Gå til innhold

Guide for kjøp av filmer på nett


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, brukte de mye før og var stort sett fornøyd, god service, litt opp og ned på leveringstiden men stort sett så var den grei.

 

Sluttet å handle der når de frisket opp sidene sine, det ble tungvint å handle mye der siden man måtte legge inn alt av info hver gang mener jeg å huske.

Har vel ikke brukt de på flere år, så hvordan det er nå vet jeg ærlig talt ikke.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Noen som er fristet til å oppdatere denne tråden litt?

Ettersom stort sett alle henter film på nett har det blitt nærmest umulig å få tak i dvd / BD plater lokalt og de aller fleste nettbutikker har nå ett frakt-tillegg som gjør det DYRT å skaffe seg fysiske kopier.

Jeg har nå en samling på 5170 originalplater (dvd og BD) men er stadig på utkikk etter mange titler som jeg hverken finner på Platekompaniet eller CDON.com... Play, eller Rakuten som det nå heter har beklageligvis også innført frakt på leveransene og opererer med forskjellige leverandører, noe som ofte medfører unødvendig høye kostnader..

Noen som har tips på nettbutikker med lave eller helst ingen fraktkostnader?

 

(PS: Kan kun bruke plater for europeisk marked..)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Cdon og Platekompaniet har godt utvalg og stadig veldig gode priser - faktisk veldig bra sammenlignet med det meste i utlandet.

 

Men de har ikke alt.

 

Utenlandske, man får sjekke ut sone/region og teksting - sjekk gjerne på https://forum.blu-ray.com/

 

Zavvi.com

 

Amazon.com

Amazon.co.uk

Amazon.de

 

Ebay.co.uk

Ebay.com

 

Får være litt aktiv ut året da nye mva/tollgebyr regler innføres - da kan det hende handling fra utlandet blir for dyrt.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Cdon og Platekompaniet har godt utvalg og stadig veldig gode priser - faktisk veldig bra sammenlignet med det meste i utlandet.

 

Men de har ikke alt.

 

Utenlandske, man får sjekke ut sone/region og teksting - sjekk gjerne på https://forum.blu-ray.com/

 

Zavvi.com

 

Amazon.com

Amazon.co.uk

Amazon.de

 

Ebay.co.uk

Ebay.com

 

Får være litt aktiv ut året da nye mva/tollgebyr regler innføres - da kan det hende handling fra utlandet blir for dyrt.

Takk for info!

 

Håper flere informerer om fornuftige steder og som du sier så må vel det meste være innkjøpt i år grunnet endring av tollregler.

 

For å oppdatere min info har jeg nå 6400 titler, 400 av disse er 4K....

Bruker selv Platekompaniet til det meste men bestiller også endel 4K filmer fra https://www.wowhd.co.uk/ så det blir vel endringer etter Brexit ja...

 

Og jeg har nå 4 spillere (3 stk 4K spillere og toppmodellen for BD fra Pioneer) som også klarer alle lands / region-koder.

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for info!

 

Håper flere informerer om fornuftige steder og som du sier så må vel det meste være innkjøpt i år grunnet endring av tollregler.

 

For å oppdatere min info har jeg nå 6400 titler, 400 av disse er 4K....

Bruker selv Platekompaniet til det meste men bestiller også endel 4K filmer fra https://www.wowhd.co.uk/ så det blir vel endringer etter Brexit ja...

 

Og jeg har nå 4 spillere (3 stk 4K spillere og toppmodellen for BD fra Pioneer) som også klarer alle lands / region-koder.

 

Hehe, glimrende - du er verre enn meg - jeg har bare stusselige 2488 titler per i dag.

 

4k uhd blir det ikke oppgradert til her - synes ikke det er verdt oppgraderingen. Har avspiller og noen 4k filmer, men det blir ikke flere.

 

Kommer å bruke resten av året til å komplettere 3D samlingen, en del utgaver som kun finnes i utlandet. For vanlige filmer er samlingen heldigvis godt oppdatert med utgaver som ikke finnes her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner jeg må holde telling.

 

Ifølge gjester har jeg alt for mye CDer Bd og DVDer i stua.

 

Jeg har ikke gått på 4k toget ennå..

 

Jeg har solgt unna endel C filmer også, men anger at jeg har solgt unna endel DVD bokser, pga nyversjoner.

 

Star wars trilogy var Værst

 

Men også Kill Bill som bd var veldig klippet typ sensurert.

 

Samt Hero trilogien. Der jeg finner Hero mest viktig.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er tilbud på filmer hos både Platekompaniet og Cdon i helgen. Det ble handlet en del titler her.

 

Ellers har det blitt handlet ganske vilt med titler på blu ray fra utlandet i noen måneder nå, titler som ikke er å få tak i i norske nettbutikker. Har lest meg kraftig opp på regissører osv og funnet mange interessante titler, mye skrekk og slikt fra Asia osv.

 

Håper jeg kommer i mål i god tid før året ender.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Roger Gunvaldsen skrev (3 timer siden):

Platekompaniet har langhelg..inntil 70% rabatt. Min erfaring er at når de kjører disse kampanjene så er mesteparten 10% på allerede overprisede varer, men det hender man finner bittelitte gull.

Begynner å bli ei stund siden man handlet sist fra Platekompaniet, både fysisk og nettbutikk. Grunnen er dessverre enkel, de er svindyre og de få filmene som frister, ligger oftest i "import" kategorien, og har blitt nærmest "flådd" tidligere av noen "impulsinnkjøp" av de brutalt overprisa produktene de opererer med, og da ikke snakk en 50-60 kroner i pluss, men hundrevis på hundrevis av kroner, og da for ett stykk film, ikke flere.

Verste eksemplet tror jeg var ei eldre Criterion Collection utgivelse (vet fra før av at disse ofte kan være stive i pris) men nærmere 800-900 kroner, for en DVD!!! Nei, heller da en kjapp tur innom ei bruktbutikk og hvor en kan jo komme ut derfra med nesten en mindre filmsamling i klypene og da til halvparten av prisen eller enda rimeligere. 

Jeg legger merke til at de har kjørt denne 70 prosent avslag tilbudet i et par år nå, og virker å gå oftere og oftere, men hender jo selvfølgelig at en kan spore opp noe interessante titler, og mulig spare litt. Men oftest blir det å se til det store utlandet, der prisene og utvalgene er helt klart å foretrekke.

Har vært fall lært leksa mi, sjekk alltid med andre butikker før en handler, uansett hvor "billig" det måtte fremstå. Men samtidig hadde jeg "gledelig" betalt litt ekstra, dersom man kunne hatt ei liten film og musikk sjappe der tok for seg litt mer enn kun de populære Hollywood filmene, og tenker da litt i retning av 60, 70 og 80-talls kult-film, b-film, exploitation, blaxploitation, splatter, zombie osv.

Men, det vil nok forbli ei nostalgisk "fantasi", og er bare glad man fikk oppleve noe av VHS og DVD/Blu-ray eraen og hvor en kunne tråle fra butikk til butikk i Oslo by, og alltid finne  en knippe med potensielle god filmer til helgen. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 28.2.2019 den 21.57):

Jeg skjønner jeg må holde telling.

Ifølge gjester har jeg alt for mye CDer Bd og DVDer i stua.

Jeg har ikke gått på 4k toget ennå..

Jeg har solgt unna endel C filmer også, men anger at jeg har solgt unna endel DVD bokser, pga nyversjoner.

For mye filmer og musikk i stua? De hadde ikke vært gjester særlig lenge hos meg, det er helt sikkert. ?

Har ikke hatt ei  skikkelig opptelling av film og musikk samlingen min på, tja, kanskje 10-12 år, men innser vel at antallet er mindre viktig, og at det er hva man sitter igjen med, som teller mer og mer, jo eldre man blir. 

Klart, enkelte filmer og titler er noen ganger litt "vanskeligere" å kvitte seg med en andre, og har jo angret meg her og der, men så er det dette med plassmangel og hva er vitsen, samle på et mindre "lass" med filmer man vet er total trash eller som en ikke kommer til å se igjen noensinne.

Derimot kjenner stadig noe anger over at man kvitta seg med såpass mange eldre VHS kassetter, da man først virkelig begynte å samle på DVD, og virket logisk der og da, DVD tok mindre plass, og var jo oftest bedre i bilde og lydkvalitet, men så er det jo noe med hele nostalgifaktoren og alt det der.

Heldigvis har jeg tatt vare på en del, men da ikke totalt "random" VHS titler, men virkelige klassikere eller kult-favoritter, og et par, ene og alene grunnet utrolig kule VHS cover.  

Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (1 time siden):

Begynner å bli ei stund siden man handlet sist fra Platekompaniet, både fysisk og nettbutikk. Grunnen er dessverre enkel, de er svindyre og de få filmene som frister, ligger oftest i "import" kategorien, og har blitt nærmest "flådd" tidligere av noen "impulsinnkjøp" av de brutalt overprisa produktene de opererer med, og da ikke snakk en 50-60 kroner i pluss, men hundrevis på hundrevis av kroner, og da for ett stykk film, ikke flere.

Verste eksemplet tror jeg var ei eldre Criterion Collection utgivelse (vet fra før av at disse ofte kan være stive i pris) men nærmere 800-900 kroner, for en DVD!!! Nei, heller da en kjapp tur innom ei bruktbutikk og hvor en kan jo komme ut derfra med nesten en mindre filmsamling i klypene og da til halvparten av prisen eller enda rimeligere. 

Jeg legger merke til at de har kjørt denne 70 prosent avslag tilbudet i et par år nå, og virker å gå oftere og oftere, men hender jo selvfølgelig at en kan spore opp noe interessante titler, og mulig spare litt. Men oftest blir det å se til det store utlandet, der prisene og utvalgene er helt klart å foretrekke.

Har vært fall lært leksa mi, sjekk alltid med andre butikker før en handler, uansett hvor "billig" det måtte fremstå. Men samtidig hadde jeg "gledelig" betalt litt ekstra, dersom man kunne hatt ei liten film og musikk sjappe der tok for seg litt mer enn kun de populære Hollywood filmene, og tenker da litt i retning av 60, 70 og 80-talls kult-film, b-film, exploitation, blaxploitation, splatter, zombie osv.

Men, det vil nok forbli ei nostalgisk "fantasi", og er bare glad man fikk oppleve noe av VHS og DVD/Blu-ray eraen og hvor en kunne tråle fra butikk til butikk i Oslo by, og alltid finne  en knippe med potensielle god filmer til helgen. 

Det finnes noen svenske og danske nettbutikker med bra utvalg, men litt usikker på utvalget i de genrene du nevner. Så er det jo frakt og toll, så kan jo fort koste litt..for hvem kan vel styre seg hvis de har en del man bare må ha! Du kan jo ta en titt på noen av disse:

Kvarnvideo
Discshop
Dvdcity

Endret av Roger Gunvaldsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (1 time siden):

Det finnes noen svenske og danske nettbutikker med bra utvalg, men litt usikker på utvalget i de genrene du nevner. Så er det jo frakt og toll, så kan jo fort koste litt..for hvem kan vel styre seg hvis de har en del man bare må ha! Du kan jo ta en titt på noen av disse:

Kvarnvideo
Discshop
Dvdcity

Flere av de nettbutikkene virker meget kjente, mulig jeg har enten bestilt eller forsøkt å gjøre så, ved et par tidligere anledninger. Tror faktisk Discshop er den jeg husker mest, men av dessverre litt frustrerende årsaker, da de hadde liggende flere meget interessante og billige DVD filmer, av typen som ikke var mulig å spore opp hos de norske nettbutikkene, selv om den svenske hadde filmer også med norsk tekst og attpåtil norsk DVD omslag. Men fikk beskjed at de ikke sendte til Norge, og da var det jo dessverre fint lite å gjøre med det.

Men takk for infoen, og skal se litt nærmere på de to andre.

Tollen er kjip, særlig nå som den 350 grensa er vel historie, og angrer litt på at man ikke benyttet den langt oftere og jevnere, men ble likevel noe stivt ved siste større innkjøpene fra Amazon butikkene, og så at prisene på varer eller produkter som lå i shopping ønskelista, hadde økt noe sinnsvakt siste halvåret. Enkelte såpass mye, at jeg fikk nesten litt brekninger.

Nå er vel også situasjonen siste månedene ikke akkurat særlig lur å handle film fra utlandet, da norske  krona er vel stadig sterkt svekket og dollar/pund/euro osv er vel økt en del (ikke sjekket opp på en stund) men blir en del film sett via nettet og heller sitte på gjerdet å følge litt med videre, før det blir ei ny storhandel og lappene flagrer ut av vinduet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...