Gå til innhold

Moms på frakt! Er det lov?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
uansett, alle priser skal være oppgitt inkl. mva til privatpersoner for å unngå slik forvirring. Mener 100% skråsikkert at alle slike fakturaer til privatpersoner har krav til å være inklusiv mva - fakturaer til bedrifter derimot, må være eksklusiv.

5838214[/snapback]

 

For å spikke fliser, så skal ikke faktura mellom bedrifter være ekskl mva, men det skal være spesifisert mva og mva-grunnlag for hver sats -og med tre mva-satser kan det bli nokså komplisert av og til...

 

At en nettbutikk kjøper en tjeneste for f.eks. 76/95 kr, og selger samme tjeneste videre for 95/118,75 kr etter å ha lagt på sin fortjeneste er såklart helt lovlig.

(Sålenge mva-grunnlaget rapporteres korrekt inn til myndighetene -om det legges mva på noe uten at det blir rapportert og betalt inn er det selvsagt ulovlig, men det vil bli oppdaget ved bokettersyn)

 

Problemet er vel at det kan bli litt forvirrende for enkelte når prisen ut fra butikk ekskl mva etter fortjenesten blir akkurat den samme som prisen var inkl. mva inn til butikken.. Eksempelvis: om butikken betalte kr 76/95 og så krevde kunden for kr 110/137,50 ville vi ikke hatt denne diskusjonen (da hadde vi istedet umiddelbart spurt oss "hvorfor tar de så høy fortjeneste på frakten?")

Lenke til kommentar

Morsomt å lage storm i vannglass ;)

 

mange her som er opphengt i at bedriften muligen tar moms to ganger og et litt viktig poeng der er jo at det er det bare staten som tjener på. Det butikken krever inn av moms fra oss somkunder skla jo gå til staten. Når det er sagt så betaler ikke både posten og nettbutikken moms til staten på den samme forsendelsen. Når nettbutikken kjøper en frakt-tjeneste av posten så kjøpes denne eks.mva. Altså når posten selver en frakt-tjeneste til en privatperson legges det på som posten så betaler inn til staten, emn når posten selger en frakt-tjeneste til en bedrift er det bedriften som betaler inne denne mva til staten. Da er det altså bedriften som må kreve inn mva for tjenesten. Samme gjelder jo når bedrifter kjøper en hvilken som helst annen vare. Nå er det ikke bare nettbutikker som summerer opp alle kostnader først og så oppgir "herav mva- plikting" og mva-kostnader.

 

Det at prisen på proto ikke stemmer overens med oppgitte frakt-kostnader er vel irrellevant da butikken selv bestemmer hvor mye de skal kreve for denne tjenesten. Det er tross alt mer enn posten pris som skal inn her. Det er også embalasje og selve pakke-prosessen. Så når butikken tar postens pris (eks.mva) og legger på det de mener sin pakke-tjeneste er verdt go så legger på mva på hele denne tjenesten så har man altså bare betalt mva til staten en gang, men deler av dette beløpet er for postens porto og deler av det er for butikkens tjenester.

 

f.eks. kan de 95 kr på fakturaen bare være 72 i porto til posten og 23 i embalasje/pakkejobb. Så legger man på porto og staten har fått sitt for både tjenesten posten utfører og tjenesten butikken utfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
At en nettbutikk kjøper en tjeneste for f.eks. 76/95 kr, og selger samme tjeneste videre for 95/118,75 kr etter å ha lagt på sin fortjeneste er såklart helt lovlig.

(Sålenge mva-grunnlaget rapporteres korrekt inn til myndighetene -om det legges mva på noe uten at det blir rapportert og betalt inn er det selvsagt ulovlig, men det vil bli oppdaget ved bokettersyn)

 

Ja - nu begynder vi å nerme os de "skjulte skeletter i skabet".

 

Kanske der er nogen der husker, at Netthandelen.no var i sterk mottvind for nogen år siden.

Oppegående kunder ku ikke forstå, hvorfor man sku betale frakt (postens takster) av hver genstand man hadde vundet, når nu det hele ankom i en stor pakke.

Hvis man hadde vunnet 10 gjenstander på samme dag - betalte man kanske 700,- kr for noget, der reelt sku ha kostet 150,- kr efter postens takster. Dette er nu rettet hos Netthandelen.

 

Udover dette fenomen lå der en annen alvorlig ting begravet - nemli det, at denne 'skjulte fortjeneste' ikke figurerede nogen plasser i regnskabet som en skattepligtig inntekt/fortjeneste - men bare som en fraktutgift (som jo dras fra på skatten).

I tillegg betalte man også et ekspeditionsgebyr!!

Dette er nu rettet :thumbup:

 

Som det ses på fakturaerne fra Netthandelen - så ser disse jo svert korrekte ut nu.

Her kan man se hva man betaler for og sådan burde det være. Ikke noget med skjulte fortjenester/ekspeditionsudgifter som er lagt inn i frakten.

 

Helt greit at butikkerne tar sig betalt for å pakke varene og vil ha betaling for embalasje osv - men da må de kalde det for 'ekspeditonsgebyr'. (mange butikker har allerede innebygget dette i prisen på varen).

Jeg vil da ha bedre mulighet for å velge, hvilken butikk jeg vil handle fra - utifra størrelsen på ekspeditionsgebyret (og selvfølgelig prisen på varene).

 

PS. Posten selger ingenting uten moms - hverken til private eller bedrifter. At en bedrift får igen momsen senere - er egentligt saken uvetkommene.

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Kanske der er nogen der husker, at Netthandelen.no var i sterk mottvind for nogen år siden.

Oppegående kunder ku ikke forstå, hvorfor man sku betale frakt (postens takster)av hver genstand man hadde vundet, når nu det hele ankom i en stor pakke.

Man betalte kanske 700,- kr for noget, der reelt sku ha kostet 150,- kr efter postens takster. Dette er nu rettet hos Netthandelen.

 

Udover dette fenomen lå der en annen alvorlig ting begravet - nemli det, at denne 'skjulte fortjeneste' ikke figurerede nogen plasser i regnskabet som en skattepligtig inntekt/fortjeneste - men bare som en fraktudgift (som jo dras fra på skatten).

I tillegg betalte man også et ekspeditionsgebyr!!

Dette er nu rettet  :thumbup:

 

 

Har du en lenke til denen saken? Det er jo økonomisk svindel, jeg regner med staten isåfall ga de en skikkelig smell? Uansett er jo det egentlig et anliggende mellom staten og bedriften, selv om det såklart ikke er å anbefale å handle i en bedrift som bedriver svindel.

 

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at den bare "lå som en frakutgift" i regnskapet, webshoppene tar jo i momsen også på frakutgifter, fra kunde. Det er jo ikke sånn at bedriften slipper å betale momsen for frakten til staten. (altså frakten de "selger" ikke den de kjøper som tjeneste fra posten).

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ATWindsor

 

Er lidt i tvil om, ka tid dette skete for Netthandelen. Jeg kan se på min ordrestatus derfra, at jeg har handlet der første gang i 1999 og andre gang i 2003 - så det er sket en plass der imellem (3 - 6 år siden). Husker at jeg ikke ville handle med dem mere, da jeg mente de svindlet kraftigt. Jeg starter da i 2003 igen - efter at denne svindel ble oppdaget og rettet.

Og ja der var et oppgjør med 'Toll & Skattefar' også.

 

Kan sikkert letes opp på nettet - for de som kan med dette. (må da også være nogen her, der husker dette).

 

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
@BigSkippy

 

Mange butikker kalder denne fortjeneste for 'Ekspediosjonsgebyr' og er vel den korrekte måte å gjøre det på overfor kunderne.

 

Et eksempel på dette er fra Netthandelen.no (her er frakten også oppgitt uten moms):

 

netthandelen.jpg

 

Dette mener jeg er den korrekte måte å presentere en faktura på - overfor kunderne.

 

PS. Påstår på ingen måte at norske butikker jukser med momsen - men vi kan vel bli enige om, at ta moms 2 ganger av et produkt ikke er lovligt?

 

Edit\ Legger ved et skjermdump av faktura fra Techlife.no også:

 

techlife.jpg

 

Kimmer

5831434[/snapback]

 

Hei Big Skippy. Hvis du ser helt til høyre så er prisen ink mva også:) 169 kroner.

Som et momsregistrert selskap må man vise pris eks mva og hva mva er og så inklusiv. På frakt er det 25 % mva. Noen varer er momsfritt sånn som Hotellovernatting. Mens matvarer ofte har 12 % moms.

 

Einar

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

 

@BigSkippy

 

Mange butikker kalder denne fortjeneste for 'Ekspediosjonsgebyr' og er vel den korrekte måte å gjøre det på overfor kunderne.

 

Et eksempel på dette er fra Netthandelen.no (her er frakten også oppgitt uten moms):

 

netthandelen.jpg

 

Dette mener jeg er den korrekte måte å presentere en faktura på - overfor kunderne.

 

PS. Påstår på ingen måte at norske butikker jukser med momsen - men vi kan vel bli enige om, at ta moms 2 ganger av et produkt ikke er lovligt?

 

Edit\ Legger ved et skjermdump av faktura fra Techlife.no også:

 

techlife.jpg

 

Kimmer

5831434[/snapback]

 

Hei Big Skippy. Hvis du ser helt til høyre så er prisen ink mva ogsåsmile.gif 169 kroner.

Som et momsregistrert selskap må man vise pris eks mva og hva mva er og så inklusiv. På frakt er det 25 % mva. Noen varer er momsfritt sånn som Hotellovernatting. Mens matvarer ofte har 12 % moms.

 

Einar

 

Beklager "necroen", men må komme med en liten presisering her, i tilfelle noen andre roter seg inn (denne tråden kom høyt opp når jeg googla "moms på frakt") :

 

Det er faktisk varen som sendes som bestemmer momsen på frakten. Så om varene du bestiller har mva-sats på 15% (f.eks. næringsmidler), så skal det også beregnes 15% mva på frakten. Her er det dog MANGE bedrifter som synder, men som oftest vet de ikke bedre selv. Og som allerede forklart, så sitter bedriften uansett ikke igjen med mere penger.. Tvert imot gjør de seg heller en bjørnetjeneste ved at forbrukeren må betale mer enn nødvendig, og de blir dermed mindre attraktive som leverandør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...