Gå til innhold

Hjelp til valg av linse(r)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er faktisk ikke sikker, men jeg har tenkt å prøve å finne noe brukt om det er mulig. Ikke over 10.000. Men det hadde vært greit om jeg kunne fått tak i blitz også, det mangler jeg og.

5375690[/snapback]

 

Hvis målet er et objektiv for alt så bør jo det nye Nikon 18-200 VR objektivet være nærliggende. Det skrytes veldig på Nikon linseforumet på dpreview.com.

Jeg vet ikke hvor tilgjengelig den er (eller kommer til å blir i det nærmeste tidsrommet) desverre. Ser at prisen ligger oppunder 7000,-

 

Da har du råd til en SB600 eller muligens SB800 blitz også.

 

Jeg har et D70 med Sigma 18-50 f2.8 og et Sigma 70-200 f2.8 som dekker noenlunde det samme området med fast f2.8, men da ryker nok blitzen din ;)

Jeg er kjempefornøyd med de objektivene, men de er dyrere en Nikon sitt, har ikke VR og du må bytte linse i blant.

 

Hvis man tar bilde av "alt mulig" så er antagelig fast optikk ikke det rette, men Nikon har en billig 50mm f1.8 (ca kr 1000) som kan være interessant når det er lite lys eller man ønsker liten dybdeskarphet (for isoloasjon av subjektet man fotograferer).

Dette da mest som et supplement til andre linser?

 

Jeg synes nok kanske at du bør gå minst så vidt som 18mm for din videste zoom,

det tilsvarer 27mm på film og er ikke veldig vidt. Jeg har en 12-24mm zoom som jeg bruker mye, særlig på ferie. Inne i katedraler og i storslåtte landskap er det få som slår den (utenom andre enda videre linser da ;) ).

 

Så en annen interessant kombo kan kanskje være en Sigma 10-20mm (eventuelt Tokina 12-24), Tamron 28-75 f2.8 og en billig 70-300 til tele. For telen så kan du jo ha den til du finner ut om teleområdet er noe du vil fortsette å ta mye bilder i.

 

Lykke til!

Håkon

Lenke til kommentar

Nu er jeg godt nok "Kanon" mand, men jeg vil da tilslutte mig ovenstående gode råd.

 

evt. kunne du købe sigmas 18-125 (har den selv og er fint tilfreds zoom området taget i betragtning) til at starte med + en blitz. så har du brugt halvdelen, har en allround optik som du kan bruge senere og kan pejle lidt på hvad du reelt skal bruge.

 

Sigmas 70-300 er god, men du skal vælge den der hedder apo macro II.

 

en 50 mm f1,8 har jeg også (canons model til samme pris) og med den har jeg bla. taget disse billeder så den går du ikke galt i byen med

 

jeg tager mest billeder på lang afstand, men derudover så syntes jeg det er rart med en lysstærk zoom der dækker omkring 18-50 mm (havde tamrons nævnt ovenfor - den er super, men jeg manglede vidvinklen) jeg tager helst billederne uden blitz, da blitzen virker meget forstyrrende i et normalt selskab ... når blitzen går tænker alle UPS - sad jeg nu og pillede næse eller så fjoget ud på anden måde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...