Gå til innhold

Samsung øker LCD-produksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper de begynner å lage pc skjermer med høyere oppløsning også... :roll:

 

Noen som vet hvorfor 17" og 19" LCD som oftest er 5:4 og ikke 4:3? I mine øyne ser det veldig feil ut, derfor kommer jeg aldri til å kjøpe disse størrelsene.

Heldigvis har større skjermer kommet i en akseptabel prisklasse :)

Lenke til kommentar
Jeg håper de begynner å lage pc skjermer med høyere oppløsning også... :roll:

 

Noen som vet hvorfor 17" og 19" LCD som oftest er 5:4 og ikke 4:3? I mine øyne ser det veldig feil ut, derfor kommer jeg aldri til å kjøpe disse størrelsene.

Heldigvis har større skjermer kommet i en akseptabel prisklasse  :)

5377059[/snapback]

Det kommer nok aldri til å skje, for markedet vil ikke ha det (husk at vi entusiaster er i et greovt mindretall her i verden).

Når det gjelder 17 og 19-tommer LCD så er både fysik format og bildeformat 5:4, så sirkelen er like rund her som på alle andre skjermer.

 

mener og ha lest at 17" og 19" har 5:4 fordi det er enklere og produsere en 4:3.

5377816[/snapback]

Uhm, nei. Det er fordi dette er oppløsningen som gir riktigst pikselsørrelse i forhold til hva folk vil ha av størrelse på skjermen (grafiske elementer).

Produksjonen av LCD-paneler er så banal at man har et stort substrat som man deler opp i mindre deler og kobler til elektronikk (<- barnehageforklaringen). Jeg tror ikke det er så mye vanskeligere å kutte 4:3 enn 5:4 :)

Lenke til kommentar
BTW: Hvilket bildeformat vil bli brukt når det digitale bakkenettet i Norge er ferdit? PAL? 1080p?

5377620[/snapback]

 

Blir det ikke 576i da?

5377781[/snapback]

Jeg har ikke funnet noe dokumentasjon på det. Men hvorfor ikke bytte til HDTV i samme slengen som digital-TV? Så slipper befolkingen å bytte TV to ganger?
Lenke til kommentar

NRK har luftet at de skal kjøre 720p og da gjør nok resten det også. 576i blir det ihvertfall ikke mer sannsynlig med 1080i da isåfall. Men tviler på at det blir interlaced uansett.

 

efikkan : Hva mener du istedet for digital tv? Flat tv med digital tuner som ikke er hd-ready?

 

Om det er det så er det en ting som er veldig viktig å få frem her. Om en tv er hd-ready eller ikke sier absolutt ingenting om den kan vise HD eller ikke. Opptil mange ikke HD-ready tv'er med lav oppløsning (merk rimelige plasma) kjører HD ekstremt bra. F.eks Philips sin 42PF5520, den er lav oppløst men har et godt panel og takler HD meget bra. Den slår f.eks Pioneer sin nye billig HD-ready modell på samtlige områder etter mitt syn. (noe de fleste gjør egentlig) Kan ha noe med at den bruker LG sitt panel som har meget god kvalitet. Samme som står i LG sin PX3 modell.

 

Et annet eksempel er Panasonic PA50 og PA30 serien. Disse har dessverre ikke DVI eller HDMI så de er ikke kompatible med HDTV men når man gir dem HD via component (ukodet signal) er de helt syke på bildekvalitet. Det skal faktisk mye til for å se forskjell mellom disse og toppmodellen dems (PV500)

 

Dette går igjen hele tiden. Sharp sin lavoppløste 32" lcd kjører HD knallbra. HD-ready logo'en er egentlig bare ment som en veiledning, det betyr ikke at man får en bra tv for å se på HD.

Lenke til kommentar

LCD har vel bare fulgt i fotsporene her med tanke på oppløsninger som vanlige skjermkort støttet fra gammelt av. Man kan jo spørre seg hvorfor 5:4-formatet dukket opp for CRT-skjermer for sikkert over et tiår siden. Det har jeg ingen forklaring på. Mysteriet blir bare større av at de fleste CRT'er er 4:3-format.

Lenke til kommentar
LCD har vel bare fulgt i fotsporene her med tanke på oppløsninger som vanlige skjermkort støttet fra gammelt av. Man kan jo spørre seg hvorfor 5:4-formatet dukket opp for CRT-skjermer for sikkert over et tiår siden. Det har jeg ingen forklaring på. Mysteriet blir bare større av at de fleste CRT'er er 4:3-format.

5379574[/snapback]

Jeg fikk et diffust svar en gang på dette. Det gikk på noe så dumt som at det var om å gjøre å være først ute med høyest oppløsning bland skjermkortprodusentene. Da skydde de ingen midler for å klemme ut noen ekstra piksler for å være best, og resultatet var 1280 * 1024... Jeg husker dessverre ikke kilden, og det var litt er komplisert enn dette, men dette er grunnideen bak denne oppløsningen som jeg husker det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...