Gå til innhold

Sony i et alvorlig PS3/Blu-Ray dilemma


Jc-g

Anbefalte innlegg

Problemet er vel at stort sett det eneste Sony har gjort siden E3, er å nedgradere specsene på PS3.

5414063[/snapback]

 

Hva er det de har nedgradert siden E3?

5414200[/snapback]

 

Harddisken blant annet.

5417290[/snapback]

 

 

Oiii, oiii! De har nedgradert harddisken. Her snakker vi heksejakt. Finn alt Sony har gjort å la de få høre det til fjæra flyr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er vel at stort sett det eneste Sony har gjort siden E3, er å nedgradere specsene på PS3.

5414063[/snapback]

 

Hva er det de har nedgradert siden E3?

5414200[/snapback]

 

Harddisken blant annet.

5417290[/snapback]

 

 

Oiii, oiii! De har nedgradert harddisken. Her snakker vi heksejakt. Finn alt Sony har gjort å la de få høre det til fjæra flyr

5417743[/snapback]

Neste gang tar du ned consolen og skriver "/sarcasm 0" for det der kunne du ikke.

 

Det som var ment var at harddisken først ble sagt å være med i grunnpakken og innebygd, noe som tillatte utviklere å utnytte harddisken når de programmerte spillene. Dette bashet de Xbox360 fordi at de ikke hadde en innebygd harddisk og at de ville komme med to løsninger hvor en var uten harddisk, dette ville jo ikke tillatte utviklere å ta nytte av harddisken når de lagde spillene sine.

 

Men så kommer også Sony med det at de heller skal ikke ha en innebygd harddisk.

Lenke til kommentar
Despite the obvious preference for HD-DVD, it seems Microsoft isn't willing to completely tie its fate to the format just yet. During CES 2006, Microsoft's Xbox corporate VP of worldwide marketing and publishing Peter Moore told Japanese site ITmedia that a Blu-ray Xbox 360 peripheral could appear for the system if the need arises. Moore admitted that Microsoft isn't sure of the next-generation format war's outcome, with the worst-case scenario being a repeat of the Beta vs. VHS war of the '80s.

 

However, he suggested that whatever the outcome of the HD-DVD/Blu-ray war, the Xbox 360 can adopt the dominant format since its uses an external drive. He also suggested that it's a weak point for PlayStation 3, saying Sony's system is stuck with Blu-ray. Microsoft hasn't announced how the HD-DVD peripheral will connect to the Xbox 360, but it's most likely going to use one of the system's USB ports. While the PS3 may come with Blu-ray out of the box, there's no apparent reason an external HD-DVD drive couldn't be hooked up through that system's USB ports.

Lenke til kommentar

personlig tror jeg at Blue-Ray vil gå seirende ut av denne kampen. De har de største elektronikk produsentene på sin side. Sony, JVC, Samsung, LG, Pioneer, Panasonic, Philips, Dell, HP, Hitachi, Apple, TDK, Thomson, Sharp og enda noen til.

 

Disse selskapenes samlede PR divisjoner tror jeg nok stiller noe sterkere enn HD-DVD systemets medlemmer som er mange små, med Toshiba, NEC, Sanyo og Microsoft i spissen.

 

Selvsagt kan jeg ta feil, og det samme som skjedde med VHS og BETA kan skje igjen. At det svakeste systemet vinner. Veldig sannsynlig er det ikke derimot.

 

Det viktigste er i allefall at vi forbrukere har flere enn en konsoll produsent å forholde oss til, hadde MS(XBOX) eller Sony seiret totalt hadde prisene garantert steget noen hakk og utviklingen bremset kraftig.

 

Før det skjer kan de av oss her på forumet kose oss med Xbox 360 imens, (ja jeg har kjøpt meg selv om PS2/PS3 er min favoritt) og glede oss til at PS3 kommer ut.

Lenke til kommentar

Og samtidig kommer det holografiske disker med enda bedre lagringskapasitet enn Blue-Ray. Men det er usikkert at dette vil komme med det første.

 

Om Sony ender opp med at Blue-Ray ikke blir den nye standarden blir det veldig dyrt for de med å få støtte til produksjon av plater o.l. Men nå ser det da ut til at noen av filmprodusentene er interesserte. Så dette kan redde de om slikt skjer.

 

Disse selskapenes samlede PR divisjoner tror jeg nok stiller noe sterkere enn HD-DVD systemets medlemmer som er mange små, med Toshiba, NEC, Sanyo og Microsoft i spissen.

5418639[/snapback]

HD-DVD har også den store fordelen med at den kan ta i bruk dagens produksjonsenheter og blir med det mye billigere å produsere. Blue-Ray krever helt nye produksjonshaller. Da spørs det om det er verdt det for noen titalls giga mere.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Problemet er vel at stort sett det eneste Sony har gjort siden E3, er å nedgradere specsene på PS3.

5414063[/snapback]

 

Hva er det de har nedgradert siden E3?

5414200[/snapback]

 

Harddisken blant annet.

5417290[/snapback]

 

 

På veiledende pressemeldinger fra Sony; har det alltid stått at PS3 vil komme med: Detachable 2.5" HDD slot x 1

Som du sikkert skjønner er ikke dette en harddisk, men port til HD.

 

Veiledende official specs from Sony: 06-06-2005: ==> http://forums.qj.net/showthread.php?t=17191&page=1&pp=10

 

Fullstendig klar over at mange trodde at de skulle få HD med, da Howard sa at Sony ville sansynligvis levere spill og HD-film pre-bundled with PS3 til ett amerikansk magasin i november, men han sa en uke senere at dette ikke var sikkert, da ryktene gikk at det skulle bundles på HD istedenfor blueray, fordi han hadde snakket om ordet pre-bundle, istedenfor bundled.

Men dette var jo ikke lenge etter E3.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
HD-DVD har også den store fordelen med at den kan ta i bruk dagens produksjonsenheter og blir med det mye billigere å produsere. Blue-Ray krever helt nye produksjonshaller. Da spørs det om det er verdt det for noen titalls giga mere.

5418649[/snapback]

 

Tja, avogtil lønner investeringer seg.

 

1.7  How fast can you read/write data on a Blu-ray disc?

 

According to the Blu-ray Disc specification, 1x speed is defined as 36Mbps. However, as BD-ROM movies will require a 54Mbps data transfer rate the minimum speed we're expecting to see is 2x (72Mbps). Blu-ray also has the potential for much higher speeds, as a result of the larger numerical aperture (NA) adopted by Blu-ray Disc. The large NA value effectively means that Blu-ray will require less recording power and lower disc rotation speed than DVD and HD-DVD to achieve the same data transfer rate. While the media itself limited the recording speed in the past, the only limiting factor for Blu-ray is the capacity of the hardware. If we assume a maximum disc rotation speed of 10,000 RPM, then 12x at the outer diameter should be possible (about 400Mbps). This is why the Blu-ray Disc Association (BDA) already has plans to raise the speed to 8x (288Mbps) or more in the future.

 

Det blir slutt på birefringeproblemer, halvering av plast i cd'ene.

Blu-ray virker også mere fremtidsorientert, siden blu-ray filmer optimaliseres for 1080p mens HD-DVD legger seg på 1080i, på de jeg har sett.

I tilleg virker planene for bluray fastasatt.

Og blu-ray har i tillegg ca 4 ganger(!) større potensiell kapasitet.

 

Eneste som taler for HD-DVD er at både Sony og Sun (Java) ligger ann til veldig stor fortjenste på bluray, og det er ikke populært blant MS og Intel.

Engadget artikkell om 'krigen'

Lenke til kommentar
forrestne. Ser noen her skrivet at konkurranse er sunt. Vel, jeg vil påstå det motsatte når det gjelder konsoller. Hvorfor? FOrdi da slipper vi så mange CRAP multikonsoll spill. Hvor mange prosent av spillene som slippes er VERDT å spille? 0,5%? Ja det må være noe omkring der.

5418931[/snapback]

 

forrestne. Ser noen her skrivet at mangfold er sunt. Vel, jeg vil påstå det motsatte når det gjelder forum. Hvorfor? FOrdi da slipper vi så mange CRAP inlegg her på diskusjon.no. Hvor mange prosent av innleggene her er VERDT å lese?

0,5%? Ja det må være noe omkring der.

 

(PS! Dette er ment som ironisk kritikk av dårlig argumentering)

Lenke til kommentar
forrestne. Ser noen her skrivet at konkurranse er sunt. Vel, jeg vil påstå det motsatte når det gjelder konsoller. Hvorfor? FOrdi da slipper vi så mange CRAP multikonsoll spill. Hvor mange prosent av spillene som slippes er VERDT å spille? 0,5%? Ja det må være noe omkring der.

5418931[/snapback]

 

forrestne. Ser noen her skrivet at mangfold er sunt. Vel, jeg vil påstå det motsatte når det gjelder forum. Hvorfor? FOrdi da slipper vi så mange CRAP inlegg her på diskusjon.no. Hvor mange prosent av innleggene her er VERDT å lese?

0,5%? Ja det må være noe omkring der.

 

(PS! Dette er ment som ironisk kritikk av dårlig argumentering)

5418946[/snapback]

 

WOW. Skikkelig heftig ironisk kritikk der. Jo jeg legger vanvittig mye tid på å sjekke for skriveleifer midt på natta. Men du skjønner kanskje ikke poenget. Multiplatformspill er som kreft for konsoller. uuu EA er så BRA. Jeg liker middelmådighet.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at stort sett det eneste Sony har gjort siden E3, er å nedgradere specsene på PS3.

5414063[/snapback]

 

Hva er det de har nedgradert siden E3?

5414200[/snapback]

 

Harddisken blant annet.

5417290[/snapback]

Som KongRudi skriv, har det vel aldri stått noko i dei offisielle spesifikasjonane om at sjølve HD-en skal vere inkludert, so den held ikkje. Du skriv "blant annet". Kva anna meiner du har blitt nedgradert?

 

Kay

Lenke til kommentar
For Sony sin del kan man kanskje tenke seg at utviklingskostnadene av Blu-Ray har kostet 20 mrd. (fiktive tall) Den første millionen med enheter vil da ha en gjennomsnittskostnad på 2000,- per stk. Og da har vi ikke tatt hensyn til selve produksjonskostnaden. Vi vet at denne er stigende i takt med det økende volumet, og følgelig vil prisen kanskje bli 3000,- per stk. når fabrikkene har nådd total kapasitetsutnyttelse.

5411245[/snapback]

Det er jo ikke BARE PS3 som kommer til å bruke blu-ray. Hvor mye tror du ikke filmbransjen kommer til å betale de hvis blu-ray vinner? Og alle firmaene som vil produsere blu-ray spillere? Du må ikke legge blu-ray's forskningsbudsjett over på PS3... Skjønner at du har peiling på økonomi, men du bør ha litt mer peiling på det markedet og hvordan det fungerer der før du uttaler deg så skråsikkert.

 

Litt offtopic, men er det noen som vet om PS3-en blir sonefri?

edit:

PlayStation 3 games are unlikely to be region coded, according to Sony’s Australian managing director, Michael Ephraim.

 

 

Merrill Lynch Japan estimates the PS3 manufacturing costs at 54,000 yen, U.S. $471, and sell for $399

471.399=72

Det vil si de taper 72 dollar per solgte enhet.

Nå har jeg ikke regna med kostnadene det kosta å utvikle de så vi må nok kanskje legge til litt til. Men du kan ikke legge alle forskningskostnadene under ps3's budsjett.

Endret av Gryxor
Lenke til kommentar
For Sony sin del kan man kanskje tenke seg at utviklingskostnadene av Blu-Ray har kostet 20 mrd. (fiktive tall) Den første millionen med enheter vil da ha en gjennomsnittskostnad på 2000,- per stk. Og da har vi ikke tatt hensyn til selve produksjonskostnaden. Vi vet at denne er stigende i takt med det økende volumet, og følgelig vil prisen kanskje bli 3000,- per stk. når fabrikkene har nådd total kapasitetsutnyttelse.

5411245[/snapback]

Det er jo ikke BARE PS3 som kommer til å bruke blu-ray. Hvor mye tror du ikke filmbransjen kommer til å betale de hvis blu-ray vinner? Og alle firmaene som vil produsere blu-ray spillere? Du må ikke legge blu-ray's forskningsbudsjett over på PS3... Skjønner at du har peiling på økonomi, men du bør ha litt mer peiling på det markedet og hvordan det fungerer der før du uttaler deg så skråsikkert.

5419429[/snapback]

 

"Speaking to ITMedia of Japan, Peter Moore, corporate vice president of the Interactive Entertainment Business in the Entertainment and Devices Division of Microsoft Corp., said that if HD-DVD loses the next-generation DVD war, Microsoft could still develop a Blu-ray Disc drive for the Xbox 360.

 

Since either case the drive will be external, Microsoft has the option to choose either format. As of yet, Microsoft will only develop an HD-DVD external drive since that’s the format the software giant is backing, but if HD-DVD fails to impose as the standard for next-generation DVD, Blu-ray Disc is an option, at least for Microsoft and the Xbox 360."

 

ser ut som xbox 360 også kan gå over til blu-ray hvis dem vil

har laget egen tråd om dette

Lenke til kommentar
Problemet er vel at stort sett det eneste Sony har gjort siden E3, er å nedgradere specsene på PS3.

5414063[/snapback]

 

Hva er det de har nedgradert siden E3?

5414200[/snapback]

 

Harddisken blant annet.

5417290[/snapback]

Som KongRudi skriv, har det vel aldri stått noko i dei offisielle spesifikasjonane om at sjølve HD-en skal vere inkludert, so den held ikkje. Du skriv "blant annet". Kva anna meiner du har blitt nedgradert?

 

Kay

5419043[/snapback]

 

En annen ting som ble droppet var router funksjonaliteten. Ikke det at det er så ekstremt sentralt, men som sagt: Sony har nedgradert hardwaren!

 

http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=10033

 

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-15015-2270-4-4-x

Lenke til kommentar
BusinessWeek magazine compiled a report which estimates that the total cost of all of the components in the "Premium Edition" is $525 USD, aside from additional manufacturing costs, meaning that Microsoft is losing at least $126 on every Xbox 360 system sold in the US, and at least as much in Japan.

 

Bare så dere vet det liksom... :p

Lenke til kommentar
Det er jo ikke BARE PS3 som kommer til å bruke blu-ray. Hvor mye tror du ikke filmbransjen kommer til å betale de hvis blu-ray vinner? Og alle firmaene som vil produsere blu-ray spillere? Du må ikke legge blu-ray's forskningsbudsjett over på PS3... Skjønner at du har peiling på økonomi, men du bør ha litt mer peiling på det markedet og hvordan det fungerer der før du uttaler deg så skråsikkert.

 

Litt offtopic, men er det noen som vet om PS3-en blir sonefri?

edit:

PlayStation 3 games are unlikely to be region coded, according to Sony’s Australian managing director, Michael Ephraim.

 

 

Merrill Lynch Japan estimates the PS3 manufacturing costs at 54,000 yen, U.S. $471, and sell for $399

471.399=72

Det vil si de taper 72 dollar per solgte enhet.

Nå har jeg ikke regna med kostnadene det kosta å utvikle de så vi må nok kanskje legge til litt til. Men du kan ikke legge alle forskningskostnadene under ps3's budsjett.

5419429[/snapback]

 

For det første: Jeg ser ikke på PS3 sitt budsjett eller regnskap isolert, jeg ser på Sony sitt regnskap. Det at de utvikler Blu-Ray går kanskje ikke så mye utover PS3-avdelingens budsjett internt i Sony, men hvem bryr seg vel om det? Så lenge Sony går med underskudd totalt sett, så er det jo det som betyr noe. PS-avdelingen til Sony kan tjene så mye penger den bare vil, men dersom Sony totalt sett går med underskudd, så vil ikke firmaet stille noe sterkere for det.

 

For det andre (og som jeg har sagt flere ganger tidligere), så blir det helt helt feil å bare se på de løpende produksjonskostnadene for PS3. Man må også ta med utviklingskostnadene. Først da får du et bilde av hvor mye PS3 koster å utvikle. Ja, selvfølgelig kan teknologien som er utviklet brukes i andre produkter (ala Blu-Ray), men det er ikke annet enn economies of scope/horisontal integrasjon, og reduserer på ingen måte kostnadene ved utviklingen av PS3 totalt sett. Det er bare en måte å få mer igjen for utviklingskostnadene i etterkant.

Endret av Jc-g
Lenke til kommentar

MS har ikke eierinteresser i noen av formatene, Sony har det siden de har utviklet BR. MS har sagt at de støtter HD-DVD siden kopisikringen som BR bruker er for streng og kundeuvennlig, ingen annen grunn.

Hvis BR blir formatvinneren så lager seff MS bare en ekstern BR-spiller.

 

Det er ikke slik at MS støtter HD-DVD siden Gates mener teknologien til denne er bedre, jeg forstår det slik at det kun er kopisikringen MS mener er feil.

Og hvis denne kopisikringen er så kundeuvennlig som MS, HP og alle andre som støtter HD-DVD vil ha det til, kan jeg vanskelig se at brukeren kan leve med det.

Lenke til kommentar
En annen ting som ble droppet var router funksjonaliteten. Ikke det at det er så ekstremt sentralt, men som sagt: Sony har nedgradert hardwaren!

 

http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=10033

 

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-15015-2270-4-4-x

5419552[/snapback]

Ok, det er ei nedgradering. Men eg synest ikkje det er so mykje å skrike om dersom dette er det beste dømet ein kan komme opp med. Du sa at å nedgradere maskinvara på PS3 var "stort sett det einaste Sony har gjort sidan E3". For meg høyrast det ut som om du vil framstille det som om spesifikasjonane på PS3 har rast nedover. Noko som er å ta hardt i dersom det beste du kan komme opp med er fjerning av ein ekstrafunksjon dei fleste av oss ikkje hadde bruk for uansett.

 

Kay

Lenke til kommentar

Greit. Men sony er jo et av verdens største elektrofirma. De har en finger med i spillet i de fleste produkttyper vi ser rundt oss i dag av elektroniske enheter. Jeg kjenner ikke så veldig godt til sony's budsjett/regnskap, men jeg ville trodd at det hadde vært mer oppstyr rundt det hvis sony hadde hatt noe problemer med å holde seg oppe enn noen tråder på et par forum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...