Gå til innhold

TES: Ting som skuffer ved Oblivion


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen Quicksave?? lmao! høres ut som du har testet den i 2 minutt eller no sånt før du trykket på "Exit game"

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ahhh... har de fikset level scalinga med en mod.. .hvordan funker denne... *stange hodet i 360`en min!*

5843270[/snapback]

Der fleire moddar, som fikser forskjellige aspekt av level scalinga. Du kan finne ein del lenker på denne tråden.

 

Kay

Skrevet
En av dem gjør at skaleringen av generiske fiender stopper etter et visst punkt, og fra det punktet levler du i fra dem. En annen gjør at banditter ikke lenger løper rundt i full Daedric, dvs. den retter opp i forholdet sjeldenhet/styrke på armour generelt. Disse fungerer greit sammen.

5843325[/snapback]

Der er òg ein som låser ein del NPC-ar på eit visst nivå (alle vaktene blir t.d. level 20), og ein som gjer at du kan støyte på vanskelege monster sjølv om du er på lavt nivå...og som òg gjer at dei kan spawne i flokk. Eg vart angripen av 7 ulvar samstundes i går. :thumbup:

 

Kay

Skrevet (endret)

Tidenes største laffis-tråd! :!:

 

Ikke bare er mer eller mindre alle punktene til trådstarter bare idiotiske sutringer (nei, jeg hetser ikke trådstarter, jeg bare sier meg uenig i omtrent samtlige av hans påstander), men flere av dem er også feilaktige!

 

Man KAN hurtiglagre! Man KAN se HP!

Dessuten er det å klage på at folka ikke ser ut som pornostjerner i ansiktene bare lattis.

Å si at det er dårlig at man kan slå selv istedet for å trykke på musa for så å satse på at systemet regner ut at man treffer synes jeg blir helt teit. Er helt uenig.

Likevel, det blir som å krangle om hva som er best av bløt- og hardkokt egg. Det blir en smakssak. Personlig synes jeg det er fint at det kommer flere spill med system som Oblivion. Vi har mer enn nok hack 'n' slash spill hvor det hele handler om å trykke inn musetasten X antall ganger å håpe på treff.

 

Jeg skal være enig med deg i en ting, og det er at in-game menyene er alt for rotete og tungvinte. Jeg begynner å bli smålei det å måtte scrolle nedover i flere timer for å komme til hva jeg leter etter.

 

Hele greia her er vel en smakssak, men jeg synes nå flere av de argumentene dine er ganske så snåle. Spesielt de som er helt feil (quicksave-klagen, for eksempel). Du bør venne deg til at ikke alle spill her helt like. Da hadde det nå i allefall ikke vært noe artig. ;)

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet

Kampsystemet er jo genialt, føler faktisk at jeg må "jobbe" for å overleve, imotsetting til NWN, der er det terninger som avgjør :p

Skrevet
Kampsystemet er jo genialt, føler faktisk at jeg må "jobbe" for å overleve, imotsetting til NWN, der er det terninger som avgjør :p

5843550[/snapback]

 

Fint med kombo av spiller-ferdigheter og karakter-ferdigheter ja. :)

Skrevet
1 kampsystemet.. det er forresten ikke noe system i det hele tatt.. det er bare å slå vilt løs og håpe på at du treffer. jeg mener forresten selv at et ekte RPG bruker turbasert kampsystem, men det er jo smak og behag. :whistle:

Smak og behag innen RPG...

Turbasert funker phett når du har flere characters du skal styre samtidig (Final Fantasy o.l) og passer dermed utmerket til den type RPG. Oblivion derimot er singel-player RPG, og du styrer *en* kar/kvinne. Personlig synes jeg det passer langt bedre med et actionorientert kampsystem, mot turbasert...

 

2 data om de forskjellige tingene er helt elendig :thumbdown: .. når man trykker på en våpen/rustning foreksempel, popper det bare opp et vindu hvor det står navn, og om den er heavy eller light weapon.

det er generelt lite data om alt mulig "item" i spillet. Du veit liksom ikke hva du skal med 90% av tingene du går rundt å bærer på. å ikke får du vite det heller. :hmm:

Trenger du å vite det? Hvor avansert kan et sverd være? Holder i massevis å få vite hvor tungt det er (siden du har begrensing på hvor mye du kan bære), hvor mye gull du kan forvente å få for det, hvor mye vil jeg kunne skade noen med dette sverdet, og til slutt hvilken stand er det?

Selvsagt hadde det gjort seg med batty info på lenge (milimeter I mind you), vinkel på spissen, hvilket treverk som er benyttet i håndtaket osv... Nei seriøst, du trenger virkelig ikke denne informasjonen. Og når du finner enchanted armour, så får du da tilstrekkelig info på hva du får som bonus da også.

 

3 sikkert bagatell..Grafiken er helt super, unattt ansiktene til apsålutt alle. jeg får omtrent hjerteattack :scared:  hver gang jeg snakker med en dame.. det virker som om hele landet lider av en depresiv pest. :p

Mulig instillingene ikke er helt supre, men jo, jeg kan være enig med deg i at de fleste ser litt depresive og sure ut... Men tenk deg.

Kong Harald dør, med Ari, Martha, Håkon, Mette Marit og hele røkla. Helvete kommer til jorda og sender all satansmakt ut. Hvilket ansiktsuttrykk har du når en vilt og totalt fremmed person kommer bort til deg og sier: "Halla, skjer a?"

 

4 menyen er snevert, det står ikke hvor mye exp du har .. ikke hvor mye MP du har.. eller HP.. og sånne basic ting, alt er bare vist ved streker som fyller seg eller minker alt ettersom. :no:

Jeg vil nå påstå Oblivion er langt mer realistisk der. Du blir ikke sterkere av å mose ting, men du blir flinkere ved å bruke ting. Ergo er skills system overlegent i forhold til XP. Men nok en gang. SINGEL-PLAYER. Du styrer *en* mann. Skills system i Final Fantasy hadde sugd big time. Hvor mye repetisjon av gidder du liksom? Skal få level på de 14 karene jeg styrer.... blir ca 140.000 sverdslag det...

Og man trenger da ei heller å vite verken på hundredelen, hvor mye helse man har igjen? Når du rollespiller bør man holde seg unna alt av statistikker, nummerkalkyler og den slags. Føl verden! Grip Dagen! Screw om du har 60/100 HP eller 70/100 HP. Jeg mangler ca 1/3. Ferdig arbeid.

 

Og vil du vite numra, så finnes de lett tilgjengelig i menyen.

 

5. ingen quicksave :mad:

Som ørten andre før meg... Seriøst man. Det står bak på manualen, så selv om du slenger denne bort så bør du få med deg dette.

 

6 for de som ikke liker å se spill i førsteperson (deriblant meg) så er det mulighet for å zoome ut.. men da  blir slåssingen og styringen av personen rett og slett ubrukelig. :thumbdown:

Kan godta det, iallefall range/magi messig. Melee... Naw, det funker greit nok.

 

7. hovedpersonen virker så likegyldig. han/hunge fenger ikke..når personen kaster magi foreksempel, så virker'n så halvhjerta. jeg sier ikke at det trenger å være like actionfylt som når yuna bringer frem en av sine aeons, eller som siste limiten til clod strife. men at personene gjør liksom litt mer ut av seg.. en og stå rett opp og ned og vifte med armen. :nei:

Hadde Yuna Aeons på lv. 1? Hadde du Summon Knights of the Round Table i Midgar, sector 7? Hva med Omnislash? Nei.

Som andre sier. Tro meg! Magi blir bedre når du får bedre spells. Kan ikke si jeg ble imponert over Fire 1 til Lucca på Chrono Trigger, men du verden som Dark Matter eide.

 

Generelt syns jeg ting blir litt snevert, og det virker som produsenten har lagt veldig mye vekt på grafikk, lyd, stemmer og at rustningene er polert til hver miste mutter. det perfekte rollespillet må være grafikken til Oblivion, menyen til neverwinter og kamsystemet til final fantasy ( altså turbasert- men trenger fo all del ikke å åpne en helt ny scene)

 

Vil ikke påstå at 200 timer+ med inngame matriale er snevert, og igjen alt til sin smak. Personlig synes jeg det blir tull om man skulle hatt et turbasert kampsystem og roadmaps av nummerkalkyler når man styrer en og kun den ene personen. Hvilke "stats" dette sverdet har er ikke så viktig når jeg har den ene personen å bry meg om. Jeg ser om jeg gjør mer skade, ferdig arbeid. Derimot er jeg enig i at stats er viktig, når jeg skal bestemme meg om sverdet passer best til, Edgar, Celes, Locke eller Gogo...

 

Det som er viktig å skille på. RPG er ikke nødvendigvis RPG. Oblivion og Final Fantasy er begge geniale, men på to helt forskjellige områder. Derimot er begge utentvil RPG.

Skrevet

Er selv Final Fantasy og Diablo fan, og er ellers litt kresen på rpg, liker ikke baldurs gate og nwn, pga terninger og d&d regler.

Liker oblivion ganske bra, men har nå spillt i rundt 40timer og syntes historien (noe som er viktig i et rpg) ikke griper meg så mye. Tror det er fordi spillet rett og slett er for fritt for meg.

Blir akkurat sånn når jeg spiller gta også, klarer ikke la vær å kødde i lengden (gå amok). Så personlig liker jeg litt mer historie ala Final Fantasy, som ikke er så fri.

Kampsystemet blir også litt ensformig, da det ofte blir block, slå, slå eller gå bakover, skyt pil eller magi, gå bakover, magi. Blir litt FPS feeling, men fungerer jo greit nok.

Tror de fleste fans av rpg ala FF blir litt skuffet/fort lei av oblivion, mens fans av morrowind hopper av glede :)

Skrevet

QUOTE(janern21 @ 31/03-2006 : 01:21)

2 data om de forskjellige tingene er helt elendig .. når man trykker på en våpen/rustning foreksempel, popper det bare opp et vindu hvor det står navn, og om den er heavy eller light weapon.

det er generelt lite data om alt mulig "item" i spillet. Du veit liksom ikke hva du skal med 90% av tingene du går rundt å bærer på. å ikke får du vite det heller.

 

 

Jeg er delvis enig. Hadde du vært personen som springer rundt og plukker opp kunne du umulig visst nøyaktig hvor mye skade du hadde gitt, bare gjettet omtrentlig.

Jeg har ikke spilt så mye enda, men stusser litt over at "fine longsword" og "rusty crappy axe" tar like mye dmg... Har ikke merket noe særlig forskjell i dmg på 2-handed og 1-handed sword. Men så er jeg bare lvl 2 da og har heller ikke sett etter det siden jeg er mage :ermm:

Skrevet (endret)
QUOTE(janern21 @ 31/03-2006 : 01:21)

Jeg har ikke spilt så mye enda, men stusser litt over at "fine longsword" og "rusty crappy axe" tar like mye dmg...  Har ikke merket noe særlig forskjell i dmg på 2-handed og 1-handed sword. Men så er jeg bare lvl 2 da og har heller ikke sett etter det siden jeg er mage  :ermm:

5843793[/snapback]

 

Hvis karakteren din er mage vet han vel ikke forskjellen på fram og bak på et sverd i kamp, så da er det vel logisk at det blir like fomlete uansett om du bruker sverd A eller sverd B. :p

Endret av thomanil
Skrevet

Poststarter: Du vet, det er bedre og skaffe seg litt informasjon før du begynner og klage. ikke post dritt du ikke vet noe om. og kanskje du burde spille litt til før du trekker konklusjoner. mest meningsløse posten EVAH

 

En ting jeg ikke liker med Oblivion er at du blir satt ut i en stor verden uten noe tutorial. men 15-25 min med Manualen så er det fikset. så slutt kviningen og spill litt mer før du trekker konklusjoner.

 

-Knut

Skrevet (endret)

En ting som irriterer meg litt, er at det virker som UI'et er utviklet eksklusivt for xbox360. Synes det er unødvendig tungvindt for oss som har PC. :ermm:

Endret av klilleng
Skrevet (endret)
Kampsystemet blir også litt ensformig, da det ofte blir block, slå, slå eller gå bakover, skyt pil eller magi, gå bakover, magi.

 

Og i virkeligheten var det veldig annerledes? :hmm:

 

Noe jeg synes er irriterende i Oblivion (i tillegg til rotete og tungvinte menyer), er at det ikke er noe sånn at man hovrer over et ikon i in-game menyen, så popper det opp info som forteller hva det betyr, slik som det er i 90% av alle rollespill i dag.

Det jeg mener er for eksempel "hjerte-ikonet" som står bak omtrent alle våpen og alle rustninger. Det finnes da alltid de som ikke vet at våpen i noen rollespill må repareres. Det kan hende at det tar lang tid før de finner ut det. Hadde vært kjempefint med en liten boks som sier noe à la "weapon health", som popper opp når man hovrer over ikonet.

 

Delvis enig med deg, GoUrmet. Vi får jo en langvarig trening da, men den er laaaangt fra utfyllende nok. Dessuten kan man ikke bare skippe den, noe jeg ser for meg kan bli smålig irriterende når jeg skal gå gjennom spillet om igjen gang på gang senere. Det ble fortalt alt for lite om de forskjellige funksjonene og de forskjellige måtene å gjøre ting på.

In-game menyen kunne vi fått en rask og fin oversikt over. Jeg selv hadde faktisk "problemer" med å dirke opp låser med flere tagger i begynnelsen. Skjønte ikke at jeg skulle ta å dirke opp hver tagg en og en av gangen.

Har flere kompiser som har spurt om flere ting de ikke har peiling på i spillet, ting som vi lett kunne fått forklart i løpet av treningen.

 

Synes det er litt teit at man skal lære spillet ved å lese i tipsene som kommer når man loader (som man aldri får lest ferdig fordi det loader så raskt! :p ).

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet

I virkeligheten spiller vi først stein-saks-papir for å finne ut hvem som angriper først, så venter vi alle høflig på at motstanderen angriper før det så blir vår tur.

Har du ikke opplevd det du da? Ikke vært i slåsskamp kanskje...?

Skrevet

er bare kommet til lvl 6, og syns spillet oppfyller mine krav til en skikkelig RPG på nesten alle punkter. DET jeg derimot savner er når jeg looter ett eller annet, feks et sverd, så skulle jeg fått et vindu som viser stats på mitt gjeldende sverd i tillegg til det jeg skal loote, på denne måten ville det vært lettere å vurdert om jeg skulle plukke den opp eller ikke.

Skrevet

Vel, du kan jo veksle mellom å se det du har og se det liket eller kista har med to knapper nederst i "looting" vinduet.

Ellers plukker jeg ikke med meg ting som koster mindre enn 10. Min tid og min evne til å bære er dyrebar :)

Skrevet
I virkeligheten spiller vi først stein-saks-papir for å finne ut hvem som angriper først, så venter vi alle høflig på at motstanderen angriper før det så blir vår tur.

Har du ikke opplevd det du da? Ikke vært i slåsskamp kanskje...?

5844276[/snapback]

Nå er jo oblivion et rollespill, kan jo ikke si at det skal være virkelig. Da hadde alle daua inkl. deg av et slag eller 2 av et sverd og du kunne ikke brukt magi, forde finns jo ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...