Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: 1993 Lancia Thema


sphinn

Anbefalte innlegg

Ja, tenkte nå jeg skulle legge ut en worklog jeg også. Jeg har også planer om en egen nettside med flere detaljer osv, men det får vente en liten stund til..

 

Litt info om bilen

Merke/modell: Lancia Thema Turbo LS Serie III

Motor: 2.0 16v

Årgang: 1993

Drivstoff: Bensin

 

Bilen har gått langt og det er derfor noe rust å ta tak i på undersiden, men motoren går fint (mye fordi den havarerte for 90.000 km siden og ble overhalt da).

 

Noen bilder av bilen

 

Front:

bil_front001_1024x768.jpg

 

Venstre side:

bil_venstre001_1024x768.jpg

 

Høyre side:

bil_høyre001_1024x768.jpg

 

Bak:

bil_bak001_1024x768.jpg

 

Motor:

motor003_1024x768.jpg

 

Liste over reperasjoner/modifikasjoner som er gjort uten bilder

- ny GATES registerreim + strammehjul

- ny FIAT balansereim + to tilhørende lagre

- ny SKF vannpumpe

- nye styrekuler/endeledd (v + h)

- ny mansjett på styrestag (v)

- ny ABS sensor (h bak)

- ny BOSCH tenningsmodul

- nytt WALKER eksosanlegg fra katalysator og bakover (kjipt, I know)

 

Planlagte reperasjoner/modifikasjoner

- skifte toppdekselpakning + bolter til toppdeksel (FIAT)

- skifte bærearmer (OPTIMAL)

- skifte clutch (EBC)

- skifte motorfeste (FIAT)

- skifte calipere bak (BUDWEG)

- skifte bremseskiver framme (EBC Turbo Groove)

- skifte bremseklosser framme (EBC Green Stuff)

- skifte slanger til oljekjøler (FIAT)

- skifte støtdempere (BILSTEIN B4 eller KONI Sport)

- skifte travers (FIAT)

- skifte parkeringslys, venstre side (brukt eller FIAT)

- montere CDA boks (BMC) eller APOLLO cold air intake (K&N)

- lage og montere sportseksos

- fjerne noe rust

 

Blant annet . Det er nemlig litt som må gjøres :D. Så her blir det oppdateringer framover (hvis jeg får tid i mellom all mekkingen :!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hmmm, jau jau. Blir sikkert kjekt å følge med på når du skal bytte bremseklosser *gleder seg*

 

Hehe, neida :D

 

Er en rå bil dette.. masse potensiale i Lancian :D Har erfaring med Lancia Delta selv.. rååå maskin det ;)

5379723[/snapback]

 

Hehe jada, bremseklosser, calipere og skiver kan bli gøy. spesielt siden jeg aldri har gjort det før :). Det er allikevel clutchen som virkelig kommer til å bli et mareritt, faktisk såpass til mareritt at jeg vurderer å få det gjort på verksted.. men jeg får se hvor mye tid jeg får til mekkingen, bilen skal tross alt helst fungere i det daglige også.

 

Motoren er faktisk tilnærmet identisk den som står i Deltaen så det er en gøyal sleeper av en bil det her :)

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått sortert ut noen bilder og her kommer det første mini-prosjektet mitt: å skifte blinklys! :) Jeg håper ikke bildene er altfor store, men i disse tider med bredbånd på alle kanter (unntatt der jeg bor) så satser jeg på at det går fint.

 

Det originale blinklyset i fronten var sprukket langs hele kanten slik at det hang løst, så da jeg fikk tak i ett nytt brukt ett på eBay (129,- inkl. frakt til Norge) så slo jeg til. Uheldigsvis så viste det seg å være litt mørkere enn det som var sprukket. Men men, på skulle det :)

 

Slik så det gamle ut etter at jeg dyttet litt i det fra innsiden:

001-Knust_Blinklys_Venstre_Front_800x600.jpg

 

Og slik så det 'nye' ut (lekkert dandert på en regnbukse med deler av det gamle rustne eksosanlegget i bakgrunnen):

010_Nytt_Midl_Blinklys_800x600.jpg

 

Så var det bare å stikke hånda inn under hovedlampa og dytte forsiktig ut det gamle (uten at det hjalp å være forsiktig, det delte seg i to allikevel). Men med litt tålmodig dytting og riksing så var det ute.

009_Front_Uten_Blinklys_800x600.jpg

 

Med det gamle ute så var det bare å forsiktig dytte det nye inn i holderene og vips så var ett nytt blinklys på plass. Stort enklere kan det ikke være tror jeg.

005_Blinklys_Montering_04_800x600.jpg

 

Slik ser bilen ut med det 'nye' blinklyset montert. Her kan du tydelig se at det nye er noe mørkere enn det gamle:

007_Blinklys_Montering_06_800x600.jpg

 

Etter at lyset var montert og koblet til så var det å teste. Sjokkerende nok så virket det ikke! :) Det nye blinklyset var helt dødt samtidig som at alle de andre blinklysene på samme side blinket dobbelt så fort som vanlig. Dette skjer ofte pga. en pære som har tatt kvelden, men de hadde jeg allerede sjekket. Så da tok jeg og koblet på det gamle lyset igjen og vips... det samme skjedde (til tross for at de andre lysene på samme side hadde fungert fint før jeg tok det ut). Da ble jeg litt satt ut og så for meg MYE feilsøking. Men etter litt frem og tilbake samt litt skraping av irr/eir (hva heter det egentlig?) i pæreholderen så fungerte det nye plutselig helt fint. Etter det så har jeg klok av skade ikke rørt det :!:

 

Alt i alt så er jeg fornøyd med resultatet i og med at det kun er snakk om et midlertidig blinklys det her. Jeg skal spandere på meg et som er likt det andre litt senere, men de lysene er bra dyre originalt (6-700 kroner hvis jeg ikke husker feil) og økonomien er for tiden laber (takk for den, julenissen!)

Lenke til kommentar
Clutch tar ca 2 timer å bytte for en som ikke har gjort det før, ha med deg en som har litt peiling på bytting av clutch eller bil generelt så går det som hakka møkk ;)

5382903[/snapback]

 

Hmm, i verkstedlister står det 8-9 timer på denne bilen på skifte av clutch.. sikkert fordi den er fremhjulsdrevet. Har hørt noen horror stories hvor clutch og Thema har vært nevnt i samme setning :)

Lenke til kommentar

Hehe, det hadde ikke forundret meg en plass :) Men det er nå en gang slik at jeg har sjekket med 3 forskjellige verksteder (deriblant en plass hvor en kompis jobber) og alle har ligget mellom 8-9 timer i arbeid. Jeg vet ikke så mye om selve 'operasjonen' selv, men har hørt at du må ut med girkasse som igjen henger i motorfeste osv. osv. Men hvis det er noen som har skifta clutch på en Thema eller evt. en Saab 9000 / Alfa 164 / Fiat Croma så er det bare å skrike ut :)

 

Edit: her er en kort beskrivelse jeg fant på et Lanciadata sitt forum:

 

"Ta ikke ut hele fjærbeinet,men løsne det bare på opphengskula slik at akselen kan vippes ut av kassa.Deretter løsner du girkassefestet,jekker opp motoren,løsner kassa og simring holderen på den høyre akselen.Da er det bare å vippe kassa ut på hjelperamma og du kommer fint til clutchen.

Clutchwiren kan være litt lei å få på igjen,men trå inn pedalen,hold i wiren og dra i strømpen så løser den ut.Denne justerer seg automatisk og MÅ være slakk når du setter inn en ny clutch."

 

Aner dog ikke hvilken modell Thema dette gjelder...

Endret av sphinn
Lenke til kommentar
Grunnen til at verkstedene oppgir ca. samme timeantall er at timene står i en database.

 

En som har peiling, gjøre det ofte fortere.

5384959[/snapback]

 

Hmm, ok.. jeg skal uansett ut i en måneds pappa perm. så da er det jo muligheter for at bilen kan bli stående i ro lenge nok til at jeg får skiftet den selv. Men først er det bærearmene, de er allerede på vei fra Tyskland (halv pris av i Norge for de samme armene og det er inkl. moms og frakt!!).

Lenke til kommentar

Tyskland er tingen, fingen i ringen...

 

Joa, mye billigere bildeler i tyskland enn i Norge.

 

Når jeg byttet clutch på en fiat uno(ca den bilen som ligner mest på Lancia), Så løsnet vi motoren fra girkassen. Så jekka vi opp motoren slik at akslingen fra girkassen gikk ut av hullet i svinghjulet. Så lempa vi forsiktig girkassen ned (som fremdeles hang på et par skruer). så hadde vi jekka motoren skrått opp og girkassen skrått nedover, så da var det god plass å komme til.

 

Kan være vi brukte litt harde metoder siden dette ikke dreide som om en kundebil. Men hele arbeidet tok ca 1 time.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du har satt opp en fin og lang liste med planlagte oppgraderinger av bilen din.

Nå er det imidlertid et punkt som jeg synes mangler på listen din:

- skifte ut ”gult dynetrekk med grønne blomster”-setetrekket med nytt og mer tidsriktig setetrekk.

 

PS.: liker bilen din. Kommer til å følge med på oppdateringer.

Lenke til kommentar
Jeg ser at du har satt opp en fin og lang liste med planlagte oppgraderinger av bilen din.

Nå er det imidlertid et punkt som jeg synes mangler på listen din:

- skifte ut ”gult dynetrekk med grønne blomster”-setetrekket med nytt og mer tidsriktig setetrekk.

 

PS.: liker bilen din. Kommer til å følge med på oppdateringer.

5386691[/snapback]

 

:!:

 

Høh? Det er jo det fineste setetrekket produsert av mennesker noensinne!! Vel og merke hvis du kjører 60-talls pudding med blomster i karmene og peace tegn på sidene :D

 

Takk takk! Du kan godt ta en telefon til dama og si hvor mye du liker den, hun er nemlig ikke særlig fornøyd hehe Men hun elsker å kjøre den, hun vil bare ikke innrømme det. Typisk kvinnfolk :D

Lenke til kommentar
håper for din skyld att du slipper og skifte registerreim på den.. har jeg vært med på, ca 1000 reimer og hjul der

5430533[/snapback]

 

Det var faktisk det første jeg gjorde etter at jeg kjøpte bilen. Det er en masse dill ja, men i hovedsak så er det selve registerreima + strammehjul samt en balansereim + 2 lagre til den. Kostet litt, men jeg var glad jeg gjorde det ettersom den gamle reimen hadde et digert hakk i seg.. phew :D Fikk heldigsvis gode rabatter på delene, noe som gjorde det litt mer overkommelig.

 

Det som er snodig er at det står at original reimen skal holde i 105.000km, noe som etter min mening er bare vas. Jeg vil anbefale alle som har Thema (eller Delta som har omtrent samme motor) å bytte ved max hver 60.000km.

 

Ellers så står prosjektet litt stille akkurat nå. Jeg venter fremdeles på de fremre bærearmene, men på grunn av kluss med leverandør (trodde tyskere var effektive jeg!) så har det blitt en god del forsinkelser. Forhåpentligvis så kommer de i løpet av neste uke. Når de er montert så må jeg få justert forstillingen for den er stilt litt på gefülen. Ellers så ligger det en toppdekselpakning, nytt oljelokk + pakning samt nye toppdekselbolter og venter på meg hos Varden Bil i Haugesund. Det regner jeg også med å kunne hente i neste uke (de holder på å flytte). I tillegg så venter jeg på 4 stk. tennplugger fra USA (halv pris) av typen DENSO Iridium Power.. så når jeg får dette hjem så kommer det endelig flere oppdateringer med bilder.

Lenke til kommentar

ja men da er det jo greit :) .. jobba på et verksted i sommer der vi fikk inn en Lancia, tror det var Thema, var værtfall en 2.0 16V (ikke turbo) og den sto inne en GOD stund.. den hadde vært på motorforum(som driver med lancia) der kammer og registerreim skulle skiftes.. (kammene var det en som hadde stjælt faktisk da han skulle skifte registerreim, hehe) men de fikk den aldrig til å gå ordentlig.. var værtfall mye styr med den registerreima og balansereima og de hjula der husker jeg, og merkinger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...