Gå til innhold

Hvordan ta fagbrev som yrkessjåfør?


Sharp

Anbefalte innlegg

Jeg kjører buss ved siden av skole og lurer på mulighetene til å ta fagbrev.

 

Jeg ser de som har 5 års erfaring kan gå opp til en teoretisk og praktisk eksamen for å få fagbrevet. Men det er fremdeles mange år til jeg har det...

 

Et annet alternativ er jo å gå transportfag på VGS, men det er ikke aktuelt for meg.

 

Går det da ann å gå opp til eksamen som privatist og ta fagprøven uten læretid?

Hvilke fag må en isåfall ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var kravet for de som ikke tok VGS i 2002:

 

Krav for å kunne avlegge fagprøve (for erfarne sjåfører):

 

Praksiskrav:

 

60 måneders allsidig praksis før avleggelse av praktisk fagprøve

 

Opplæringskrav - Kandidaten må ha:

 

* Truckførerbevis

* ADR-bevis stykkgods

* Førstehjelpskurs

* Førerkort klasse CE DE

 

Kandidaten bør ha (ikke krav):

 

Teorikurs i

 

* Trafikk- og transportlære

* Kjøretøyteknikk og vedlikehold

* Lastebilkran

* Service og kundebehandling

* Bedriftslære

Lenke til kommentar
Dersom du er over 21 år kan du framstille deg til fagprøve som praksiskandidat .

 

Du må da dokumentere at du har til sammen 5 års allsidig praksis i faget. Dersom du har skolegang i faget vil du kunne få godskrevet dette på lik linje som praksis. Det samme gjelder hvis du har fagbrev fra tidligere i et beslektet fag.

 

For at du skal kunne få utstedt fagbrev/svennebrev som praksiskandidat må du også dokumentere at du har bestått den yrkesteoretiske eksamen i faget. Du behøver ikke dokumentere bestått eksamen i allmennfagene når du fremstiller deg til fagprøve som praksiskandidat.

 

Da bør jeg vel kunne ta fagene i transportfag som privatist og at det tells for min manglende praksis?

Lenke til kommentar

Føler det var mye synsing her.

 

Grunnen til at det heter praksiskandidat er jo nettopp fordi du har praksis i stedet for læretid...

 

Det er mange på jobb i 40-50 åra som har tatt fagbrev de siste åra, og de har ikke gjort anna enn å kjøre buss. Nå vet jeg yrkessjåfør også innebærer godstransport, men har hørt at sensor tok ganske lett på gods-delen for de som kjørte buss til vanlig.

 

Men hvis valget står mellom 2 år på VGS og 2 år i lære, eller 60 mnd erfaring, så venter jeg på det siste....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...