Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvit olje og tikking i ventilene


Anbefalte innlegg

Et snodig problem. I det siste når det har vært kaldt har min 87 passat begynt å tikke i ventilene i stor grad. Jeg peilet oljen, men det var ikke lett, for den er hvit og fettaktig :hmm:

Noen som vet hva dette skyldes? Lekkasje? utette pakninger? På tide med oljeskift ;) ? Og evt. hvor omfattende det er å fikse det..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et snodig problem. I det siste når det har vært kaldt har min 87 passat begynt å tikke i ventilene i stor grad. Jeg peilet oljen, men det var ikke lett, for den er hvit og fettaktig  :hmm:

Noen som vet hva dette skyldes? Lekkasje? utette pakninger? På tide med oljeskift  ;) ? Og evt. hvor omfattende det er å fikse det..?

5377822[/snapback]

'Vann i olja.. Pasaten har hydraulisk ventilløftere og disse har slutta å fungere

Lenke til kommentar

Hvit olje, eller majones, som vi gammelbileiere liker å kalle det er rett og slett emulsjon, altså kondens/fukt/vann i olje som ikke fordamper. Dette er et fenomen på mange ulike gammelbiler, spesielt vw, peugeot, volvo....

 

Og ja, en 87 passat ER gammelbil, dog ikke så gammel som min volvo 68-mod, heller ikke så ny som min peugeot 89-mod, men begge mine har til tider majonesproblemer.

 

En mulig løsning er å skifte olje, kjøre en lengre tur, skifte olje igjen.

Og sjekk for all del at veivhusventilasjonen ikke er full av majones som kan tette så jævl...at toppdekselpakningen presses ut (skjer i kaldt vær, fukten fryser).

Sjekk oljepeilestaven, er det tegn til at olja kommer opp der, begynner det å bli skummelt tett. Dette kan også tyde på brente stempelringer, forresten, men samma det.

 

Eller så får du handle inn reker og hvitvin.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Hvit olje, eller majones, som vi gammelbileiere liker å kalle det er rett og slett emulsjon, altså kondens/fukt/vann i olje som ikke fordamper. Dette er et fenomen på mange ulike gammelbiler, spesielt vw, peugeot, volvo....

 

Og ja, en 87 passat ER gammelbil, dog ikke så gammel som min volvo 68-mod, heller ikke så ny som min peugeot 89-mod, men begge mine har til tider majonesproblemer.

 

En mulig løsning er å skifte olje, kjøre en lengre tur, skifte olje igjen.

Og sjekk for all del at veivhusventilasjonen ikke er full av majones som kan tette så jævl...at toppdekselpakningen presses ut (skjer i kaldt vær, fukten fryser).

Sjekk oljepeilestaven, er det tegn til at olja kommer opp der, begynner det å bli skummelt tett. Dette kan også tyde på brente stempelringer, forresten, men samma det.

 

Eller så får du handle inn reker og hvitvin.

 

T'Weed

5377960[/snapback]

 

 

Y

Tror kanskje ikke den "majonesen" er det same som den uheldige pasat eier har. Han har hvit olje.  Jeg vil ikke nabefale og kjøre langtur med dette. Få det sjekka opp. Vann iblanda frostvæske i olje fører til lagerskjæring. Tror heller ikke noe på

det siste. Ikke alle løsninger er lettvinte:-)

Lenke til kommentar

"Majones" i oljen får man stort sett bare ved masse småkjøring

der motoren aldri når skikkelig arbeidstemperatur, vanligvis ser

man bare "majones" under oljetroppa og i ventilhusventilasjonslangen.

Men du sier du får det på peilepinnen og det er slettes ikke bra

du skulle antageligvis ha byttet olje mye oftere en det du gjør.

Å bare kjøre motoren gjennomvarm blir ikke å fungere med

så med mye "majones" i olje , du bør kjøpe motorrens

på en bensinstasjon, Dette fyller du på oljepåfyllinga mens

motoren er skikkelig varm (stopper seff motoren før en fyller på) og kjører motoren på 2000rpm i 10min så stopper du motoren og tapper

den for olje og fyller på ny og bytter oljefilter samtidig, noen ganger

kan det være så galt at hele toppen må av og renses med parafin,

men i de fleste tilfeller så fikser motorensen dette.

Lenke til kommentar
Defekt toppakning eller defekt topplokk er ganske sannsynlig hvis oljen er skikkelig hvit og ekkel.

5378324[/snapback]

 

Skjønner ikke hva dere maser om denne majonesen etter. Mannen har fått vann i oljen...dette kommer fra en plass..IKKE kondens...denne renseles prosessen er bra..men ikke før feilen er funnet..å den er 99,9 prosent der mannen over her sier. han har skjønt det.. alt annet er bare tull her.. lykke til

Lenke til kommentar
Jeg har ikke for vane å "dømme" biler til døden uten å ha solid grunnlag for det, og det synes jeg heller ikke at andre skal gjøre, å gå på

"worst case cenario" med en gang er dårlig feilsøking og iverfall

når det ikke er data nok til å støtte en slik konklusjon, en må ha

et åpent sinn når en skal feilsøke et problem.

5378502[/snapback]

 

Har du ikke støtte nok...Fyen har jo vann i olja...den kommer fra en plass, desuten har jeg jobba med dette i 25 år.

Lenke til kommentar
Vel, av de motorene jeg har eid eller sett med hvilt olje så har de alltid hatt en defekt i toppen eller pakningene, hvor mye kondens kan man egentlig få i oljen?

Tross alt så skal det endel til før oljen blir hvit av vann.

5378654[/snapback]

 

Detkan også komme fra en defek oljekjøler, men jeg vet ikke hviken pasat dette , om det er disel eller bensin, men en ting vet jeg...oljs blir ikke hvit av bare kondens....er nok som han over skriver

Lenke til kommentar

Hvist toppakniga faktisk var så ødelagt at det kom vann

i oljen så skal en kunne ta av kjølevannstroppen og lukte

bensin eller eksos og det skulle komme vanndråper ut av eksosrøret

selv om motoren hadde nådd arbeidstemperatur, røyke ville være gråaktig og illeluktende og bilen ville ryke hele tiden, tennpluggene

ville også være fuktig. Mao en nærmere undersøkelse må til før en

kan konkludere med noe som helst. Med mindre motoren har slitte

stempelringer så ville en kompresjonstest kunne påvise om pakingen er gåen.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Når toppakninga på den gamle maskina mi røyk, så fikk jeg kun antydning til "majones", men der var jeg relativt heldig, vanlig å få en god del... (kommer ann på hvor pakninga sprekker)

 

Det jeg fikk konkludert det på, var en Co-test.. (merka det i utgangspunktet på at jeg mista mer og mer effekt fra motoren)

Denne gjøres ved at du får tak i Co-måler og holder over ekpansjonstanken eller radiatoren, og vesken du fyller på måleverktøyet blir grønn i stedet for blå, om du får eksos (Co2) i kjølevannet (rimelig sikkert tegn på gåen toppakning ;) )

 

 

Edit: Jeg så etterhvert at det kom mer og mer oljesøl på toppen, men fikk ingen av de andre symptomene Zandro kom med der...

 

Det er likevel gode ting å sjekke om du er i tvil, for det kan komme, men er ikke sikkert de gjør..

 

Kommer som sagt litt ann på hvor toppakninga sprekker og i hvor stor grad den viser utslag ;)

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
Hvist toppakniga faktisk var så ødelagt at det kom vann

i oljen så skal en kunne ta av kjølevannstroppen og lukte

bensin eller eksos og det skulle komme vanndråper ut av eksosrøret

selv om motoren hadde nådd arbeidstemperatur, røyke ville være gråaktig og illeluktende og bilen ville ryke hele tiden, tennpluggene

ville også være fuktig. Mao en nærmere undersøkelse må til før en

kan konkludere med noe som helst. Med mindre motoren har slitte

stempelringer så ville en kompresjonstest kunne påvise om pakingen er gåen.

5378782[/snapback]

 

Jeg skulle gjærne hilse på den mannen/kvinnen som greier å stille en diagnose på en topp pakning, eller et defekt topplokk ved hjelp av en kompresjonstest. Kompresjons tester brukes ikke mere, rett å slett fordi de ikke finner ut noen ting. Men derimor en lekasje test ville funnet ut mye. Det du nevner med Co/Bensin lokt i kjølesystemet finnes det utstyr til å teste...å det heter ikke nese. å tar 1 min.

Det med våte plugger...jaja tenkte kanskej de tørka mellom slaga...det er nå 2000 grade der i tenningsøyeblikket.Vanndråper kommer ut av eksaust røret ja,men ikke pga. defekt topp eller topp pakning. Det gjør det på alle biler, nye også. Dette med damp røyk er noe i...men det er jeg sikker på han har om det ikke er en oljekjøler som er defekt. Nå gidder jeg ikke komentere dette mere..Har fyren penger velger han mitt alternativ, er han blakk velger han grøfte kaanten auto.. Han får velge selv. Ha en hyggelig kveld..nå skal jeg se på mine venner i walkabout

Lenke til kommentar
Nå gidder jeg ikke komentere dette mere..Har fyren penger velger han mitt alternativ, er han blakk velger han grøfte kaanten auto.. Han får velge selv. Ha en hyggelig kveld..nå skal jeg se på mine venner i walkabout

5378896[/snapback]

 

Småampert og skråsikkert det ble her da...?

Og hvilket alternativ var ditt igjen..? Ventilløfterne eller toppakninga eller toppen?

 

Har holdt på med bil en halv mannsalder selv (siden du poengterte 25 års erfaring), og jeg blir bare mindre og mindre skråsikker med åra.

 

Foreslår at trådstarter befrakter sin bil med relativ forsiktighet til nærmeste verksted, og så får vi vite etterhvert hva problemet var.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Som sagt en nærmere undersøkelse må til for å få avklart

nøyaktig hva som er galt og hva som må gjøre for å fikse det,

å forhaste konlusjonen hjelper ingen. Dra til et verksted du

stoler på og få gjort en vurdering der.

 

Utsnitt fra en av de mange bøkene jeg har som omhandler bilhold og reperasjoner/vedlikehold av bil.

topppakning.jpg

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Som sagt en nærmere undersøkelse må til for å få avklart

nøyaktig hva som er galt og hva som må gjøre for å fikse det,

å forhaste konlusjonen hjelper ingen. Dra til et verksted du

stoler på og få gjort en vurdering der. 

 

Utsnitt fra en av de mange bøkene jeg har som omhandler bilhold og reperasjoner/vedlikehold av bil.

topppakning.jpg

5379813[/snapback]

 

Klarer ikke å dy meg. Ingen av de feila somer lista opp i den boka du vise gir vann i oljen, men derimot kompresjon i vannet, det er noe helt annet, men som også kommer av topp pakning eller sprekk dannelser.

For å få vann i oljen må det være defekter mellom smørekanaler og kjølevann.

Regner med denne boka er fra 6o åra, siden de viser bilde av en oljepåfylling lokk til B!6. Derfor snakk om komresjons måler. Det var ikke så mange andre hjelpemiddler den gang, å motorene var ikke overkvadratiske. Kan til nød være enig i at du kan måle kompresjon med en sånn måler..men ikke finne ut om topp pakning er gåen. Maaange andre fine metoder å finne ut det på. i den tiden også. Å for å hjelpe han stakkaren som har problem...ikke drive yrkeskole...så er det derfor ventilløfterne dine ikke virker, derfor rakling i ventilene. I disse er det noe syltylle kanaler som oljetrykket skal inn i.Når oljen din er full av vann så kommer det ikke olje inn der, den er for tykk...å derfor for stor ventil klaring. Dete er i grunnen meningsløst å diskutere.. Den eneste tingen som er sikkert her er at du har vann i motoren din, å at det er veldig skadelig, du kan få lagerskjæring, å da snakker vi om ny motor. Å en annen ting som er like sikkert er at dette ikke er kondens. Oljen blir IKKE hvit av det.. da snakker vi om større mengder. Mne dette som hva viret i den oljepåfyllingslokket er nok konden, å vitner om dårlig vedlokehold- Det skal ikke se sånn ut...samme om det er "GAMLEBILER"

Lenke til kommentar
Som sagt en nærmere undersøkelse må til for å få avklart

nøyaktig hva som er galt og hva som må gjøre for å fikse det,

å forhaste konlusjonen hjelper ingen. Dra til et verksted du

stoler på og få gjort en vurdering der. 

 

Utsnitt fra en av de mange bøkene jeg har som omhandler bilhold og reperasjoner/vedlikehold av bil.

topppakning.jpg

5379813[/snapback]

 

Klarer ikke å dy meg. Ingen av de feila somer lista opp i den boka du vise gir vann i oljen, men derimot kompresjon i vannet, det er noe helt annet, men som også kommer av topp pakning eller sprekk dannelser.

For å få vann i oljen må det være defekter mellom smørekanaler og kjølevann.

Regner med denne boka er fra 6o åra, siden de viser bilde av en oljepåfylling lokk til B!6. Derfor snakk om komresjons måler. Det var ikke så mange andre hjelpemiddler den gang, å motorene var ikke overkvadratiske. Kan til nød være enig i at du kan måle kompresjon med en sånn måler..men ikke finne ut om topp pakning er gåen. Maaange andre fine metoder å finne ut det på. i den tiden også. Å for å hjelpe han stakkaren som har problem...ikke drive yrkeskole...så er det derfor ventilløfterne dine ikke virker, derfor rakling i ventilene. I disse er det noe syltylle kanaler som oljetrykket skal inn i.Når oljen din er full av vann så kommer det ikke olje inn der, den er for tykk...å derfor for stor ventil klaring. Dete er i grunnen meningsløst å diskutere.. Den eneste tingen som er sikkert her er at du har vann i motoren din, å at det er veldig skadelig, du kan få lagerskjæring, å da snakker vi om ny motor. Å en annen ting som er like sikkert er at dette ikke er kondens. Oljen blir IKKE hvit av det.. da snakker vi om større mengder. Mne dette som hva viret i den oljepåfyllingslokket er nok konden, å vitner om dårlig vedlokehold- Det skal ikke se sånn ut...samme om det er "GAMLEBILER"

5380331[/snapback]

Ja.. beklager det...dette er ikke min sterkeste side...men bare han med Passaten skjønner det er jeg fornøyd...Å så må jeg skylde på "hamilton" på tv...litt spenende. Er det noe som er uklart er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...