Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Strømførende kabinett og merkelige ulyder.


Anbefalte innlegg

Problem:

 

Når jeg drar fingertuppene over fronten av kabinettet, som er massiv aluminium, vibrerer fingertuppene. Legger jeg øreflippen inntil, vibrerer den også, og jeg kan høre en ganske kraftig durelyd. Kobler jeg fra strømforsyningen og d-suben forsvinner durelyden. Kobler jeg til bare strømforsyningen, er durelyden der. Kobler jeg til bare d-suben, er durelyden der. Det er i det store og hele veldig rart, og til en viss grad bekymringsverdig. Vil helst ikke at kabinettet mitt skal føre strøm og ødelegge komponenter i det. En annen ting er at det til tider oppstår høyfrekvente ulyder fra maskinen når den er påslått. Scroller jeg med musen, oppstår det en høyfrekvent ulyd for hvert takk på scrollehjulet. Også noe som er bekymringsverdig, men kanskje mest irriterende. Ulyden er også ganske påtrengede når maskinen booter opp.

 

Det hører kanskje med til historien at jeg nettopp byttet ut IDE-diskene og monterte S-ATA-disker, inkludert en raptor. Er usikker på om durelyden i kabinettet har vært der tidligere, men jeg tror ikke det.

 

Mistenker at det kan skyldes en jordingsfeil eller lignende, men det kan jo være greit å få noen innspill på hvordan jeg kan løse problemet uten å ringe elektriker :)

 

Hardware:

 

Cooler Master T01 aluminiumskabinett

Hiper 580w modulær strømforsyning

Gigabyte K8NSP hovedkort

2x Seagate 250GB-disker

2x Seagate 200GB-disker

1x Raptor 37GB-disk

Radeon 9600XT skjermkort

Audigy 2 lydkort

NEC DVD-RW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er maskinen din koblet til en jordet stikkontakt? Jeg har et lignende problem med PCen min, hvis den ikke er koblet til jordet stikkontakt, "svir" det å ta på kabinettet, samme hvis jeg tar på glasset på skjermen. Ellers når den er koblet til en jordet kontakt er alt i orden. Vet ikke om dette er normalt :S men det høres mye ut som det samme problemet jeg har. Bortsett fra at jeg ikke har noe durelyd fra maskinen min.

Kabinettet mitt er et gammelt compaq presario kabinett, uten deksel på, så hele overflaten er av aluminium.

 

------

 

(passer perfekt på LAN, for da slipper jeg at folk tar på skjermen og lager fingermerker. De som likevel må ta på skjermen, får seg en lærepenge :D )

Lenke til kommentar
Det er helt normalt at PC får et potensiale når den ikke er koblet til jord. Det kommer av nettfilter i PSU.

 

Støt fra skjermen er statisk utladning. Det er helt normalt på CRT skjermer.

5735405[/snapback]

 

Da har dere løst problemet mitt. Det durer også fra skjermen når jeg tar på den. Ikke slik vanlig statisk elektrisitet man normalt sett får fra TV'en, men en slags vibrasjon. Dessverre er det ingen jordede stikkontakter på dette rommet, så jeg får leve med problemet.

 

Takker og bukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...