Gå til innhold

Betaling på nettet, Paypal som mulighet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal handle på nett fra utlandet, har du i praksis to valg: Ett av de fire internasjonale kredittkortene eller en PayPal-variant. For å bruke PayPal, kan du enten betale inn på en konto, eller du kan koble det til kredittkortet ditt. De fleste gjør det siste, så da er det kredittkortet du uansett bruker. Forskjellen er at ved å bruke kredittkortet ditt direkte i butikken, får de se kortnummeret ditt. Og kan teoretisk sett belaste det mer senere. Da får du litt bry med å klage til kortselskapet, vanligvis vil du ikke tape noe. Når du betaler med PayPal, er det kun PayPal som ser kortnummeret.

 

Jeg bruker PayPal når jeg handler på eBay eller i butikker jeg ikke har hørt om. Ellers bruker jeg alltid kredittkortet.

 

Du har også andre løsninger med "mellommenn" som gjør at butikken ikke får kredittkortnummeret ditt. I Norge er Netaxept mest kjent. En amerikansk variant er CCNow. I praksis fungerer disse - for oss som brukere - som PayPal, selv om løsningene ser annerledes ut.

 

Nå kommer det helt sikkert mange innlegg om at PayPal er bare svindel. Det er bare tull, jeg har brukt dem siden de kom på banen og har ikke vært svindlet.

 

Se forøvrig en annen tråd her om dette.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Hvis du skal handle på nett fra utlandet, har du i praksis to valg: Ett av de fire internasjonale kredittkortene eller en PayPal-variant. For å bruke PayPal, kan du enten betale inn på en konto, eller du kan koble det til kredittkortet ditt. De fleste gjør det siste, så da er det kredittkortet du uansett bruker. Forskjellen er at ved å bruke kredittkortet ditt direkte i butikken, får de se kortnummeret ditt. Og kan teoretisk sett belaste det mer senere. Da får du litt bry med å klage til kortselskapet, vanligvis vil du ikke tape noe. Når du betaler med PayPal, er det kun PayPal som ser kortnummeret.

 

Jeg bruker PayPal når jeg handler på eBay eller i butikker jeg ikke har hørt om. Ellers bruker jeg alltid kredittkortet.

 

Du har også andre løsninger med "mellommenn" som gjør at butikken ikke får kredittkortnummeret ditt. I Norge er Netaxept mest kjent. En amerikansk variant er CCNow. I praksis fungerer disse - for oss som brukere -  som PayPal, selv om løsningene ser annerledes ut.

 

Nå kommer det helt sikkert mange innlegg om at PayPal er bare svindel. Det er bare tull, jeg har brukt dem siden de kom på banen og har ikke vært svindlet.

 

Se forøvrig en annen tråd her om dette.

5374110[/snapback]

 

 

Tusen takk for svar, tror jeg skal gå for paypal, hørtes veldig lett ut :thumbup:

Lenke til kommentar
Tror norske nettbutikker ungår slike betalingssentraler for å unngå svindel.

5375831[/snapback]

 

Der tar du helt feil. Slike løsninger gir brukerne økt trygghet og motvirker svindel. Kjente butikker inngir tillit i seg selv. Alle tør å legge igjen kredittkortnummeret sitt hos Komplett, men hva hvis du skal handle hos Lurium.no? Eller hva med auksjonskjøp fra private? Likevel bruker butikker som Elkjøp og Vinmonopolet Netaxept. Men det er neppe for å inngi tillit. Det er også andre fordeler for butikken med slike løsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...