Gå til innhold

Lommekamera med dobbelt objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lenge sett etter et hendig kamera med god kvaliet. Design er også viktig. Ser ut som dette kan oppfylle alle krav. Meget pent design  :dribble:

5383977[/snapback]

 

Er litt skeptisk til at det er kodak som har laget det jeg da. Vet ikke hvor god kvaliteten er, kodak er jo som kjent et forbruker merke. Kjent for å lage billige enkle kameraer for folk flest, som ikke alltid har topp kvalitet.

Lenke til kommentar
Jeg har lenge sett etter et hendig kamera med god kvaliet. Design er også viktig. Ser ut som dette kan oppfylle alle krav. Meget pent design  :dribble:

5383977[/snapback]

 

Er litt skeptisk til at det er kodak som har laget det jeg da. Vet ikke hvor god kvaliteten er, kodak er jo som kjent et forbruker merke. Kjent for å lage billige enkle kameraer for folk flest, som ikke alltid har topp kvalitet.

5384577[/snapback]

I denne klassen har vel ikke Kodak gjort det så dårlig. De har gått litt opp og ned i tester, men det har alle merker (noen mer enn andre).

 

Er personlig ikke så skeptisk til Kodak. Har lest gode tester på andre modeller fra dem, så vi vet at de kan hvis de vil. Med et slik kamera som dette tror jeg i alle fall viljen er tilstede.

Synes kamera ser interessant ut. Lyssterk vidvinkel, og ikke alt for lyssvak zoom lover bra. Såpass seriøse optiske løsninger (fra Schneider) tror jeg ikke de parer med dårlig elektronikk. Den kreative løsningen mht støydemping på 800iso er et vitnesbyrd på at man satser på billedkvalitet i steden for ubrukelige data. Størrelse er ikke alt, og å gå ned i størrelse for å gi mulighet for høy-iso bilder er den beste løsningen i sensorklassen.

Ellers skal vi ikke glemme at Kodak er en av de tre store utviklerene av sensorer; Canon, Sony og Kodak. De står bak 4/3-systemet, og produsere følgelig Olympus sine sensorer. De produserer også de fleste sensorene til digitale mf-bakstykker (som er oppe i 34mp nå!)

At Kodak forstår begrensningene i sensorene er tydelig gjennom at den beste 4/3-sensoren er den på 5mp som sitter i E-1.

 

I det hele tatt venter jeg i spenning på tester. De resultatene Akams medarbeider fikk når han tafset på det virker lovende. Hvis Kodak bare har fått til programmeringen tror jeg de har en vinner her, kanskje en kommende :love:

 

Edit: Forsøkte å finne ut hvor stor sensor som kamera har, men fant det ikke noe sted. Noen andre som vet det (eller som gidder å regne det ut med å bruke croppingfaktor som utgangspunkt).

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Märkligt att Kodak påstår att kameran har 5x optisk zoom!  39 - 117mm blir bara 3x zoom. (23mm objektivet är fast)

Tror dom att dom kan sälja flera kameror med den lögnen?  :thumbdown: 

Hoppas att förhandlarna uppmärksammar felet och uppger riktig information till kunderna!  :mad:

5483825[/snapback]

 

Blir litt misvisende, men det er 5x fra minste til største brennvidde. Skulle alt dette puttes inn i et objektiv ville det gått meget hardt utover kvaliteten hvis det i det hele tatt hadde vært mulig mulig. Tror egentlig ikke man vil savne avstanden mellom 23mm og 39mm er ikke slik at man trenger alle brennvidder, tidligere brukte man fast brennvidde og folk greide seg fint da også.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Helt enig med modin. Det er revnende likegyldig om det er et glip på noen steg mellom 23 og 39mm. Hvis man henger seg opp i en litt misvisende annonsering kan vi like godt avskriver de fleste kameramerker. Ingen vil noensinne savne dette glipet. Leste en morsom analog til denne problemstillingen i en test forleden. En tester lurte på om han kom til å savne de ekstra millimetrene fra 50 til 70mm. Han fant ut at forskjellen i utsnitt utgjorde et skritt fram :!: .

Husker fra noen gamle tråder her at en bruker lurte på hva de skulle bruke til å dekke inn området mellom 55 og 70mm, som var glipet mellom de to zoomene han hadde, med. Lo godt da jeg leste det den gang. Slike problemstillinger opplever vi heldigvis sjelden i dag.

Det virker som om en del av den nye slr-generasjone hadde store problemer med å bevege på sitt satte legeme. I dag er heldigvis bevistheten om fastoptikk mye høyere.

Synes forøvrig at løsningen Kodak har valgt er en genial idè, hvis den bare følges opp med matchende bildekvalitet. En fix-fokus 23mm ekv i tillegg til zoomen vil gjøre kamera utrolig hurtig i sin klasse. En erfaren fotograf vil umiddelbart kunne bruke det til sin fordel til actionfoto. Dybdeskarpheten er jo så enorm på liten sensor og så liten brennvidde at AF bare vil bli en hemsko, siden man taper verdifull tid på å fokusere unødvendig. Det blir i praksis snakk om instant hyperfokus.

Beklager noe som kan virke som en litt krass tone, Gunnar. Det er ikke ment som et angrep på dine synspunkter, men synes modin tok opp en viktig problemstilling som av og til dukker opp. Har hatt pc-crash i kveld og er litt gretten, skjønner du. No offence?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...