Gå til innhold

Mini-harddisker fra Cornice


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Diskene er i full produksjon og tilgjengelig innenfor dette kvartaskene.

let. Samtidig har Cornice utviklet en USB stick for disse di

 

Tror -noe- har skjedd her. disse settningene gir iallefall meg begrennset mening??!

 

skjønner jo at "kvartaskene let" skal være kvartalet, men hva har de gjort med USB sticks? laget sticks som går rett inn på hdd? eller eller?

 

Litt trøtt? :hmm::D:whistle:

Lenke til kommentar

Det finnes allerede minnepinner med harddisk til salgs i norge. F.eks denne med 8GB for drøye 1200 kr.

 

hd_carteorange.jpg

 

Ellers så må jeg applaudere til Cornice for at 10GB-grensa er nådd for så små harddisker.

 

Er Cornice en ny harddiskprodusent eller kjøper de harddisker fra andre og putter de inn i sine produkter?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Cornice was founded August of 2000 and formally launched on June 2, 2003, to wide and uniformly positive acceptance. Found in innovative consumer electronics like portable audio players, USB thumb drives, GPS devices, personal video players and mobile phones, Cornice counts Archos, Garmin, iRiver, MSI, Philips, RCA, Rio, Samsung, Sony/Aiwa, and many others as customers.

Tatt fra Cornice

 

Så det virker som de har holdt på en stund, men ikke er så kjent i Europa.

 

Cornice bruker Crash Guard-teknologi for å låse hodene dersom man skulle miste enheten i gulvet e.l.

En ting jeg likte spesielt med Cornice diskene

Lenke til kommentar

Jeg tipper den slår inn når maskina har vært vektløs f.eks i 0,1 sekund. Etter den tiden har den fått en hastighet på 0,981 m/s og fallt ca 5 cm. Noe den med stor sansynlighet tåler. Lesearmen bruker nok bare rundt 0,03 sekunder på å komme i låst posisjon.

 

Man kan heller spørre seg hvor langt fallet kan være før den låses opp. Dvs. Hvor langt den må falle før den når sin topphastighet på grunn av luftmotstanden og dermed ikke har noen aksellerasjon lengre og dermed sensoren forteller at "alt er normalt", sett i gang og les/skriv igjen. Jeg vil tippe at det må til et fall på minst 10 meter for at låsingen forsvinner. Så med mindre man er svært uforsiktig og mister den ut vinduet i et høyt bygg så tror jeg låsingen er svært effektiv.

Lenke til kommentar
Jeg tipper den slår inn når maskina har vært vektløs f.eks i 0,1 sekund. Etter den tiden har den fått en hastighet på 0,981 m/s og fallt ca 5 cm. Noe den med stor sansynlighet tåler. Lesearmen bruker nok bare rundt 0,03 sekunder på å komme i låst posisjon.

 

Man kan heller spørre seg hvor langt fallet kan være før den låses opp. Dvs. Hvor langt den må falle før den når sin topphastighet på grunn av luftmotstanden og dermed ikke har noen aksellerasjon lengre og dermed sensoren forteller at "alt er normalt", sett i gang og les/skriv igjen. Jeg vil tippe at det må til et fall på minst 10 meter for at låsingen forsvinner. Så med mindre man er svært uforsiktig og mister den ut vinduet i et høyt bygg så tror jeg låsingen er svært effektiv.

5378869[/snapback]

 

 

Hehe, ja. Mister man den fra 10 meter høyde så er man veldig uforsiktig ja. Tror nok de fleste harddiskbaserte mp3-spillerene kommer til å bytte til disse harddiskene. Jeg har byttet min Creative Zen Micro 4-5 ganger :!:

Lenke til kommentar
Men når den når sin toppfart vil den også kunne ha en sensor som måler at den er vektløs.

 

En liten pendel eller noe

5379318[/snapback]

Den er ikke vektløs lengre når den når toppfart. Da måler sensoren 1G som alle andre ting på jorda som enten står i ro eller har konstant hastighet. Hvis f.eks en fallskjermhopper har med seg et timeglass så vil sanda stoppe å renne kun i et kort øyeblikk akkurat når han hopper ut fra flyet. Jo mer hastigheten stabiliserer seg mot ca 180 km/t jo mer normalt vil sanda i timeglasset renne.

Lenke til kommentar

ReVoX: Godt poeng. Hvis den ikke er utformet som et blad eller noe sånt så treffer den nok bakken ganske hardt. Om den da lander på asfalt/stein så blir den sikkert ødelagt uansett om lesehodene er parkert eller ikke.

 

2mass: Det går sikkert hvis man får firmwaren til å skjønne at den er 10GB og ikke 6GB. Ellers så dukker det nok opp tilsvarende mp3-spillere fra andre produsenter med denne 10GB-disken.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering: Diskene skal i følge denne artikkelen koste 85 dollar per stykk i kvanta på 10.000. Omregnet til norske kroner blir det omlag 558 kroner per stykk.

 

Edit: Til sammenligning koster det nå ca 35 dollar (230 kroner) per 1 GiB flashminne i store kvanta.

 

Tør jeg tippe på mp3-spillere med 10GB lagringsplass for under 1500kr i norsk utsalgspris i løpet av vinteren/våren? ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Cornice sin Dragon-serie blir i disse dager oppgradert fra 4 og 6 GB til 8 og 10 GB kapasitet. I tillegg har man redusert størrelsen på selve boksen til en fyrstikkeske.

Er ikke dette litt feil?

 

Disse diskene er jo bare 4 x 3 x 0,35 cm "store" og veier bare 10,5 gram. Kilde

 

En vanlig fyrstikkeske er 5,9 x 3,7 x 1,7 cm og har dermed nesten 9 ganger større volum enn denne disken. Man får altså 90GB plass inn i en vanlig fyrstikkeske med slike disker.

Lenke til kommentar

spennende tanke.

 

og når det gjelder sammenstøt med asfalt og annet, hvor mye koster det å pakke en disk i ett lag sjokkabsorberende materiale?

 

bare litt synd at ingen har kommet med en skikkelig billig (rundt 10kr) usb-basert lagringsløsning. greit nok at flashminnepinner og slikt har tatt over mye av jobben til den gode gamle disketten. men vi mangler fortsatt noe som har den "gi bort og glem" faktoren som disketten har.

 

ok, en cd fra en spindel faller vel gjerne under den slags, men da må en jo også dra i gang spesialisert programvare for å skrive til den...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...