Gå til innhold

Høy hvilepuls = varmere i kroppen ?


Anbefalte innlegg

Dette er bare en vill tanke fra noe broren min sa en dag.

 

 

Han er en type som trener mye(altså mye muskelmasse) og han sier selv at han har en rimelig høy puls når han trener(og ellers når han ikke gjør noe).

Han er også den typen som tåler kulde rimelig bra, og kan godt ha det godt og varmt, mens de andre sitter og småfryser(tok kanskje litt i, men bare for å få fram poenget).

 

 

Jeg har selv en høy puls når jeg trener, og hjemme er det også jeg som er den siste som skrur på varmeovnen.

 

 

Derfor trekker jeg følgende konklusjon:

Høy hvilepuls = mer motstandsdyktig mot kulde.

 

 

 

Hva tror dere andre ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det har noe med hvilepulsen å gjøre, dertil der det vel egentlig mer vanlig at personer som trener har lavere hvilepuls enn personer som ikke trener/er utrente.

(jeg drar frem en av norges best trente menn gjennom tidene som eksempel: Bjørn Dæhlie. Bjørn toppet på rundt 200 i puls når han gikk løp, men hvilepulsen hans var ned mot 40! Godt trent -> lav hvilepuls)

 

Derimot tror jeg det har noe med blodsirkulasjon. Personer med god blodsirkulasjon har en større evne til å transportere varme rundt i kroppen, og vil har en bedre evne til å tilpasse seg omgivelsestemperaturen

Lenke til kommentar

Joda, høy puls vil som regel føre til raskere sirkulasjon, men det er avhengig av trykket også da.

 

Men jeg snakker ikke om rask blodsirkulasjon, jeg snakker om god blodsirkulasjon.

Hvis en f.eks. er fet er det meget stor sannsynlighet for at du har mye avleiringer av f.eks. fett i årene dine; du får dårlig blodsirkulasjon fordi det kommer mindre blod til yttre ekstremiteter.

 

God blodsirkulasjon fordrer at omløpet klarer å forsyne alle deler av kroppen med riktig mengde blod, få om noen i det hele tatt tette blodårer, kroppen klarer å gi mye blod til huden, og en fryser dermed ikke så lett.

 

Jeg er litt rusten i 1.hjælpen, men ved sjokk har du rask puls og blodsirkulasjon, men blodsirkulasjonen er ikke god. En er i sjokk fordi en har dårlig sirkulasjon, og en konsekvens av det er faktisk at der det er sirkulasjon sirkulerer det som sirkulerer meget raskt.

Lenke til kommentar
Jeg er litt rusten i 1.hjælpen, men ved sjokk har du rask puls og blodsirkulasjon, men blodsirkulasjonen er ikke god. En er i sjokk fordi en har dårlig sirkulasjon, og en konsekvens av det er faktisk at der det er sirkulasjon sirkulerer det som sirkulerer meget raskt.

5377262[/snapback]

Sirkulasjonssvikt (også kalt sjokk) er for lavt blodtrykk (hjertet slår for svakt). Da sirkulerer det for lite blod i kroppen, og man merker dette på at personen blir blek og kald, at personen kaldsvetter og blir tørst, og at personen ikke greier å tenke klart (som følge av for lite blod til hjernen).

 

Antall slag i minuttet er ikke nødvendigvis representativt for hvor mye blod som sirkulerer. De med lav hvilepuls pumper mer blod pr. slag.

5377300[/snapback]

Fullstendig korrekt! :thumbup:

 

 

Ozelot: Du sier at du og broren din har høy puls når dere trener, og at dere sjeldent fryser, men du har da ikke sagt noe om hvilepulsen din. Hvilepulsen er helt uavhengig av makspulsen. Hvilepulsen kommer an på hvor godt trent du er/hvor god kondisjon du har. Men makspulsen kommer an på hvordan kroppen er bygget (noen har høy makspuls, andre har lav makspuls), og det går ikke an å forandre makspulsen (i motsetning til hvilepulsen).

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Jeg er litt rusten i 1.hjælpen, men ved sjokk har du rask puls og blodsirkulasjon, men blodsirkulasjonen er ikke god. En er i sjokk fordi en har dårlig sirkulasjon, og en konsekvens av det er faktisk at der det er sirkulasjon sirkulerer det som sirkulerer meget raskt.

5377262[/snapback]

Sirkulasjonssvikt (også kalt sjokk) er for lavt blodtrykk (hjertet slår for svakt). Da sirkulerer det for lite blod i kroppen, og man merker dette på at personen blir blek og kald, at personen kaldsvetter og blir tørst, og at personen ikke greier å tenke klart (som følge av for lite blod til hjernen).

5379279[/snapback]

Vil ikke også pulsen gå i taket fordi hjertet prøver å kompensere for det manglende trykket?
Lenke til kommentar

Høy hvilepuls vil gi en bedre distribusjon av kroppens varme, men vil ikke føre til noe særlig økt innhold av termisk energi i kroppen (snarere tvert imot pga. økt varmetap gjennom armer og bein). Varme utvikles først og fremst gjennom kroppens sakte forbrenningsprosesser ved hvile, ved fysisk aktivitet gjennom muskelbruk. Det vil si at for å produsere mer varme når du ikke er i fysisk aktivitet, må du ha et høyere stoffskifte og dermed også ha et større behov for mat. Så kan man jo diskutere hva som kan føre til endringer i kroppens metabolisme for de som skulle ønske det, om det i det hele tatt er mulig...

Lenke til kommentar

Utholdenhetsutøvere har ofte (velgig ofte) feber når de kommer i mål.

 

Både makspuls og hvilepuls kan trenes. Men det som sier mer om hvor god form man er i er O2 opptak, Bjørn Dæhlie har vel det høyeste målte "ever" med 94 ett eller annet (liter per noe). sier mye mer om fysisk form, fordi puls avhenger av mye annet, som nevnt tidligere i tråden.

 

Av hvem som holder varmen lengst (best), tror jeg ikke det har så mye å si på fysisk form. Kan ha noe med hvor langt inne i huden blodårene sitter, elns. Som eks. så har jeg en kamerat som ikke er i så veldig god form (trener litt styrke, men ikke noe mer). Og så har vi meg, som jeg vil si er i god form ( :p ), trener hver dag omtrent (utholdenhet). Jeg fryser veldig fort, mens han fryser aldri...

Lenke til kommentar
Høy hvilepuls vil gi en bedre distribusjon av kroppens varme, men vil ikke føre til noe særlig økt innhold av termisk energi i kroppen (snarere tvert imot pga. økt varmetap gjennom armer og bein).

5404777[/snapback]

En med lav hvilepuls pumper gjerne like mye blod rundt i kroppen som en med høy hvilepuls. Den med lav hvilepuls pumper mer blod pr. slag enn den med høy hvilepuls.
Lenke til kommentar
En med lav hvilepuls pumper gjerne like mye blod rundt i kroppen som en med høy hvilepuls. Den med lav hvilepuls pumper mer blod pr. slag enn den med høy hvilepuls.

5411227[/snapback]

OK, ja, forutsatt at vedkommende med lavere puls faktisk er i god kondisjon, og den med høy hvilepuls er det motsatte. Den godt trente vil i dette tilfellet ha et kraftigere hjerte som kan pumpe mer blod per slag. To personer som derimot har like kraftig hjerte men forskjellig hvilepuls, vil ha forskjellig mengde blod pumpet rundt i kroppen sin proporsjonalt med antall slag per minutt. Dette kan ha mange årsaker, som f.eks. naturlig variasjon, forskjellig kroppsmasse (og dermed forskjellig oksygenbehov) og hjertesykdommer.

 

Tar man da et eksempel med nettopp to slike personer som har like kraftig hjerte men forskjellig hvilepuls, tror jeg at påstanden min om forskjellig distribusjon av varme vil holde mål.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...