommy Sharif. Europdekk.no er en del av en internasjonal satsing og vil etter hvert bli etablert i 12 europeiske land: Norge og Sverige, og senere Danmark, Finland, Tyskland, Nederland, Frankrike, Belgia, Spania, Italia, England og Portugal. Selger per i dag kun sommerdekk, samt felger.

 

www.interdekk.no

Selger dekk og felger. Du kan også hente dekk og felger i deres butikk på Lillehammer.

 

www.nordendekk.no

Tilstede i hele Nord-Europa. Selger dekk og felger til både B2C og B2B. Startet opp i Sverige i 1999. Åpnet nettbutikk i Norge i 2007.

 

www.vianor.no

Vianor er Nordens største dekk og servicekjede med over 900 avdelinger. Har også nettbutikk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 2 måneder senere...

Har kjøpt en bil hvor dekkene som fulgte med er ganske så slitne. De er 195/60 R15. Samtidig har vi noen splitter nye dekk liggende i garasjen som er 195/65 R15. Vil de allikevell kunne brukes uten problemer etter en omlegging (avmontering, montering og avbalasering)?

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Dette utgjør 3,2% avvik i rulleomkrets.

I de fleste tilfeller er dette uproblematisk, med mindre hjulene da begynner å subbe.

Takk for svar. Ganske fersk på dette med bil. Er 3,2% mye? Er snakk om en eldre Peugeot 406, 2000 modell. Ikke senket. Bør det være uproblematisk på en slik bil? Vil vel merke det ganske raskt om hjulene subber. Da er det vel bare å bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...