Gå til innhold

Nytt kabinett? Les denne først! (31.07.08: Les post på side 4! Hjelp trengs!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bra iniativ, du burde ha med noe om dører på kabinetter.

Synes det er veldig upraktisk jeg, og knekker lett.

6609868[/snapback]

Dører er nok en smaksak. Noen liker det, andre hater det.

 

Klikka_bZerk: Kan du gi en link til det kabinettet du anbefaler? Jeg kan ikke finne det siden du ikke har skrevet produktnavnet :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hi :)

fin diskusjon!

 

Hvordan er det vist man skal bruke kabinettet til vannkjøling!

har lyst på et kabinett (Maxitower) med hovedkortskuff, uten dør forran pga at det er irriterende å lukke døren opp og igjen, lett og modde, svart, kunn 5,25 plasser,

fint om det har vinduer også, ja også må det være god plass til vannkjøling selvfølgelig.... :thumbup:

 

Er det noen av dere som kan anbefale et godt kabinett, gjerne opp til 3000,-

eller som har noen erfaringer selv......

PS: fint med en direktelink......

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Kanskje advare folk mot Q-tec? :p :p

5644496[/snapback]

har q-tec nede.. er heilt ok det. strømforsyninga som var med vart litt fucka pga. vifta men det var en enkel sak.. får litt lett riper så vurdere å lakke omatt. det kabinette som eg har var med viftestyring og liten lcd o.l i front med blå lys og div..

 

men nå er det heimelaga på gang. blir vel ferdig om nokre månar..

Endret av Actrm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det å ta med tekniske uttrykk vil vel forvirre nybegynnere. Denne guiden er mere tenkt på personere som har lite/null peiling på kabinetter.

 

Om du har noen erfaringer med kabinetter så kan du legge de ut her?

5687817[/snapback]

 

 

hvis du ønsker og løse floken med avanserte uttrykk som du gir uttrykk for er det bare og legge en liten ordliste i slutten på posten vettu:D da funker det!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er ikke helt sikker nå på hva denne tråden egentlig var ment til sånn diskusjonsmessig. Prøver meg med å spørre om

3R Systems sitt kabinett er et bra valg om jeg vil ha et stilrent og funksjonelt kabinett?

 

Vil ikke følge strømmen ved å gå for dyre Lian-Li kabinetter heller selv om Lian-Li utvilsomt har mange gode kabinetter er de ikke enerådende. Mange andre har vel så gode kabintetter så lenge man snakker samme prisklasse.

 

Jeg har et gammelt dråg av et beigebox kabinett fra ca. 2000 som riktignok har verktøyfri montering av 5,25 drev, men det begynner å bli trangt da jeg skal ha hele 8 harddisker inn i det. Har kjøpt to CM 4-in-3 drevrammer (ment for CM Stacker, men passer i enkelte andre kabinetter) som ikke passa i mitt kabinett, så jeg har rammene på utsiden av kabinettet midlertidig. Det er da viktig at kabinettet har gammel montering av 5,25 drev (dvs skruer, ja jeg klarer å bruke en skrutrekker) som vil gjøre at CM drevmodulene vil passe.

 

Ønsker ikke å blakke meg helt på et kabinett for masse ekstrafunksjoner som jeg alikevel ikke trenger/vil ha. Tenkte at ca. 1000 NOK er en passe grei sum.

Lenke til kommentar

Har litt erfaring med Thermaltake Shark, første objekt for "støyalergikere" er en fiks på viftene, 120mm nede i fronten og ei bak under PSU, de har Molex kontakter. "Fiksa" mine med en rheostat (som denne) som har Molex kontakter, reduserte strømmen til rundt 8V og "freden kom" :love:

CD/DVD (5 1/4" utstyr) setter en plastskinner på og så sklir en de inn på plass, blir så montert uten bruk av verktøy.

Harddisk skuffene har gummidempere på skruene som fester disken til skuffa, de demper endel støy som ellers blir overført fra disk til kabinett :thumbup: , " disk-seksjonen" sitter bak 120mm vifta i fronten slik at det blir litt sirkulasjon i lufta over diskene. Min "Hai" blei "julegave", modifiserte viftene med en Molex til vanlig 3 pins vifte kontakt, flytta den svarte lederen som gikk videre til viftene i kabinettet til plassen til den røde lederen fra PSU, dermed får viftene 7V og går på et rolig nivå (tok en slik "adapterkabel" og kutta "viftekabelen").

I min "Hai" brukte eg ei Thermaltake Bigwater vannkjøling som fungerte perfekt hos meg med en XP3200 (64) og radiatoren på innsida der 120mm vifta bak var.

"Problemet" kom når eg oppgraderte min CPU til en Opteron 175, tempen steig ved normalt skrivebordsarbeid, "kviletemperatur" rundt 50 grader førte til ny vannkjøling, men 120mm radiatoren på innsida i kabinettet blei "liten" selv med 3/8" slange og større vannpumpe (400 liter pr. time, mot 60 liter pumpa i BigWater settet). Satt vannpumpa i "harddisk"-seksjonen og brukte opp all plassen der untatt ei skuff, brukte en 5 1/4" kjøler på disken min slik at den var over seksjonen.

Vekta (mangelen) til kabinettet var et pluss (under 7Kg for "kassen").

 

Har fortsatt et godt forhold til Thermaltake kabinett, satsa på et større med vannkjøling på plass fra starten, kan skrive mer om det imorgen - skal tidlig opp imorgen :closedeyes:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Veldig ofte så ser man tråder som "Hva skal jeg kjøpe? Lian Li eller Thermaltake?" og "Nytt kabinett. Max. 1000kr." Mange vet egentlig ikke hva de ser etter, så jeg vil skrive noen ting man burde se etter.

 

Pris

Dette er et av de viktigste faktorene når man kjøper kabinett. Men et dyrt kabinett betyr ikke at det fyller alle behov med en gang. Det finnes gode og dårlige kabinett som er dyre. Dessuten finnes det også gode og dårlige kabinett som er billige.

 

Hva skal du bruke maskina til?

Du må også tenke på hva slags maskin du har tenkt til å ha. Det er teit å kjøpe et svindyrt kabinett til en kontormaskin, men samtidig er det dumt å kjøpe et veldig billig kabinett til en spill/overklokkings-maskin.

 

Vekt

Dette er ganske viktig for noen. Et tungt kabinett er alltid kjedelig å ha med på LAN etc. Aluminiums-kabinetter er fine her. De er lette og solide, men de koster ofte mer enn kabinetter av stål.

 

Plass

Hvor mange harddisker og optiske drev trenger man? Det er dumt å kjøpe et kabinett ment for servere hvis man bare skal ha 2-3 harddisker... Det er også dumt å kjøpe et for lite kabinett. Man bør ha plass til utvidning osv. Dessuten bør man vite hvor mye man skal stappe inn i kabinettet før man kjøper det.

 

Kjøling

Luft- eller vannkjøling? Vannkjøling krever ofte mere plass pga. radiator, pumpe og tank. Derfor bør man velge kabinetter med litt størrelse. Vifter krever ikke like mye plass, men man trenger ofte flere vifteplasser for god kjøling. Helst 120mm vifter siden man kan flytte mere luft ved mindre støy med de. Det bør også være god luftflyt i et kabinett.

 

Vifter

I mange kabinetter følger det med vifter. Disse kan kjøre på molex- eller trepins-kontakt. Trepins-kontaktene er best siden da kan man koble de til hovedkort eller viftestyring. Sånn kan man bestemme hastigheten på viftene. Viftene trenger ikke kjøres på ultimat hastighet mens du surfer.

 

Støy

Mange er "allergiske" mot støy og foretrekker støydempede harddisk-fester og store vifter (120mm) som kjører på lav hastighet. Det finnes selvfølgelig mange løsninger på hvordan man kan dempe støy fra f.eks harddisker. Dessverre er det ikke mange som demper støy fra harddiskene. Ofte må man gjøre det selv...

 

Utseende

Dette er helt smak og behag. Hvis du liker plexikabinetter så kan du kjøpe det. Ingen hindrer deg. Liker du Lian Li så kjøper du det. Utseende er helt etter smak og behag.

 

Detaljer

Det kan være både gode og dårlige detaljer i et kabinett. Skarpe kanter er alltid dårlig, men thumbscrews er en fin detalj. Uttagbart hovedkortbrett er også bra.

 

PSU

Mange kabinetter har medfølgende PSU. Mange er gode, men det finnes også dårlige. Man får aldri noen særlige "kick-ass"-strømforsyninger med på kabinetter og de ser ifølge min mening ganske så stygge ut :)

 

Casemods

Casemodding er det å modifisere kabinetter. Når man casemodder så fikser man på et kabinett sånn at du får det sånn du vil. Sånn kan du gjøre at et billig og ikke så solid kabinett kan bli fylt med gode løsninger og pent utseende. Casemodding krever tid, tålmodighet og litt kunnskap.

 

Hvilke kabinetter til hva?

Det finnes mange kabinetter til mange forskjellige formål. Legg til svar om kabinett som fungerer til følgende formål:

 

Server

Vannkjøling

"Vanlig bruk"

Kontorbruk

PC med minimal støy

Mediamaskin

 

Og legg gjerne til flere formål. :)

 

Noen kabinetter blir anbefalt i hytt og pine, og de kommer som oftest fra Lian Li og Thermaltake. Jeg vil vise deg de kabinettene som blir anbefalt mest.

 

0-1000kr

Thermaltake Soprano 638kr

Et godt kabinett, men kan ofte oppfattes som litt "billig" i motsetning til storebroren Tsunami. Kabinettet er bygd i stål med plast-front. USB-, firewire- og lydporter er gjemt bak et lokk på toppen av kabinettet. Upraktisk hvis man har maskina under en pult. De to 120mm viftene bråker visstnok også, 92mm'ern vet jeg ikke så mye om. Det fåes både med og uten vindu.

 

Thermaltake Tsunami 838kr

Ser ganske likt ut som lillebroren Soprano, men forskjellen er at kabinettet er bygd opp av aluminium. Fronten består av børstet/anodisert aluminium. Ellers er det likt som Soprano, og det fåes med og uten vindu.

 

Lian Li PC7BSCAND 795kr

Aluminiumskabinett med to 120mm vifter. Alle overflatene på det ytre "skallet" er anodisert. Dette gir en finish som ligner på børsta aluminium. USB-og firewire portene er gjemt bak et aluminiumsdeksel nederst i fronten. Litt upraktisk for noen, men de portene brukes mest til USB-penner og MP3-spillere, og alle trenger å ta en "bøy og tøy" en gang iblant ;)

 

1000-1500

Yeong Yang Server Cube YY0221BB 1345kr

Anbefalt av Snekker`n

Ett lite, men stort kabinett. Det har målene 34x34x44cm (HxBxD). Dvs. like høyt som et Miditower, og like bredt som det er høyt. Et "lite" kabinett for folk som vil ha store kabinetter. Det har plass til 12 disker uten problem (8 med standardfestene, 12 med Drevramme. Kabinettet er bygd opp av 1,2 mm stål, så det er ganske tungt (13.5kg) Ellers er det med en 120mm vifte og en 92mm (Av typen Mist).

Snekker`n har laga en worklog om dette kabinettet her.

 

Lian Li PC-6070B 1295kr

Anbafalt av Elendil

Pent

Støydempende matter

Aluminium

Gode løysningar, lett å montere.

 

Noko av det som er bra ved det. Har fått god kritikk ellers.

 

Antec P180 1067kr

Anbefalt av Mott

Fordeler:

Pent

Gode temperaturer

Lite støy

Føger med vifter med kontroll

 

Ulemper:

Tungt

Og pris, men det er verdt det da

 

More to come....

 

Pris

Til prissammenligning så er Hardware.no's egne prisguide overlegen. Den finner du her:

Prisguide for Kabinetter

 

Erfaringer

Det finnes mange erfaringer med kabinetter. Man skal ikke alltid stole blindt på anmeldelser. Derfor kan man se på erfaringen på hardware.no's prisguide

 

 

Denne lille guiden vil bli oppdatert etter hvert. Er det mere jeg kan legge til?

5644339[/snapback]

 

 

 

enn dette?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318669

Lenke til kommentar

Det er strengt talt unødvendig å sitere hele guiden, og jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvis du lurer på om det kabinettet du linker til er godt, så kan jeg med erfaringer fra modellen som var før den du linker til si at det ikke er et strålende kjøp. Dæven, det ble en lang setning ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...