Gå til innhold

Nytt kabinett? Les denne først! (31.07.08: Les post på side 4! Hjelp trengs!)


Anbefalte innlegg

Veldig ofte så ser man tråder som "Hva skal jeg kjøpe? Lian Li eller Thermaltake?" og "Nytt kabinett. Max. 1000kr." Mange vet egentlig ikke hva de ser etter, så jeg vil skrive noen ting man burde se etter.

 

Pris

Dette er et av de viktigste faktorene når man kjøper kabinett. Men et dyrt kabinett betyr ikke at det fyller alle behov med en gang. Det finnes gode og dårlige kabinett som er dyre. Dessuten finnes det også gode og dårlige kabinett som er billige.

 

Hva skal du bruke maskina til?

Du må også tenke på hva slags maskin du har tenkt til å ha. Det er teit å kjøpe et svindyrt kabinett til en kontormaskin, men samtidig er det dumt å kjøpe et veldig billig kabinett til en spill/overklokkings-maskin.

 

Vekt

Dette er ganske viktig for noen. Et tungt kabinett er alltid kjedelig å ha med på LAN etc. Aluminiums-kabinetter er fine her. De er lette og solide, men de koster ofte mer enn kabinetter av stål.

 

Plass

Hvor mange harddisker og optiske drev trenger man? Det er dumt å kjøpe et kabinett ment for servere hvis man bare skal ha 2-3 harddisker... Det er også dumt å kjøpe et for lite kabinett. Man bør ha plass til utvidning osv. Dessuten bør man vite hvor mye man skal stappe inn i kabinettet før man kjøper det.

 

Kjøling

Luft- eller vannkjøling? Vannkjøling krever ofte mere plass pga. radiator, pumpe og tank. Derfor bør man velge kabinetter med litt størrelse. Vifter krever ikke like mye plass, men man trenger ofte flere vifteplasser for god kjøling. Helst 120mm vifter siden man kan flytte mere luft ved mindre støy med de. Det bør også være god luftflyt i et kabinett.

 

Vifter

I mange kabinetter følger det med vifter. Disse kan kjøre på molex- eller trepins-kontakt. Trepins-kontaktene er best siden da kan man koble de til hovedkort eller viftestyring. Sånn kan man bestemme hastigheten på viftene. Viftene trenger ikke kjøres på ultimat hastighet mens du surfer.

 

Støy

Mange er "allergiske" mot støy og foretrekker støydempede harddisk-fester og store vifter (120mm) som kjører på lav hastighet. Det finnes selvfølgelig mange løsninger på hvordan man kan dempe støy fra f.eks harddisker. Dessverre er det ikke mange som demper støy fra harddiskene. Ofte må man gjøre det selv...

 

Utseende

Dette er helt smak og behag. Hvis du liker plexikabinetter så kan du kjøpe det. Ingen hindrer deg. Liker du Lian Li så kjøper du det. Utseende er helt etter smak og behag.

 

Detaljer

Det kan være både gode og dårlige detaljer i et kabinett. Skarpe kanter er alltid dårlig, men thumbscrews er en fin detalj. Uttagbart hovedkortbrett er også bra.

 

PSU

Mange kabinetter har medfølgende PSU. Mange er gode, men det finnes også dårlige. Man får aldri noen særlige "kick-ass"-strømforsyninger med på kabinetter og de ser ifølge min mening ganske så stygge ut :)

 

Casemods

Casemodding er det å modifisere kabinetter. Når man casemodder så fikser man på et kabinett sånn at du får det sånn du vil. Sånn kan du gjøre at et billig og ikke så solid kabinett kan bli fylt med gode løsninger og pent utseende. Casemodding krever tid, tålmodighet og litt kunnskap.

 

Hvilke kabinetter til hva?

Det finnes mange kabinetter til mange forskjellige formål. Legg til svar om kabinett som fungerer til følgende formål:

 

Server

Vannkjøling

"Vanlig bruk"

Kontorbruk

PC med minimal støy

Mediamaskin

 

Og legg gjerne til flere formål. :)

 

Noen kabinetter blir anbefalt i hytt og pine, og de kommer som oftest fra Lian Li og Thermaltake. Jeg vil vise deg de kabinettene som blir anbefalt mest.

 

0-1000kr

Thermaltake Soprano 638kr

Et godt kabinett, men kan ofte oppfattes som litt "billig" i motsetning til storebroren Tsunami. Kabinettet er bygd i stål med plast-front. USB-, firewire- og lydporter er gjemt bak et lokk på toppen av kabinettet. Upraktisk hvis man har maskina under en pult. De to 120mm viftene bråker visstnok også, 92mm'ern vet jeg ikke så mye om. Det fåes både med og uten vindu.

 

Thermaltake Tsunami 838kr

Ser ganske likt ut som lillebroren Soprano, men forskjellen er at kabinettet er bygd opp av aluminium. Fronten består av børstet/anodisert aluminium. Ellers er det likt som Soprano, og det fåes med og uten vindu.

 

Lian Li PC7BSCAND 795kr

Aluminiumskabinett med to 120mm vifter. Alle overflatene på det ytre "skallet" er anodisert. Dette gir en finish som ligner på børsta aluminium. USB-og firewire portene er gjemt bak et aluminiumsdeksel nederst i fronten. Litt upraktisk for noen, men de portene brukes mest til USB-penner og MP3-spillere, og alle trenger å ta en "bøy og tøy" en gang iblant ;)

 

1000-1500

Yeong Yang Server Cube YY0221BB 1345kr

Anbefalt av Snekker`n

Ett lite, men stort kabinett. Det har målene 34x34x44cm (HxBxD). Dvs. like høyt som et Miditower, og like bredt som det er høyt. Et "lite" kabinett for folk som vil ha store kabinetter. Det har plass til 12 disker uten problem (8 med standardfestene, 12 med Drevramme. Kabinettet er bygd opp av 1,2 mm stål, så det er ganske tungt (13.5kg) Ellers er det med en 120mm vifte og en 92mm (Av typen Mist).

Snekker`n har laga en worklog om dette kabinettet her.

 

Lian Li PC-6070B 1295kr

Anbafalt av Elendil

Pent

Støydempende matter

Aluminium

Gode løysningar, lett å montere.

 

Noko av det som er bra ved det. Har fått god kritikk ellers.

 

Antec P180 1067kr

Anbefalt av Mott

Fordeler:

Pent

Gode temperaturer

Lite støy

Føger med vifter med kontroll

 

Ulemper:

Tungt

Og pris, men det er verdt det da

 

More to come....

 

Pris

Til prissammenligning så er Hardware.no's egne prisguide overlegen. Den finner du her:

Prisguide for Kabinetter

 

Erfaringer

Det finnes mange erfaringer med kabinetter. Man skal ikke alltid stole blindt på anmeldelser. Derfor kan man se på erfaringen på hardware.no's prisguide

 

 

Denne lille guiden vil bli oppdatert etter hvert. Er det mere jeg kan legge til?

Endret av khalif_of_kalif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje advare folk mot Q-tec? :p :p

5644496[/snapback]

 

 

"personlig" angrep vil jeg si at ødlegger seriøsiteten av denne posten. Selv om at Q-tec kanskje er dårlig (Noe jeg kun har lest og ikke erfart) så er det sikkert folk som kan være mer fornøyd med et Q-tec enn kanskje Li-lan. Det er alt etter hvilken bruk og funksjon kabinettet skal ha.

 

 

 

Men jeg ville nå si at "casemod" er en ganske så viktig del av kabinettet. Du har kanskje nevnt dette indirekte, men tror det kan fylles litt mere ut. Jeg synes og at du burde komme med eksempler på hvilke kabinetter som passer til hvilke behov oglignende ... ?

 

 

Bra guide btw;) Flott tiltak :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kanskje advare folk mot Q-tec? :p :p

5644496[/snapback]

Kjeften på deg!

Nå er jeg lei av alle som slenger dritt om Q-Tec-kabinetter uten å ha prøvd et selv!

 

Q-Tec er først og fremst billig og ingenting annet enn billig. Det er dermed meningen at økonomibevisste mennesker med billige maskiner skal kjøpe disse kabinettene for å holde prisen på maskinen nede.

Det vil si at tøffe PC-byggere med prosessorer og skjermkort til 2-3 tusen kr. stykket ikke skal kjøpe disse kabinettene da de faktisk koster 1/4 eller 1/6 av kun prosessoren (eller skjermkortet). Det sier da seg selv at dette ikke står i stil, og kommer til å gå galt.

Man kjøper ikke en Subaru Impresa WRX STi og setter på det aller billigste dekkene man finner før man ruller ut på rally-banen. Det går galt det også.

 

Q-Tec-kabinetter (L-MD-serien) er faktisk store og brukervennlige kabinetter. 5 5.25", 2 3.5" og 3 interne 3.5" sier litt om plassen. Det er både høyt, bredt og langt. Det er en drøm å montere i det.

 

Det er sant at strømforsyningen gir lyd fra seg. Men husk nå på at dette er en strømforsyning til kanskje 250 kr, og da må man gjerne bruke andre vifter enn i en PSU til 1000 kr. De som er ute etter en økonomisk PC er gjerne ikke så veldig brydd med lyden.

PSU er i tillegg ferdigmontert når du får kabinettet og er bare til å plugger rett i.

 

Og dette med byggekvalitet. Hvem i alle dager bryr seg om kabinettet tåler at man hopper på det eller ei? Det skal da vitterlig bare stå pent og pyntelig under PC-pulten og huse diverse datakomponenter. Hvor mange av dere har testet byggekvaliteten på LCD-skjermen deres ved å hoppe eller brekke på den?

 

Det er klart at man kan få en bedre løsning ved å kjøpe en PSU til 350-400 kr og et kabinett til 450-500 kr, men da kommer man plutselig opp i 800-900 kr, noe som er nesten dobbel pris av hva et Q-Tec-kabinett koster. Hvis da prosessoren koster 800 kr, hovedkortet 600 kr og RAM 700 kr blir PC'en da plutselig nesten 20% dyrere.

Har man et budsjett, så har man et budsjett.

 

Edti: Men selvfølgelig kan man finne bedre alternativer fra f.eks InWin eller AOpen om man leter litt, ihvertfall bedre kvalitet på PSU'en.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Dette var litt rart.. Først så DISSER folk Q-Tec, og etter at endrebjorsvik la ut sin mening (En veldig seriøs og bra mening etter min mening) sier alle at de LIKER Q-Tec.. Litt rart :p Hehe, men tilbake til OT.

 

Jeg liker veldig godt forklaringen til trådstarter, og syns det var på tide med en sånn tråd ;) Selv har jeg et Thermaltake SViking kabinett som jeg er strålende fornøyd med :D

 

 

 

BTW:

Man kjøper ikke en Subaru Impresa WRX STi og setter på det aller billigste dekkene man finner før man ruller ut på rally-banen. Det går galt det også.

 

Jeg likte den der :p

Lenke til kommentar
  BRA guide! Synd at hw.no ikke har microplex.nos varer i prisguiden for de har vel kabinetter så det suser!

 

Enig enig.. Microplex har mange gode kabinetter! Men ikke Thermaltake =/

 

EDIT: Sorry to poster rett etter hverandre men jeg ble ganske ivrig :D

Endret av Leaf
Lenke til kommentar
Kanskje advare folk mot Q-tec? :p :p

5644496[/snapback]

 

Lurer på om ikke hello100143 mente å advare mot Q-Tech strømforsyninger... og da vil jeg i så fall slenge meg på og advare mot den jeg også.

 

Er vennekretsens "data-konsulent" :p , og kan si uten tvil at de svakeste strømforsyningene kommer fra Q-Tech... er altid disse som står i maskiner som plutselig og av "uforklarlige" grunner ikke vil starte.

 

Hvordan kabinettene er vet jeg ingenting om, kan være meget bra "bang-for-the-$"

 

En annen ting man burde være klar over når man kjøper kabinett er at viftene som følger med som regel er av typen med molexkontaker. Da kan du med andre ord ikke kjøre viftestyring via Hovedkortet, og du får ikke termostatstyrte vifter, noe jeg mener er viktig for en "stille" PC.

Man har jo ikke behov for 2-4 vifter som durer i vei på høyeste turtall når du surfer på nett...

 

Ok, dette var da noen av mine meninger... håper ingen biter hodet av meg for ikke å dele deres meninger :)

Endret av Duckhunter
Lenke til kommentar
Grei guide, men litt lite utfyllende!

5683000[/snapback]

 

Kjempebra guide for de som er i tvil om hvilke kvaliteter man bør se etter. Hadde jeg lest denne guiden da jeg begynte å bygge pc-er for 3-4 år siden hadde jeg nok handla andre kabinetter enn det jeg gjorde.

 

De første kabinettene jeg bygde med var mye plastikk/disco/ferdigmodda, rett og slett fordi jeg ikke visste bedre. En pc er da bare en boks, ikke sant? AeroCool, Thermaltake Xaser III er typiske eksempler her. Men etterhvert som kunnskapen økte ble man også mer bevisst på hvilke egenskaper som gjør et kabinett til noe mer enn bare en boks. For meg har det i senere tid blitt kjøleegenskapene til kabinettet som har kommet i første rekke og de 3 seneste prosjektene har blitt bygget på Lian-Li sine Scand-kabinetter. Enkelt, straight design og med mulighet for 120mm foran og bak.

 

Nå er jeg i gang med foreløpig siste bygg og denne gangen er det CMStacker jeg har brukt som grunnmur. Kan hende jeg lager en arbeidslogg denne gangen også, sitter nemlig med en del idéer som jeg har lyst til å prøve ut. Vi får se...

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar

Da har jeg lagt til litt mer om vifter :)

 

Glisevask: Hva mer burde jeg legge til? Jeg tar imot forslag!

 

 

Jeg tar ikke å anbefaler folk mot Q-tec. Jeg liker selv ikke disse kabinettene siden jeg har dårlige erfaringer med dem, men de er greie til kontorbruk o.l.

Lenke til kommentar

Litt mer utfyllende. Hadde planer om å poste en likens guide og skrev noe i Wordpad for en stund tilbake, men finner desverre ikke fila! Men ta gjerne med litt tekniske uttrykk, formfaktorer, fallgruver, det å finne fram til kabinettet som passer deg, hvordan "lese" andres meninger, kanskje ta for seg noen spesifikke merker og kabinetter som de fleste kjenner til? Chieftec, Lian Li, Q-Tec, Thermaltake osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...