Gå til innhold

Ny stille hjemme-PC til ca 10000 kr


Anbefalte innlegg

Etter fem år er det vel på tide med ny hjemme-PC.

Jeg var så heldig å vinne et In-Win X711 kabinett i julekalenderen her på hw.no, så tenkte jeg det var et greit spark bak for å komme igang.

 

Jeg trenger en PC som skal stå i stua, derfor er det veldig viktig at den er stille. Jeg vil derimot ikke kjøre noe avanserte kjøleløsninger som krever ekstra kunnskap/økonomi.

PC-en skal brukes hovedsaklig til programmering, bilde- og videoredigering og noe spilling.

 

Jeg er ingen hardwareekspert, så jeg trenger hjelp til å finne ut hva som passer best til meg. Jeg har imidlertid satt opp et startforslag:

 

Hovedkort:

ASUS A8N32-SLI Deluxe. kr 1685,-

Jeg valgte denne hovedsaklig fordi den er vifteløs og stille, og virker "framtidsrettet". Jeg ser at det har vært mye styr med ASUS A8N-SLI Premium. Kjenner noen til om de samme problemene eksisterer på mitt forslag?

Mulig at ASUS A8N32-SLI Deluxe er litt overkill for meg. Dersom noen har andre forslag trenger som sagt en stille løsning her også.

Kan jeg forresten koble gamle IDE-disker til denne?

 

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ "Venice". kr 1295,-

Denne valgte jeg pga prisnivået. "Bør" jeg velge en bedre modell?

Jeg kjenner lite til kjøleløsninger her. Trenger jeg CPU-vifte? Ev. en annen stille kjøleløsning?

 

Skjermkort:

Gigabyte GeForce 7800 GT. kr. 3011,-

Her trenger jeg hjelp. Jeg kjenner lite til de forskjellige modellene. Mulig denne er litt "overkill"?

 

RAM:

Her har jeg ingen peiling på hva jeg trenger/hva som passer. Jeg ser at hovedkortet (ASUS A8N32-SLI Deluxe) er "skreddersydd" for Corsair XMS-3500LL PRO RAM-en, men denne synes jeg var dyr. Forslag?

 

harddisk:

Her har jeg noe fra før, men skal også kjøpe en Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA. kr. 849,-

 

Skjerm, DVD-brenner, floppy og som sagt kabinett har jeg fra før.

 

Som dere ser trenger jeg endel hjelp, men jeg håper noen her kan hjelpe meg :hmm:

 

Øyvind.

Endret av oyvind_b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel si at denne prosessoren hadde vært et godt valg om du skulle overklokke. Men siden du kanskje ikke skal det, siden denne pcen skal være stille, ville jeg i så fall valgt en litt bedre prosessor f.eks. 3700+. Denne gir cirka samme ytelse som en noe klokka 3200+ skulle jeg tro.

 

BTW: Club 3d 7800 GT er på tilbud hos netshop.no nå til 2498 eller noe... Uansett trenger du en kjøler til dette skjermkortet, for med det i pcen blir den langt fra stille :!:

 

Kingstons ram funker godt på mitt a8n-sli premium. Skulle tro det ikke var store forskjellen.... :hmm:

Lenke til kommentar

Viss du bare skal spille litt, dvs. "casual gaming", så er IMO ett 7800 kort overkill. Jeg ville heller funnet ett passivtkjølt 6600 kort eller noe i den duren. Ikke bare sparer du penger på det, men du får og en mye stillere maskin.. :)

 

Det er forøvrig min erfaring etter 15 år som PC bygger at hovedkortet er den viktigste komponenten i maskinen. Kjøper du ett skikkelig hovedkort så slipper du unna mange av problemene man gjerne opplever ved å bygge sin egen PC. :)

Lenke til kommentar

Takker for bra tips.

 

Jeg glemte å si at jeg ikke skal overklokke, så tipset om å gå opp til 3700+ tar jeg med meg. Jeg spiller bare impulsivt (ikke primitivt, AOe :cool: ), og trenger ikke det beste i skjermkort, så har nå byttet dette til et passivt kjølt (og mye billigere!), samt lagt til RAM.

 

Her er mitt nye forslag:

 

Kabinett:

In-Win X711. Dette har jeg fra før.

 

Hovedkort:

ASUS A8N32-SLI Deluxe. kr 1685,-

 

CPU:

AMD Athlon 64 3700+. kr 1895,-

 

RAM:

Kingston ValueRAM DDR400 2048MB. kr 1492,-

 

Skjermkort:

ASUS Extreme N6600 Silencer/TD/256M. kr 870,-

 

Harddisk:

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA. kr 849,-

 

 

Nå synes jeg prisen ser meget bra ut, ca 6800,- totalt.

 

Jeg har imidlertid noen spørsmål igjen:

- Støtter hovedkortet IDE-disker?

- Må jeg har CPU-kjøler? Hva slags? (stille!)

- Kabinettet har en stor vifte i bakkant. Trenger jeg noe mer?

 

Takker for svar så langt!

 

Øyvind.

Lenke til kommentar

Det hovedkortet du har valgt blir overkill synes jeg.

Du vil garantert bli fornøyd selv om du velger et som er billigere og som ikke har SLI.

For eksempel et Gigabyte GA-K8NF-9.

Det er lydløst,stabilt og har de tilkoblingene man trenger.

 

Edit: Det finnes også Geforce 6600GT som er vifteløst. Sjekk her.

Ytelsen på 6600GT er mye bedre enn et 6600.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Takker for svar igjen!

 

Jeg vurderer nå å bytte hovedkortet med en enklere variant.

De jeg har sett på er

ABIT KN8-SLI. kr 895,-

og Gigabyte GA-K8NF-9. kr 795,-

Kommentarer, andre enn støtten for SLI på det ene kortet?

 

Jeg har også tenkt å investerer i en bra CPU-kjøler:

Zalman CNPS7000B-Cu. kr 277,-

Det ser ut som folk er fornøyd med denne. Fint også dersom ønsket om overklokking også skulle dukke opp en gang.

 

Skjermkortet er vel neste greie. Jeg fikk tips om å investere i 6600GT i steden for 6600. Hva med denne:

Gigabyte GeForce 6600 GT PCIe "TurboForce". kr 1495,-

 

Det at maskinen er stille er veldig viktig, så dersom dere ser komponenter som gir mye lyd fra seg, så si ifra!

 

Takker for all hjelp så langt, nå føler jeg at jeg nærmer meg en endelig maskin :)

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Hei, jeg ville gjerne valgt det Abit kortet, er jo også på ukens tilbud hos Komplett nå. Eneste forskjellen er vel mulighet for 2 skjermkort i SLI og SATA-II på Abit kontra det andre. Husk at skal du kjøre 2 skjermkort i SLI må de være like og Nvidia.

Skjermkortet du har satt opp med passiv kjøler til 1495 er sikkert helt greit.

Et annet alternativ kan være et SAPPHIRE RADEON X800GTO ULTIMATE som også er helt stille og ganske kraftig.

 

 

Kan kanskje gå ned ett nivå på prosessor, ikke stor forskjell i ytelse, men gjerne i pris...

På kjøling av prosessor ville jeg prøvd med den medfølgende viften først, mange av de nye boxed støyer ikke så mye. Blir det plagsomt bytt til en annen, f.eks.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20680

 

Samme med kabinett viften, vent og se. Er det for mye støy kan du enten regulere ned spenning som en annen nevnte her, eller bytte til en mere stillegående som du gjerne også monterer på gummipropper.

 

De siste Inwin kabinetter jeg har bygget i har faktisk hatt en ganske god og stille strømforsyning, så den trenger du sikkert ikke bytte ut med det første.

 

Hardisken du har valgt er også en av de mest stillegående.

Skal du redigere mye video, kan du kanskje vurdere flere disker. Sette opp en til operativsystem og programmer med liten størrelse på, og et par store S-ATA koblet i RAID til lagring av video. Får nesten dobbel ytelse på de diskene da...

 

MVH Nettulf

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle gode svar!

Da tror jeg at jeg har et endelig oppsett (prisene er billigste pris):

 

Hovedkort:

ABIT KN8-SLI (Vifteløst). kr 895,-

 

Prosessor:

AMD Athlon 64 3700+. kr 1895,- (her kan jeg kanskje gå ned et nivå)

 

Minne:

Kingston ValueRAM DDR400 2048MB. kr 1478,-

 

Skjermkort:

Gigabyte GeForce 6600 GT PCIe "TurboForce" (Vifteløst). kr 1495,-

 

Harddisk:

2 x Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA. kr 2 x 849,- = 1698,-

 

I tillegg så spytter jeg kanskje i litt til ny skjerm:

Viewsonic VX924. kr 3340,-

 

Takker for all hjelp!

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...