kimla Skrevet 25. mars 2006 Skrevet 25. mars 2006 Hei! Ett lite problem.. æøå blir forandret til noen rare tegn. S›r-Tr›ndelag = Sør-Trøndelag, sånn er det. Noen som vet grunnen til dette? Har også kommet frem til at det bare er det når jeg bruker <select>, når det bare er <input type='text'> så funker det fint.. weird.. Takker for alle svar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2006 Skrevet 25. mars 2006 Bruk disse: æ = æ ø = ø å = å Æ = &Aelig; Ø = Ø Å = Å
trondes Skrevet 25. mars 2006 Skrevet 25. mars 2006 prøv å kjør htmlentities() på tekesten du skal sette inn
kimla Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Skrevet 26. mars 2006 prøv å kjør htmlentities() på tekesten du skal sette inn 5812119[/snapback] Har prøvd, funka dårlig... men er når jeg henter fra databasen det blir sånn. Er lagret som vanlig æ, ø og å der, men når det blir hentet frem og jeg bruker de i en <select> så blir de sånn. ex0n: Kunne gjerne brukt æ = æ ø = ø å = å Æ = &Aelig; Ø = Ø Å = Å Men vil gjerne at det skal funke uten, for det skal det jo egentlig. Testa nå, funka ikke å legge å som å i MySQL.
trondes Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 Da er det mest sansynlig at MySQL tabelen ikke er satt til å takle norsk tegn.
kimla Skrevet 26. mars 2006 Forfatter Skrevet 26. mars 2006 (endret) Da er det mest sansynlig at MySQL tabelen ikke er satt til å takle norsk tegn. 5813180[/snapback] Når jeg går inn på mysql console og sjekker så er å og ø og æ som de skal være, og alle andre steder enn der jeg har de i <select><option></option></select> så funker det jo fint... Begynner å lure på om det er noe som skjer når jeg registrerer infoen... Og forresten: Der det er "feil" i sql databasen blir æ ø og å fremstilt som Ï (ø), ° (ø det også faktisk), men der jeg får feil når jeg printer ut i <select> er det æ,ø,å som normalt. Samme måte som jeg og du og alle andre nordmenn ser det. Rart... EDIT: Har fått fiksa det. Måtte legge til med html/php-forms, og ikke rett inn i databasen fra console... teite greier, menmen, så vet jeg det hvertfall Endret 26. mars 2006 av kimla
Peter Skrevet 26. mars 2006 Skrevet 26. mars 2006 (endret) Prøvde du å sette content-type? <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /> Endret 26. mars 2006 av Nazgul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå