Gå til innhold

Mal for offentlig brev på norsk


HoaXed

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå kommet greit i gang, men bare sliter litt med begynnelsen. Skal legge fram en klage fra klassen ovenfor rektor ved hjelp av brev. Men vet ikke hvordan jeg helst skal gå fram.

 

Har en paragraf jeg gjerne vil vise til.

 

Paragraf 9a i elevenes 'arbeidsmiljølov'

 

Noen som har litt rettningslinjer for klager jeg kan følge litt etter, eller noen ideer til innledning? :)

Lenke til kommentar
Har nå kommet greit i gang, men bare sliter litt med begynnelsen. Skal legge fram en klage fra klassen ovenfor rektor ved hjelp av brev. Men vet ikke hvordan jeg helst skal gå fram.

 

Har en paragraf jeg gjerne vil vise til.

 

Paragraf 9a i elevenes 'arbeidsmiljølov'

 

Noen som har litt rettningslinjer for klager jeg kan følge litt etter, eller noen ideer til innledning? :)

5463590[/snapback]

 

Til
Navn på rektor
Skolens navn


Ditt navn                                                                          dagens dato
Klasse                    


      Klage angående "hva det gjelder" (Litt større skrift, f.eks. font 14 fet)

      Jeg vil herved klage på "hva det gjelder". Elevene i klassen finner dette ikke tilfredsstillende, og vi vil derfor ha et svar på hvordan dette kan gjøres bedre.
      Jeg vil samtidig henvise til § 9a i elevenes 'arbeidsmiljølov' som sier "Hva den sier". (Gjerne i kursiv)

      Vi i klassen ser gjerne at dette brevet mottaes med den respekt det krever, og at nødvendige tiltak blir tatt for å gi en eventuell løsning på vårt problem.
      
      Håper på et raskt og positivt svar.


med vennelig hilsen

_________________   (Her skriver du under)
<Ditt navn >

Vedlegg:
Vedlegg 1 er elevenes "arbeidsmiljølov" (Da må du selvsagt huske å legge ved denne)

"Overskriften" på brevet, er i en litt større font som sagt, gjerne 14 fet, og resten av brevet i font 12 normal. Arial er vel den mest brukte fonten for slike formål.

Lenke til kommentar
Er det det samme på norsk og engelsk?

5458466[/snapback]

Det kan være forskjeller på norsk og engelsk/amerikansk oppsett, eksempelvis skrives ofte datoen på venstre side i engelske/amerikanske brev. Oppsettet endrebjorsvik linker til, ser imidlertid ut til å passe noenlunde til det norske oppsettet, med unntak av at overskriften skal stå i fet skrift samt at overskriften kan/bør gjentas på høyre side av brevet. Husk imidlertid også på at det er regler for marger og linjeavstand. Dette reguleres i Norsk Standard 4129. Se for eksempel her.

 

"Overskriften" på brevet, er i en litt større font som sagt, gjerne 14 fet, og resten av brevet i font 12 normal.

Dette er feil. Hele brevet skal skrives i skriftstørrelse 12.

 

Arial er vel den mest brukte fonten for slike formål.

5463981[/snapback]

Times New Roman 12 pkt. er klart mest brukt i formelle brev. Jeg vil ikke anbefale å bruke andre skrifttyper.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...