Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

OrangeGiraffe skrev (1 time siden):

På biblioteket får man lånt både dvd óg bluray gratis, og de har et utvalg som rulerer mellom bibliotekene så man alltids får mulighet til å finne noe man ikke har sett før osv. I tillegg har de tjenesten https://filmoteket.no

Den er også gratis. Trenger et bibliotekkort først, men det skulle bare mangle.

Alt er gratis, og det er noe jeg personlig bruker regelmessig. Jeg er svært fornøyd med dette tilbudet, og det gir meg fortsatt litt av den feeling man fikk med å dra på videosjappa før om årene.

Fin ordning det, i Sverige koster det 50 kr filmen å låne på biblioteket.

Men er man Samler så er ikke leie så interessant, men jeg brukte tilbudet i Norge selv når jeg lånte bøker og musikk, samt leste litt aviser....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en åpen mulighet for å utvide horisonten, for hvem som helst, og det er 100% gratis som sagt. Jeg har oppdaget mange filmer jeg aldri en gang har hørt om, og jeg kan jo velge å kjøpe dem en eller annen plass, om jeg skulle ønske dét.

Det er i tillegg ikke snakk om leie, det er snakk om lån.

Det er viktig å se mulighetene, i stede for begrensningene.

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (1 time siden):

Det gjelder kun i sverige. Husker ikke hvor mye frakten er på, men kanskje rundt 150 kr? Så kommer jo tollen i tillegg..men jeg bryr meg ikke så mye om det så lenge det er filmer man ikke får i de norske nettbutikkene.

Nei, her kommer jeg dessverre ingen steder. Kvarn nekter å samarbeide, og flere timer er gått rett i dass:

"Kommunikationsproblem. Vänligen kontakta butiken om felet uppstår på nytt."

Alt henger seg opp, og ingen ting hjelper, så da er det jo bare å gi opp. For ikke logget meg inn, betalt eller noe som helst, annet enn å stange i veggen i frustrasjon, igjen og igjen. Synd, for fantastisk utvalg, prisene meget bra, men de vil ikke ha meg som kunde, og greit, jeg tar hintet. 

Da er det Amazon, og svikter de også, så blir det mulig tredjeverdenskrig :p, for nå er man jo helt på randen av å ha et farlig anfall av raseri og total berserk modus. Det skal da ikke være mulig å være så klønete, men har jo fulgt alt til punkt og prikke, og nei, det var for godt til å være sant, og da er det oftest slik det ender.  

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (2 timer siden):

Nei, her kommer jeg dessverre ingen steder. Kvarn nekter å samarbeide, og flere timer er gått rett i dass:

"Kommunikationsproblem. Vänligen kontakta butiken om felet uppstår på nytt."

Alt henger seg opp, og ingen ting hjelper, så da er det jo bare å gi opp. For ikke logget meg inn, betalt eller noe som helst, annet enn å stange i veggen i frustrasjon, igjen og igjen. Synd, for fantastisk utvalg, prisene meget bra, men de vil ikke ha meg som kunde, og greit, jeg tar hintet. 

Da er det Amazon, og svikter de også, så blir det mulig tredjeverdenskrig :p, for nå er man jo helt på randen av å ha et farlig anfall av raseri og total berserk modus. Det skal da ikke være mulig å være så klønete, men har jo fulgt alt til punkt og prikke, og nei, det var for godt til å være sant, og da er det oftest slik det ender.  

Det står her at det funker...

Bruk en annen email, det har nesten garantert blitt krøll fordi du har skapt konto med samme e-mail og skrivd norsk personnummer.

Om du har Gmail så lager du en Outlook email. Har du outlook så lager du en Gmail.

Du må ofte ringe de og maile for å lage en ny konto via de, og da er det mye enklere å bruke ny email....

Har skjedd meg masse ganger siden jeg bor i Sverige og handler mye i norske butikker... 

 

Screenshot_20201117-142153.png

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OrangeGiraffe skrev (1 time siden):

Det er en åpen mulighet for å utvide horisonten, for hvem som helst, og det er 100% gratis som sagt. Jeg har oppdaget mange filmer jeg aldri en gang har hørt om, og jeg kan jo velge å kjøpe dem en eller annen plass, om jeg skulle ønske dét.

Det er i tillegg ikke snakk om leie, det er snakk om lån.

Det er viktig å se mulighetene, i stede for begrensningene.

Jo jeg brukte det selv i Norge, men viste ikke det gikk å bestille akkurat som med bøker. Ofte har de mye man ikke har sett også, også gjelder dette musikk, mye de hadde som var vrient å kjøpe.

Men som sagt her i Strømstad så koster det 50 kr filmen å leie på biblioteket, og det er masse bruktsjapper her og der går dvd for 5-10kr stk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Bruk en annen email, det har nesten garantert blitt krøll fordi du har skapt konto med samme e-mail og skrivd norsk personnummer.

Huff, det skal ikke være lett nei. Prøvde meg på 2-3 ulike mail kontoer, og innser at ting blir ikke enklere med årene. Sikkert fordi så mange har lagd falske kontoer i hopetalls, så det skal gjøres mer knotete for den type "brukere", men for oss ærlige og redelige, og som sjeldent (er vel snart 10-12 år siden forrige gang man åpnet ei ny email konto) så blir det fort mye krøll. 

Nå har jeg heldigvis fått oppretta en bruker inne på Kvarn, da ved hjelp av en tidligere Gmail konto, som jeg hadde helt glemt, men ikke vært i bruk på evigheter. Er nå inne på mine sider, fått oppdatert info og alt der, så nå skal jeg forsøke å bestille litt film, og se an om noe skjer.

Uansett, tusen takk for nyttig hjelp/info, både du og Roger Gunvaldsen. For uten deres innsats, så vet jeg ikke om jeg hadde giddi å kasta bort mer frustrasjon på svenske nettbutikker. 😎 :thumbup:

Lenke til kommentar

Hm, vel, er jo nesten i mål, men hjelper fint lite, når en stadig stopper bom opp med:

"Kommunikasjonsproblemer" :wallbash:

Har jo lagt inn alt riktig, adresse, navn, tlf, gate, postnummer, land, osv, men noe virker å ikke ville spille på lag.

Kan det være at jeg ble for overivrig med bestillingen? La inn 14-15 titler til underkant av 1000 kroner, så kanskje det har noe å si. Får prøve en gang til, men da kutte ned betraktelig på antall film og total prisen, og så rekker det for i dag. For nå har jeg nesten kastet bort en hel arbeidsdag, med å ikke få til å bestille film, og slikt gjør at en trenger nok en liten time-out, før noe ryker i heimen. :p

Kommunikationsproblem. Vänligen kontakta butiken om felet uppstår på nytt.

Nei, det funka ikke det heller. 

Er litt skeptisk til å trykke for ofte og mye på oppdater funksjonen, så man ikke får ei sur overraskelse om at man har gjort unna ørten bestillinger, og når beskjeden er oppdaget, så er det for sent å snu. Skjedd meg for evigheter siden, og den blemma kosta meg dyrt. 

Da får jeg prøve å sende dem en mail, og håpe at noen svarer, eller vet hva problemet skyldes.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (50 minutter siden):

Hm, vel, er jo nesten i mål, men hjelper fint lite, når en stadig stopper bom opp med:

"Kommunikasjonsproblemer" :wallbash:

Har jo lagt inn alt riktig, adresse, navn, tlf, gate, postnummer, land, osv, men noe virker å ikke ville spille på lag.

Kan det være at jeg ble for overivrig med bestillingen? La inn 14-15 titler til underkant av 1000 kroner, så kanskje det har noe å si. Får prøve en gang til, men da kutte ned betraktelig på antall film og total prisen, og så rekker det for i dag. For nå har jeg nesten kastet bort en hel arbeidsdag, med å ikke få til å bestille film, og slikt gjør at en trenger nok en liten time-out, før noe ryker i heimen. :p

Kommunikationsproblem. Vänligen kontakta butiken om felet uppstår på nytt.

Nei, det funka ikke det heller. 

Er litt skeptisk til å trykke for ofte og mye på oppdater funksjonen, så man ikke får ei sur overraskelse om at man har gjort unna ørten bestillinger, og når beskjeden er oppdaget, så er det for sent å snu. Skjedd meg for evigheter siden, og den blemma kosta meg dyrt. 

Da får jeg prøve å sende dem en mail, og håpe at noen svarer, eller vet hva problemet skyldes.

Det er mulighet det bare er Serveren deres som er nede. Prøv igjen i morgen.

Feilmelding kan virke sånn, om du har bra oppegående internett.

Ellers nevner jeg at Min norske MasterCard har jeg ikke fått til å bestille i utlandet på, men Visakortene både norske og svenske funker, aner ikke hvorfor. Mulig pga jeg bor i Sverige. Og visa adressene er mer oppdatert...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fikk ei hyggelig tilbakemelding fra Kvarn, og de tipsa meg om å benytte av SEK fremfor NOK, og vips, så var det plutselig ikke noe problem å få bestilt film lenger. :)

Inkludert et mindre impulskjøp hos Amazon Uk så ble det oppunder 30-40 filmer, og tror jeg skal se an hva som skjer de neste dagene, hvert fall med tanke på Kvarn. Da det å bestille enda mer, før man vet om ting går greit for seg. Det er kanskje ikke så smart. Men imponert over hvor raskt de svarte meg, og det lover jo bra med tanke på et nærmere forhold som potensiell fast kunde. 

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (2 timer siden):

Fikk ei hyggelig tilbakemelding fra Kvarn, og de tipsa meg om å benytte av SEK fremfor NOK, og vips, så var det plutselig ikke noe problem å få bestilt film lenger. :)

Inkludert et mindre impulskjøp hos Amazon Uk så ble det oppunder 30-40 filmer, og tror jeg skal se an hva som skjer de neste dagene, hvert fall med tanke på Kvarn. Da det å bestille enda mer, før man vet om ting går greit for seg. Det er kanskje ikke så smart. Men imponert over hvor raskt de svarte meg, og det lover jo bra med tanke på et nærmere forhold som potensiell fast kunde. 

Fint å se det ordner seg! Jeg bestilte to ganger på to uker i sommer, ca 3000 kr pr gang. det kostet meg ca 2000 kr i toll..så det koster litt, men dette er tross alt en hobby, eller livsstil om du vil, og hobbyer skal jo oftest koste litt penger.

Kvarnvideo slo sammen de to bestillingene, så plutselig kom budbilen på døra med ei kjempepakke! Like gøy som julaften når man var liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (12 timer siden):

så det koster litt, men dette er tross alt en hobby, eller livsstil om du vil, og hobbyer skal jo oftest koste litt penger.

Jo mer jeg blar meg gjennom og blir kjent med Kvarnvideo, desto mer film ønsker man å handle inn. Blir nok definitivt flere innkjøp, og med tanke på hvordan situasjonen er om dagen, så er kanskje det lureste å være litt "tidligere" ute, da jeg har en tendens til å utsette de større film og musikk kjøpene med en eller to uker pluss, i november måned, og hadde jo vært hyggelig å fått det man har bestilt, før året er omme, men klart, ikke verdens undergang, men er nå likevel spent på å følge med de neste ukene.

Ja, film er så absolutt en hobby/livsstil jeg har hatt stor glede av i, å flere tiår nå, og klart, det koster, men jeg innser at man hadde nok spart ufattelig mye ved å streame/laste ned osv, men så vil man jo helst ha filmene en virkelig ønsker å se/eie i hylla, og ikke liggende på ei minnebrikke/pc/mobil.

Nå har jo lokale post i butikk forsvunnet fra nærmeste Kiwi, så, tja, er ikke lange veien til dit hen den flyttet, men håper jo at man kan finne noe annet enn reklame og regninger i postkassen fremover.

Ellers spent på hvordan Kvarn leverer filmene, håper de er litt mer seriøse enn Platekompaniet, som virker å bare slenge fra seg varene utenfor dørstokken, og blir de rappa, så er det kunde (slik jeg har forstått det) som sitter igjen som den store taperen om noe slik skulle hende. Heldigvis har jeg ikke opplevd noe slik, men skulle en plutselig måtte reise bort, eller lignende, er det nok lurt å ta kontakt med nærmeste nabo, og si ifra om dem kan se an om det ligger noen pakker på dørmatta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke helt om de sender mail noen dager før pakken kommer, men de ringer eller sender melding samme dag som de kommer. De ringer på døra di og leverer personlig, ikke som platekompaniet hvor de slengte de fra seg utenfor blokka så hvem som helst kunne forsyne seg.. Heldigvis var jeg tidlig ute og fikk alle småpakkene, men etter den episoden så endret jeg til postboks adressen min. 

Min erfaring med kvarnvideo er veldig bra, aldri fått feil filmer, men noen filmer har vært utsolgt, men det er sånt som skjer. Tror det tar ca 2-4 ukers levering.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (41 minutter siden):

aldri fått feil filmer, men noen filmer har vært utsolgt, men det er sånt som skjer. Tror det tar ca 2-4 ukers levering.

Nei, av alle årene som kunde hos Cdon, Platekompen, Amazon, Playcom (nå er vel de overtatt av Rakuten?) og andre nettbutikker, har jeg sjeldent opplevd negative ting. DVDStrax (disse forsvant vel for en del år tilbake) derimot, var en butikk jeg dessverre fikk litt i mot. 

Her hendte det ofte at man fikk feil type film/vare, og leveringer som tok evigheter før de ble sendt, kun for så å bli slettet like etter, og det å returnere beløpet, det satt langt inne. Det å forsøke å kommunisere med butikken, var heller ikke enkelt. Men på den annen side, hadde de jo et imponerende utvalg, men innså vel senere at mye av det de skrøt på seg, var vel ting de ikke hadde inne, og tvilsomt heller ville få inn. Og virket veldig "shabby" og uoversiktlig i større perioder. 

Siste handlene jeg gjorde, var vel i 2010-11, men fikk stadig mail om div tilbud ut i 2012-13, men så var det over og ut.

2-4 uker er intet problem. Men fikk nettopp ei liten "advarsel" fra Amazon uk, om at enkelte varer kan ta lenger tid (klar over hvordan situasjonen er for tiden) om at det kan oppstå litt ekstra ventetid, men har ingen hastverk, og håper jo at flesteparten av filmpakkene vil være underveis før man er uti desember, og forhåpentligvis få de fleste før julen trer inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det ble et par handleturer til, og nå får det rekke, hvert fall for en stund fremover.

Liten vits i å liste opp alle filmene her og nå, hvert fall før man vet at alt går sin gang, og de er betalt og sendt.

Har jo gått i den "fella" før, der man har handlet inn stort, og så begynt å tenke at alt er klart og bare å vente i spenning. Så får man plutselig den kjipe beskjeden, om at ene varen etter den andre har blitt kansellert eller satt på vent. Sjeldent slikt hender, men jeg velger nå å se an litt de neste dagene.

 

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (18 timer siden):

Vel, det ble et par handleturer til, og nå får det rekke, hvert fall for en stund fremover.

Liten vits i å liste opp alle filmene her og nå, hvert fall før man vet at alt går sin gang, og de er betalt og sendt.

Har jo gått i den "fella" før, der man har handlet inn stort, og så begynt å tenke at alt er klart og bare å vente i spenning. Så får man plutselig den kjipe beskjeden, om at ene varen etter den andre har blitt kansellert eller satt på vent. Sjeldent slikt hender, men jeg velger nå å se an litt de neste dagene.

 

Hadde du ventet til neste uke så kunne du sikkert fått endel av de billigere, men ikke alltid så lett å vente, spesielt hvis man finner et nytt sted, kan jo fort være redd de blir utsolgt for noen filmer en virkelig ønsker.

Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (3 timer siden):

men ikke alltid så lett å vente, spesielt hvis man finner et nytt sted, kan jo fort være redd de blir utsolgt for noen filmer en virkelig ønsker.

Nei, det er ikke så enkelt å la fornuften styre, når impulsen tar overhånd. En annen ting, både på Kvarn og Amazon, er jo at det står oppført hvor mange eksemplarer de har av forskjellige filmer. Samtlige lå på 1-3 stk, og ved et eventuelt storsalg kommende uke, er det jo som du skriver, ingen garanti for at de man er mest opptatt/interessert i, vil være tilgjengelige, selv om de skulle bli kuttet/nedjustert i pris.

Klart, de får sikkert dem inn igjen, men da blir nok ventetiden deretter, og hadde jo håpet å få unnagjort størsteparten av handelen før man er i desember. Hvor lang tid det tar før alt er på plass, vel, det tar den tiden det tar. Men håper jo at ting begynner å ankomme god stund før julen trer inn for fullt.

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (18 timer siden):

Cdon starter black friday nå til midnatt..

Prøvde å ta meg en tur innom filmdelen i går natt, men der kom det bare opp et stort blank: 0 i søkeresultat. Så da ble det ingen handletur. 

Prøvde igjen nå, og det virker å fungere, men utvalget og prisene er alt annet enn forlokkende. Likevel, en kan nok sikkert vinne litt på å dele opp handleturen, gjennom å sjekke/sammenligne ulike titler/priser fra ulike butikker fremover.

Roger Gunvaldsen skrev (2 timer siden):

Litt skuffende av platekompaniet som kjører filmfest..Dette har de hatt 100 ganger tidligere i år

Ja, det hjelper så lite, selv med 70 prosent avslag om de filmene som er av interesse ligger til vanlig oppom 400 kroner, og en kan være så "heldig" å spare "hele" 10-20 kroner. Ser at noen tar det enda lengre, og man kan spare hele 5 kroner. Ventet i hele år på et slikt fantastisk tilbud. 

Nei, har såpass mye film på vei, at gidder ikke kaste bort mer tid og penger på verken Cdon eller Platekompen. 

Et par titler jeg vurderte, men er så lite å spare på å kjøpe dem på "tilbud" at jeg lar det være, og kjøper dem sikkert hos Amazon eller kanskje Kvarn i fremtiden.

Uansett, takk for heads up, angående Platekompen og Cdon. Kan hende andre her inne får bedre utbytte av tilbudene deres. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...