Gå til innhold

Beinpress, vanlig å ta for en fotballspiller?


Jooakim

Anbefalte innlegg

Tviler på at den funker sånn som et vanlig apparat skal funke :p  Jeg trener to ganger i uka på Spenst, har gått på fotball i en god del år, og er 16 år.  Apparatet på Spenst har ikke mer enn 250 kg, men jeg tar det uten problemer..

5470337[/snapback]

 

Vel, oppbygningen på de apparatene vi snakker om, er sikkert helt forskjellig, så du har sikkert rett i at appratene fungerer forskjellig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
apparat?  :nei:  er ikke der jeg mente du burde ta 200, da stiller saken seg annerledes :) tenkte jeg

Vel langt fra alle tar 200 på dette apperatet. Min rekord på dette er vel 230x8 dypt.

 

Men dette avhenger også mye fra apperat til apperat siden foringene og pakningene på denne maskinen mange ganger er slitt å dermed bidrar til ekstra vekt. En kompis av meg fra bodø tar 300 lett på samme maskinen der nede, mens her i tromsø plages han med 250.

Endret av JohndoeMAKT
sitat av bilde
Lenke til kommentar
Men blir det ikke litt feil når du presser oppover ?

Får jo tyngdekraften med seg også da jo..

man skal jo "løfte" vekter.. men jeg, mens jeg holdt på med amerikansk fotball og tidliger 15 år med "vanlig" fotball "trener" på250x8-10. men makser på 320 når jeg kjører hardt. så for en ung blir det vel litt mindre.. husk at du skal helt ned. ikke bare til 90 grader i knerne.

du får prøve deg frem å se hva som passer for deg :)

Endret av JohndoeMAKT
sitat av bilde
Lenke til kommentar
man skal jo "løfte" vekter.. men jeg, mens jeg holdt på med amerikansk fotball og tidliger 15 år med "vanlig" fotball "trener" på250x8-10. men makser på 320 når jeg kjører hardt. så for en ung blir det vel litt mindre.. husk at du skal helt ned. ikke bare til 90 grader i knerne.

du får prøve deg frem å se hva som passer for deg :)

5478434[/snapback]

Ehem, hvis du går helt ned som du sier vil du få løft på korsryggen dermed en skummel belastning der. Noe som ikke er å anbefale. Men jeg er enig i at man skal gå så dypt som mulig, uten å få løft på korsryggen. Jeg er drit lei av å se de på gymmen som løfter 500+ men kun har en liten knekk i knærne før de skyver den opp igjen.

 

Å man skal heller ikke rette bena helt ut, men ha en liten knekk i knærne. Dette er for å ha konstant belastning så du ikke spenner ut bena å hviler all belastningen på de verdifulle kneskålene.

Lenke til kommentar
Jeg er drit lei av å se de på gymmen som løfter 500+ men kun har en liten knekk i knærne før de skyver den opp igjen.

spenner ut bena å hviler all belastningen på de verdifulle kneskålene.

5479355[/snapback]

Det gjelder faktisk de fleste øvelser. Det er så utrolig mange som gir faen i teknikken og lemper på vekt helt til det smeller.

 

Det går ikke en uke uten at jeg ser folk som hopper opp og ned i benken og smeller stanga mot brystkassa eller bare nekter å gå ned i <90% i dips/tricepspress.

 

Husker ikke hvilken bodybuilder som sa det, men det var iallefall noe allà dette:

it's not the quantity of weight that matters, but the quality of the lift.

Lenke til kommentar
Husker ikke hvilken bodybuilder som sa det, men det var iallefall noe allà dette:

it's not the quantity of weight that matters, but the quality of the lift.

5479426[/snapback]

Jeg har prøvd meg med mindre vekter på hantlene den siste tiden siden jeg har ei skulder som ikke er helt bra. å jeg mener at veksten har vært minst like god med slik utførelse. Spesielt på biceps og skuldre ser jeg ingen grunn til å laste på enorme vekter.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet+9817234daf

Voldsomme tall her. Jeg har spilt fotball i 14 år og tar vel 200 kg (dype, uten å overekstendere knærne etter press). Har aldri prøvd å makse egentlig, hva er poenget? Her jeg trener nå har de ikke beinpressapparat, noe som er eeekstremt irriterende. 500 kg høres jo bra ut :)

 

Uansett så vil et slikt apparat:

 

SL45LegPress.gif

 

belaste mer enn bare vektene. Pressplaten med vektfester veier jo også en del. Sittende beinpressmaskiner er ubehagelig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Voldsomme tall her. Jeg har spilt fotball i 14 år og tar vel 200 kg (dype, uten å overekstendere knærne etter press). Har aldri prøvd å makse egentlig, hva er poenget? Her jeg trener nå har de ikke beinpressapparat, noe som er eeekstremt irriterende. 500 kg høres jo bra ut :)

 

Uansett så vil et slikt apparat:

 

Belaste mer enn bare vektene. Pressplaten med vektfester veier jo også en del. Sittende beinpressmaskiner er ubehagelig, synes jeg.

 

Ja, jeg syns ikke det er noe særlig jeg.. Bare prøvde å maxe for morro skyld:)

 

Knebøy er tingen

Endret av JohndoeMAKT
sitat av bilde
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Tar ikke ned til fullt 90 grader. Blir mye mer vekt på (500kg)men knærne mine er ikke ødelagt resten av uka. Som dem hadde vært hvis jeg hadde gått ned i 90 eller under. Så dette er noe som funker for meg og den øvelsen jeg ser mest resultat på. Legen sier jeg har noe kronisk med knærne og PT liker teknikken. På Knebøy går jeg heller ikke helt ned men prøver ellers å ha fin stilling og teknikk og går fra studio med pomp i lår å ass. Har med dette endelig fått en rompe ? Er ikke alle øvelsene en må ha full vandring på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...