Gå til innhold

Sony i et alvorlig PS3/Blu-Ray dilemma


Jc-g

Anbefalte innlegg

Blueray spillere er jo såklart ikke billige, og den første tiden vil nok prisene ligge veldig høyt.. men som med alt annet nytt, er det ikke nytt veldig lenge og konkurenter strømmer på. så man vil se at nesten alle spillere kommer ned i en annen prisklasse, da utenom de mest ekstreme, og det vil vise seg at prisingen ikke går ut på hvor mye det koster osv, men at de første spillerne er så eksklusive og de er de eneste på markedet. derfor blir prisen høy nå. Når den kommer i en ps3 er det noe helt annet grunnet at den ikke er like god, har en del mindre funksjoner (antagligvis...) og er ikke tvunget til å bli priset høyt grunnet eksklusivitet. Det er jo ikke for en blue ray spiller forbrukerne kjøper ps3, men for spilling... Det er joe en del av markedsføringen det at de første spillerne er dyre. Jo dyrere jo mer attraktivt (for noen forbrukere...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Tror aldri det var noe offesiellt ord på at den skulle komme med HD-DVD, var vel noen løse rykter.

5407505[/snapback]

HD-DVD'en blir ekstern

5407507[/snapback]

Det vet jeg, men jeg tolket meldingen jeg svarte på som for medium 360en orginalt skulle komme med.
Lenke til kommentar

0. Man kan ikke direkte sammenligne prisen på en komplett spiller (som muligens har harddisk+++++ for alt vi vet? med prisen på en BlueRay leseenhet)

1. Microsoft selger jo også Xbox360 med tap...

2. de tjener pengene på spillene og ekstrautstyret, det har jo vært vist med både PS2 og xbox tidligere.

3. produksjonsprosesser effektiviseres, så de vil ikke selge med like stort tap pr maskin i hele produksjonsperioden, å tro noe annet er litt naivt...

4. MS har tabbet seg "litt" ut ved å lansere 360 uten innebygd HD-DVD støtte imho..ekstern enhet? wtf? Regner med de får endel sinte forbrukere p.g.a. det...(og da tenker jeg av den litt mindre opplyste delen av kundegruppa som gjerne ikke sitter på slike forum som dette hele dagen..)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Det er joe en del av markedsføringen det at de første spillerne er dyre. Jo dyrere jo mer attraktivt (for noen forbrukere...)

5407601[/snapback]

 

Åja, skikkelig bra markedsføring det der :thumbup:

5407643[/snapback]

 

Høres rart ut, men har vært innom markesdføring gjennom studiene mine, og et tiltak fra bedriften som skal selge er å prise så produktet får oppmerksomhet nok. Det virker også mer troverdig i starten av produktets salg at prisene er høye enn lave. Det er dette forbrukeren venter av en tilsvarende vare. En blu ray spiller er noe helt nytt, ny teknologi, og underbevisstheten til forbrukeren vil da føle at dette er mer naturlig enn at spillerne skalligge på samme prisnivå eller bare litt dyrere enn vanlig dvd spillere..

 

Men er jo ikke sikker på at det er dette som brukes i denne sammenhengen da..

Lenke til kommentar
Ok skjønner at de er i en knipe nå, BIGTIME!

 

Men hvorfor tenker de ikke som MS? Hva med å lansere en extern blu-ray enhet litt senere da det er helt sikkert billigere å produsere?

5408073[/snapback]

Fordi det er deres format. De er veldig aggressive med å få ut sine egne formater. Bare se på hva de gjorde med PSP. UMD, og så måtte de få filmer ut på dette formatet også.

Lenke til kommentar

Ikke bare det, men en standard BR spiller er ikke bare leseren i seg selv. F.eks. skal den kunne dekrypte+dekode det høyoppløselige bildet+lyden, prosessere bildet (krever rimelig med kraft det der!), og til slutt sende det ut gjennom f.eks. HDMI? Leserenheten til PS3 vil jo rett og slett ikke trenge alt dette, fordi PS3 i seg selv har hardware nok til å takle dette. Alt den trenger er en leser, og sikkert en som er treg nok til å akkurat kunne brukes :)

Lenke til kommentar
Ikke bare det, men en standard BR spiller er ikke bare leseren i seg selv. F.eks. skal den kunne dekrypte+dekode det høyoppløselige bildet+lyden, prosessere bildet (krever rimelig med kraft det der!), og til slutt sende det ut gjennom f.eks. HDMI? Leserenheten til PS3 vil jo rett og slett ikke trenge alt dette, fordi PS3 i seg selv har hardware nok til å takle dette. Alt den trenger er en leser, og sikkert en som er treg nok til å akkurat kunne brukes :)

5408306[/snapback]

 

riktig... derfor blir det nok ikke såå dyrt for sony, som mange kansje tror... :)

Lenke til kommentar
Tror aldri det var noe offesiellt ord på at den skulle komme med HD-DVD, var vel noen løse rykter.

5407505[/snapback]

HD-DVD'en blir ekstern

5407507[/snapback]

Kilde? Dette har jeg ikke fått med meg! :)

 

 

Det er joe en del av markedsføringen det at de første spillerne er dyre. Jo dyrere jo mer attraktivt (for noen forbrukere...)

5407601[/snapback]

 

Åja, skikkelig bra markedsføring det der :thumbup:

5407643[/snapback]

Jeg for min del må si meg enig, og uenig på en gang på den påstanden der. Det virker mer realistisk når noe som er skikkelig hypet er priset litt høyt.

Lenke til kommentar
Tror aldri det var noe offesiellt ord på at den skulle komme med HD-DVD, var vel noen løse rykter.

5407505[/snapback]

HD-DVD'en blir ekstern

5407507[/snapback]

Kilde? Dette har jeg ikke fått med meg! :)

 

Det er overalt rundt på internett nå de siste par dagene. Ble offentliggjort av Microsoft på CES i Las Vegas.

 

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
0. Man kan ikke direkte sammenligne prisen på en komplett spiller (som muligens har harddisk+++++ for alt vi vet? med prisen på en BlueRay leseenhet)

1. Microsoft selger jo også Xbox360 med tap...

2. de tjener pengene på spillene og ekstrautstyret, det har jo vært vist med både PS2 og xbox tidligere.

3. produksjonsprosesser effektiviseres, så de vil ikke selge med like stort tap pr maskin i hele produksjonsperioden, å tro noe annet er litt naivt...

4. MS har tabbet seg "litt" ut ved å lansere 360 uten innebygd HD-DVD støtte imho..ekstern enhet? wtf? Regner med de får endel sinte forbrukere p.g.a. det...(og da tenker jeg av den litt mindre opplyste delen av kundegruppa som gjerne ikke sitter på slike forum som dette hele dagen..)

5407687[/snapback]

 

0. Nei, det blir kanskje feil å sammenlikne direkte, men det sier seg selv at en pris på 15.000,- indikerer at vi ikke akkurat har med billig hardware å gjøre. Å tro at drevet til PS3 skal koste 1000,- er ønsketenkning, og ikke særlig realistisk.

 

1. Ja, MS selger Xboxen med tap, men så er også MS i en ganske annen situasjon økonomisk enn Sony. MS skuffer inn penger hvert eneste år, Sony går med dundrende underskudd. Senest i høst ble det bestemt at de skulle legge ned 11 fabrikker og si opp 10.000 ansatte. De har altså ikke like store marginer å gå som MS, og vil følgelig heller ikke ha råd til å tape så mye på PS3

 

2. Ekstrautstyr er selvfølgelig et sted de vil kunne dra inn penger, men det forutsetter at et stort antall kunder har råd til å kjøpe konsollen i utgangspunktet.

 

3. Selvfølgelig vil produksjonsprosessen bli effektivisert, MEN Sony har investert såpass mye i utviklingen av ny teknologi (Blu-Ray, Cell, etc.) at det vil ta lang tid før de er i break-even. Og dersom Blu-Ray ikke viser seg å bli det ledende formatet, vil de ha enda større problemer. Da vil de nemlig ikke kunne tjene inn investeringen på salg av filmer osv.

 

4. Hvorfor skulle MS få sinte forbrukere ved å ikke ha en intern HD DVD spiller i Xbox 360? De ville sannsynligvis fått mange flere sinte forbrukere på nakken hvis de hadde solgt den som en intern enhet, og på den måten tvunget forbrukerne til å kjøpe noe de kanskje ikke har bruk for, og det til en langt høyere pris, ala Sony. Det er jo fremdeles ikke klart hvilket av de to formatene som blir ledende, og da er det smarteste både for MS og forbrukerne, at spilleren blir tilbudt som en ekstern enhet. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Tror aldri det var noe offesiellt ord på at den skulle komme med HD-DVD, var vel noen løse rykter.

5407505[/snapback]

HD-DVD'en blir ekstern

5407507[/snapback]

 

Tror de diskuterte om MS noengang hadde sagt at 360 skulle komme med innebygd HD-DVD, noe jeg skulle mene de aldri ha påstått.

 

Hvis BR har en så brukeruvennlig kopisperre som påstått, tror jeg de vil tape i lengden. Sony har jo prøvd seg med slike ting før og vi vet hvordan det gikk.

At gamere (forbrukeren) skal avgjøre formatkrigen høres ut som en interessant spådom.

Lenke til kommentar
Å nei! Endå ei oppdikta krise for PS3!  :roll:

 

Kay

5408862[/snapback]

Den er ikke oppdiktet. Spør du meg så er det heller folk som ikke tåler sannheten. Du vet sikkert ikke at Sony har en enorm gjeld også? Rundt 6 milliarder dollar eller noe. Det er bare PS som gir de overskudd, ellers går firmaet i minus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...