Gå til innhold

Sverige får sitt eget piratparti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kor mange Forum medlemmer er det?

Vi kan da skrive under!

5377070[/snapback]

 

Vil vi egentlig det?

 

Jeg mener, det er vel og bra med fildeling osv. Men om det blir for stort vil det faktisk, tro det eller ei, bli mindre eller ingen penger til skaperne. Og hva skjer da? Jo, det blir ingen skapere igjen. Det hadde vel vært litt trist da. For det som kommer med det er at det ikke blir noenting å dele.

 

Dette er jo såklart satt litt på spissen her, men jeg synes man skal tenke litt over hva som skjer før man stemmer på ditt og datt som passer en selv udmerket.

 

Personlig synes jeg piratkopiering og deling er en god "medisin" for markedet, om det "brukes riktig" vil det hjelpe ved å luke ut det dårlige. F. eks. når det gjelder musikk, hvem har vel lyst til å betale for 20 låter når bare en eller to er gode? Joda det finnes singler, men det er ikke på alt. Jeg er i alle fall slik selv at jeg laster ned for å teste, og kjøper om det er bra.

 

Mvh Audun Hagen

Lenke til kommentar

Helt håpløst og totalt idiotisk målsetting, hvis ikke de som lager programvare, musikk eller filmer tjener noe som helst på å lage produktene vil det da bli laget noe som helst.

Kanskje, men kvaliteten vil bli meget dårlig på det meste av produktene.

Greit at lobbyistene til de store organisasjonene har jobbet litt for intenst i det siste og at jeg synes loven er blitt noe streng. Men dette er helt latterlig og vil aldri få noen stor oppslutning når folk får tenkt seg om to ganger.

 

Jeg kopierer filmer fra venner og familie og kjøper en del selv, greier meg fint med det. Er bare redd for at man med nye standarer innen dvd skal sette en stopper for det, samt backup-kopiering av filmer. Som kjent er ikke dvd-plater det mest holdbare mediet.

Lenke til kommentar
Helt håpløst og totalt idiotisk målsetting, hvis ikke de som lager programvare, musikk eller filmer tjener noe som helst på å lage produktene vil det da bli laget noe som helst.

Kanskje, men kvaliteten vil bli meget dårlig på det meste av produktene.

Greit at lobbyistene til de store organisasjonene har jobbet litt for intenst i det siste og at jeg synes loven er blitt noe streng. Men dette er helt latterlig og vil aldri få noen stor oppslutning når folk får tenkt seg om to ganger.

 

Jeg kopierer filmer fra venner og familie og kjøper en del selv, greier meg fint med det. Er bare redd for at man med nye standarer innen dvd skal sette en stopper for det, samt backup-kopiering av filmer. Som kjent er ikke dvd-plater det mest holdbare mediet.

5377334[/snapback]

Hvorfor er det så galt at noen går til den motsatte ytterlighet?

Da kan det kanskje bli kompromisser som er fornuftige istedenfor lover som tar fra oss alle rettigheter til bruk av åndsverk uten å betale for hver gang.

Lobbyistene vil gjerne at du skal måtte betale på nytt for hver PC, hver DVD-spiller etc som du bruker, og helst omigjen om noen få år også.

 

Begge ytterpunkter er sunt for en balansert debatt.

Akkurat som vi trenger både FrP og RV i politikken slik at alle synspunkter kommer opp.

Men jeg ønsker ikke å ha noen av dem i regjering.

Lenke til kommentar

Støtter mer dette partiet som en protest mot det idiotiske politiske spillet som finnes i dag enn for å få gratis programvare.

 

Dette er mye mer seriøst enn de fleste partier, de står for noe en god del folk vil ha mens resten skifter meninger fortere enn de skifter underbukser, noe de forhåpentligvis gjør ganske ofte.

Lenke til kommentar

For å sette ting på spissen:

 

Hvorfor betale for varene på Rema? La oss bare ta dem og gå.

Jeg liker ikke å betale for varene, så la oss stifte et parti som tillater oss å bare ta varene.

Hurra! Gratis varer til alle!

 

Det er et par fundamentale ting i økonomien som tilsier at da slutter hjulet å snurre. Hvilken drivkraft har du da for å skape nye varer/verdier?

 

Nei, jeg vet at dette ikke er DIREKTE overførbart fra programvare/media, men det understreker poenget.

 

Hvis jeg ønsker å utvikle programvare, så vil jeg kunne selge det på den måten jeg ønsker. Hvis det skal bli tillatt å kopiere fritt blir min profitt mindre, og dermed vil det være langt mindre attraktivt å utvikle.

 

Om det hadde lønnet seg å tillate piratkopiering, hvorfor er det da så få som utgir programvare under en slik lisens?

Lenke til kommentar
Useriøst. Dette er en interesseorganisasjon, ikke et parti. Et parti skal og må ta hensyn til det vide spekteret av politiske saker, selv om det naturligvis gjør ting med kompliserte og mindre svart-hvitt for uopplyste velgere.

 

Velgerne får de politikerne de fortjener.

5377599[/snapback]

 

Vel, det kan du godt si, men de vil jo frigjøre folket bare...

Men hva kan man kalle bompartiet og sånt da? De er jo også bare opptatt av noen saker...

Lenke til kommentar
Useriøst. Dette er en interesseorganisasjon, ikke et parti. Et parti skal og må ta hensyn til det vide spekteret av politiske saker, selv om det naturligvis gjør ting med kompliserte og mindre svart-hvitt for uopplyste velgere.

 

Velgerne får de politikerne de fortjener.

5377599[/snapback]

 

Vel, det kan du godt si, men de vil jo frigjøre folket bare...

Men hva kan man kalle bompartiet og sånt da? De er jo også bare opptatt av noen saker...

5377623[/snapback]

 

Ja, og jeg mener det er like useriøst.

 

Lokale bompartier må også stemme for alle andre saker i kommunestyret. Det er ikke mulig å avstå fra å stemme selv i saker man synes er vanskelige eller ikke er interessert i.

 

Partier bør ha en helhetlig ideologi!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er et godt tegn at det dannes organisert motstand mot anti-fildeling, selv om det blir viktig å huske på at hvis ikke utviklerne tjener, blir mindre utviklet.

 

Grunnen til at jeg ville støttet et "fildelingsparti" er rett og slett fordi jeg synes dagens lovbestemmelser angående fildeling går i feil retning og begynner å krenke de rettighetene jeg mener at jeg burde ha når jeg bruker 500,- på et spill..

Endret av Earth657
Lenke til kommentar
For å sette ting på spissen:

 

Hvorfor betale for varene på Rema? La oss bare ta dem og gå.

Jeg liker ikke å betale for varene, så la oss stifte et parti som tillater oss å bare ta varene.

Hurra! Gratis varer til alle!

 

Det er et par fundamentale ting i økonomien som tilsier at da slutter hjulet å snurre. Hvilken drivkraft har du da for å skape nye varer/verdier?

 

Nei, jeg vet at dette ikke er DIREKTE overførbart fra programvare/media, men det understreker poenget.

 

Hvis jeg ønsker å utvikle programvare, så vil jeg kunne selge det på den måten jeg ønsker. Hvis det skal bli tillatt å kopiere fritt blir min profitt mindre, og dermed vil det være langt mindre attraktivt å utvikle.

 

Om det hadde lønnet seg å tillate piratkopiering, hvorfor er det da så få som utgir programvare under en slik lisens?

5377592[/snapback]

 

Har du glemt Open Source/linuxverdenen? Ingen der får direkte betalt for utviklingen av software, men de tjener penger på det likevel, men på andre måter. Red Hat tjener penger som aldri før, selv om produktet deres kan kopieres fritt. Google har også veldig mange programmerere og utvikler masse programvare. Pengene ramler inn selv om de ikke selger noen programvare direkte.

 

Problemet er ikke kopieringen, men businessmodellen som benyttes av de fleste aktører i denne bransjen. Den fungerer ikke like bra i dagens åpne digitale verden. De som klarer å tilpasse seg vil vinne. Akkurat i dag ser Google og Red Hat til å klare seg meget bra.

Lenke til kommentar
Har du glemt Open Source/linuxverdenen? Ingen der får direkte betalt for utviklingen av software, men de tjener penger på det likevel, men på andre måter. Red Hat tjener penger som aldri før, selv om produktet deres kan kopieres fritt. Google har også veldig mange programmerere og utvikler masse programvare. Pengene ramler inn selv om de ikke selger noen programvare direkte.

 

Problemet er ikke kopieringen, men businessmodellen som benyttes av de fleste aktører i denne bransjen. Den fungerer ikke like bra i dagens åpne digitale verden. De som klarer å tilpasse seg vil vinne. Akkurat i dag ser Google og Red Hat til å klare seg meget bra.

5377827[/snapback]

 

Nei, jeg har ikke glemt open source-verdenen. Problemet er at den sikkert fungerer for noen, men langt fra alle. Skal dette da gå ut over de det ikke fungerer for?

 

Igjen, hvis dette var løsningen for alle, hvorfor driver ikke alle nettopp med det? Da er jo ikke piratkopiering et problem heller. Å tvinge bedrifter til å legge om til en slik businessmodell vil garantert føre til mange konkurser.

 

Saken er at, hvorfor skal vi TVINGE bedrifter til å drive på en måte som gagner oss, hvis det allerede foreligger en alternativ måte for bedriftene som fungerer like godt?

 

Nei, la folk få ta betalt for arbeidet/produktet/verdiskapningen slik de vil. Om dette gagner forbrukerne dårlig vil jo flere konkurrenter komme på markedet og tilfredsstille forbrukerne.

 

Hvis jeg utvikler et spill, ønsker jeg ikke å fylle det med reklame o.l. for å tjene penger. Da kan heller de som liker demo'n kjøpe produktet. Ved å tillate piratkopiering faller den muligheten bort...

Lenke til kommentar

Tror dere at alle som lager film, spill og musikk ikke kommer til å tjene penger like vel?

 

Er ikke noe problem å ha en cracka versjon av CS og spille den på lan, men hvis man skal spille over internett så må man eie det, er ikke det er ok ordning? Samme gjelder jo f.eks. BF og WOW.

 

Og alle som lager filmer og musikk, de jeg liker kjøper jeg uansett om jeg har lastet dem ned eller ei fra før av, og det kommer nok de fleste andre også til å gjøre.

Lenke til kommentar

Where do I sign up? ;P

It's time to fight back ;) synes det er flott at noen kjemper for en god sak!

Slutt å kriminalisere alle fine og lovlydige ungdommer (ja og voksne for den saks skyld)!

Verken film, musikk, program eller spillbransjen går under som følge av at folk laster ned... Det folk laster ned hadde de neppe kjøpt uansett. Jaok kanskje noe, men ikke alle har råd til å gå på kino/leie eller kjøpe en ny film/musikkplate/spill o.l. hver gang det dukker opp noe nytt.

Se på det sånn: man laster ned et album man aldri ville hørt på ellers, eller av ukjent artist. Oi, man liker platen/artisten ---> går og kjøper denne for å få fint cover, skikkelig kvalitet på lyden osv eller man kjøper den neste platen som kommer ut. Voila, der fikk plutselig artisten gratis reklame.... syns nesten dere fildelere burde få betalt for alt dere gjør for blant annet film og musikkbransjen, OG IKKE MINST ARTISTENE.. herregud uten dere ville det ikke vært halvparten så mange kjente artister som det er i dag!!

 

Blir hvertfall galt når jeg ser at enkelte fildelere får hardere straff enn ekte kriminelle

som for eksempel dreper et annet menneske... ja det skjer faktisk!

Og som om politiet ikke har nok å gjøre... Skal de sitte å nerde foran datamaskinen på leting etter ungdommer som laster ned britney's nye hit?

Nei herregud.. prioriteringer folkens!!

 

Lenge leve disse svenskene, som faktisk har noe i toppen!

Kanskje tok de litt i, da det blir vanskelig å gjennomføre noe slikt, men jammen skal de ha credit for å tørre ;)!

 

--over and out-- :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...