Gå til innhold

støy med blå Hiper 580W PSU!


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat satt inn denne flotte blå lysende PSu fra Hiper som skal gi 580W på max.

 

Jeg har en

Gigabyte k8nnxp HK, med

AMD Athlon 64 3200+ CPU

9800 pro ati skjermkort

2 stk seagate HD

1 WD s-ata disk

1 DVD brenner

1 CD-r brenner

1 CPU vifte max 660A, 1 Case fan på ca. samme som CPU vifta.

 

Kommer frem til at dette oppsetet max kan dra : skjermkort 50w, CPU 80W, HDX3 40w, dvd&cd rom 50W +vifter = tot max: 300W +/- litt så min PSU skulle ikke gå på full rulle.

 

Jeg kjøpte denne PSU fra netshop.no

Støyen er oppgitt til å være 18 Desibel fra prod. men jeg opplever at den støyer mere enn det. Støyer alt for mye for å stå inne på stua mi ihvertfall.

 

 

Jeg har ikke aktivert Cool'n Quiet for denne CPU enda (Skal prøve det i kveld), men jeg syns alikevel at den bråker alt for mye.

 

Er det normalt at den skal støye så mye? (Jeg har til sammenlikning en 18db vifte i casen min som ikke bråker like mye)

 

Jeg har vurdert om jeg må klippe hull ved utgangen på 8" vifta i PSU'n. Kabinettet er et antec sonata som har små hull der. Mulig det blir betydelig mindre lyd visst jeg opner opp der?

 

Jeg vurderer om jeg skal gå tilbake til min 380W PSU.

 

Kommentarer?

Endret av Proton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har aldri hørt om vifter oppgitt i tomme størrelse, så går ut i fra at det er en 80 mm.

Det du kan gjøre er å åpne psu og feste anti vibrasjons greier på vifter og skruer. Slike fås kjøpt på mange norske casemod butikker. Kan ikke garantere at det er dette, og du mister garanti om du åpner psu.

Lenke til kommentar
Hei

Har aldri hørt om vifter oppgitt i tomme størrelse, så går ut i fra at det er en 80 mm.

Det du kan gjøre er å åpne psu og feste anti vibrasjons greier på vifter og skruer. Slike fås kjøpt på mange norske casemod butikker. Kan ikke garantere at det er dette, og du mister garanti om du åpner psu.

5377671[/snapback]

 

Skal være 80 mm ja. Inn til psu så er det en 120 mm vifte. Tror jeg heller leverer den tilbake før jeg opner den for å prøve å fikse noe inni. Jeg har hørt at Hiper 480W versjonen (modellen mindre) har en del mindre støy. Noen som har erfaringer her??

Lenke til kommentar
Hei

Har aldri hørt om vifter oppgitt i tomme størrelse, så går ut i fra at det er en 80 mm.

Det du kan gjøre er å åpne psu og feste anti vibrasjons greier på vifter og skruer. Slike fås kjøpt på mange norske casemod butikker. Kan ikke garantere at det er dette, og du mister garanti om du åpner psu.

5377671[/snapback]

 

Skal være 80 mm ja. Inn til psu så er det en 120 mm vifte. Tror jeg heller leverer den tilbake før jeg opner den for å prøve å fikse noe inni. Jeg har hørt at Hiper 480W versjonen (modellen mindre) har en del mindre støy. Noen som har erfaringer her??

5378134[/snapback]

Jeg har hatt den 480wattern til Hiper,men har nå MIST. MIST er enda mer stille enn Hiperen. Kjøp en MIST heller. Da blir du garantert fornøyd med støynivået.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hei

Har aldri hørt om vifter oppgitt i tomme størrelse, så går ut i fra at det er en 80 mm.

Det du kan gjøre er å åpne psu og feste anti vibrasjons greier på vifter og skruer. Slike fås kjøpt på mange norske casemod butikker. Kan ikke garantere at det er dette, og du mister garanti om du åpner psu.

5377671[/snapback]

 

Skal være 80 mm ja. Inn til psu så er det en 120 mm vifte. Tror jeg heller leverer den tilbake før jeg opner den for å prøve å fikse noe inni. Jeg har hørt at Hiper 480W versjonen (modellen mindre) har en del mindre støy. Noen som har erfaringer her??

5378134[/snapback]

Jeg har hatt den 480wattern til Hiper,men har nå MIST. MIST er enda mer stille enn Hiperen. Kjøp en MIST heller. Da blir du garantert fornøyd med støynivået.

5386932[/snapback]

 

 

Nå er jeg litt flau :(

Det viste seg at det var min speedfan sak som hadde hengt seg opp slik at cpu vifta gikk på fullt. Når jeg fikk den ned i 15% hastighet og case fan på samme så hørte jeg bare en svak summing, noe som etter min stuestandard bare er litt mere en min originale Antec True 380W som jeg knapt hører.

 

Jeg har og reknet ut at jeg ikke trenger mere enn min gamle 380W så er det noen som vil ha en rimelig PSU så si ifra :) Det er ikke mange PC'er som trenger mere en 300 Watt har jeg funne ut. Det verste er AMD CPU på 90W og ati 9800 pro skjermkort som drar ca 50W. Noe å tenke på for hver enkelt. Vi vet at mere PSU watt = mere varme = dyrere strøm++ = mere viftebehov=mere støy

 

Grunnen til at jeg bytta PSU var at jeg hadde "freeze" opplevelser med maskinen min, og dette var et ledd jeg ville teste.

Jeg har nå byttet fra twinmos corsair ram til noe annet (huster ikke merke i farte) og har ikke opplevd noen flere ustabiliteter. Har og justert litt opp CPU Volt.

 

Takker for alle svar. Min Hiper blå 580W er helt fin den men jeg har nok ikke en god grunn til å returnere den da det ert mere enn 14 dager siden jeg fikk den. Noen som vil kjøpe den billig så si ifra...

Lenke til kommentar
PSU watt = mere varme = dyrere strøm++ = mere viftebehov=mere støy

 

Må nok drepe din teori der, for en psu på 300watt vil pushes mye mer enn en på 580watt når du spiller (for eksempel). Det vil da si at den med 580watt ligger å "slapper" av mens den på 300 jobber full rulle. Så en på 300watt vil antageligvis lage mer varme!

 

Noen som har andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Vi vet at mere PSU watt = mere varme = dyrere strøm++ = mere viftebehov=mere støy

 

Det der stemmer ikke. Selv om min MIST er 500watt så betyr ikke det at den trekker 500watt hele tiden. Den bruker akkurat så mye som komponentene trekker.

En stor psu trenger ikke "stresse" så mye som en liten. Derfor vil en stor psu være kjøligere og viften vil ikke skru seg så mye opp som på en liten psu.

 

Eksempel:La oss si at du har en psu på 500 watt og en på 300watt og et system som trekker 280 watt. Det er jo klart at 300wattern blir veldig varm og siden den presses såpass mye og ligger så nært grensen av hva den kan levere,mens 500wattern bare "koser" seg.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Morten K og Chris_LoX har nåkk rett!

En PSU som leverer 500 watt kontra en som leverer 300 watt vil ikke produsere mer varme, det er heller motsatt som allerede er sagt her.

 

ManagHead:

Virkegraden vil være den samme for en PSU som jobber for fullt og en som belastes 50% f.eks. Men faren for at systemet blir ustabilt med en PSU som belastes 100% vil jeg påstå er større. Levetiden blir også kortere for PSU`en.

 

Proton:

Det er ingenting som heter TwinMos Corsair. TwinMos er en minneprodusent, og Corsair en annen.

Litt flisespikkeri! :tease:

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Hei

Har aldri hørt om vifter oppgitt i tomme størrelse, så går ut i fra at det er en 80 mm.

Det du kan gjøre er å åpne psu og feste anti vibrasjons greier på vifter og skruer. Slike fås kjøpt på mange norske casemod butikker. Kan ikke garantere at det er dette, og du mister garanti om du åpner psu.

5377671[/snapback]

 

Skal være 80 mm ja. Inn til psu så er det en 120 mm vifte. Tror jeg heller leverer den tilbake før jeg opner den for å prøve å fikse noe inni. Jeg har hørt at Hiper 480W versjonen (modellen mindre) har en del mindre støy. Noen som har erfaringer her??

5378134[/snapback]

Jeg har hatt den 480wattern til Hiper,men har nå MIST. MIST er enda mer stille enn Hiperen. Kjøp en MIST heller. Da blir du garantert fornøyd med støynivået.

5386932[/snapback]

Hvordan kan du si det uten og hatt hiper type-r? Helt umuligt! Hiperen min er mega støysvak, kan ikke snakke for mist sin men 480w'en kan bråke mye mer en 580w'en så du har ikke peil.

Lenke til kommentar
Morten K og Chris_LoX har nåkk rett!

En PSU som leverer 500 watt kontra en som leverer 300 watt vil ikke produsere mer varme, det er heller motsatt som allerede er sagt her.

 

ManagHead:

Virkegraden vil være den samme for en PSU som jobber for fullt og en som belastes 50% f.eks. Men faren for at systemet blir ustabilt med en PSU som belastes 100% vil jeg påstå er større. Levetiden blir også kortere for PSU`en.

 

Proton:

Det er ingenting som heter TwinMos Corsair. TwinMos er en minneprodusent, og Corsair en annen.

Litt flisespikkeri! :tease:

5388276[/snapback]

 

Jeg vil gjerne at dere som er redd for at 380Watt PSU skal "tynes" og bli ustabil går på denne siden http://www.jscustompcs.com/power_supply/ og legger in deres egen pc og finner den watt mengde som blir anbefalt der.

Sammenlign så med den PSU du mener du trenger under høy last og se om ikke dere "tror" dere trenger mere enn dere gjør.

Min påstand er at mange tror deres burk trenger mer en de faktisk gjør. Mange pc'er trenger bare rundt 250W. Hiper 580W er veldig mye mere en hva min pc trenger, og min har både AMD og er rått skjermkort som er av de ting som bruker mest strøm. Hos meg så fant jeg ut at jeg var langt unna 100% belastning på fullt kjør.

 

Poenget mitt er at jeg syns det er unødvendig å ha for stor PSU. Har du 100w mere enn hva kalkulatoren viser så har du vel rikelig med strøm. Du trenger da ikke et monster som "kan" bråke mere (Min hiper gjør det ihvertfall). Hadde Hiper 580 med 120mm og 80mm vifte bråket mindre en min sonata 380 med 80mm så hadde jeg beholdt den, men etter hva dere sier / tror så skal Hiper bare gå å luske med min pc må max (ca. halv belastning) - hvorfor skal den da bråke mere? Jeg syns det er litt rart. Mulig den rett og slett bare støyer mer?? Eller har den rettogslett bare en dårligere viftestyring?

 

E=MC^2 ? Litt arti tanke: Skal ikke samme forbrukte menge strøm/energi produsere like mye varme? Er ikke noen ekspert i fysikk, men det finnes sikkert noen som kan kommentere denne tanken også?

 

 

Ram jeg byttet ut: Corsair XMS3200LL DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-2-6-T1, 400MHz

 

Satte inn: Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117212&cks=PRL

Lenke til kommentar
Hvor mye vil du ha for den? Har tenkt å kjøre to slike i stacker kabinettet mitt.

5387652[/snapback]

 

Pris for den som vil kjøpe min Hiper: netshop gir meg 70%, så rundt 50-60% skulle vel passe bra? Frakt ikke inkl. Høres dette greit ut?

 

Se forøvrig her https://www.diskusjon.no/index.php?act=Post...96&qpid=5261154

 

Seasonic sq12 serien er tingen hadde jeg ville kjøpt noen nye PSU'er i dag.

 

Mye nyttig å lære på silentpcreview.com. Les og bli klokere :)

Endret av Proton
Lenke til kommentar
Hvordan kan du si det uten og hatt hiper type-r? Helt umuligt! Hiperen min er mega støysvak, kan ikke snakke for mist sin men 480w'en kan bråke mye mer en 580w'en så du har ikke peil.

 

Proton spurte om noen hadde erfaring med Hiper sin 480 watter (legg merke til at det ER en Type-R).

Da svarte jeg at det har jeg,men MIST'en er enda mer stille enn den.

Hva i svarte mener du da med at jeg ikke har peilling når jeg har hatt Hiperen og har MIST'en i maskinen min nå? :mad:

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hadde Hiper 580 med 120mm og 80mm vifte bråket mindre en min sonata 380 med 80mm så hadde jeg beholdt den, men etter hva dere sier / tror så skal Hiper bare gå å luske med min pc må max (ca. halv belastning) - hvorfor skal den da bråke mere? Jeg syns det er litt rart. Mulig den rett og slett bare støyer mer??

 

Jeg har faktisk hatt et Antec Sonata kabinett med den 380wattern.

Jeg skal ikke uttale meg om støynivået på den 580watts Hiperen,men i forhold til MIST er den Antecen din en "bråkebøtte". Det er det absolutt INGEN tvil om.

Silentpcreview har testet den Antecen og konkluderte med: If you want quiet, there are quieter PSUs available, but for good power delivery with reduced noise, the Antec True 380S is a good choice.

 

Edit: Det er forresten feil i den linken i den siste posten din. Regner med at det er denne tråden du mente å linke til?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hvor mye vil du ha for den? Har tenkt å kjøre to slike i stacker kabinettet mitt.

5387652[/snapback]

 

Pris for den som vil kjøpe min Hiper: netshop gir meg 70%, så rundt 50-60% skulle vel passe bra? Frakt ikke inkl. Høres dette greit ut?

 

Se forøvrig her https://www.diskusjon.no/index.php?act=Post...96&qpid=5261154

 

Seasonic sq12 serien er tingen hadde jeg ville kjøpt noen nye PSU'er i dag.

 

Mye nyttig å lære på silentpcreview.com. Les og bli klokere :)

5391183[/snapback]

 

Høres bra ut det bare pm meg hvis du fortsatt vil selge. :w00t:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...