Gå til innhold

Merkelig vibrasjonsstøy fra PSU m/ lydfil


unwill

Anbefalte innlegg

Da jeg bygget denne maskinen la jeg vekt på å velge komponenter med lav støy, og jeg ble svært fornøyd over støyen i begynnelsen. Maskinen la jeg være i Oslo et halvt år der broren min har brukt den.

 

Da jeg kom tilbake kunne jeg ikke bruke maskinen pga den irriterende støyen,

 

Jeg mistenkte først harddisken, men det viste seg at lyden kom fra strømforskyneren. Jeg stoppet viften på den et lite sekund og ALL støy ble borte. Jeg trodde det kanskje var pga støv så jeg tok av PSUen, skrudde av grillen og fjernet støvet, det så bedre ut, men da jeg startet maskinen var den like ille (kanskje verre).

 

Selv om maskinen fungerer så er lyden kjempeille. Oppdaget at dersom jeg bruker hånda og "trykker" på toppen av PSUen fosvinner en god del av støyen. (derfor tipper jeg at støyen kommer av vibrasjoner mellom kabinettet og PSUen).

 

Det er forresten en Fortron Source PSU med 12 cm vifte på bunnen. Og jeg legger med en liten lydfil tatt opp fra min MP3-spiller for å demostrere hvor ille det er.

 

Nå må jeg skru av maskinen for jeg greier ikke å høre på den så lenge, håper noen eksperter kan komme med råd om hvordan jeg lett kan bli kvitt støyen uten å kjøpe en ny PSU.

 

Update:

Jeg fiklet mer på strømforskynderen men støyen vil bare ikke vekk. (Nå er den der selv om jeg "presser" den. Og den støyer også mer enn vanlig selv når jeg holder den (og enda verre når jeg har den inni kabinettet).

V003.WAV

Endret av unwill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du tror at problemet ligger i vibrasjon mot kabinettet kan du jo ta ut psu å teste den der hvis du får den ut med ledninger i. Hvis det skulle vise seg å være det kan du jo prøve å legge noe imellom. Vet ikke hvor god plass du har men kanskje et par lag plastfolie hjelper. Prøv å feste psu ordentlig først.

 

Litt vanskelig å si noe ut ifra lyden. Hørers ut som broren din har skrudd inn en flymotor for litt seriøs luftkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...