Jaffe 275 Report post Posted January 6, 2006 (edited) Guide: Nintendo NES-programmering Guiden finner du her og de tilhørende eksemplene finner du her. Oppdatering 18.02.2012: - Byttet kompilator fra NESASM til ca65 da NESASM har noen alvorlige feil, og det er bare tull å bruke en dårlig kompilator for så å lære noe nytt senere uansett. - Orndet en del dårlige formuleringer etc. Oppdatering 12.07.2012: - Skrev ferdig kapittel om CPU-en, har påbegynt kapittel om PPU-en Edited October 5, 2012 by Jaffe 10 Quote Share this post Link to post
gamma48 0 Report post Posted June 5, 2006 Er det noen nettsider man kan lese mer om dette. *like NES* Quote Share this post Link to post
GenericName 1 Report post Posted June 5, 2006 (edited) ... Edited January 12, 2011 by Token Quote Share this post Link to post
Jaffe 275 Report post Posted June 6, 2006 Er det noen nettsider man kan lese mer om dette. *like NES* 6247365[/snapback] Jeg skal skrive mer altså. Men mer info finner du uansett her: http://nesdev.parodius.com Quote Share this post Link to post
Paull 39 Report post Posted June 11, 2006 (edited) Husker jeg starta på å lage en NES-emulator en gang, men så kom jeg til alle mapperene (MMC), og mista motet.. Men stå på, fin guide! Edited June 11, 2006 by Paull Quote Share this post Link to post
Jaffe 275 Report post Posted June 11, 2006 Husker jeg starta på å lage en NES-emulator en gang, men så kom jeg til alle mapperene (MMC), og mista motet.. Men stå på, fin guide! 6284710[/snapback] Heh, det fins jo utallige mappere ja... Men du må da ha komt ganske langt da? Quote Share this post Link to post
Skagen 86 Report post Posted November 22, 2006 Finnes det programmèrbare cartridges (f.eks retro/flash-minnebaserte) som man kan programmere via f.eks en USB-til-NEScartridge-hub? Det hadde vært noe. Programmere og spille egne NES spill på en ordentlig NES Quote Share this post Link to post
Jaffe 275 Report post Posted November 26, 2006 Det går sikkert. Er vel bare å skaffe seg en EEPROM-brenner for å brenne selve chippen, men så kommer problemet: det er så mange forskjellige typer cartridge-kort, med mange forskjellige typer mappere og annet tull. Men hvis man skal teste småspill, går det sikkert å ta bort ROM-chippen på enkle spill som f.eks. SMB1 og sette på EEPROM-chippen du har brent. Quote Share this post Link to post
ZiZe 0 Report post Posted January 17, 2007 (edited) tror ikke jeg kommer til og gjøre så mye nes programmering med det første da man har andre ting og gjøre, men helt klart genialt og lese litt om det tekniske bak vidunderet som tok jomfrudommen min en gang for 16-17 år siden. ahh, the memories Er nok del 1 som er den mest interessante for meg men håper det kommer mer her. takker Edited January 17, 2007 by ZiZe Quote Share this post Link to post
ezcey 0 Report post Posted January 21, 2007 er det noen muligheter for kopiering\backup av slike spill? Quote Share this post Link to post
ekorniminator 0 Report post Posted January 23, 2007 (edited) utrolig genialt virker som du har lagt ned mye arbeid i dette her.. kan jeg spørre når kapittel 3 kommer uten å legge noe press på deg ikke for å pirke, men i kapitell 1, side 6, 3. avsnitt fra bunnen er det en skrive feil.. (CPU har PRG-ROM og PPU har PRG-ROM) vet du er klar over det, lærte det nemlig av deg men PPU'en har vel CHR-ROM Edited January 24, 2007 by ekorniminator Quote Share this post Link to post
ekorniminator 0 Report post Posted January 24, 2007 hva er veien å gå om målet er å lage et spill som kan spilles på en NES maskin? Hva trenger man av kunnskap osv? -har grunnleggende kunnskaper i c++ -lest de 2 NES kapitlene dine -akkurat printet ut assembly-boken din, deretter har jeg forstått at "art of assembly" er et godt valg. har en kompis som driver og lager kretskort ol. så han skal hjelpe meg å lage det jeg trenger på det området.. noen gode tips? Quote Share this post Link to post
Jaffe 275 Report post Posted January 24, 2007 C++ er totalt unyttig, da du ikke kommer til å bruke det i NES-programmeringen. Art of Assembly er også totalt unyttig, da den lærer assembly for x86-arkitekturen, og NES bruker en annen prosessor (6502). Veien å gå videre, er egentlig bare å vente til jeg har skrevet ferdig kapittel 2 i alle fall. Du har jo knapt sett noe NES-kode i det hele tatt enda, så du må bare vente til jeg får somla meg til å skrive noe kode. Tenkte å begynne enkelt med et program som setter en bakgrunnsfarge eller noe. Angående kretskort o.l. har jeg ikke peiling. NES-spillene/programmene jeg lager, tester jeg bare på en emulator (Nintendulator). Om du har planer om å legge det på en spillkassett, må du nesten google litt, tror jeg. Quote Share this post Link to post
ekorniminator 0 Report post Posted January 24, 2007 da venter jeg i spenning på mer stoff fra deg jeg da kan ikke den assembly boken din brukes i det hele tatt med tanke på NES heller? Quote Share this post Link to post
Jaffe 275 Report post Posted January 24, 2007 Nei, x86 er helt forskjellig fra prosessoren i NES. Quote Share this post Link to post
ekorniminator 0 Report post Posted January 24, 2007 men vil ikke måten å tenke på, angipe problemer, grunnlegende koder++ ligne på tvers av forskjellige prosessorer? det jeg mener er, vil det ikke være lettere for meg å programmere prosessoren til NES om man har erfaring fra x86? takk for tolmodigheten Quote Share this post Link to post
Jaffe 275 Report post Posted January 25, 2007 Det blir ikke mye lettere nei. I assembly må man angripe problemer på forskjellig måte alt etter hvilken prosessor man programmerer for. I x86 har man f.eks. mange flere registre enn de tre i 6502 å arbeide med -- da må man løse koden på en helt annen måte. Quote Share this post Link to post
ekorniminator 0 Report post Posted January 25, 2007 nei nei, får vente på mer fra deg og google litt NES i mellomtiden jeg da Quote Share this post Link to post
Jaffe 275 Report post Posted January 25, 2007 http://nesdev.parodius.com er et fint sted å begynne! Quote Share this post Link to post
Spisemannen 0 Report post Posted March 17, 2007 TØFFE GREIER :thumbsup: Quote Share this post Link to post