Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Power Box boosting?


ATI9550

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KCR er et velrenomert selskap som stilte opp i det svenske

bilbladet Bilsports tunertesten med en "oppskremt" MB diesel

testresultatene var hyggelige.

(Bilsport Nr14/15 2003)

 

 

KCRacing (diesel/m automat)

Mercedes E320 CDI 235hk/510Nm Vekt 1800kg

 

Testresultat

0-100km/t 8,41sek

70-110km/t 5,30sek

0-402m 15,92sek

 

VS

 

Strômquist Racing (bensin)

Saab 9-3 Aero 275hk/370Nm Vekt 1431kg

 

Testresultat

0-100km/t 8,16sek

70-110km/t 4,06sek

0-402m 15,73sek

 

 

 

KCR forhandleren i norge er www.minges.no

 

Edit: ATI9550 Hvilken bil har du? og hvilken motor står i den?

Endret av zandro
Lenke til kommentar

For det første må alle være klar over risikoen ved montering av chip eller andre effektøkende inngrep.

1. Hvis det kan bevises at det er chip e.l i bilen frafaller fabrikkgarantien.

2. Du får ikke bot for å chippe men straffetoll + avgifter for effektøkningen. Straffetolla kan fort dreie seg om 50 000 kr.

3. Enkelte chip e.l lurer kun innsprøytningsfølerene til å tro at trykket er lavere enn det er og dermed øker trykket over fabrikkens beregninger, for en comman rail diesel som er lagd for 1500 bar innsprøytningstrykk kan 300 bar mer pga tuning være katastrofal.

4 Enkelte som selger chip/tuning påstår at bilene får effektøkning og lavere forbruk, det eneste er som oftest effektøkning.

5 Orginalforhandler kan med datamaskin avlese at bilen har unormale verdier på følere o.l, da kan de lete etter programendring i hjernen, chip e.l.

6 De nye bilsystemene klargjøres iflg EU eller internasjonale regler med standard plugg for tilkobling av data, samt programkompibilitet for at myndighetene med tid og stunder kan hente ut de opplysninger de har rettigheter til, så med tid å stunder når trafikkstasjonene får datamaskinene vil det ta noen minutter før de vet at bilen er tunet og bør taes inn til traikkstasjon for videre kotroll.

7. reklamere med en ulovlig chippet / tunet bil vil ikke gi en fordel ved salg, eller gi mer i kassa

Lenke til kommentar
Hva med power box da? Det kan jeg vel bruke?

5607140[/snapback]

Tviler på du finner boks til en motor uten turbo. Det er somregel veldig lite å hente på omprogrammering av en motor uten turbo, så folk kjøper ikke og dermed produseres det heller lite av slikt. Powerbokser gjør i bunn og grunn ikke stort annet en å sørge for høyere turbotrykk og mer drivstoff, med dertil mer moment og effekt.

Lenke til kommentar

Universalsystem for datahenting har eksistert siden

OBDII standarden ble tatt i bruk (1994). Det eneste du trenger er

en OBDII datamaskin og overganger til de forskjellige

bilmerkene så kan du hente ut de data du måtte ønske, en kan også lese ut min max verdier på sensorer og "unormale" verdier som er registrert i Ecu over tid.

En dieselbox er det som kalles for en "Piggyback Computer" den kobles mellom bilens Ecu og dieselpumpa, For ecu ser alt ut til å være normalt når Dieselboxen er koblet på, mer kan leses på KCR

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Vil tro forbruket går opp da en slik boks kontr chipp bare lurer styringen til å kjøre på merer drivstoff.

Har du derimot en turbo diesel og chipper den så økes turbotrykket og så justeren / optimaliseres blandingen bedre. MEN så fort du bruker disse nye kreftene så bruker også bilen mere diesel / drivstoff, og så har du tiptronic kasse så ma den også omprogrameres for å takle å gire som vanlig med økt moment.

Lenke til kommentar

Jeg ville styrt unna disse "kullboxene", da de kort og godt lurer motorstyringa, i motsettning til en chip, som er en omprogrammering av den orginale motorstyringa.

 

powerboxene (heretter kalt kullbox), justerer bare spenningene på forskjellige signaler til motorstyringa, slik at den pøser på med mer turbotrykk og diesel/bensin, noe som sier seg selv at det ikke er veldig heldig.

 

Dessuten er kullbox mer synlig trimming en chipping.

 

Bare ett par ting som er verdt å tenke på. Chip ivaretar dessuten alle bilens diagnosesystemer og feilmeldingssystemer.

 

 

Magnus

Lenke til kommentar
noe offtopic, men det ble nevnt noen ulemper med tuning/chipping. Noen som vet om forsikringsselskapene bryr seg om du gjør noe slikt, ved en eventuell skade? f.eks. ang. kasko.

5672729[/snapback]

 

 

Normalt sett, vil ikke chipping være noe forsikringsselskapet ser engang. En powerboks vil derimot være synlig.

 

Klart, det vil være litt avhengig av hendelsen og.

 

Påkjørsel bakfra i kø f.eks -> Ingen konsekvens, pga det ville skjedd uansett chippet bil eller ikke.

 

SÅ stor fart at bilen "må" være trimmet for å ha oppnådd farten -> Større "etterforsking på saken -> fare for bråk.

 

Men det er sånn jeg har forstått det da. Men folk som kolliderer når de kjører helt idiot får jo smell uansett.

 

Magnus

Lenke til kommentar
Jeg ville styrt unna disse "kullboxene", da de kort og godt lurer motorstyringa, i motsettning til en chip, som er en omprogrammering av den orginale motorstyringa.

 

powerboxene (heretter kalt kullbox), justerer bare spenningene på forskjellige signaler til motorstyringa, slik at den pøser på med mer turbotrykk og diesel/bensin, noe som sier seg selv at det ikke er veldig heldig.

 

Dessuten er kullbox mer synlig trimming en chipping.

 

Bare ett par ting som er verdt å tenke på. Chip ivaretar dessuten alle bilens diagnosesystemer og feilmeldingssystemer.

 

 

Magnus

5666000[/snapback]

 

Endelig 1 person som er enig med meg ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Jeg ville styrt unna disse "kullboxene", da de kort og godt lurer motorstyringa, i motsettning til en chip, som er en omprogrammering av den orginale motorstyringa.

 

powerboxene (heretter kalt kullbox), justerer bare spenningene på forskjellige signaler til motorstyringa, slik at den pøser på med mer turbotrykk og diesel/bensin, noe som sier seg selv at det ikke er veldig heldig.

 

Dessuten er kullbox mer synlig trimming en chipping.

 

Bare ett par ting som er verdt å tenke på. Chip ivaretar dessuten alle bilens diagnosesystemer og feilmeldingssystemer.

 

 

Magnus

5666000[/snapback]

 

Mye feilinformasjon ute å går her. De som du omtaler som "kullboxene"

er det useriøse aktører som står for. KCR og RAPID er piggyback computere

som står mellom styreboksen og resten av systemet og har en egen ecu som regner ut åpningstiden på dysene, turbotrykk og brenselstrykk blir ikke rørt av disse boxene. Alle diagnose (OBD II) funksjoner er bibeholdt med og ved en eventuell diagnose så blir alt å se helt normalt ut, og skulle du være redd for å bli fysisk oppdaget så er det bare å ta den av før den skal undersøkes. Kan med hånd på hjerte si at det ikke er noe farlig og bruke effektbokser fra seriøse aktører.

Lenke til kommentar
Jeg ville styrt unna disse "kullboxene", da de kort og godt lurer motorstyringa, i motsettning til en chip, som er en omprogrammering av den orginale motorstyringa.

 

powerboxene (heretter kalt kullbox), justerer bare spenningene på forskjellige signaler til motorstyringa, slik at den pøser på med mer turbotrykk og diesel/bensin, noe som sier seg selv at det ikke er veldig heldig.

 

Dessuten er kullbox mer synlig trimming en chipping.

 

Bare ett par ting som er verdt å tenke på. Chip ivaretar dessuten alle bilens diagnosesystemer og feilmeldingssystemer.

 

 

Magnus

5666000[/snapback]

 

Mye feilinformasjon ute å går her. De som du omtaler som "kullboxene"

er det useriøse aktører som står for. KCR og RAPID er piggyback computere

som står mellom styreboksen og resten av systemet og har en egen ecu som regner ut åpningstiden på dysene, turbotrykk og brenselstrykk blir ikke rørt av disse boxene. Alle diagnose (OBD II) funksjoner er bibeholdt med og ved en eventuell diagnose så blir alt å se helt normalt ut, og skulle du være redd for å bli fysisk oppdaget så er det bare å ta den av før den skal undersøkes. Kan med hånd på hjerte si at det ikke er noe farlig og bruke effektbokser fra seriøse aktører.

5680722[/snapback]

 

 

Hvis ikke turbotrykk og brenseltrykk blir rørt, så blir det jo ganske automatisk ikke tatt ut mer effekt heller. - Så her er jeg spent.

 

Hvis det er en piggyback, så er jo det bare idioti å montere på ett allerede perfekt fungerende motonic system. Det er det jo uansett, å overstyre noe som allerede fungerer perfekt og er tilpasset bilen.

 

At diagnosesystemet blir behold er så, men infoen som sendes til hjerne er jo bare den infoen piggybacken/kullboxen vil sende fra seg, og den vil naturlig nok oppgi at "alt er som før", og dermed er man sett og vis like langt. Det ser likt ut osv, men funker jo ikke som det skal.

 

For å sette det andre veien, jeg kjenner en som jobber med overhaling av motorer/topper, og han sier han ser en trend med mer koksing, særlig i tdi motor som er kjørt med kullbox kontra chip. - Også noe å tenke på.

 

Så alt i alt vil jeg påstå at å chippe ER bedre enn powerbox. - Og hvis du chipper hos en som tar seg bryet med å sette inn sokkel i hjernen, er det jo ikke stort mer enn en 5-10min jobb å sette inn orginalchippen igjen. Mao ganske lett å sette tilbake igjen.

 

 

Bare til info, så kan teknisk sett en nyere turbomotor lures ved å sette på f.eks en motstand eller f.eks en led-diode på riktig sted, og vil da gi omtrent samme effekt ut som en powerboks. Basisen for powerbox er ikke mer avansert enn endring av signalet til hjernen.

 

Magnus

Lenke til kommentar

Jeg behøver ikke forklare noe som helst. Bilbladet Drive

testet KCR dieselboxene på BMW Mercedes VW og Volvo

i mai 2004 der forteller KCR bla hvordan boxen fungerer.

Demontering 5-10 min? og dette skal du gjøre selv?

å rote i ECU enheten er ikke noe for mannen i gata. En finger på

feil plass og ECU enheten er toast, statisk elektrisitet tar lett livet ev disse.

å demonterer en dieselbox tar 5-10 sek og det er ingen fare for å ødelegge noe.

Lureri er lureri om du gjør det i ECU eller utenfor ECU.

 

Artikkel i Drive mai 2004

Lenke til kommentar

Litt flisespikkeri:

Man trenger da ikke å byttet chippen på mange nye biler, det er jo bare å plugge i kabelen på diagnosekontakten og overføre data til chippen. Hvor lang tid dette tar, aner jeg ikke.

 

Men det tar heller ikke 5-10 sek å ta bort Powerboxen på f.eks. en Golf5 TDI, da det er meget vanskelig å komme til kontakten der hvor den skal kobles til.

Lenke til kommentar
Jeg behøver ikke forklare noe som helst. Bilbladet Drive

testet KCR dieselboxene på BMW Mercedes VW og Volvo

i mai 2004 der forteller KCR bla hvordan boxen fungerer.

 

 

Demontering 5-10 min? og dette skal du gjøre selv?

å rote i ECU enheten er ikke noe for mannen i gata. En finger på

feil plass og ECU enheten er toast, statisk elektrisitet tar lett livet ev disse.

 

å demonterer en dieselbox tar 5-10 sek og det er ingen fare for å ødelegge noe.

Lureri er lureri om du gjør det i ECU eller utenfor ECU.

 

Artikkel i Drive mai 2004

5682545[/snapback]

 

 

Har aldri påstått noe annet enn at boksene funker, men at det er LANGT fra ideelt.

 

 

Demontering går greit på 5-10min ja, hvis man vet hvor hjernen i bilen sitter. Hjernene tåler som det meste av annen elektronikk ganske mye juling uten at det ryker. Så at "en finger på feil plass er nok", sier litt om din kompetanse på hva vanlig hw tåler. Skal sies at når jeg sier 5-10min, så forutsetter det at chippen sitter i sokkel.

 

5-10 sek, er kortere tid enn mannen i gata bruker på å åpne panseret, så neppe. Dessuten skal man komme til, blandt alle plastdeksler og skit.

 

"lureri er lureri" ? En powerboks -LURER- bokstaveligtalt hjernen. En chip OMPROGRAMMERER hjernen, slik at hjernen faktisk skjønner hva som skjer, fremfor at den -TROR- ting er normalt, mens det faktisk ikke er det.

 

Vi kan diskutere dette i evigheten, men en chip -ER- en bedre løsning. sånn er det bare.

 

M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...