Gå til innhold

Sony i et alvorlig PS3/Blu-Ray dilemma


Jc-g

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du kan påstå at du vet at en enhet som mest sannsynlig ikke er i produksjon ennå, støtter 1080p.

 

Les de offisielle spesifikasjonene: http://www.us.playstation.com/Pressreleases.aspx?id=279

 

Det sier seg ikke selv at en blueray spiller skal levere i 1080p, da flere filmselskaper allerede har opplyst at de vil levere filmer i oppløsningen 720p.

 

Sleng fakta på bordet før du sier sånt. Gi meg en link, takk.

Det er faktisk bedre for filmselskaper og utgi filmer i 1080p, og la de bli nedskalert til 720p enn omvendt. Og Blu-Ray formatet lider ikke av plassmangel, så det skulle ikke være noe problem med 1080p.

 

Dette fordi de fleste HDTV eiere ennå ikke har 1080p kompatible skjermer, og salg av disse filmene vil være dødfødt.

 

For et år siden var HDTV i det heletatt noe de fleste ikke har, og er fortsatt noe de fleste ikke har - hvis du sjekker litt. Det er kun rundt 20% av Norge som har HDTV i det heletatt enda. 1080p støttede apparater blir mer og mer vanlig. De fleste venter med og kjøpe HDTV til filmer og tv-sendinger i HDTV blir vanlig. Når den tiden kommer, er nok 1080p apparater mer vanlig enn i dag.

 

1080p er derfor et fremtidens format, og du bør ikke vente på å se filmer i denne oppløsningen med det første.

5592565[/snapback]

 

Tullprat. 1080p er like mye en del av HDTV standarden som 720p. 1080p er den høyeste oppløsningen i standarden, ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sammenligningen er overhodet ikke ekstrem, den viser bare at Sony, som alle andre produsenter av og til kan ta seg vann over hodet.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du kan påstå at du vet at en enhet som mest sannsynlig ikke er i produksjon ennå, støtter 1080p.

 

Det sier seg ikke selv at en blueray spiller skal levere i 1080p, da flere filmselskaper allerede har opplyst at de vil levere filmer i oppløsningen 720p. Dette fordi de fleste HDTV eiere ennå ikke har 1080p kompatible skjermer, og salg av disse filmene vil være dødfødt.

1080p er derfor et fremtidens format, og du bør ikke vente på å se filmer i denne oppløsningen med det første.

5592565[/snapback]

 

Enig.. 1080p er så langt unna å være allemannseie, at det ikke er gøy engang. Projektorer med denne oppløsningen koster i dag langt over 100.000,- og flatskjermer med denne oppløsningen er vel praktisk talt umulig å oppdrive. Å tro at det blir vanlig med Blu-Ray filmer i denne oppløsningen er ønsketenkning.

 

Ikke dermed sagt at det aldri kommer, men det kommer til å ta en god stund. Jeg synes allikevel ikke det er galt av Sony å tilby denne teknologien. Misforstå meg rett her. Poenget er at så og si ingen spill vil støtte det, og da er det en verdiløs funksjon for min del. Filmer ser jeg på en ekstern spiller, som normalt vil være mye bedre enn noen spillkonsoll..

Endret av Jc-g
Lenke til kommentar
Les de offisielle spesifikasjonene: http://www.us.playstation.com/Pressreleases.aspx?id=279

 

Disse spesifikasjonene viser meg ikke et ferdig produkt. Jeg velger å vente til jeg har sett det ferdige produktet før jeg hyller/slakter det.

 

Sleng fakta på bordet før du sier sånt. Gi meg en link, takk.

Det er faktisk bedre for filmselskaper og utgi filmer i 1080p, og la de bli nedskalert til 720p enn omvendt. Og Blu-Ray formatet lider ikke av plassmangel, så det skulle ikke være noe problem med 1080p.

 

Jeg skal i morgen scanne en side fra et Sanyo magasin som omtaler kameraer som er i stand til å "oppfatte" 1080p, hvordan Sanyo ser for seg framtiden for HDTV formatene og hva forskjellige filmselskaper sier om saken.

 

For et år siden var HDTV i det heletatt noe de fleste ikke har, og er fortsatt noe de fleste ikke har - hvis du sjekker litt. Det er kun rundt 20% av Norge som har HDTV i det heletatt enda. 1080p støttede apparater blir mer og mer vanlig. De fleste venter med og kjøpe HDTV til filmer og tv-sendinger i HDTV blir vanlig. Når den tiden kommer, er nok 1080p apparater mer vanlig enn i dag.

 

Denne uttalelsen er mer en bekreftelse på at jeg har rett i mine utsagn om at 1080p er en standard som lar seg vente på.

 

Tullprat. 1080p er like mye en del av HDTV standarden som 720p. 1080p er den høyeste oppløsningen i standarden, ikke noe annet.

5592626[/snapback]

 

720p, 1080i og 1080p er alle forskjellige standarder som hører til under betegnelsen "HDTV", på samme måte som at PAL og NTSC er forskjellige standarder som hører til under betegnelsen "SDTV".

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
Jeg skal i morgen scanne en side fra et Sanyo magasin som omtaler kameraer som er i stand til å "oppfatte" 1080p, hvordan Sanyo ser for seg framtiden for HDTV formatene og hva forskjellige filmselskaper sier om saken.

 

Jeg anbefaler deg og lese denne tråden på Highdefforum.com: http://www.highdefforum.com/showthread.php?t=19547

 

I tillegg kan du jo søke litt med Google, så finner du nok relativt kjapt ut at filmer i nestegenerasjons filmformat (HD-DVD og Blu-Ray) mest sannsynlig blir kodet som 1080p/24 direkte på disk'en, så skalert til 1080i/720p dersom det trengs.

 

If you want to see all the pixels that will be on the disc, though, you will need a fixed-pixel display capable of native 1080p and a player capable of 1080p.
Endret av bidz
Lenke til kommentar
"Mest sannsynlig" er et begrep du ser ut til å blande sammen med "100% sikkert" til tider. Hvordan brukerene av highdefforum.com skal kunne hjelpe meg, skjønner jeg ikke helt da de ikke er mer filmskapere/produsenter/leverandører enn det du og jeg er.

5592836[/snapback]

 

Og du baserer dine utsagn med

"Jeg skal i morgen scanne en side fra et Sanyo magasin som omtaler kameraer som er i stand til å "oppfatte" 1080p, hvordan Sanyo ser for seg framtiden for HDTV formatene og hva forskjellige filmselskaper sier om saken.

 

Hva er mest rimelig? Og ha et forum som er dedikert til HD fans som kilde, eller en artikkel i et Sanyo magasin, som uttrykker hva Sanyo ser for seg i framtiden med HDTV formatene?

 

Tiden vil vise. Men jeg er nok ganske sikker på at nestegenerasjons HD filmer blir kodet med 1080p. Noe annet ville bare være dumt, da en mister mer kvalitet ved og upscale enn og downscale. Det er ikke plassmangel for 1080p på hverken HD-DVD eller Blu-Ray, så noe annet enn 1080p som kilde på disc'ene ville bare være bortkastet.

 

EDIT: Forøvrig kan du lese her: http://www.bitburners.com/High_Definition_DVD_FAQ/ - la meg slenge inn et lite sitat fra den FAQ'en

The second main difference is the maximum video resolution. BD will store movies in 1080p format, while HD DVD will store them in 1080i format. This makes BD much more future proof, and even though 1080p displays are hard to find at the moment, this will not always be the case.
Endret av bidz
Lenke til kommentar

Sanyo er faktisk et ganske så god kilde når det kommer til sånn informasjon, da de er av de ledende produsentene av kamera, CCD brikker o.l som selges videre til filmselskapene. (Firmaet jeg jobber i selger kameraer produsert av Sanyo, derfor har jeg tilgang til slik informasjon om noen skulle lure)

Jeg vet ikke hvor mange av disse HD fansene dine som sitter på gutterommene sine og utvikler kamerateknologi, men jeg antar Sanyo arbeider i en noe større skala.

 

Men som du sier, tiden vil vise. Både om PS3 kommer med blueray spiller, har to HDMI utganger som leverer 1080p samtidig, knuser X360 og hvorvidt filmer i blueray formatet kommer i 1080p med det første.

 

Svar til din edit :

Vis meg en blueray plate som inneholder en film i 1080p.

Før du klarer det synes jeg ikke du bør være så skråsikker i dine uttalelser, produktet du omtaler er fortsatt ikke tilgjengelig, så du kan ikke være 100% sikker. Kan du ?

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

Det fyker mye rykter om dagen,ett lite knippe fra idag:sony vil lansere to utgaver av PS3.En med dvd-drive og en med Blu-ray.online tjenesten som blir en kopi av xbl kalles foreløbig playstationHUB.PS3 slippes i Japan 16 sept og i USA 21 sept 2006.ingen dato for europa men mars 2007 er sansynlig.harddisk selges separat.Det med hardisken er fra sonys egne sider,alt det andre fra diverse...

Lenke til kommentar

At sony slipper to versjoner er jo litt teit. (Bra med tanke på penger)

Men si at du kjøper den med DVDdrive så kommer, favorittspillet ditt, GTA i 2008 eller noe, som er på 20-30 Gig og dermed på bluray.

 

(Jeg sier ikke at GTA er DITT favorittspill det er bare et eksempel)

 

EDIT: Helt enig med jegerenfisk :thumbup:

Endret av stekri88
Lenke til kommentar

Den vil komme med Blue-Ray og denne artikkelen er bare ment for å skape noen tvil som ikke burde være med Sony. Det Sony ikke er sikre på er om de skal ta i bruk 2X eller 4X Blue-Ray spillere. 4X spillerne koster over dobbelt så mye så der ligger temaet, men Sony har vel garantert bestemt seg for lenge siden.

 

PS3 vil heller ikke kopiere Xbox Live! og eneste de sa var at de skulle matche Xbox Live! + mye mer.

Fortsatt litt ukjent på hva Sony skal gjøre her men dette er japser tross alt og de tenker bestandig nytt ! Det som mest trolig kommer til å være er ett sykt stort Playstation nettverk aka Playstation Media Network som kobler sammen med all mulig enheter i din stue samt PSP som mange vet er nummer 1 håndholdte konsoll.

 

Alt fra å se hverandre via webcam til å snakke med hverandre overalt du måtte befinne deg. Mange regner med at Playstation Media Network vil være nestegenerasjons nettverk på mange måter. Det meste med PS3 vil være NextGen altså :)

 

Til han nedenfor: Hvorfor vente på PS3 når du kan kjøpe Xbox360 ? Fordi det er en bedre konsoll ? Hvorfor kjøpe Xbox360 når det ikke er noen gode titler, den bråker, mye problemer med den, ikke mye forskjell fra en PC .

Lenke til kommentar

Kanskje lurt å lese hva folk egentlig skriver før dere svarer,ja RYKTENE om to utgaver av ps3 kommer fra ign.insider forum,alså overhodet ikke annet enn rykter,men alikevel en innteresant tanke..at HUB blir noe annet enn en blåkopi tviler jeg på,ganske lik teknologi,dog er japanesere langt mer kreative enn amrikanere så vi får se,lanseringsdatoer og separat harddisk er fra next-gen.Har vært ganske troverdige..og vær så snill,fanboys er avskyelige-uansett alder,rase og kjønn.

Lenke til kommentar
Den vil komme med Blue-Ray og denne artikkelen er bare ment for å skape noen tvil som ikke burde være med Sony. Det Sony ikke er sikre på er om de skal ta i bruk 2X eller 4X Blue-Ray spillere. 4X spillerne koster over dobbelt så mye så der ligger temaet, men Sony har vel garantert bestemt seg for lenge siden.

 

PS3 vil heller ikke kopiere Xbox Live! og eneste de sa var at de skulle matche Xbox Live! + mye mer.

Fortsatt litt ukjent på hva Sony skal gjøre her men dette er japser tross alt og de tenker bestandig nytt ! Det som mest trolig kommer til å være er ett sykt stort Playstation nettverk aka Playstation Media Network som kobler sammen med all mulig enheter i din stue samt PSP som mange vet er nummer 1 håndholdte konsoll.

 

Alt fra å se hverandre via webcam til å snakke med hverandre overalt du måtte befinne deg. Mange regner med at Playstation Media Network vil være nestegenerasjons nettverk på mange måter. Det meste med PS3 vil være NextGen altså :)

 

Til han nedenfor: Hvorfor vente på PS3 når du kan kjøpe Xbox360 ? Fordi det er en bedre konsoll ? Hvorfor kjøpe Xbox360 når det ikke er noen gode titler, den bråker, mye problemer med den, ikke mye forskjell fra en PC .

5609939[/snapback]

 

Jeg begynner å bli alvorlig lei fanboy faktene dine.

Du ANER ikke hva du snakker om, men like vel legger du frem all synsingen din som rent fakta. Leste gjennom noen poster av deg, og trenden går igjen i alle postene dine. Det virker som om du med vilje prøver å spre usann informasjon om X360 og PS3. Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, synes jeg du burde holde deg borte fra diskusjonene.

Det skal dog sies, at du av og til glimter til med noe fornuftig informasjon. Men i konsoll debattene er det som regel kun svada fra din retning.

 

On topic:

Jeg gleder meg til vi får noe skikkelig informasjon fra sonys side. De har vært litt slappe med det. Dersom lanseringene kommer i år, synes jeg vi burde få litt innsikt i hva produktet deres faktisk klarer å levere.

Personlig tror nok jeg at online tjenesten til Sony vil være like god, om ikke bedre enn live, da jappsene er utrolig kreative og flinke til å lage smarte løsninger.

En ekstra tusenlapp for BR i maskinen synes jeg ikke er så ille(Dersom BR vinner formatkrigen) Dersom spillere blir så dyre som det kan se ut til, synes jeg det er bra og kunne betale litt ekstra for å ha muligheten til å se film med boksen, når den først har hardwaren som skal til for å dekode høykvalitetsfilm.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli alvorlig lei fanboy faktene dine.

Du ANER ikke hva du snakker om, men like vel legger du frem all synsingen din som rent fakta. Leste gjennom noen poster av deg, og trenden går igjen i alle postene dine. Det virker som om du med vilje prøver å spre usann informasjon om X360 og PS3. Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, synes jeg du burde holde deg borte fra diskusjonene.

Det skal dog sies, at du av og til glimter til med noe fornuftig informasjon. Men i konsoll debattene er det som regel kun svada fra din retning.

 

On topic:

Jeg gleder meg til vi får noe skikkelig informasjon fra sonys side. De har vært litt slappe med det. Dersom lanseringene kommer i år, synes jeg vi burde få litt innsikt i hva produktet deres faktisk klarer å levere.

Personlig tror nok jeg at online tjenesten til Sony vil være like god, om ikke bedre enn live, da jappsene er utrolig kreative og flinke til å lage smarte løsninger. 

En ekstra tusenlapp for BR i maskinen synes jeg ikke er så ille(Dersom BR vinner formatkrigen) Dersom spillere blir så dyre som det kan se ut til, synes jeg det er bra og kunne betale litt ekstra for å ha muligheten til å se film med boksen, når den først har hardwaren som skal til for å dekode høykvalitetsfilm.

5611496[/snapback]

 

Agree

Endret av Swoofah
Lenke til kommentar
Svar til din edit :

Vis meg en blueray plate som inneholder en film i 1080p.

Før du klarer det synes jeg ikke du bør være så skråsikker i dine uttalelser, produktet du omtaler er fortsatt ikke tilgjengelig, så du kan ikke være 100% sikker. Kan du ?

5592943[/snapback]

 

Vet ikke om han kan vise deg en plate.. men dette står ihvertfall på blu-ray.com, se hva jeg har streket under, legger også ved en liste over filmene som kommer til Bluray:

 

Blu-ray movies

 

Supporting movie studios

warner.jpgparamount.jpgdisney.jpgfox.jpgsony.jpglionsgate.jpg

 

Seven of the eight major movie studios have announced that they will release movies in the Blu-ray Disc format as soon as hardware becomes available. The movies will feature high definition video and audio as well as advanced interactive features. Compared to standard definition (SD), which is the resolution used in today's TVs and DVDs, high definition (HD) offers five times the amount of detail. A standard TV uses either NTSC which is 480i (640x480) or PAL/SECAM which is 576i (768x576). The "i" stands for interlaced, which means that only half of the lines are updated for each frame alternating between the odd and even lines. Blu-ray movies will be in 1080p (1920x1080), which is the highest of the HD resolutions. The "p" stands for progressive, which means that every line and pixel will be updated for each frame.

 

Blu-ray titles announced

 

A Knight's Tale (Sony)

Aeon Flux (Paramount)

Amityville Horror (MGM) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Angel Seekers (Air TBS) - Japan only

Armageddon (Disney)

Basic Instinct (Lions Gate) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Batman Begins (Warner)

Behind Enemy Lines (Fox)

Black Hawk Down (Sony)

Blazing Saddles (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

Bram Stoker's Dracula (Sony)

Bridge on the River Kwai (Sony)

Brothers Grimm (Disney)

Charlie and the Chocolate Factory (Warner)

Chicken Little (Disney) - Not a launch title, to be released later in 2006

Chronos (Goldhil) - Documentary

Constantine (Warner)

Crimson Tide (Disney) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Dark Water (Disney)

Desperado (Sony)

Devil's Rejects (Lions Gate)

Dinosaur (Disney)

Dukes of Hazzard (Warner)

Dune (Lions Gate) - TV series

Everest (Disney) - Documentary

Fantastic Four (Fox)

Fifth Element (Sony)

Flightplan (Disney) - Not yet announced, but packaging shown at CES

For a Few Dollars More (MGM)

Four Brothers (Paramount)

Full Metal Jacket (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

Goodfellas (Warner) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Great Raid (Disney)

Green Mile (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

Guns of Navarone (Sony)

Harry Potter and the Goblet of Fire (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

Hero (Disney)

Hitch (Sony)

House of Flying Daggers (Sony)

Ice Age (Fox)

Incredibles (Disney) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Into The Blue (Sony) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Italian Job (Paramount)

Jay and Silent Bob Strike Back (Disney)

Kill Bill Vol. 1 (Disney)

King Arthur (Disney) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Kiss Kiss Bang Bang (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

Kiss of the Dragon (Fox)

Kung Fu Hustle (Sony)

Ladder 49 (Disney)

Last Samurai (Warner)

Last Waltz (MGM) - Documentary

League of Extraordinary Gentlemen (Fox)

Legends of the Fall (Sony)

Lethal Weapon (Warner)

Lord of War (Lions Gate)

Manchurian Candidate (Paramount)

Matrix (Warner)

Matrix Reloaded (Warner) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Million Dollar Baby (Warner)

Mission Impossible (Paramount) - Not a launch title, to be released later in 2006

Mission Impossible 2 (Paramount) - Not a launch title, to be released later in 2006

Mission Impossible 3 (Paramount) - Not a launch title, to be released later in 2006

New Cinema Paradise (Asmik Ace) - Japan only

Ocean's Twelve (Warner)

Phantom of the Opera (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

Pirates of the Caribbean (Disney) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Punisher (Lions Gate)

Rambo: First Blood (Lions Gate)

Reservoir Dogs (Lions Gate)

Resident Evil (Sony) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Resident Evil: Apocalypse (Sony)

Robocop (MGM)

Rumor Has It (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

S.W.A.T (Sony)

Sahara (Paramount)

Saw (Lions Gate)

See No Evil (Lions Gate)

Sense and Sensibility (Sony)

Sky Captain and the World of Tomorrow (Paramount)

Sleepy Hollow (Paramount)

Species (MGM)

Spider-Man (Sony) - Not yet announced, but packaging shown at CES

Stargate Atlantis (MGM) - TV series

Stealth (Sony)

Steamboy (Bandai Visual) - Japan only

Step Into Liquid (Lions Gate)

Swordfish (Warner)

Syriana (Warner) - Not yet announced, but Warner's stated they'll release all their titles in both formats

Terminator 2: Judgment Day (Lions Gate)

Terminator 3: Rise of the Machines (Warner)

Tomb Raider (Paramount)

Total Recall (Lions Gate)

Training Day (Warner)

Troy (Warner)

Twister (Warner)

U2: Rattle and Hum (Paramount) - Documentary

Underworld: Evolution (Sony) - Not a launch title, to be released later in 2006

Unforgiven (Warner)

We Were Soldiers (Paramount)

xXx (Sony)

xXx: State of the Union (Sony) - Not yet announced, but packaging shown at CES

 

Så da skulle du vell ha fått vite om noen plater som kommer i 1080 dersom det som står på blu-ray.com stemmer.

 

Dersom du skulle fremdeles være i tvil om dette stemmer, så står følgende på Blu-ray Disc Association sine hjemmesider:

 

Blu-ray Discs offer 1920x1080p HD master quality for high definition audio and video quality. Consumers will benefit from Blu-ray Disc’s improvements over current DVD technology including enhanced menu navigation, increased capacity for bonus features and new interactive capabilities.

 

Som du ser, så står det bare progressive overalt på bluray-sidene, så kan Sanyo si hva de vil. :-/

 

Angående online-tjenestene til Sony, ha i tankene at alle rykter så langt har kommet fra utviklere, og ikke Sony selv. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
Den vil komme med Blue-Ray og denne artikkelen er bare ment for å skape noen tvil som ikke burde være med Sony. Det Sony ikke er sikre på er om de skal ta i bruk 2X eller 4X Blue-Ray spillere. 4X spillerne koster over dobbelt så mye så der ligger temaet, men Sony har vel garantert bestemt seg for lenge siden.

 

PS3 vil heller ikke kopiere Xbox Live! og eneste de sa var at de skulle matche Xbox Live! + mye mer.

Fortsatt litt ukjent på hva Sony skal gjøre her men dette er japser tross alt og de tenker bestandig nytt ! Det som mest trolig kommer til å være er ett sykt stort Playstation nettverk aka Playstation Media Network som kobler sammen med all mulig enheter i din stue samt PSP som mange vet er nummer 1 håndholdte konsoll.

 

Alt fra å se hverandre via webcam til å snakke med hverandre overalt du måtte befinne deg. Mange regner med at Playstation Media Network vil være nestegenerasjons nettverk på mange måter. Det meste med PS3 vil være NextGen altså :)

 

Til han nedenfor: Hvorfor vente på PS3 når du kan kjøpe Xbox360 ? Fordi det er en bedre konsoll ? Hvorfor kjøpe Xbox360 når det ikke er noen gode titler, den bråker, mye problemer med den, ikke mye forskjell fra en PC .

5609939[/snapback]

 

Jeg begynner å bli alvorlig lei fanboy faktene dine.

Du ANER ikke hva du snakker om, men like vel legger du frem all synsingen din som rent fakta. Leste gjennom noen poster av deg, og trenden går igjen i alle postene dine. Det virker som om du med vilje prøver å spre usann informasjon om X360 og PS3. Dersom du ikke har noe konstruktivt å komme med, synes jeg du burde holde deg borte fra diskusjonene.

Det skal dog sies, at du av og til glimter til med noe fornuftig informasjon. Men i konsoll debattene er det som regel kun svada fra din retning.

 

5611496[/snapback]

 

Enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...