Gå til innhold

Program for å vrenge vokal?


H4ngm4N

Anbefalte innlegg

Hei. Sitter her og har lyst til å spille i band, men kan svært lite gitar/bass/trommer og de vanlige greiene, spilte piano en stund, men har ikke råd til et dyrt keyboard så det er også utelukket. Da er det bare et instrument igjen, og det er (sang)stemmen! Og siden jeg hører mest på metall er det naturlig at det er også det jeg har lyst til å spille/synge. (Har heller ikke evnen til å synge rent. Er en jævel på snakking da ;) ) Men når man growler/skriker/grunter så bruker man som regel en vrenging på vokalen, stemmer ikke det? Og før jeg investerer i vokal-utstyr så kunne jeg tenke meg og høre ca. hvordan det hørtes ut med vreng på vokalen.

 

Noen som vet om et program eller noe som gjør at et vanlig opptak av vokal blir vrengt? På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rakib: Man ødelegger bare stemmen sin hvis man growler feil, hvis man passer på å bruke rett teknikk så går det helt bra med stemmen. Men vær forsiktig ja, vokalisten i Katatonia måtte slutte med growling da den nesten ødelagte stemmen hans. (Han har derimot blitt en relativt dyktig "vanlig" vokalist)

Lenke til kommentar
Rakib: Man ødelegger bare stemmen sin hvis man growler feil, hvis man passer på å bruke rett teknikk så går det helt bra med stemmen. Men vær forsiktig ja, vokalisten i Katatonia måtte slutte med growling da den nesten ødelagte stemmen hans. (Han har derimot blitt en relativt dyktig "vanlig" vokalist)

5379640[/snapback]

 

nå tror jeg ikke alle vet hvordan man growler "riktig". Det finnes mange dyktige vokalister som har slitt ut stemmen sin. Kanskje du burde skrive en bok om riktig growling! jeg hadde definitivt kjøpt den! :love:

Lenke til kommentar

Hvilken type metall da? Er jo ganske stor forskjell på dødsmetall bjeffing og skrik, men uansett, vreng på vokal høres ikke fett ut hvis det er datalagd. Du kan jo eventuelt sjekke ut om det er ekstremvokalkurs rundt der du bor? Har hvertfall vært det her i Bergen.

 

Edit: Hvis du har en data mikrofon eller noe lignende er det jo bare og prøve seg frem, de fleste jeg kjenner som hører på metal klarer enten svart eller dødsmetall vokal uten problem(dog ikke alltid like fett) men er det thrash du er ute etter tror jeg det vill bli vanskeligere, føler hvertfall at thrash er den vanskeligste ekstrem vokalen og få til. Du kan jo også bruke hardcore vokal, det er bare og late som du skriker til noen langt borte.

Endret av AMD-GNom
Lenke til kommentar
Som noen over her sa, vet ikke om det var alvorlig, drikk øl. Det funker. Eller juice o.l. får litt slimete hals av det;)

Ellers, bare øv.

5380180[/snapback]

 

Du får bra stemme av å røyke sterke jointer og drikke whiskey også.. tro meg :)

Men tingen er vel det at du må drikke mye og ofte om det skal vere noe vits i å gjøre det på den måten.. blir Kansje dumt å måtte unnlate skole og jobb de neste åra.. så første tips blir enkelt å greit å bare øve..

 

Ble litt usaklig :p

Lenke til kommentar
Hvilken type metall da? Er jo ganske stor forskjell på dødsmetall bjeffing og skrik, men uansett, vreng på vokal høres ikke fett ut hvis det er datalagd. Du kan jo eventuelt sjekke ut om det er ekstremvokalkurs rundt der du bor? Har hvertfall vært det her i Bergen.

5380253[/snapback]

Hvor? Hvor?! Nå ble jeg interessert

 

Black metal vokalister må nesten være sterkt plaget av problemer med stemmen? kan ikke tenke meg at Varg var forsiktig med stemmen og satt og varmet opp først.

5380324[/snapback]

 

Aldri si aldri. Han er jo en musiker.

Lenke til kommentar
Hvor? Hvor?! Nå ble jeg interessert

 

Er du fra Bergen? På Elvetun ovenfor Vestkanten har de hatt ekstremvokalkurs hver torsdag frem til nyttår omtrent. Vokalisten i Poze og vokalisten i tidliger Noxius hadde det, Taake vokalisten var der en gang også tror jeg, det var hvertfall snakk om at han skulle det. Tidligere vokalisten i bandet mitt gikk der og han syntes det var ett bra opplegg. Var også et opptak på noe slags kulturnytt på nrk angående det kurset.

 

Mvh.

Eyvindr

Lenke til kommentar

Hmm, skal se etter kurs, det hørtes kult ut. :p

 

Øver som bare det når jeg er alene hjemme (noe jeg ikke er så veldig ofte) og i dusjen. ;)

 

Men ok, point taken... Ingen effekter needed.

 

Angående det med hva slags metall jeg helst ville sunget så er det nok black, men klarer fåreløpig death best (synes jeg da).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...