Gå til innhold

Acer Aspire 3004WLMi eller Dell Inspiron 6000?


wete

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal kjøpe en ny bærbar, og har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal velge.

Vil ha min. 512 MB minne, og min. 60 Gb hd.

 

Pc`n skal brukes til hjemmearbeid, spill og div.

 

Har funnet disse to:

Acer Aspire 3004WLMi

Dell, Inspiron 6000

 

Har en Acer Travelmate 291LCi fra før og den er jeg veldig fornøyd med.

 

Hvilke av disse to er det beste kjøpet, og har noen evt noen andre forslag?

Har satt en maks-pris på 8500,- og vil ikke ha større enn 15,4" skjerm.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de pcene der fungerer noe godt til spill. Bruk gjerne prisguiden for oversikt. Se etter pcer med radeon x600/x700/r9700 eller gf6600 elns

 

Sjekk gjerne psdata.no og netshop for gode tilbud, kan jo også se på whitebox.no sistnevnte skal ha et februar tilbud som er meget bra priset.

Lenke til kommentar
Heisann.

Skal kjøpe en ny bærbar, og har rett og slett ikke peiling på hva jeg skal velge.

Vil ha min. 512 MB minne, og min. 60 Gb hd.

 

Pc`n skal brukes til hjemmearbeid, spill og div.

 

Har funnet disse to:

Acer Aspire 3004WLMi

Dell, Inspiron 6000

 

Har en Acer Travelmate 291LCi fra før og den er jeg veldig fornøyd med.

 

Hvilke av disse to er det beste kjøpet, og har noen evt noen andre forslag?

Har satt en maks-pris på 8500,- og vil ikke ha større enn 15,4" skjerm.

 

Wenche

5549777[/snapback]

 

Hvor skal du bruke den? Hjemme som desktoperstatter? På farten eller begge deller?

 

Av de to maskinene, så kommer det an på hva du ser på som viktigst. Aceren har en billig cpu som muligens yter mer i ghz. Men den andre har centrino cpu som er egnet til bærbare med tanke god ytelse men lite varmeutvikling og støy. Samtidig kan du på dellen gå opp til Intel 740 1.73 ghz intel mobile cpu utne pristillegg.

 

Dellen har også ram som er av en nyere teknologi og som har raskere bushastigheten. Denne rammen yter bra hvis man har to like store ddr2 moduler.

 

Men på dellen for du kun 256 mb ram*2 mens du for 1024 mb ram og 80 gb hd på aceren. Fremfor 60 på Dellen.

 

Ellers tror jeg dellen har expresscard som er en nyere og raskere standard til ekstrakort. Jeg hadde nok personlig gått for dellen av disse to alternativene. Kan jo være at det finnes flere alternativer til denne prisne som er bedre.

Lenke til kommentar
Ingen av de pcene der fungerer noe godt til spill. Bruk gjerne prisguiden for oversikt. Se etter pcer med radeon x600/x700/r9700 eller gf6600 elns

 

Spill er veldig mye mer enn Doom 3. Spiller du spill som Civilization, Sims, mange RPG-spill og spill eldre enn, tja..et par år (?), går det veldig greit med X300 på Dell-maskinen. Men det er riktig at er du fascinert av FPS-spill som Doom 3 så vil det nok være greit å se etter noe annet, selv om det går å spille med lavere oppløsning og detaljer. Da bør du imidlertid også styre unna x600, som bare er marginalt bedre enn x300.

 

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Når skal folk her på forumet begynne å nyansere sine anbefalinger når det gjelder skjermkort? Spill er ikke ensbetydende med heftig 3D, og en del vil i tillegg fint leve med ytelsen på feks et x300 og Doom 3. PC-ytelse er også veldig mye mer en resultater på 3DMark-testene. Slikt er viktig å ta med i regnestykket når en anbefaler maskiner til personer på et budsjett. (Dette er ikke rettet direkte mot deg _Prime_, men på generell basis).

 

Når det gjelder de to nevnte maskinene synes jeg det er vanskelig å velge. Med Dell'en får du noe nyere teknologi, bedre prosessor (ytelse og strømforbruk) og en bedre grafikkløsning, mens du på den andre får mer minne og noe større harddisk. Jeg mistenker imidlertid harddisken i Acer'n for å være av den trege typen (4200rpm). Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Harddisk-størrelsen (80 mot 60) ville ikke bekymret meg nevneverdig for da kapasiteten er lett å utvide ved en ekstern harddisk dersom det skulle bli noe tema i det hele tatt. Det er nok mange som sitter på en halvfull 80GB hd som finner ut at det faktisk skal en del til for å fylle den opp om en ikke driver med utstrakt bruk av nedlasting av multimedia (spesielt filmer) fra internett.

 

1024 RAM i Acer'n er en fordel. Det går selvsagt å oppgradere Dell'en etterhvert om det skulle bli noe problem, men det koster litt. Samtidig er 512 MB nok for de fleste daglige formål pr i dag.

 

Alt i alt heller jeg vel personlig mot Dell (skal sies at jeg har samme selv, så er nok litt inhabil :) ), og jeg ville i alle fall ikke vært i tvil dersom det viser seg at Acer'n har treg harddisk.

 

Olav

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Acer Aspire 1642WLMi og er meget fornøyd. Du får DDR2 ram, 533 FBS og en batterikapasitet på opptil 5 timer. Du kan jo ringe og be om å få satt inn 1 x 512 mb ram istedet for 2x 256 mb.. Den er 1000,- dyrere men med den såpass bedre batterikapasitet er det ingen tvil. :thumbup:

Endret av sjarken
Lenke til kommentar

Men rammen på aceren er av eldre teknologi. Der for du kun 333 i busshastighet. Tor det er PC2700 ram mens på Dellen for man ram av typen ddr2 som yter bedre hvis det er to like moduler sammen. Denne ramen tor jeg er PC4200 eller 533 mhz i busshastighet.

 

Men er det noen spesifikke spill du tenker på eller spiller? Hvilke? For hvis det kun er litt spilling og spillene er av eldre type eller ikke kreve de beste grafikkortene, vil ikke Intel GMA 900 kunne dra slike spill? Hvis man også ikke har de høyeste innstillingene på?

 

Ellers er jeg enig med Olav1974. Hvis maskinen kun har 4200 rpm så er det mye lettere å anbefale Dellen over Aceren da harddisk og ram er av nyere teknologi eller er raskere hvis du ser bort fra lagringsmengde og hukommelsesmengde på rammen.

 

Kommer jo litt an på hvor viktig mye ram og hardiskplass er for deg. Men bruker du fort opp 60 gb, så bruker du nok like fort opp 80 gb. Og hvis du med hjemmearbeid kun mener lette ting som kontorbruk, surfing, musikk, og filmtitting, vil 512 holde.

 

Hvis du går for Dellen husk bare å velg 1.73 ghz cpu fremfor 1.70 utenpristillegg.

 

Du kan evt. bruke 212 kr ekstra for å få maskinen med 512 mb ram*1 fremfor 256 mb ram*2 hvis du tenker å oppgradere senere. Da kan du bestille en tilsvarende modul billigere fra en annen netshop fremfor å måtte kvitte deg med to 256 mb ddr2 brikker som sikkert ikke er så ettertraktet da de fleste som kjøper brukt sikkert har denne mengden fra før av.

 

Men en Centrinomaskin vil jeg også tror er mye bedre til bærbarbruk. Du kan jo google litt etter tester på de to maskinene..

Lenke til kommentar

Hei og takk for alle svar:)

 

_Prime_: takker så mye, skal sjekke den siden:)

 

x-ray-cat: Skal bruke den hjemme som erstatter for den stasjonære. Og det blir ikke lagt inn spill på den likevell. Isåfall bare spill som mor spiller, og de trenger jeg ikke store greiene til. Fungerer godt på den gamle også :) Og med hjemmearbeid så mener jeg kun kontorbruk, surfing, musikk, og filmtitting:) Takker så mye for utfyllende svar:)

 

olav1974: Har ombestemt oss her. Jeg hadde tenkt at junioren skulle få legge inn CS osv på den nye bærbare. Men vi ble i går kveld enige om at vi kjøper en oppgraderingspakke til hannes stasjonære... så da blir det ikke noe spill på den bærbare. Så ble vi begge to fornøyde:) Så det bennye bærbare blir nå kun brukt til hjemmearbeid, musikk og film...:)

 

sjarkenTakker for tips. Viste ikke at man kunne få de til å sette inn mere ram sov.

 

Takker så mye for svar alle sammen:) "Litt" vanskelig når man ikke skjønner så mye av det som beskriver maskinene. Og med en sønn på 13 som skal prøve å forklare mor det meste... og kun tenker på å få bruke den selv til spill :hmm:

Lenke til kommentar
Bare hyggelig :) Hvilken maskin går du for da? Tror at intel sitt integrerte GMA 900 skjermkort kan dra CS... Ehh hvilket kort er dette??

5558478[/snapback]

Heller mot dell. Jeg skal ringe dem i morgen.

 

Jeg kommer til å velge 1.73 ghz cpu fremfor 1.70, 512MB 533MHz DDR2 SDRAM (1x512) istedet for (2x256), Primært 9-celle 80 WHr batteri og en recovery cd med drivere.

 

Noe mere jeg burde endre/huske da??

 

Takker så mye nok en gang :)

Endret av wete
Lenke til kommentar

Det var det samme jeg gjorde på min inspiron 630m sist søndag. Mottok maskinen på fredag.

Jeg oppgraderte til 60 gb og bluetooth også. Angrer på at jeg ikke kjøpt emed sekk til den bærbare. Da det blir dyrere å kjøpe det utenom på Dell. Jeg hadde vel hastverk med å få kjøpt innen tilbudet på 5 % avslag sluttet samtidig som jeg antok at slikt ekstrautstyr ville Dell ta seg godt betalt for. Skal ringe dem imorgen og prøve å få prutet til meg en sekk til en grei nok pris.

 

Jeg lot være å betale de 60 kronene ekstra for en recovery cd. Jeg brente heller en egen med engangsprogrammet som lar en brenne ut en sikkerhetskopi.

 

Jeg fant ut at jeg like godt kunne ha betlat de 60 kronene fremfor å ta meg bryet med å brenne selv. Men jeg tok å konfigurte maskinen i et hastverk og tok bare det "absolutt" nødvendige.

 

Ellers håper jeg du blir fornøyd hvis du går for Dellen :) Eller jeg håper du blir fornøyd uansett hvilken maskin du velger. Men tror du blir emst fornøyd med Dellen.

 

 

Det er en integrert skjermbrikke på hovedkortet som er levert av intel som også lager hovedkort og cpu'er. Fremfor et eksternt kort med Ati eller Nvidiabrikke med eget skjermminne. Minne på Intel GMA 900-kortene låner fra systemminnet. Altså rammen.

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Ehh... ett sp.mål til.

Hvordan er lyden på dell-Pc`n??

Junioren mente det var viktig at jeg spurte om det.... Er avhengig av å høre AC/DC med full guffe når jeg vasker til helga :blush: , og det hadde jo vært kjekt om jeg kunne ta med meg pc`n i kjelleren når jeg vasker der :)

 

Bra man har en omtensom sønn som tenker på mammas helgevask :!:

Lenke til kommentar
Ehh... ett sp.mål  til.

Hvordan er lyden på dell-Pc`n??

Junioren mente det var viktig at jeg spurte om det.... Er avhengig av å høre AC/DC med full guffe når jeg vasker til helga  :blush: , og det hadde jo vært kjekt om jeg kunne ta med meg pc`n i kjelleren når jeg vasker der  :)

 

Bra man har en omtensom sønn som tenker på mammas helgevask  :!:

5558690[/snapback]

På min inspiron 630m som jeg tror har tilsvarende "kabinett" som den Dellen du vurdere bare 15.4 " skjerm har veldig god lyd etter mine begreper. Har ikke sammenlignet med så mange bærbare. Men ut ifra de jeg andre jeg har hørt lyd på, er lyden på denne veldig god. Kan også spille ganske høyt i forhold til de to andre jeg har hørt lyden på.

 

Men hvis man sammenlignet lyden med en stereoanlegg eller litt dyrere høytalere til stasjonære pc'er så er ikke lyden på et så høyt nivå. Men ut ifra bærbar standard tør jeg å påstå at lyden er ganske god. Er jo ikke sikkert at det er samme høytalere på disse maskinene da men visst det er det da. En annen på forumet med samme maskin som min sa også at han var fornøyd med lyden.

 

Vil tør å påstå å høre på AC/DC på et nivå så den musikken nytes best med disse høytalerne, selv om man vill oppnå bedre lyd kvalitetsmessig med eksterne høytalere koblet til eller hvis man kobler maskinen til stereoanlegget.

 

Lyden er mer en bra mnok hørbar. Men hvis man skal være pirkete, så må man nok belage seg på noen eksterne høytalere.

 

Angående skjermkort, sjekk ut denne linken: http://www1.euro.dell.com/content/learnmor...ll&~tab=details

Endret av x-ray-cat
Lenke til kommentar

Hm, i dag må man betale kr 125,- ekstra for å få 1.73 GHz prosessor (i stedet for 1.70 GHz) på Inspiron 6000. Er det noen som vet om det er "standard" ram på denne datamaskinen? Har hatt litt trøbbel med ram til stasjonære datamaskiner fra Dell tidligere. Det står "512MB 533MHz DDR2 SDRAM" - betyr det at man får kjøpt den hos Komplett og PSdata?

Lenke til kommentar
Hm, i dag må man betale kr 125,- ekstra for å få 1.73 GHz prosessor (i stedet for 1.70 GHz) på Inspiron 6000. Er det noen som vet om det er "standard" ram på denne datamaskinen? Har hatt litt trøbbel med ram til stasjonære datamaskiner fra Dell tidligere. Det står "512MB 533MHz DDR2 SDRAM" - betyr det at man får kjøpt den hos Komplett og PSdata?

5559776[/snapback]

Vil tror det. Jeg snakket med Dell i forrige uke og han sa at Dell som regel brukte Kingston ram. Så du kan jo bare kjøpe tilsvarende dd2 ram med 533 mhz (PC4200 tror jeg det er, eller PC4300).

 

Eller sjekke nøyaktige opplysninger og produktnummer med program som cpu-z eller sisoft sandra på modulen i maskinen for å kjøpe helt lik i etterkant.

Lenke til kommentar

Takk, X. Kjøpte en Dimension 8400 for 3 år siden. Den hadde også Kingston-minne, og det var BARE den som kunne brukes. Prisen på 512 Mb var litt over kr 3.000,-. Samtidig kjøpte vi 2 stk 512 Mb rambrikker til Latitude C840. De betalte vi kr 1.100,- pr. stk. for. Denne Latituden er jeg så fornøyd med at jeg ikke klarer å la være å kjøpe Dell en gang til. HjemmePC-ordningene begrenser imidlertid prisen på datamaskinene, men jeg liker det jeg ser av Inspiron 6000.

Endret av UllForEver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...