Gå til innhold

Vis fram anlegget ditt her.


Anbefalte innlegg

Man trenger ikke få status taper fordi man ikke fikk massevis av rabatt. Men de som ikke ber om rabatt hos de mindre pusherne betaler for solide marginer. Sannsynligvis har de også råd til det, om du betaler 200 000 for en komponent du kunne fått for 170 000 med litt pruting.

 

For de større kjedene som SG og HK tenker jeg at marginene er der de overlever, og at overpriser vil bare skremme kunder. Prissjiktet i mellom virker å være mest skadelidende de siste år. Folk vil ha rimeligere ting, mye alt-i-ett-produkter. De som skal ha det beste og vil betale en halv mill, en mill, to osv betaler fortsatt det.

Synd egentlig, for mellomklassen er blitt utrolig bra. Forskjellen fra produkter rundt 50-60 000 til flere hundre tusen er ofte forsvinnende liten i forhold til prisforskjellen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pop skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke få status taper fordi man ikke fikk massevis av rabatt. Men de som ikke ber om rabatt hos de mindre pusherne betaler for solide marginer. Sannsynligvis har de også råd til det, om du betaler 200 000 for en komponent du kunne fått for 170 000 med litt pruting.

 

For de større kjedene som SG og HK tenker jeg at marginene er der de overlever, og at overpriser vil bare skremme kunder. Prissjiktet i mellom virker å være mest skadelidende de siste år. Folk vil ha rimeligere ting, mye alt-i-ett-produkter. De som skal ha det beste og vil betale en halv mill, en mill, to osv betaler fortsatt det.

Synd egentlig, for mellomklassen er blitt utrolig bra. Forskjellen fra produkter rundt 50-60 000 til flere hundre tusen er ofte forsvinnende liten i forhold til prisforskjellen. 

Økonomisk taper mente jeg. 

 

før så hadde hifiklubben 100% prispåslag på CV kontra priser de kunne kjøpes på fra nett i usa, lattelig. 

Lenke til kommentar

Hehe, skjønte det. 2-kalkyle er vel for lavt å regne i deler av hifi-bransjen. Jeg har hørt om både 10 og 20, spesielt på kabler. :D

Er noe i utgangspunktet billig, lag hype på det og tjen gode penger.

Jeg ville nå tro at HK stort sett har 100% påslag fra produsent/importør til sluttkunde fremdeles. De har masse butikker ennå som koster, mange ansatte og antar de fleste produktene produseres i lavkostland nå. Blir ikke overrasket om en forsterker der til 6000 kan koste 3000 fra fabrikk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (11 timer siden):

Hehe, skjønte det. 2-kalkyle er vel for lavt å regne i deler av hifi-bransjen. Jeg har hørt om både 10 og 20, spesielt på kabler. :D

Er noe i utgangspunktet billig, lag hype på det og tjen gode penger.

Jeg ville nå tro at HK stort sett har 100% påslag fra produsent/importør til sluttkunde fremdeles. De har masse butikker ennå som koster, mange ansatte og antar de fleste produktene produseres i lavkostland nå. Blir ikke overrasket om en forsterker der til 6000 kan koste 3000 fra fabrikk...

til og med billige kabler har 10 gangen i pris , hadde en kompis som jobbet i en elkøp og fikk han til og kjøop en vga kabe jeg trenget , utsalgspris var vell mellom 100 og 150 for en extra lang kabel, ansatt pris 19 kr ... 

Lenke til kommentar
Mato skrev (På 28.1.2020 den 20.20):

den dra de fint , den har en sak som viser strømbruk på skjermen og den er godt under 50% når jeg drar på i film så det virker som den har nok støm til center og bak uten noen problemer 

Vet du om den Marantz kan spille Pure direct med Subwoofer?

Denon har det på de nyeste, men usikker på om denne rimelige Marantz har det?

 

Til dere andre? Jeg har bare 5.1 og Xtz effekt på 150 watt ca.

Like greit å gå for Marantz 5.1 med pre out da? Istedenfor en dyr sikkert flott Denon 3500 eller hva det heter...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (15 timer siden):

Vet du om den Marantz kan spille Pure direct med Subwoofer?

Denon har det på de nyeste, men usikker på om denne rimelige Marantz har det?

 

Til dere andre? Jeg har bare 5.1 og Xtz effekt på 150 watt ca.

Like greit å gå for Marantz 5.1 med pre out da? Istedenfor en dyr sikkert flott Denon 3500 eller hva det heter...

jeg har ikke testet etter jeg slo av lfe+main på subwofferen , men når lef+main står på spiller subben i puremode 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har flyttet, hele 200 meter til en nesten identisk hus, bare med flere etasjer , men her var og døra til verandaen på annen plass som åpnet for en mye bedre møblering for lyd og bilde, sy fyrer inn litt nye bilder da jeg har drevet og justert litt på innstillinger i dag, det er enda ikke blitt noe nye sub , men nye høyttalere i stedet og ny tv.

Høyttalere 

  • Argon Alto 55
  • Argon Alto C
  • ikke montert  har Argon Alto wall klare.
  • Kef Kube 2 Subwoofer

Reciver:

  • Marantz NR 1510

Power Amp

  • Cown DriveCore 1502

TV:

  1. Samsung QE75Q95

20210906_133408.thumb.jpg.40fd69161d57e0110e5573913b8e8b8b.jpg

20210906_133047.thumb.jpg.501c70ed37c06d48c3ef3cd83068d6d2.jpg

20210906_133443.thumb.jpg.1c70a98a88095a738a574e5cf1068c60.jpg

20210906_133452.thumb.jpg.04dfcbbc5b9b9df3861daa26c8486235.jpg

 

En Plass her skal det opp bak høyttalere, jeg synes bakveggen er for langt unna, så burdere på siden en plass , det er dog begrenset med alternativer, så må bli på stolpen mellom veranda døra og vinduet og paralent på andre siden ca over åpningen som synes på bilder  (pc står bare midlertidig der til jeg blir ferdig og pusse opp kontoret )20210906_133432.thumb.jpg.68000fbaf1943f950cfc72a8fea28676.jpg 

Endret av Mato
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (1 time siden):

Er det aktuelt å sette opp Alto 5 stativhøyttalere bak sofaen?

tja det er jo en mulighet jeg har et sett av de stående, jeg synes dog det blir sende så rotet ut med tanke på at man kommer opp fra etasjen nedenfor rett bak sofaen, jeg legger med bilder av resten av stua fra bakkant , samt et bilde av hvor jeg trengte og henge bakhøyalterene 

eventuelt måtte de så meget nært sofaen , og siden vi normalt sitter i hvert hjørne av sofaen når vi ser film kommer man veldig nært en kanal og veldig langt fra en annen , tror ikke det heller er helt optimalt , det er og mulig at sofaen skal byttet ut med et par streslesser og en rett sofa i mellom

20210906_184340.jpg

20210906_184357.jpg

01.jpg

Lenke til kommentar
Mato skrev (1 time siden):

tja det er jo en mulighet jeg har et sett av de stående, jeg synes dog det blir sende så rotet ut med tanke på at man kommer opp fra etasjen nedenfor rett bak sofaen, jeg legger med bilder av resten av stua fra bakkant , samt et bilde av hvor jeg trengte og henge bakhøyalterene 

eventuelt måtte de så meget nært sofaen , og siden vi normalt sitter i hvert hjørne av sofaen når vi ser film kommer man veldig nært en kanal og veldig langt fra en annen , tror ikke det heller er helt optimalt , det er og mulig at sofaen skal byttet ut med et par streslesser og en rett sofa i mellom

20210906_184340.jpg

20210906_184357.jpg

01.jpg

Det kommer til å funke veldig bra på film, men sannsynligvis ikke like bra på all musikk i flerkanals.

Vi har stativer nært inntil sofa. Kona aksepterte det, men jeg skulle hatt teipet posisjon, har bare teip på frontene.

For alt skal jo romkorrigeres her, og det er veldig smart å teipe posisjon.....

Lenke til kommentar

Klarer du å montere de veggmonterte høyttalerne med tilt og vendt mot sofa? Ville fått tak i vinkelbrakett av noe slag hvis jeg skulle satt de der oppe og bak sofagruppen 😃

Nytt forslag til eventuell løsning med gulvstativ.

På første bildet ditt kan høyre surroundhøyttaler stå rett til høyre for trappenedgang, pekende mot sofa.
På nest siste bilde så ser det ut som om venstrekanal kunne blitt plassert til venstre for panelovn.

Lenke til kommentar

DSC_3850.thumb.JPG.bd1e28a56784b655818c4eef9a6fd5f3.JPG

Stueanlegget slik det har sett ut en tid nå.

TV: Samsung 65"

PC: Selvbygd med vannkjølt i7 prosessor til surfing på nettet når jeg ikke gidder å gå på kontoret.

CD-spiller: McIntosh MCD500

BD-spiller: Panasonic DMP-UB700

Forforsterker: McIntosh D100

Forsterkere: Wyred4Sound ST-500 MkII 2 stk i biamp

Høyttalere: Klipsch RF7 MkIII

Subwoofere: Hjemmelagde kasser med Dayton Ultimax 18" med hver sin brokoblede Hypex FA502

Ingen planer om endringer i selve anlegget, men kan bli ny TV i hjemmekinoen etter hvert, og da vil den som er der flyttet opp til stua.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

DSC_3854.thumb.JPG.826f59ecd4d73c23527f6a59f06491e3.JPG

Og her er hjemmekinoen.

TV: Samsung 75"

Spillkonsoll: Sony PS5

BD-spiller: Sony UHD husker ikke nummer

Prosessor: Marantz AV8805

Forsterker: Rotel RMB 1575

Fronthøyttalere: Klipsch CF-3

Senterhøyttaler: Klipsch KV-4

Subwoofer: Hjemmelagd kasse med Dayton Ultimax 18" med brokoblede Hypex FA502

Bakhøyttalere: Klipsch KSP-S6

Selve lydanlegget er jeg godt fornøyd med til tross for bare 5.1, men har et ønske om en større TV som bl.a holder følge med PS5.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (21 timer siden):

Det blir bedre med stolpe og tak-i høyden monterte høytalere tror jeg, vi hadde ikke noe annet valg. Kona ville ha på vegg, men vanskelig for oss, så vi valgte stativer.

jeg har vell strengt tatt frie tøyler med tanke på waf her i huset, jeg har og alternativet til bruke identeiske bak høytalere som fronter på gulvet , alto 5 på stativ eller alto5 wall da jeg har har alt liggende untatt stativer, men personelig synes jeg det ser mest ryddig ut og henge de på veggen , jeg hører ikke på musikk i flere kanaler og det er kun for effekter i til sourond og da mener jeg at retning har lite betydning da poenget er at lyden er bak deg og ikke retningsbestemt.

Lenke til kommentar
Mato skrev (9 minutter siden):

jeg har vell strengt tatt frie tøyler med tanke på waf her i huset, jeg har og alternativet til bruke identeiske bak høytalere som fronter på gulvet , alto 5 på stativ eller alto5 wall da jeg har har alt liggende untatt stativer, men personelig synes jeg det ser mest ryddig ut og henge de på veggen , jeg hører ikke på musikk i flere kanaler og det er kun for effekter i til sourond og da mener jeg at retning har lite betydning da poenget er at lyden er bak deg og ikke retningsbestemt.

Det jeg mente med vegg er at jeg synes det gir best lyd, både til surround film og musikk fra Blu-ray/Sacd.

Stativer bak eller på siden fungerer på film, men ikke like bra på musikk.

Jeg tror det har med ofte større avstand på vegg, slik at de ikke overspiller hverandre fra sitteplasser.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...