Gå til innhold

Kortvarig moro, kliss i kameraet.


Anbefalte innlegg

Var inntil nylig ein lykkelig eigar av Panasonic Lumix FX9. Kamera var eit gledelig overraskelse når det gjaldt bildekvalitet, utsjånade, str osv. Alt var rosenrødt og fint inntil natt til nyttårsaften.

Eg mista kamera i løpe av kvelden.

Men til min store overraskelse så ringte hotellet og spurte om eg savnet eit kamera.

Fortsatt lykkelig henta eg kamera og synet som møtte meg da var ikkje lika hyggelig. Kamera var klissete, veldig klissete. Heldigvis så har den som har funne det tatt ut batteriet.

 

Så kjeme problemet mitt, kamera er litt over ei veka gammalt :( Det virker enda, men klisset har satt sitt preg. Tastane er ikkje klissete, men framsida er veldig klissete. Når eg satt inn batteriet da sto den i preview modus, fekk eg sett bildene, men når eg skifter til kamera modus så hører du at motoren prøver å "dra ut" linsa men akuratt som om det er noko som helder den igjen (klisse). Så eg tok ut batteriet igjen.

 

Det som eg lurer på, er det vits i å prøve på noko her? Viist det hadde vert ein mobil så hadde eg skilt den godt med lunka vatn og satt den til grundig tørk. Går det an å gjere dette med eit kamera?

 

Nokon som har opplevd noko lignande, er åpen for ALLE tips og forslag....

 

F¤&! ass:(

Endret av adis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, har en ganske lik hendelse angående mitt kamera. Var på fest og godt utpå kvelden ble det sølt store deler cola utover det. I min noe beruset tilstand tenkte jeg, kameraet er jo tom for batteri, så det gir jeg F i, men minnekortet!! så jeg tok ut dette og lot kameraet ligge der til dagen etterpå.

 

Da jeg kom opp dagen etter på, for å hente bil, og no klær, fant jeg kameraet.. tenkte.. ops.. jaja.. tok det med hjem, satt det til lading og prøvde å bruke det. Alt av knapper satt godt fast, og når jeg som deg, prøvde å gå over fra se på bilder modus til ta bilder greide ikke kameraet å få ut linsa.

 

Skrudde da av kameraet, trykket heftig på alle knapper og duppedingser, og tørket over med en varm og fuktig klut. Skrudde så på igjen, og gikk ut og inn av ta bildemodus til linsa kom seg ut. tørket da av på sidene av linsa og nå funker kameraet helt fint igjen.

Lenke til kommentar

Takker for responesen!

 

Statusen er at eg har spreiet kameraet med Super solve spray. Sprayen er beregnet for finelektronikk og kameraer står det på den. Den begynner å livne til. No er linsen gått ut og det er veldig masse kliss på den. Så mykje at kameraet ikkje klarer å fokusere. Får beskjed om å skru kameraet av og på. Har ikkje fått rensa det skikkelig enda, kun spraya på to-tre ganga. Men er redd for at eg må demonetra det og rensa det ordentlig. Nokon tips for framgangsmåte for korleis rense den grundig/ demontere?

 

edit: endra tittel, til ein bedre ein?

Endret av adis
Lenke til kommentar

Har enda ikkje fått tid til å sjå på det, men eg tvilar på at det var noko fuktighet i det når eg skrudde det på førsta gangen siden den hadde stått i tre daga før eg fekk det tilbake og enda ein dag før eg fekk tilbake batteriet. Det ser ut som den virker "heilt fint" bortsett fra klisset som helder på linsa.

Mandagen har eg satt av til å prøva å rensa det. Er også veldig skeptisk til å demontere den, men eg ser ingen an løysing. Er det nokon plassa eg kan senda det til eller levere det til nokon? Begynner å haste litt etterkvart og, reiser utenlands den 18. Håper at eg ikkje må kjøpe nytt kamera :(

Lenke til kommentar

Er det virkelig kommet kliss inni objektivet, eller er det bare på utsiden? Hvis det bare er på utsiden, er det bare å kjøpe linsepapir og linserens. Et par dråper på linsen, gni forsiktig med linsepapiret, påfør enda mer linserens, gni forsiktig osv.

Har det kommet kliss inn i objektivet blir det fort mer avansert. Åpner du et objektiv er det hauger av fjærer o.l. der inne. Det finnes firmaer som fikser slikt, men det koster fort 700 i timen.

Synes forøvrig det er rart hvis det er kommet kliss inni objektivet. Ikke fordi det er vanntett, det er det ikke, men fordi da må kamera ha ligget senket i et glass cola over tid.

Lenke til kommentar

Det beste å fjerne "kliss" er vanligvis varmt vann (maks 50'C), kanskje med en liten anelse Zalo?

 

Rensespray (UTEN olje!) og isopropanol-sprit virker kun effektivt på belegg og noe maling, Lynol er effektivt til å fjerne maling og plast med... :no:

 

Det er ikke uten grunn at de fleste bruker vann og såpe på kjøkkenet. Dersom det blir for mye såpe må du tørke det vekk igjen med en klut med rent vann. Pass på å ikke få såpevann inn i kameraet, såpe kan lede strøm selv når vannet har tørket.

 

Dersom du må åpne kameraet er det mange små skruer, pluss en del plastkroker/låser (Disse er ikke lette å åpne før du har sett hvordan de virker :blush: ). Lån gjerne et annet kamera for å ta bilder under demonteringen, da er det letter å huske hvordan det skulle settes sammen igjen.

 

Ikke bruk for høy varme under tørking, LCDen kan bli "kokt" ved 85'C.

Lenke til kommentar

Åpne slike kamera er ikke å anbefale etter mit syn. Lunket vann er tingen. Og la det tørke et par døgn på et gulv med varmekabler el.

Noen som tørker i steikeovnen på svak varme, men har skal man være svært forsiktig også!, plastik av forskjellig kvalitet får meget fort misdanelser om man ikke er forsiktig med tempen og hele tiden sjekker... mellom 35 og 40 grader vil jeg si er nok. Har selv opplevd at tastatur deler har blitt deformet rundt 50-55 grader..

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker igjen for responsen :)

 

I morgo har eg satt av tid til å ta meg av ein del praktiske før turen samt finne ut om kamera er fiksbart eller om eg må ha nytt. Dette er det eg har planlagt å gjøre.

 

1. Rense med qtips, pusseskin, Supersolv sprayen samt vatn (fra utsiden) så godt som eg kommer til.

2. Prøve å demontere det som kjeme lett av å prøve å rense det litt bedre fra innsiden.

3. Dynke heile kamera i vatn med litt zalo oppi, la det ligge å marinere ein 10- 20 min. Skylle og tørke det godt, så spraye med Super Solve for å "jage" ut restrerande fuktighet også la det til tørk.

4. Demontere for alvor og prøve å rense det.

5. Senda det gjennom oppvaskvaskemaskina (har gjort det med mobilen ein gang og fungerte bra)

6. Bestilla nytt :(

 

Lurer veldig på korleis kamera vil reagere mot å bli dynka under vatn, og da tenker eg spes. på LCD skjermen, bør eg ta ut denne før eg dynker kameraet?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...